Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Jip » za 05 feb 2011, 17:46

De bagage kan meteen ingecheckt worden voor meerdere legs als er een zogenaamd interline agreement is tussen de uitvoerende maatschappijen. Dit hoeft dus geen codeshare of 1 boeking te zijn.
Ik denk wel dat het verstandig is als deze airline zich richt op transferpassagiers, maar we gaan het (misschien) zien!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Palance » zo 06 feb 2011, 11:19

Jip schreef:De bagage kan meteen ingecheckt worden voor meerdere legs als er een zogenaamd interline agreement is tussen de uitvoerende maatschappijen. Dit hoeft dus geen codeshare of 1 boeking te zijn.
Dat laatste deel van je zin klopt volgens mij niet. Je boeking en/of bagage gaan op 1 PNR-nummer. Als je je reis in twee boekingen splitst dan krijg je 2 PNR's, en naar mijn weten kun je niet je bagage doorlabelen van de éne boeking naar de andere. Soms kan het goedkoper zijn om een boeking in tweeën te splitsen, maar ik zou het niet aandurven. Afgezien van je bagage houdt men dan ook geen rekening met je bij een overstap.
Ik had zelf al een voorbeeld aangegeven van een reis AMS-MUC-SJJ van mijzelf. Als ik 2 boekingen had gemaakt AMS-MUC en MUC-SJJ omdat het goedkoper geweest zou zijn, had ik op München zelf voor het herincheckenv an mijn bagage moeten zorgen. En nog belangrijker: Als ik in München de overstap had gemist had ik een no-show op mijn naam staan en in dat geval is de maatschappij niet meer verantwoordelijk voor het verder brengen van jou, tenzij je een nieuw ticket koopt. Bij alles in 1 boeking en een gemiste aansluiting ben jij niet de schuldige aan een no-show en moet de maatschappij op de 2e leg er zorg voor dragen dat jij zonder extra kosten toch op de plaats van bestemming aankomt.

Jip schreef: Ik denk wel dat het verstandig is als deze airline zich richt op transferpassagiers
Dat kan bijna niet anders op zo'n relatie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

braintrain
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 17:47

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door braintrain » wo 25 mei 2011, 17:58

Heb je al eens nagedacht wat dit betekent voor het milieu? Ik ben nu wel geen groene jongen, maar een vliegtuig gebruiken
voor afstanden beneden de 500 km. is gewoon verspilling. Met de vele vertragingen die luchthavens nu kennen , ben je
er veel sneller met de trein.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Ds79m » wo 25 mei 2011, 18:41

^^ Want de NS heeft nooit vertraging?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2011, 18:45

Ach je kunt ook met de DB gaan, via Aachen en Duisburg. Dat duurt langer, maar is wel luxer... :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Jip » wo 25 mei 2011, 18:57

braintrain schreef:Heb je al eens nagedacht wat dit betekent voor het milieu? Ik ben nu wel geen groene jongen, maar een vliegtuig gebruiken
voor afstanden beneden de 500 km. is gewoon verspilling. Met de vele vertragingen die luchthavens nu kennen , ben je er veel sneller met de trein.
Als het vliegtuig redelijk vol zit is het niet slechter voor het milieu (beter zelfs) dan wanneer iedereen de auto pakt ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Palance » wo 25 mei 2011, 19:00

Ik durf te stellen dat er vaker treinstakingen zijn in België of Frankrijk dan dat het luchtruim dichtgaat door een aswolk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Groningen » wo 25 mei 2011, 20:14

braintrain schreef:Heb je al eens nagedacht wat dit betekent voor het milieu?
Naast al het bovenstaande: waar dacht waar die elektriciteit vandaan komt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2011, 20:39

Palance schreef:Ik durf te stellen dat er vaker treinstakingen zijn in België of Frankrijk dan dat het luchtruim dichtgaat door een aswolk.
Van Maastricht naar Schiphol heb je daar nochthans geen last van... :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Giuseppe » wo 25 mei 2011, 20:52

Als Maastricht - Amsterdam nu eens richting 1u45 zou gaan had niemand het meer over vliegen denk ik. 2u30 nu is gewoon lang, vooral als je in 3 uur in Parijs bent vanuit Maastricht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door waldo79 » wo 25 mei 2011, 21:05

Op zich is de 220 km van Maastricht naar Schiphol in 2.30 uur niet eens heel traag 8-) Die 2.30 uur komt waarschijnlijk doordat de dienstregeling vol met buffers zit en je hebt natuurlijk met allemaal knooppunten te maken waar je vanwege de overstappen op een bepaald moment passeert.

