[SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 13:04

Telegraaf (2-9-2009) schreef:Milieulobby degradeert Schiphol

AMSTERDAM - Milieuorganisaties willen het volgens hen veel te vervuilende Schiphol grotendeels ontruimen en ontmantelen en omvormen tot een groot internationaal treinstation. Dat blijkt uit opmerkelijke plannen die Natuur en Milieu gisteren presenteerde er waarbij de Amsterdamse luchthaven louter nog intercontinentale vluchten zou mogen uitvoeren. Volgens de milieulobby kan alleen door een forse inperking van het Amsterdamse vliegverkeer aan de strenge C02-doelen voor 2020 en 2050 worden voldaan.
Schiphol-topman Nijhuis wees er fijntjes op dat Schiphol voorstander is van snelle treinverbindingen indien deze de luchthaven versterken maar dat deze dan ook wel snel moeten worden aangelegd.
Wanneer gaan ze pleiten voor minder inwoners, want zoveel mensen zijn immers zo slecht voor het milieu.
Mogen wat mij betreft leden van de milieuverenigingen vooraan in de rij worden gezet.

En nee, ik ben bepaald geen pleitbezorger voor grote aantallen Europese vluchten.
Maar dat eeuwige vrijheidsbeperkende denken van die lui, daar heb ik inmiddels een broertje aan dood
.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door duikgek89 » do 03 sep 2009, 14:37

Dit is toch werkelijk niet te geloven. Zullen we alle huizen, wegen, auto's en weet ik wat allemaal maar slopen, overal bomen planten en van dode bomen een paar hutjes bouwen om in te wonen en daarachter dan onze eigen groente verbouwen, koeien, varkens en schapen houden en ook ons eigen brood bakken?
Welkom terug in de prehistorie.

Nou kan ik me er wel in vinden dat je, dekkend over heel Europa, een goed en snel spoor netwerk aan wil leggen en dat je die dan eventueel financiëel een voordeel geeft boven de short-haul vluchten. Maar om gewoon maar simpelweg alles te gaan verbieden gaat me te ver. Als je bijvoorbeeld als Amsterdammer naar Baku moet heb je twee goede mogelijkheden. Ofwel Amsterdam - Frankfurt - Baku, ofwel Amsterdam - Istanbul - Baku (bij deze moet je opletten dat je niet net voor de landingsbaan in de modder terecht komt ;)). De route via Frankfurt zou je eventueel Amsterdam - Frankfurt met de trein kunnen doen maar dat duurt hoogstwaarschijnlijk langer als het vliegtuig nemen en in Frankfurt overstappen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door simon » do 03 sep 2009, 15:07

Milieuorganisaties willen het volgens hen veel te vervuilende Schiphol grotendeels ontruimen en ontmantelen en omvormen tot een groot internationaal treinstation. Dat blijkt uit opmerkelijke plannen die Natuur en Milieu gisteren presenteerde
MilieuorganisatieS is meervoud. Dit suggoreert dat het plan om Schiphol te ontmantelen breed wordt gedragen door milieuorganisaties in Nederland. De Telegraaf noemt echter maar één bron: Natuur en Milieu. En milieulobby ... bestaat de gehele milieulobby uit één organisatie?

Dit artikel is zeker geschreven door een stagiair. Wat een slechte journalistiek. :neenee:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door simon » do 03 sep 2009, 15:17

Natuur en Milieu schreef:Groei luchtvaart past niet binnen klimaatdoelen

PERSBERICHT

Slank Schiphol is gezond

1 september 2009 - ‘Schiphol moet op dieet en zal daar slanker en gezonder uitkomen.’ Dat zei Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Stichting Natuur en Milieu vanochtend bij de presentatie van de Luchtvaartvisie van de stichting. De voorspelde groei van de Europese luchtvaart past niet binnen de klimaatdoelen voor 2050, zo heeft Natuur en Milieu in samenwerking met onderzoeksbureau CE Delft berekend. Het is daarom onvermijdelijk dat we minder gaan vliegen en dat vliegen duurder wordt.

