Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Groningen » za 01 jun 2013, 13:57

Pino schreef: In Rotterdam, Maastricht en Groningen is de vraag naar OV kennelijk te klein om shuttlebussen rendabel te kunnen maken. Meer dan een aansluiting met een stads- of streekbus zit er daar niet in zonder zware subsidie.
Wbt Groningen: De (half) stadslijn 2 komt er doordeweeks 2x per uur van 6:00 - 00:00 en op zaterdag 2 x per uur van 7:00 tot 00:00 (waarbij vanaf 20:00 1x per uur) per richting. Op zondag is dat van 8:00 tot 00:00 1x per uur per richting. Ik vind dat behoorlijk ruim en het is kennelijk ook wel voldoende.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Ds79m » za 01 jun 2013, 14:58

^^ In principe is er natuurlijk vooral vraag rond vertrek- en aankomsttijden van vluchten. Een probleem in een land als Nederland is alleen dat taxi´s meestal peperduur zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Willem » za 01 jun 2013, 20:34

In Maastricht rijdt lijn 59 ieder half uur langs de luchthaven, met een rechtstreekse verbinding naar Maastricht en Sittard. Voor een vliegveld van die grootte moet dat voldoende zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » za 01 jun 2013, 23:32

De Rotterdamse, Groningse en Limburgse busverbindingen zijn in ieder geval niet te brengen binnen de noemer "hoogwaardig openbaar vervoer". De frequentie is daarbij één ding, de reistijd vanaf centrale plekken en de (on)mogelijkheid om koffers kwijt te kunnen maken het af. Maar als gezegd, de vraag naar hoogwaardiger OV naar deze plekken is kennelijk niet groot genoeg om het rendabel te maken. Daarmee is eigenlijk wel genoeg gezegd.

Overigens is een niet zeer snelle verbinding tussen vliegveld en stad ook weer niet het einde van de wereld. In Praag kun je snelle en dure vervoersmiddelen gebruiken als je het ervoor over hebt, maar ik ben daar met alle plezier met stadsbus naar een metrostation gereisd en vanaf daar verder de stad in. En dat is dan een nationaal vliegveld. En van sommige andere grote steden ligt het vliegveld dusdanig ver met metro of trein dat de reis erheen vanuit het stadscentrum je bepaaldelijk meer tijd kost dan de Groningse bus 2 of de Rotterdamse bus 33.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Palance » zo 02 jun 2013, 8:01

Ik heb in Helsinki ook een bus moeten nemen van Finnair zelf. Voor 7 Euro naar de stad, vele malen goekoper dan een taxi. En niet geheel onbelangrijker: De bus is ingricht op mensen met veel bagage, dat missen de lijndiensten hier toch echt wel.

Ook in bv Zagreb zul je een bus moeten nemen naar het centrum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Mark » ma 03 jun 2013, 12:23

Willem schreef:
sirdanilot schreef:Met investeren in Rotterdam The Hague Airport bedoel ik dan ook: beter OV dan alleen het huidige buslijntje. (..) , in plaats van dat je nog eens één of ander dom shuttlebusje moet nemen.
Lijn 33 vanaf CS rijdt vrij frequent, maar is primair bedoeld voor Overschie.
De shuttlebus (lijn 50) rijdt nu nog elk halfuur maar de wens is om in de dienstregeling 2014 de frequentie omhoog te gooien. De frequentie op metrolijn E is op de dag al vrij hoog (elke 10 minuten een metro naar het centrum) en het plan ligt er geloof ik al om extra nieuwe metro's bij te kopen om naar de 7.5 minuut te gaan op E. Vanaf Meijersplein sta je na zo'n 10 minuten bij Beurs, dus echt veel tijd hoeft het allemaal niet te kosten.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Egbert » di 08 mar 2022, 7:46

Even een beetje stof afblazen.