(denk aan Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Willem » wo 25 mei 2011, 21:34

Nu zouden de treinen in Nederland best wel een stukje harder kunnen gaan rijden. Ten zuiden van Boxtel moet 160 km/h toch wel mogelijk zijn. De ATB heeft er een nog een code voor, alleen vonden ze dat in Brussel niet goed.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door waldo79 » wo 25 mei 2011, 22:03

Dan kom je nog niet uit met je knopen. (fatsoenlijke aansluitingen op de grotere stations) 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2011, 22:09

Gewoon niet stoppen onderweg op onbeduidende gehuchten als...

Eindhoven

:duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Palance » do 26 mei 2011, 6:49

Vinny schreef:
Palance schreef:Ik durf te stellen dat er vaker treinstakingen zijn in België of Frankrijk dan dat het luchtruim dichtgaat door een aswolk.
Van Maastricht naar Schiphol heb je daar nochthans geen last van... :duck:
Er werd gesproken over afstanden van 500 kilometer. Dat haal je niet in Nederland, daarom heb ik België en Frankrijk erbij gesleept. :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rein » ma 15 aug 2011, 9:41

fd.nl schreef:Lijndienst op vliegveld Maastricht is vertraagd

De komst van de goedkope vliegverbinding tussen Schiphol en Maastricht is vertraagd. Het vliegveld Maastricht-Aachen heeft niet genoeg investeerders gevonden om te kunnen beginnen.

[...]

Om te kunnen beginnen, zoekt de luchthaven € 5 mln kapitaal. Volgens luchthavendirecteur Sander Heijmans is het grootste deel van dat bedrag binnen, maar stellen sommige investeerders als voorwaarde dat ook de provincie meedoet. De provincie Limburg zou dan € 1 mln beschikbaar moeten stellen uit een regionaal innovatiefonds.

Maar de provincie Limburg stelt voor deze leningen als eis dat ook het bedrijfsleven meedoet. 'We zitten in een cirkeltje', zegt Heijmans. Hij hoopt dat de provincie dit doorbreekt door het geld beschikbaar te stellen onder de voorwaarde dat er snel investeerders volgen. De provincie Limburg overlegt op 30 augustus over het voorstel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 apr 2012, 14:20

^^
Lang is het stil geweest rondom deze plannen. Nu is er eindelijk (het voor mij weinig verrassende) nieuws: de plannen gaan niet door. Zie o.a. dit artikel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rein » vr 26 okt 2012, 10:52

schopje
haarlemsdagblad.nl schreef:Nieuwe poging lijndienst Schiphol naar Maastricht

MAASTRICHT - Opnieuw wordt geprobeerd een lijndienst tussen Schiphol en Maastricht op te zetten. Maastricht Airlines beweert al vanaf januari te beginnen met een Fokker 50.

Nadat de KLM in het verleden de lijn ophief, bleef er in de zakenwereld toch behoefte voor een snelle verbinding met de Randstad. Over de weg of met de trein is daarmee al gauw tweeënhalf uur gemoeid. Met het vliegtuig is dat dertig tot veertig minuten. In de zomer van 2011 wilde Wings of Maastricht al beginnen met een enkeltje voor dertig euro. Uiteindelijk kreeg het bedrijf de financiering niet rond en werd begin dit jaar de handdoek in de ring gegooid.
Deze week dook opeens Maastricht Airlines op. Dit bedrijf is deze zomer opgericht door Hamid Kerboua samen met een team luchtvaartprofessionals. Kerboua is ook de man achter Denim Air en Amsterdam Airlines. Denim Air maakt na een faillissement een doorstart en verhuurt nu toestellen met bemanning. Voor Amsterdam Airlines viel in november 2011 het doek. Hoe serieus het nieuwe avontuur is, blijft onduidelijk. Er is alleen een introductiewebsite. Het bedrijf is wel al begonnen personeel te werven. Behalve naar Schiphol, wil Maastricht Airlines ook naar Berlijn, Parijs en München vliegen. In 2014 komen daar Londen en Kopenhagen bij, waarmee de vloot dan is gegroeid naar zes Fokker 50-toestellen. De onderneming claimt overstapverbindingen te hebben met meer dan dertig luchtvaartmaatschappijen, maar namen worden niet genoemd.

