[WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » vr 03 feb 2012, 10:03

peter51 schreef:De meeste ongelukken met achterop een file rijden worden veroorzaakt door vrachtwagens.
Kun je dat onderbouwen? Maar 10 - 15 procent van het verkeer zijn vrachtwagens, en een kleiner aandeel daarvan betreft zware vrachtwagens (30 - 40 ton). Het komt vooral in het nieuws omdat de gevolgen veel ernstiger zijn. Bovendien wat is "achterop een file rijden"? Als je het in de media leest lijken het ongevallen waarbij een stilstaande file wordt aangereden door een vrachtwagen in volle vaart. In de meeste gevallen zal het wel om een reguliere remactie gaan waarbij de vrachtwagen niet op tijd stil staat. Dat soort ongevallen gebeuren met personenauto's aan de lopende band (kop-staartaanrijdingen). Een ander probleem is kolonnevorming waardoor chauffeurs niet ver genoeg vooruit kunnen kijken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Peter » vr 03 feb 2012, 10:30

Scheelt ook personeelskosten. 1 chauffeur voor meer tonnen of volume. Ik zie ook alleen maar winst. Een (te) grote lengte creeert wel wat probleempjes met invoegen en parkeerplaatsen (voor rusttijden). De NLse trajecten zijn in de regel dermate kort dat rusttijden (bijna?) nooit een probleem zijn. Dat kan wel komen als ze Europees (of binnen Duitsland/Frankrijk) toegestaan worden met rijafstanden tot 1000 km of zo.

Of er meer kans is op verkeersdoden (per ton of m3 welteverstaan vergeleken met normaal vrachtverkeer) moet maar eens aangetoond worden. Een standaard truck van 50 ton heeft waarschijnlijk meer impact dan een roadtrain met 60-70 ton, door de kreukelzone die de dissels opleveren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » vr 03 feb 2012, 13:31

peter51 schreef:@Rob,
De meeste ongelukken met achterop een file rijden worden veroorzaakt door vrachtwagens.
Bij 100 ton zal dat veel en veel dodelijker zijn als bij 40 ton (het is al erg genoeg)
Weg die grote dingen, het spoor op!

Nou hier is ie dan, ik moest toch roepen :)
In Nederland zijn al dagelijks transporten onderweg die 100 ton wegen en zelfs nog meer nooit hoor je daarvan dat ze bij ongeluken betrokken zijn
Dit zijn Ballastwagens die bij grote kranen rijden en zwaar / speciaaltransport. Deze kunnen gewoon een doorlopende ontheffing aanvragen die een jaar geldig is.

Ook de opleiding is een beetje een wassen neus voorbeeld mag gewoon met mijn C, E en chauffeursdiploma op een dieplader combinatie rijden die met ontheffing B.V. 120 ton mag wegen en 30 meter lang is.
Maar om op een lzv terijden moet ik een exrta rijbewijs hebben.

Ik zou hier graag wat foto`s van plaatsen hoe doe ik dat ?

Rob
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rene » vr 03 feb 2012, 14:01

Rubbere Robbie schreef:Ik zou hier graag wat foto`s van plaatsen hoe doe ik dat ?
Upload je foto naar een speciale fotoupload-site, (voorbeeld), en zet vervolgens de bestandlocaties tussen image-tags.

Voorbeeld

Code: Selecteer alles

[img]http://www.domeinnaam.com/mapnaam/bestandnaam.jpg[/img]
Alleen bestanden waarvan de extensie .jpg of .png is kunnen worden getoond.
Verklein de foto's die je upload naar maximaal 700px breed, of zet ze achter een spoiler. Niets is zo hinderlijk als enorm grote foto's die het inladen van de pagina enorm vertragen.

Succes !

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » vr 03 feb 2012, 14:12

Dank uw,

Moet ik binnenkort maar eens m`n foto`s op `zo`n site zetten wel omslagtig.

Rob
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Jeroen » vr 03 feb 2012, 19:15

Peter schreef:Scheelt ook personeelskosten. 1 chauffeur voor meer tonnen of volume. Ik zie ook alleen maar winst. Een (te) grote lengte creeert wel wat probleempjes met invoegen en parkeerplaatsen (voor rusttijden). De NLse trajecten zijn in de regel dermate kort dat rusttijden (bijna?) nooit een probleem zijn.
Er zijn een paar parkeerplaatsen, o.a. langs de A4 en de A15, waar een paar speciale parkeerplaatsen zijn voor LZV's. Die worden echter vooral gebruikt door normale combinaties. Wij hebben 2 van die dingen en op de zaak nemen ze met zijn tweeën ongeveer 5 plaatsen in.