MAA ligt al een tijdje onder vuur en er gaan zelfs stemmen op om het te sluiten. Er is een onderzoek naar de kosten van het vliegveld en daar kwam men tot de conclusie dat het beter gesloten kon worden.
In het concept wordt wel benadrukt dat ook sluiting van MAA geld kost en de hoogte daarvan een marge heeft die ligt tussen de 98 en 142 miljoen euro. Dat heeft te maken met de eventuele nieuwe herbestemming. Zoals een zonnepark, een bedrijventerrein of een woonwijk. Kosten die gemaakt moeten worden zijn de sloop- en saneringskosten, een sociaal plan voor de werknemers en het uitkopen van drie aan de luchthaven gerelateerde bedrijven.

De kosten zijn op de korte termijn ook hoger dan het openhouden van MAA maar over een veel langere periode naar verwachting lager. Bovendien blijft de eventuele winstmarge van het vliegveld beperkt.
Daar is uiteraard commentaar op, o.a. dat het sluiten veel duurder is:
Sluiting van Maastricht Aachen Airport (MAA) kost de provincie minimaal 326,5 miljoen euro en geen 150 miljoen zoals aangegeven in een conceptrapportage over de kosten en baten van het vliegveld.

Dat stellen de drie van de landingsbaan afhankelijke onderhoudsbedrijven bij het vliegveld Samco, Maas en GAM. Ze hebben de kosten laten berekenen voor een eventuele schadeclaim mocht het Limburgs Parlement in juni besluiten MAA te sluiten.

[...]

In het concept wordt uitgegaan van zo'n 52 miljoen aan verhuiskosten en 46 tot 91 miljoen aan saneringskosten. De bedrijven zeggen dat navraag bij de onderzoekers leerde dat deze schatting is verricht 'op de achterkant van een bierviltje'.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rogier » di 08 mar 2022, 10:18

Kan iemand aan mij uitleggen hoe men tot die idioot hoge verhuiskosten en saneringskosten komt. Als je een beetje doordenkt schiet je die berekening volledig aan flarden. Saneringskosten (sanering grond, enz) moeten in 9 van de 10 gevallen ook gemaakt worden als de luchthaven open blijft. Waarom zouden bedrijven moeten gaan verhuizen als de luchthaven gesloten is. Je hebt mogelijk wel wat kosten, maar waarom zou de eigenaar van de luchthaven deze bedrijven moeten gaan compenseren, als men de luchthaven uiteindelijk gaat sluiten.

Als ik een fabriek hebt, die met verlies draait, dan kan ik ook de fabriek sluiten en hoef ik de plaatselijke toeleveranciers niet te compenseren. Dit geldt in de situatie dat het contract afloopt, enz.

Men moet puur naar de toekomstige kosten kijken en verder kijken welke gevolgen dit voor de plaatselijke werkgelegenheid geeft. Je wilt liever geen grote werkloosheid in deze regio creeren. Daar moet je wel als overheid rekening meehouden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » di 08 mar 2022, 10:27

Rogier schreef: di 08 mar 2022, 10:18 Waarom zouden bedrijven moeten gaan verhuizen als de luchthaven gesloten is. Je hebt mogelijk wel wat kosten, maar waarom zou de eigenaar van de luchthaven deze bedrijven moeten gaan compenseren, als men de luchthaven uiteindelijk gaat sluiten.
De betreffende bedrijven doen vliegtuigonderhoud. Als er geen vliegtuigen meer kunnen landen, dan kunnen die bedrijven dus (vrijwel) niets meer doen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rogier » di 08 mar 2022, 10:34

^^

Dat noemen we ondernemingsrisico. Deze luchthaven draait al vele jaren met verlies en men kan dus al jaren nagaan dat deze situatie op termijn niet houdbaar is. Natuurlijk moet de sluiting op een nette manier (over enkele jaren uitgesmeerd) gedaan worden, zodat deze bedrijven zich kunnen voorbereiden op de afbouw van hun activiteiten. Echter dit is naar mijn mening geen reden om deze bedrijven te compenseren. Dan vind ik de uitgestelde opening van Lelystad Airport een veel groter probleem. Daar zijn namelijk wel verwachtingen opgewekt, enz.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door captain007 » di 08 mar 2022, 11:37