Meer details geeft het bedrijf pas op 15 november, wanneer een persconferentie wordt gehouden. Vanaf die datum kunnen ook tickets worden geboekt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » vr 26 okt 2012, 12:33

Die Hamid Kerboua lijkt, als je dat artikel leest, ook wel zo'n 12 steden 13 ongelukken type.. Twee maatschappijen failliet waarvan één kon doorstarten.
Ik heb er een hard hoofd in of dit gaat werken. Als je op Schiphol afspreekt voor je vergadering wel, maar als je Amsterdam in moet... Eerst moet je in Limburg naar het vliegveld, nou is Maastricht maar een klein veldje dus je hoeft geen twee uur van tevoren daar te zijn, maar je wilt wel wat marge hebben natuurlijk. Dan vlieg je naar Amsterdam, via de standaard route (via PESER) is dat overigens een mooie omweg. Als je je marges en je voor en na transport optelt ben je ook best even zoet. Ik denk dat je, als je dit initiatief wil laten slagen, toch ook een codeshare moet openen met KLM (en/of een paar anderen) zodat je weer als feeder-line kunt werken. KLM kreeg de feeder-line al niet gevuld, als je die functie weg laat wordt het naar mijn idee nog minder.

Het enige voordeel wat je misschien hebt is dat je vroeger nog een keer met een leuke snelheid over de A2 naar Amsterdam kon crossen waar het nu vaak stampvol is, zeker in de spitsen, dus nu kun je, denk ik, beter met de auto concurreren. Maastricht - Amsterdam is een goede 200km, als je tot Amsterdam op een paar hele klein stukjes na 130 zou mogen rijden dan is dat twee uurtjes, maar met alle 100 stukken en alle drukte gaat dat nu niet waar je dan ook nog eens met een hoop stress zit. Het vliegtuig kost je deur-deur ook zo een uur of twee. Klein uurtje voor de vlucht vertrekt van huis af, drie kwartier gate-gate* en dan nog na-transport, dan ben je ook zo twee uur kwijt.

*Hangt ook van de baan af, op de 06 scheelt het je punt één een heel stuk vliegen en kom je punt twee zo bij het B platform uit, bij landen op de 18R duurt het allemaal een stukje langer. Omvliegen om recht voor de baan te komen (normaal gesproken wil je op een 6nm (ca 11km) recht voor de baan zitten) en dan moet je dat dat hele eind taxiën naar het platform dat ook nog eens aan de andere kant van het veld ligt. 20 minuten extra heb je daar snel te pakken...

edit:
30 euro is wel een leuke prijs voor een ticket, best concurrerend met die banaan op wielen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » vr 26 okt 2012, 13:34

duikgek89 schreef:KLM kreeg de feeder-line al niet gevuld
KLM heeft deze verbinding zelf de nek omgedraaid, doordat stelselmatig vluchten uitvielen wegens 'technische mankementen'. Als je dan een paar keer je aansluiting mist, bedenk je een volgende keer wel een andere manier om op Schiphol te geraken. Met aantrekkelijke tarieven zijn twee of drie vluchten per dag met een toestel voor 50 personen tussen Maastricht en Schiphol echt wel te vullen. Maar ik sluit me verder wel aan bij jouw gedachten: ik heb er ook een hard hoofd in dat dit initiatief gaat slagen, gezien de reputatie van die meneer Kerboua...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » vr 26 okt 2012, 14:02