LZV's worden toch vooral gebruikt op lijndiensten op middelgrote afstanden (50 - 200 km) en dan valt het idd meestal toch wel zo te plannen dat je je rust bij de klant schrijft.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » vr 03 feb 2012, 20:14

^^
Ergens in den landen moeten ook nog een paar parkeerplaatsen voor exceptioneel transport zijn. De lzv parkeerplaatsen bij het brugrestaurant langs de A4 zijn meestal ook bezet door normalen vrachtwagens, maar ja leg die ibuitenlanders maar eens uit wat een lzv is. Beter tekts was waarschijnlijk Roadtrain geweest.

Rob
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Wouter N14 » ma 06 feb 2012, 0:15

Ik dacht trouwens dat lzv's niet bij zeer slechte weersomstandigheden mochten rijden. Toch kwam ik vrijdag twee tegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » ma 06 feb 2012, 13:39

^^ Volgens de site van het T.E.T.[toelating exceptioneel transport] onderdeel van de R.W.D. , is de ontheffing niet geldig bij gladheid en mist met zicht minder dan 200 meter.

Sneeuwen hoeft mijn inziens geen gladheid in tehouden en hier bij mij waren de wegen al snel weer droog.

Rob
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » vr 16 mar 2012, 10:23

http://www.asfinag.at/presse?p_p_id=Jou ... ersion=1.0

ASFiNAG (De Oostenrijkse Autobahn- en Schnellstraßenbeheerder) is duidelijk tegen een proef met LZV's in dat land. Volgens hen kost het € 5,4 miljard om het netwerk "gigaliner"-proof te maken.

Het bericht komt m.i. wat politiek getint over. Ook die regel over het verplaatsen van goederenvervoer naar het spoor is iets waar de ASFíNAG eigenlijk geen belang bij hoort te hebben; driekwart van hun inkomsten komt van tolheffing op het vrachtverkeer, de inkomsten daarvan zijn veel groter dan de extra kosten die ze moeten maken. Die € 5,4 miljard wordt door het vrachtverkeer in Oostenrijk binnen 5 jaar opgebracht aan LKW-maut.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » zo 18 mar 2012, 3:15

^^ Wat een onzin hier in nederland hebben ze ook geen aanpassingen aan het wegennet gedaan, er zit altijd overcapaciteit op een kunstwerk er is altijd het verschil tussen een technisch maximum en een wettelijk maximum draagvermogen. Oostenrijkers zijn ook niet onbekend met zwaartransporten over hun wegen. Op dezelfe site onder het item sondertransport staat te lezen dat er per jaar 10.000 speciale vrachten worden verkast over ik citeer: "hochrangigen Straßennetz". Dit gaat dan ook nergens over :wall: :nuts:

Is het eigenlijk een private onderneming, zal als dat zo is ook niet verbaasd zijn als de OBB een flinke vinger in de pap heeft door middel van aandelen.

Wordt dan ook hoogtijd dat er een vaste verbinding over zee met Denemarken komt we kun dan ons vracht gewoon met LZV`s vervoeren door heel Scandinavie en Rusland :rofl2: :PP:
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rene » zo 18 mar 2012, 11:16

De ÖBB heeft een flinke vinger in de pap bij het Oostenrijks ministerie...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » di 27 mar 2012, 15:05

http://www.scribd.com/doc/86803117/Moni ... eting-2011

Hier nog een aardig rapport van IenM over de vermeende modal shift van goederenvervoer naar de weg vanwege de LZV's.

De conclusie is dat LZV's geenzins een modal shift hebben veroorzaakt van spoor/water naar de weg. Dit komt omdat een LZV qua efficiency van bulkgoederen ook met 60 ton niet op kan tegen het vervoer over het water en dat rail cargo dermate minimaal is dat er geen uitwisseling is. Met name de maatvoering van containers voor LZV's zijn niet zo gangbaar en daarom niet zo interessant voor die tak van goederenvervoer. Ook als LZV's internationaal mogen rijden wordt er geen significante modal shift verwacht. In 2011 waren in Nederland iets meer dan 500 LZV's in gebruik.
rapport schreef:Geconcludeerd kan worden op basis van de economische, terminal en marktanalyse dat als gevolg van de komst van LZV’s er tot op heden geen sprake is van reverse
modal shift effecten.