Egbert schreef: di 08 mar 2022, 7:46 Daar is uiteraard commentaar op, o.a. dat het sluiten veel duurder is
De hamvraag is natuurlijk hoeveel geld kost het uiteindelijk op lange termijn als je dit open laat en maar gewoon blijft aanmodderen. Ik denk zelf dat het vliegveld al jaren ten dode opgeschreven is met Liège om de hoek als grote cargohub. Maar men blijft het idee houden dat het vestigingsklimaat zoveel beter is met zo'n vliegveld in de achtertuin, terwijl de buren dat ook al hebben en dan nog beter ook (maar dat willen ze in Limburg niet toegeven). En laten we wel wezen, voor passagiersvluchten kan je ook naar Eindhoven en voor grote internationale verbindingen is zowel Zaventem als Dusseldorf al dichterbij dan Schiphol.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » di 08 mar 2022, 12:05

Rogier schreef: di 08 mar 2022, 10:34 Dat noemen we ondernemingsrisico. Deze luchthaven draait al vele jaren met verlies en men kan dus al jaren nagaan dat deze situatie op termijn niet houdbaar is. Natuurlijk moet de sluiting op een nette manier (over enkele jaren uitgesmeerd) gedaan worden, zodat deze bedrijven zich kunnen voorbereiden op de afbouw van hun activiteiten. Echter dit is naar mijn mening geen reden om deze bedrijven te compenseren.
En als een scheepsbouwer opeens wordt afgesloten van zijn waterverbinding, omdat een beweegbare brug wordt vervangen door een vaste (lage) brug, noem je dat dan ook ondernemersrisico? :roll:

Ben het overigens verder met je eens dat MAA ten dode opgeschreven is. Het heeft bakken met geld gekost, het kost bakken met geld en het zal altijd bakken met geld blijven kosten. Een sluitingsscenario zoals je schetst is echter niet realistisch. De start-/landingsbaan is NU toe aan groot onderhoud. Kortom: er moet nu geïnvesteerd worden als je de boel nog (even) open wilt houden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rogier » di 08 mar 2022, 12:26

^^

Naar mijn mening niet volledig vergelijkbaar, want een brug is infrastructuur dat door een overheidsinstantie aangelegd is met maatschappelijk doel.
Maastricht Airport is in gebruik om in elk geval zonder verlies te kunnen draaien. Doelstelling is anders en kun je dit inderdaad op ondernemingsrisico schuiven, zeker als sluiting al diverse keren voorgesteld is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door paolie » di 08 mar 2022, 12:46

Als een betaald voetbalclub failliet gaat, omdat de lokale overheid het genoeg vindt geweest en er geen geld meer in wil steken, gaan we toch ook de hotdogkraam naast het stadion niet compenseren?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » di 08 mar 2022, 13:30

^^ Behalve als er contracten liggen waarin de overheid zich naar deze bedrijven toe heeft gecommitteerd of als er anderszins verwachtingen zijn gewekt. Eerdere artikelen over sluiting op L1 bevatten stellingen dat de provincie zou hebben gegarandeerd dat het vliegveld open blijft.

Voor de rest leest dit tegenrapport natuurlijk als “wij van WC Eend”, want het is afkomstig van deze spreekwoordelijke frietkraam. Verwacht in de komende tijd ook wel wat andere huilverhalen over werkgelegenheid en dergelijke. En dat is natuurlijk ook best pijnlijk - maar de maatschappelijke kosten daarvan zijn vermoedelijk lager dan die van open houden. De suggestie “als je het businessplan nou omgooit, kunnen we wel winst maken” is natuurlijk ook zo’n spel. Twijfel zaaien bij de politiek door een beetje hoop aan te wakkeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2022, 17:50

Die bedrijven kunnen hun activiteiten toch ook gewoon verplaatsen naar andere luchthavens in de buurt? Misschien dat er een paar extra blokkendozen gebouwd moeten worden en dat de bestaande blokkendozen iets anders moeten gaan doen. Schoensmeeropslag in plaats van vliegtuigonderdelen. Ik noem maar wat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » wo 09 mar 2022, 19:10

^^ Denk je dat nou echt?