Dat van die technische mankementen heb ik niet zo meegekregen. Ik heb verslagen van piloten gelezen die met minder dan 10 passagiers op en neer vlogen en dan schiet het gewoon niet op, maar als er inderdaad zo vaak vluchten uitvielen dan is het logisch dat het niks wordt. Het enige wat ik me afvraag is, waren dat echt technische mankementen en schoven ze dan altijd zo dat steeds de vlucht naar Maastricht uitviel, of verzonnen ze technische mankementen omdat er te weinig passagiers waren?
Voor een goede prijs moet er inderdaad, zeker nu het andere transport ook niet bepaald vlug en goedkoop meer is, wel wat mogelijk zijn. MAAR dan nog zou ik eens kijken of je niet iets van een codeshare contract kunt tekenen met iemand, dat vergroot het potentiële aantal klanten nou eenmaal. Dan wordt Maastricht - Amsterdam - Houtenkontië misschien ook interessant voor een deel van de Belgische/Duitse markt die anders naar Zaventem, Düsseldorf of Köln zouden rijden om vanaf daar (vaak via een overstap) in Frankfurt of Amsterdam naar hun verre bestemming te vliegen. Vanuit Genk, Hasselt, Heinsberg, Düren, Aachen en Erkelenz zit je net zo vlug op Maastricht dan op Düsseldorf, zeker als de A46 - B56n aansluiting ooit nog eens af komt. Bovendien als je op een maandagochtend vertrekt voor zaken scheelt je dat een vervelende ochtendspits richting Düsseldorf of Brussel maar heb je alleen een beetje spits bij Maastricht maar vanuit veel richtingen ligt het vliegveld toch ruim voor Maastricht. Maar dat gaat alleen werken als je op Amsterdam een goede, snelle en betrouwbare overstap hebt.

Wat misschien ook nog wel wat zou kunnen zijn is een schema als Maastricht - Amsterdam - Maastricht - Rotterdam - Londen - Rotterdam - Maastricht - Amsterdam - Maastricht. Rotterdam geeft goede toegang tot zowel Rotterdam als Den Haag, beide mogelijk ook interessant voor zakelijke reizigers, daarnaast is Londen niet alleen voor zakelijke reizigers maar ook voor toeristen mogelijk interessant.

Nouja, ik ben benieuwd. Als het echt zo betaalbaar wordt ga ik het vluchtje een keer doen, is wel een leuk rondje. De maximale hoogte tussen Maastricht en Amsterdam is ook niet zo hoog (ik meen FL070 maar pin me daar niet op vast) dus met mooi weer is dat waarschijnlijk best leuk.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Ds79m » vr 26 okt 2012, 14:02

duikgek89 schreef:Die Hamid Kerboua lijkt, als je dat artikel leest, ook wel zo'n 12 steden 13 ongelukken type.
Seat Ibiza schreef:Ik heb er ook een hard hoofd in dat dit initiatief gaat slagen, gezien de reputatie van die meneer Kerboua.
Wat jammer dat je in Nederland blijkbaar voor altijd getekend bent, als je zaak een keer failliet is gegaan. Je zou ook respect voor die man kunnen hebben, omdat hij het in elk geval heeft geprobeerd.

Sowieso hebben veel van de grootste ondernemers in de wereld eerst eens te maken gehad met een bankroet, voordat ze succesvol werden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Rein » vr 26 okt 2012, 14:28

Ds79m schreef:Wat jammer dat je in Nederland blijkbaar voor altijd getekend bent, als je zaak een keer failliet is gegaan. Je zou ook respect voor die man kunnen hebben, omdat hij het in elk geval heeft geprobeerd.

Sowieso hebben veel van de grootste ondernemers in de wereld eerst eens te maken gehad met een bankroet, voordat ze succesvol werden.
Je bedoelt dat ze lekker veel risico's mogen nemen en dat als het dan fout gaat de crediteuren er maar onder moeten lijden en als het goed gaat hij/zij gelauwerd wordt 'omdat hij/zij zo'n goede ondernemer is'?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » vr 26 okt 2012, 17:51

Ds79m schreef:Wat jammer dat je in Nederland blijkbaar voor altijd getekend bent, als je zaak een keer failliet is gegaan. Je zou ook respect voor die man kunnen hebben, omdat hij het in elk geval heeft geprobeerd.