Het aantal terminals dat door LZV’s wordt aangedaan is gering en niet gegroeid sinds de nulmeting in 2008. Bij 75% van de terminals komen geen LZV’s. De terminals die wel LZV’s ontvangen zijn dezelfde terminals als die tijdens de nulmeting LZV’s ontvingen. Bij deze terminals is de inzet van LZV’s toegenomen,maar gaat het puur om vervanging van regulier wegvervoer.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » wo 28 mar 2012, 0:59

^^ Heb het rapport ook even doorgelezen en men heeft alleen het vervoer van bulk en cotainers onderzocht en niet de afmetingen van de containers is een probleem deze zijn namelijk all over the world het zelfde 20, 40 en 45 voet maar dat vaak de containers in de lengtemaat van 20 voet schaars en vaak zware lading bevatten. 20 voeters heb je altijd nodig om een l.z.v. te beladen bv 1* 20 en een * 40 voet of 3* 20 voet. Ze zouden het gewicht moeten optrekken naar 80 of nog beter 100 ton en dan de lengte optrekken met 6,25 meter.

Als dat zou gebeuren en in Duitsland en de rest van Europa zou ook de l.z.v. toestaan ben ik benieuwd hoeveel afnemers en afzenders hun container per wiel gaan verplaatsen.

ik denk heel wat het is namelijk sneller en ook nog eens veel goedkoper ik denk met name dat bedrijven in het roergebied van lzv,s gebruik gaat maken.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Peter » wo 28 mar 2012, 10:47

Je moet vooral aan lichte goederen denken, zoals transport tussen een (consumentengoederen) fabriek en distributiecentra of prefebgoederen (kozijnen of aluprofielen naar bouwplaatsen). Voor bulkgoederen (zand, erts, staal, etc) heb je de lengte meestal niet nodig, tenzij je 100 ton toestaat (Australische roadtrains)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rein » wo 28 mar 2012, 11:23

In de praktijk zie ik vooral LZV's van supermarktketens en een chipsfabrikant. Inderdaad consumentengoederen dus. Een LZV'S met containers erop heb ik nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » wo 28 mar 2012, 11:40

In 2010 werden 80 van de 400 LZV's voor containers gebruikt. Dit betreft voornamelijk de laatste schakel in de transportketen; relatief kleine hoeveelheden die vanaf de havens naar elders in Nederland worden getransporteerd, vaak bestemmingen die per spoor niet te bereiken zijn en waar de scheepvaart geen schaalvoordeel biedt (of omdat de bestemming niet te bereiken is per schip).

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » wo 28 mar 2012, 12:20

Rein schreef:In de praktijk zie ik vooral LZV's van supermarktketens en een chipsfabrikant. Inderdaad consumentengoederen dus. Een LZV'S met containers erop heb ik nog nooit gezien.
Er rijden heel wat LZV`s met zeecontainers in de rondte b.v. Bolk uit Almelo, Niek Dijkstra uit Heerenveen en K. Overdevest uit Oude Gastel om een paar bedrijven tenoemen

Verder zijn er veel afvalverwerkers/ Transportbedrijven die afvalcontainers vervoeren met LZV`s Zoals Dusseldorp, Icova, van Vliet en Sita. in dit draadje staan ook enkele voorbeelden

Verder heeft Driessen uit Horst een LZV in gebruik voor het vervoer van Prefab beton b.v. breedvloerplaten. Een ander bedrijf dat een aantal bijzondere LZV`s in gebruik heeft is Theo Pauw uit Utrecht, deze zijn niet te herkennen als LZV`s door een leek het gaat namelijk om 6 assige kippers die gebruik maken van een lzv ontheffing voor een hoger maximum terrein gewicht.

Het gross van de LZV wordt inderdaad ingezet voor Cross Docking van Levensmiddelen. Dit komt mede door het "lage" maximum gewicht voor een LZV. Cross Docking is van distributiecentrum naar disributiecentrum.

Of er worden in ieder trailer een winkel filiaal geladen en dan worden deze trailers bijde meegenomen en ergens tussen deze adressen gesplitst en door de zelfde trekker ieder apart gelost. Bij de DekaMarkt zijn een paar winkels waar een LVZ compleet naat toe gaat.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » wo 28 mar 2012, 12:43

Chris schreef:In 2010 werden 80 van de 400 LZV's voor containers gebruikt. Dit betreft voornamelijk de laatste schakel in de transportketen; relatief kleine hoeveelheden die vanaf de havens naar elders in Nederland worden getransporteerd, vaak bestemmingen die per spoor niet te bereiken zijn en waar de scheepvaart geen schaalvoordeel biedt (of omdat de bestemming niet te bereiken is per schip).