Zonder maatregelen soupeert de luchtvaart al rond 2030 het grootste deel van alle broeikasgassen op die in Europa mogen worden uitgestoten binnen het Europese emissie handelssysteem. Dat betekent dat er bijna niets meer overblijft voor de industrie en energiesector. En zelfs als al het denkbare aan extra beleid en technische innovatie wordt gerealiseerd, groeit de luchtvaart te veel om binnen de klimaatdoelen te blijven. De consequentie zal zijn dat vliegen veel duurder wordt via het emissiehandelssysteem en er dus minder gevlogen gaat worden.

De luchtvaart en het kabinet zouden hier op in moeten spelen in plaats van vast te houden aan onrealistische groeiprognoses. Ze moeten voorbereid zijn op een toekomst waarin klimaatdoelen de groeiruimte voor de luchtvaart zullen bepalen en met alternatieven komen. Als zij dit niet doen is niet alleen het klimaat maar ook de internationale bereikbaarheid van Nederland in gevaar. Ook de huidige economische crisis maakt een heroriëntatie op de toekomst van Schiphol noodzakelijk.

In haar luchtvaartvisie presenteert Natuur en Milieu alternatieven voor een duurzame lucht-vaart. De belangrijkste aanbevelingen voor Schiphol zijn: ontwikkel Schiphol tot rail-luchthaven voor Europa, zorg dat de Europese (transfer-)passagiers met een supersnelle trein naar en van Schiphol reizen en concentreer op intercontinentale vluchten.

Directeur Mirjam de Rijk biedt de luchtvaartvisie van Natuur en Milieu aan. Midden: Jos Nijhuis (CEO Schiphol). Rechts: Bert Meerstadt (president-directeur NS)

Directeur Mirjam de Rijk presenteert de luchtvaartvisie van Natuur en Milieu aan Jos Nijhuis (CEO Schiphol, midden) en Bert Meerstadt (president-directeur NS, rechts)

Schiphol is een overstapluchthaven en dankt vooral hieraan haar grote netwerk van intercontinentale bestemmingen. Maar juist die overstapfunctie komt sterk onder druk te staan door stijgende prijzen. Wil Schiphol een internationaal aansprekende luchthaven blijven, dan moet zij een alternatief bieden voor al die vluchten korter dan 800 kilometer (40%). Dan moeten die passagiers per hogesnelheidstrein van en naar Schiphol kunnen komen, waarbij het voor de reiziger zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt: een integraal boekings- en inchecksysteem, directe en snelle internationale aansluitingen, een concurrerende prijs en slimme bagage-afhandeling. Schiphol kan zich van andere luchthavens onderscheiden door vlieg- en treinverkeer te integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale vluchten. Dit kan 2 Mton CO2 winst opleveren wat gelijk staat aan de jaarlijkse CO2-uitstoot van 750.000 auto’s.

Het wegvallen van een deel van de vliegende overstappers en de verschuiving naar de trein voor reizen binnen Europa betekent dat het huidige Schiphol voldoende capaciteit heeft voor reizigers van en naar Nederland en geen vluchten hoeft uit te plaatsen naar Lelystad en Eindhoven. De knellende klimaatdoelen zullen dit effect nog versterken.
Wel, is dit nu zo'n schokkende visie? Ik lees nergens verbieden, ik lees nergens ontmantelen, ik lees niets over het afbreken van Schiphol. Wat ik wel lees is een visie van een milieuorganisatie, die vindt dat Schiphol en Nederland beter af zijn als Schiphol zich meer gaat richten op treinvervoer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Palance » do 03 sep 2009, 17:52

simon schreef:Dit artikel is zeker geschreven door een stagiair. Wat een slechte journalistiek. :neenee:
Dat is nu eenmaal Telegraaf-eigen.

En inderdaad, er wordt nergens iets gezegd over verbieden. Maar als je met een bepaalde perceptie naar dit soort berichten kijkt dan lees je dat al snel.