In welk Friese zeildorp woonde jij ook alweer? Heeg? Nou stel je voor dat de haven daar dicht gaat en de hele zeil-business van Heeg verdeelt zich over Langweer, Grou, Woudsend etc. Is dat dan voor al die Heegster bedrijven gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is? Pakken ze met geringe verhuiskosten gewoon een aandeel op hun nieuwe dorpsmarkt? Nee toch. En die toeristische markt is nog wat makkelijker aan te boren dan de vrij krappe markt van luchtvaartmaatschappijen op omringende vliegvelden, waar de onderhoudscontracten al “uitverkocht” zijn. Wanneer ze MAA sluiten, is het niet een kwestie van “open een hangar in Luik en bedien evenveel vliegtuigen daar.” Nee, deze bedrijven zullen hun (toch al niet grootse) business helemaal kwijt zijn wanneer MAA sluit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » wo 09 mar 2022, 20:30

Pino schreef: di 08 mar 2022, 13:30De suggestie “als je het businessplan nou omgooit, kunnen we wel winst maken” is natuurlijk ook zo’n spel.
Het is m.i. een terechte vraag, maar je moet er wel een eerlijk antwoord op durven geven.
Is er iets te doen zodat er wat aan te verdienen valt wat de benodigde investeringen de moeite maakt? Je kunt verschillende situaties doorrekenen, maar je moet niet aankomen met het trainen van eenhoorns in een kasteel op een roze wolk...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » wo 09 mar 2022, 21:20

^^ Zo is het. En dit doet mij iets teveel denken aan de roze wolk-berekeningen van menig OV-project. Als er een realistische nieuwe markt aan te boren viel, zou zich wel een echte kandidaat-exploitant hebben gemeld, zou je ergens denken.

Voor mijn werk heb ik nog wel eens te maken met de waardering van bedrijven in moeilijkheden. Het is aan de orde van de dag dat eigenaren, die eigenlijk onder water staan, spreken over veel hogere waardes dan ook maar iemand in de markt neer wil leggen. Vaak is de enige koper die te vinden valt de financier die zijn claim wel wil inruilen voor de aandelen (en de kans een ommekeer te bewerkstelligen binnen een paar jaar). En de eigenaar blijft maar hangen op “ja maar als”-redeneringen. Komt zo’n discussie voor de Nederlandse rechter, dan is die onverbiddelijk: “laat maar eens een onvoorwaardelijk hoger bod zien, dan praten we verder.” En dat is precies wat ik hier denk als ik mensen een mooie nieuwe kans voor dit vliegveld zie beloven. De publieke aandeelhouders zullen een ondernemer die het aandurft met liefde een kans geven. Maar zo iemand komt niet, en het is geen logisch gebruik van belastinggeld om dan maar zelf die kans na te gaan jagen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door paolie » wo 09 mar 2022, 21:34

^^ wat bedoel je nu precies? Vliegveld wel of niet met behulp van overheidsgeld overeind blijven houden?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » wo 09 mar 2022, 21:42

^^ Niet. Of iemand moet echt met een heel doorwrochte business case komen over binnen een paar jaar winstgevend maken wat alleen met overheidsgeld haalbaar is, als investering die zichzelf terugverdient. Maar de teksten die ik lees in de media komen allesbehalve doorwrocht over.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » wo 09 mar 2022, 22:01

Het is begrijpelijk dat partijen met bepaalde (emotionele) belangen de zaken al dan niet bewust te optimistisch zien. Ik ben het met Pino eens dat als er echt muziek in zou zitten (fatsoenlijke ROIC) er wel een commerciele partij zou zijn die zich zou melden.

Andere optie kan zijn of publieke partijen/aandeelhouders het handhaafbaar zou kunnen exploiteren en quasi op 0 uit zouden kunnen komen, maar gezien al het gebakkelei zit dat er ook niet in.

Ik zou niet weten wat je er aan moet bieden wat andere vliegvelden niet hebben en waar je wat aan kunt verdienen. Qua vluchten... Vanuit Zaventem en Düsseldorf, beide ca een uur rijden van MAA, hebben een heel groot aanbod vluchten. Schiphol is twee uur rijden en zelfs Frankfurt is nog te doen. Voor Low-Cost sta je in een zucht in Köln/Bonn, Eindhoven of Luik. Köln/Bonn en Luik hebben ook veel vracht.