De meeste bestemmingen in nederland zijn niet te berijken via spoor, mede door het sluiten van een aantal containerterminals in Nederland en het spoor is in nederland vooral voor personenvervoer. Dat er maar 80 LZV`s werden gebruikt om containers te vervoeren in 2010 zegt nog niets over het totaal aantal containers dat er nationaal over de weg ging met normale voertuigen. Indien men alleen al het maximum gewicht zou verhogen voor LZV`s zal dat aandeel explosief stijgen.

Het is goedkoper men slaat een container nog maar een keer over en een persoontje kan zo 2 of 3 containers afleveren nog de zelfde dag. Voorbeeld : chauffeur neemt in Rotterdam 3 containers op om te lossen in Utrecht en omgeving, chauffeur splitst de LZV in Utrecht op een Idustrieterrein en brengt de containers achter elkaar naar de laad en los adressen, dit kan omdat een containerchauffeur nooit laad of lost dit wordt altijd op de laad of los locatie gedaan door het personeel terplaatsen. Na verloop van tijd pikt die de volle of lege containers weer op of haalt een container op wat weer op een ander deelchassis staat in de buurt en levert deze weer in op een terminal.

Een schip neemt meer containers mee, dat is dan ook gelijk het grootst voordeel op een vrachtauto, het kost veel meer door dat er meerdere keren moet worden overgeslagen hiervoor heb je locaties en personeel nodig en dat kost geld en tijd.
je hebt ook altijd voor en na transport nodig kost ook weer tijd en geld. Ook de waterstanden zomers kunnen een groot nadeel zijn.

Als de LZV overal in europa mag rijden en het liefst met hoger gewichten dan kun je voor Utrecht iedere wilkeurige plaats in Europa en vooral Duitsland invullen.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rein » do 05 apr 2012, 15:11

Ik begrijp dat de Vlaamse overheid plannen heeft om LZV's ook in Vlaanderen toe te staan. Zie hier. Een mooie ontwikkeling, vooral ook voor het grensoverschrijdend goederenvervoer.
Laatst gewijzigd door Rein op do 05 apr 2012, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Attietattie » do 05 apr 2012, 15:40

Rein schreef:Een LZV'S met containers erop heb ik nog nooit gezien.
Toevallig zag ik er eergisteren nog eentje rijden. Zoiets was het:

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rein » do 21 jun 2012, 21:35

De grote bakken mogen nu ook de grens over. Zijn de regels veranderd? Nee, wij lezen de regels anders aldus de Europese Commissaris. :rofl2:
Het Financieele Dagblad schreef:Lange vrachtwagen mag ook de grens over

Nederlandse transporteurs mogen met hun ‘road trains’ naar het buitenland. Grensoverschrijdend verkeer met de vrachtwagens is toegestaan als beide landen de grote vrachtwagens op hun grondgebied toelaten. dat betekent dat Nederlandse transporteurs met grotere vrachtwagens naar bijvoorbeeld België of duitsland kunnen. dit maakte eurocommissaris voor transport Siim Kallas gisteren bekend.

In Nederland rijden al een tijdje zeer lange vrachtwagens over de snelwegen. dit zijn vrachtwagens van ruim 25 meter lengte die 60 ton gewicht in plaats van de gebruikelijke 50 ton mee mogen nemen. door de ruimere indeling kan er soms tot 50% meer worden vervoerd. de meeste Europese lidstaten staan de vrachtwagens niet toe, maar in Nederland, België, Scandinavië en delen van duitsland mogen ze rijden. Vanwege Brusselse regels mochten de vrachtwagens alleen niet de grens over, waardoor de inzet beperkt was.

Maar Kallas stelt na herinterpretatie van de wet dat het wel kan.

Brancheorganisaties TLN en EVO reageerden verheugd, maar waarschuwen ook voor verzet. de komst van de lange vrachtwagen wordt al jaren bekritiseerd door milieuorganisaties, die stellen dat de vrachtwagens marktaandeel afpakken van de milieuvriendelijker binnenvaart of goederentreinen.