Overigens mogen van mij ook intercontinentale relaties per trein afgelegd worden, wat mij betreft :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 18:21

simon schreef:Wel, is dit nu zo'n schokkende visie? Ik lees nergens verbieden
Ik wel:
Ze moeten voorbereid zijn op een toekomst waarin klimaatdoelen de groeiruimte voor de luchtvaart zullen bepalen
En ja, dat soort onzinnige plafonds die verdere groei verbieden kunnen er alleen maar komen als dergelijke clubjes hun zin krijgen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Ds79m » do 03 sep 2009, 18:36

simon schreef:
Natuur en Milieu schreef:Zonder maatregelen soupeert de luchtvaart al rond 2030 het grootste deel van alle broeikasgassen op die in Europa mogen worden uitgestoten binnen het Europese emissie handelssysteem. Dat betekent dat er bijna niets meer overblijft voor de industrie en energiesector. En zelfs als al het denkbare aan extra beleid en technische innovatie wordt gerealiseerd, groeit de luchtvaart te veel om binnen de klimaatdoelen te blijven. De consequentie zal zijn dat vliegen veel duurder wordt via het emissiehandelssysteem en er dus minder gevlogen gaat worden.
Deze alinea maakt in 1 klap het hele verhaal van deze milieu-tante overbodig. Het aantal emissierechten is namelijk een vaste hoeveelheid, die automatisch zorgt dat het met de CO2-uitstoot nooit echt de pan uit kan rijzen. Als de luchtvaart inderdaad zo enorm gaat groeien, wordt de vraag naar die emissierechten dus groter, en gaat daarmee de prijs omhoog, wat er vanzelf voor zorgt dat er minder vraag komt naar dure vliegreizen. Het enige bij-effect is dat zaken als bijv.elektriciteit ook flink duurder gaan worden. Maar dat laat juist ruimte voor dit soort mevrouwen om te reppen over 'de grootverbruiker betaalt' en 'allemaal ons steentje bijdragen voor een beter milieu'.

Verder is het natuurlijk sowieso geen realistisch plan om een spoorwegknooppunt aan te leggen in een hoek van Europa, waar je in 2 richtingen nagenoeg direct de zee ingaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Vinny » vr 04 sep 2009, 21:28

Overigens mogen van mij ook intercontinentale relaties per trein afgelegd worden, wat mij betreft :twisted:
Nou dat is nog niet mogelijk. De oude spoorlijn van Damascus naar Cairo (via Haifa en Gaza-stad) is al sinds de Tweede Wereldoorlog ontmanteld, en de kans dat deze nieuw leven wordt ingeblazen tijdens mijn leven acht ik zo goed als uitgesloten...

[off topic]
(Al schijnt er wel een plan te zijn voor een spoorlijn tussen Hebron en Gaza. Maar dat heeft meer militaire redenen: Een trein met Palestijen is beter te controleren voor het Israëlische leger dan privé autoverkeer dat immers tussen de Gazastrook en de Westelijke Jordaanover waarschijnlijk* nog altijd verboden is...)

*) In 2001 zijn om 'veiligheidsredenen' alle vergunningen van Palestijnen om gebruik te maken van het Israëlische wegennet ingetrokken. Bij mijn weten is dat nooit hersteld. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dat simpelweg de media niet gehaald heeft; ik kan het zo niet 1, 2, 3 officieel bevestigd krijgen. [/off topic]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door simon » vr 04 sep 2009, 22:00

De diep in Azië gelegen plaatsen Wladiwostok en Beijing zijn desondanks met één overstap vanuit Amsterdam te bereiken. Diverse plaatsen in Europa kunnen daar niet aan tippen :D

Met de plannen voor een spoorlijn over of onder de Beringstraat is Amsterdam-New York per trein straks mogelijk. Of dit echt een concurrent wordt voor het vliegtuig valt natuurlijk nog te bezien.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [SCHIPHOL] Natuur en Milieu: alleen intercontinentaal

Bericht door Willem » vr 04 sep 2009, 22:39

^^ Het moet wel een heel snelle trein zijn wil je daarmee sneller zijn dan het vliegtuig.

Alleen al naar Moskou ben je iets van 36 uur onderweg. En dan moet het "serieuze werk" nog gaan beginnen.

Plaats reactie