En verder? Vliegtuigen kun je er niet bouwen alleen al omdat er geen ruimte voor een fabriek is. Meer onderhoudscapaciteit lijkt me ook niet echt een goudmijn. General aviation gaat je ook niet rijk maken (en zou je nog steeds kunnen faciliteren als je het veld kleiner en uncontrolled maakt)...

Ik zou er geen geld in steken.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Durashift » vr 28 jul 2023, 0:32

Er is een rapport over blootstelling aan ultrafijnstof uitstoot van vliegbewegingen op Maastricht-Aachen airport verschenen, op initiatief én bezoldiging van drie (zeer) nabij wonende omwonenden. Vooral uitstoot van onverbrande kerosine (zoetige lucht) is schrikbarend.

Vanaf minuut 7:20
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/e ... eenvandaag

** tja, het argument van "dan moet u daar niet wonen, op 140 meter van het vliegveld meneer/mevrouw de klagende partij ** gaat niet echt op hier;
^^ Op minuut 9:05 vertelt hij namelijk dat hij er al 40 jaar woont máár vanaf 5 december 2017 is de overlast pas écht ontstaan: kennelijk had toen de luchthaven een nieuwe klant erbij met fikse vrachtvliegtuigen. :s

Vanaf minuut 16 vertelt de bewoner nog even over de keuze voor eigen onderzoek, de opstelling van de Provincie én de (verwerping) van de MKBA door de staten.

Vanaf minuut 18:55 de reactie van de luchthaven..én daarna de uitleg van de bewoner van de door de luchthaven genomen maatregelen voor hun eigen personeel. Ironisch.

Vanaf minuut 20:45 vertelt de beste man nog even over het 'goede' leven naast de luchthaven.. tot 5 december 2017. Ook dat deze giftige stoffen nu door slechts ongeveer 6 duizend vliegbewegingen wordt veroorzaakt. De luchthaven heeft een vergunning voor jaarlijks 30 duizend bewegingen. :schrikreactie:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vond het ook wel mooi hoe de huisarts het probleem voor de gezondheid van omwonenden vergeleek met de ontkenning ervan na de sluiting van de mijnen: het vliegveld is eigenlijk gewoon een omgekeerde mijn. :D

Maar... het is toch eigenlijk van de zotte dat het vliegveld niet dichtgezet is door het Gouvernement na al die onderzoeken en duidelijke rapportages. :s

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Wouter N14 » vr 28 jul 2023, 9:15

^^ Tja, het is van hetzelfde laken een pak als bij Tata Steel en Claessen Tankcleaning en andere dossiers: stapels rapporten, mooie afspraken maar er gebeurt niks en iedereen wijst naar elkaar..
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door mvalkenburg » vr 28 jul 2023, 9:37

Als je maar groot genoeg bent kun je dit soort dingen flikken. Schaamteloos.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door IQ[] » vr 28 jul 2023, 10:45

Er waren ook onderzoeken in de afgelopen jaren, die nergens op sloegen, want te eenzijdig bekeken en naar een gewenste conclusie toe gewerkt. Iets waar beide kanten zich schuldig aan maken. Dat alleen al heeft te denken, waardoor ik zelf de houding heb "het zal allemaal wel".

Overigens, was er in 2017 niet juist een verbod gekomen op oude toestellen op MAA om de omwonenden tegemoet te komen ivm geluidsoverlast?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Egbert » vr 28 jul 2023, 15:59

In 2017? Ik lees dat begin 2023 er een verbod op de 747-200 en de MD11 kwam. Maar ook dat omwonenden vooral klagen over de tweemotorige toestellen zoals de 777.
Maar ook daar zie ik wel wat problemen in de wiskunde:
In ongeveer de helft van de 48 schademeldingen sinds 2018 ging het om dalende Boeings 777. Bijna 80 procent van de vrachtvluchten naar Beek wordt met zo'n triple seven uitgevoerd
Als een toestel met 80% van de vliegbewegingen maar 50% van de schademeldingen veroorzaakt dan lijkt me dat juist een goed toestel.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door IQ[] » di 01 aug 2023, 14:29

^^ https://nos.nl/artikel/2257385-vliegvel ... -in-de-ban

Ik nam aan dat die schade door de 777 veroorzaakt wordt door zogturbulentie (wake turbulence) ?

Plaats reactie