Tegenstanders zullen het besluit bij het Europees Gerechtshof aanvechten, zo stellen de organisaties.

In Nederland mogen de lange vrachtwagens alleen op snelwegen en circa vijfhonderd industrieterreinen in het land komen. dit betekent dat transporteurs niet tot de ingang van winkels kunnen rijden. Ondernemers lossen dat nu op door met een lange vrachtwagen tot de rand van een plaats te rijden, daar de aanhanger los te koppelen en dan in twee keer naar de bestemming te rijden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Groningen » do 21 jun 2012, 21:43

Rein schreef:
Het Financieele Dagblad schreef:Lange vrachtwagen mag ook de grens over

de komst van de lange vrachtwagen wordt al jaren bekritiseerd door milieuorganisaties, die stellen dat de vrachtwagens marktaandeel afpakken van de milieuvriendelijker binnenvaart of goederentreinen.
Jaja. Dat is dus niet juist. Binnenvaart is minder milieuvriendelijk, en goederentreinen zijn vaak ook verre van handig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » do 21 jun 2012, 21:52

Het marktaandeel spoor op binnenlands vrachtvervoer is 0,91%.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rein » do 21 jun 2012, 21:52

Ik zie wekelijks LZV's op de A9 rijden met logo's van Smiths en supermarktketens erop. Gezien de route die ze rijden en de waren die ze zullen vervoeren, kan ik me niet voorstellen dat binnenvaart of treinvervoer dichtbij een serieus alternatief komen. M.a.w., in plaats van twee gewone vrachtwagens rijdt er nu één LZV. Als dat niet beter voor het milieu is.... Nu gaan deze LZV's waarschijnlijk niet grensoverschrijdend rijden, maar voor degenen die dat wel willen doen, zal veelal dezelfde redenatie gelden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Chris » wo 11 jul 2012, 20:34

In Duitsland worden LZV's vanaf vandaag toegestaan op een groot aantal hoofdwegen, waaronder de meeste autobahnen, behalve in een aantal staten.

De hele lijst is hier te vinden.

Duidelijk is dat staten als Bremen, Nordrhein-Westfalen, Saarland, Rheinland-Pfalz en Baden-Württemberg niet meedoen, evenals Brandenburg, Berlin en het grootste deel van Mecklenburg-Vorpommern. Met name rond staatsgrenzen resulteert dit in hinderlijke onderbrekingen, bijvoorbeeld de A1 en A27 mogen in de staat Bremen niet door LZV's bereden worden, maar wel op de aansluitende delen in Niedersachsen. Iets vergelijkbaars is op de A30 te vinden, waar men rond Osnabrück en Bad Oeynhausen niet mag rijden omdat die stukken in Nordrhein-Westfalen liggen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door waldo79 » do 12 jul 2012, 8:59

Niet bepaald handig. Je kunt de veiling bij Herungen dus niet bereiken met een LZV, terwijl die maar net over de grens ligt :x

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » za 14 jul 2012, 0:51

De link werkt niet meer, is het 60 ton of toch gewoon 40 ton. kun je teminste wat, meer volume lucht kussen vulling mee nemen. 8-)
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Jeroen » zo 29 jul 2012, 13:56

^^ 40 ton. In de praktijk zijn er overigens nog best wel wat goederen die daar geschikt voor zijn. Ik rij redelijk veel met volle vrachten van 4 tot 8 ton (20 - 24 ton totaal) met een normale 13,60 oplegger. 50% extra gewicht, plus nog een paar ton extra voor de LZV zelf, is dan natuurlijk geen probleem. Dan moet je daar als bedrijf uiteraard wel voldoende werk voor hebben, want rijden met dezelfde volumes (of zelfs wat minder doordat je minder laadvermogen hebt) in een LZV zal door de extra kosten verliesgevend zijn.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [WEGTRANSPORT] LZV - lange vrachtwagens (25 meter)

Bericht door Rubbere Robbie » vr 10 aug 2012, 8:35

In Zweden zijn ze momenteel bezig met een proef, met samengestelde voertuigen van 32, 50 meter en negentig ton. deze rijden niet alleen in het dun bevolkte noorden met hout, maar ook tussen Goteborg en Malmo met express vracht. De zestig ton laadvermogen , zet pas zode aan de dijk. Leuk detail DB Schenker doet mee aan de proef, het bedrijf wat er als aan doet [ deed ] om de lzv in Duitsland buiten de deur te houden.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Plaats reactie