Sowieso hebben veel van de grootste ondernemers in de wereld eerst eens te maken gehad met een bankroet, voordat ze succesvol werden.
Och het is wel knap dat hij niet opgeeft. Alleen is het jammer dat er bij faillissementen vaak zo'n spoor van vernieling achter blijft. Daarna is hij zeker niet voor het leven getekend omdat hij twee keer mislukt is. MAAR ik heb er wel minder vertrouwen in, dat is toch niet zo raar? Als blijkt dat dit wel succesvol is dan draait dat beeld wel weer bij.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Ds79m » vr 26 okt 2012, 18:05

Rein schreef:
Ds79m schreef:Wat jammer dat je in Nederland blijkbaar voor altijd getekend bent, als je zaak een keer failliet is gegaan. Je zou ook respect voor die man kunnen hebben, omdat hij het in elk geval heeft geprobeerd.

Sowieso hebben veel van de grootste ondernemers in de wereld eerst eens te maken gehad met een bankroet, voordat ze succesvol werden.
Je bedoelt dat ze lekker veel risico's mogen nemen en dat als het dan fout gaat de crediteuren er maar onder moeten lijden en als het goed gaat hij/zij gelauwerd wordt 'omdat hij/zij zo'n goede ondernemer is'?
Dat zei ik niet, maar het is noodzakelijk dat er mensen zijn die risico's durven te nemen. De crediteuren krijgen daar gemiddeld gesproken ook een prima vergoeding voor.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » vr 26 okt 2012, 23:59

duikgek89 schreef:Dat van die technische mankementen heb ik niet zo meegekregen. Ik heb verslagen van piloten gelezen die met minder dan 10 passagiers op en neer vlogen en dan schiet het gewoon niet op, maar als er inderdaad zo vaak vluchten uitvielen dan is het logisch dat het niks wordt. Het enige wat ik me afvraag is, waren dat echt technische mankementen en schoven ze dan altijd zo dat steeds de vlucht naar Maastricht uitviel, of verzonnen ze technische mankementen omdat er te weinig passagiers waren?
Geen idee hoe dat exact zat. Ik hoorde het hier ook enkel in het lokale geruchtencircuit. Feit is dat KLM om welke reden dan ook niet echt enthousiast meer was voor deze verbinding.
duikgek89 schreef:Voor een goede prijs moet er inderdaad, zeker nu het andere transport ook niet bepaald vlug en goedkoop meer is, wel wat mogelijk zijn. MAAR dan nog zou ik eens kijken of je niet iets van een codeshare contract kunt tekenen met iemand, dat vergroot het potentiële aantal klanten nou eenmaal.
Dat lijkt mij inderdaad ook een voorwaarde voor succes. Liefst met KLM gezien grote aantal mogelijke doorverbindingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Pino » za 27 okt 2012, 9:44

Ds79m schreef:De crediteuren krijgen daar gemiddeld gesproken ook een prima vergoeding voor.
Leveranciers en financiers prijzen het faillissementsrisico gewoon in en hebben ook goede bescherming, zoals eigendomsvoorbehoud, pandrechten, etc. Afnemers zijn veel slechter af, met name als het gaat om consumenten die vooruit hebben betaald en daarvan niets terugzien. En dan heb je nog ongemak; denk aan de jonge ouders die dit voorjaar ineens in de knel kwamen te zitten door faillissementen in de kinderopvang. Verder is de overheid (belastingen en sociale premies) vrijwel standaard een van de grootste crediteuren in een faillissement. Wat de overheid van een belastingschuldige niet betaald krijgt, wordt feitelijk omgeslagen over alle andere belastingbetalers. Extra belastingdruk op ons allemaal.

Nou goed, dat zou je kunnen wegzetten als een risico dat we allemaal lopen, maar dat hoort bij de vruchten van vrij ondernemerschap. Het probleem is dat teveel van dit soort faillerende ondernemers zich niet hebben gehouden aan de spelregels van ondernemerschap. Ondernemers die van faillissement naar faillissement gaan, lopen te vaak te dicht langs de randen. Met geld van mensen als jij en ik. Ze cultiveren het romantische beeld dat je schetst, maar bij mij hebben velen nul krediet.
Laatst gewijzigd door Pino op do 30 mei 2013, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door Vinny » za 27 okt 2012, 9:50

Gezond ondernemerschap begint met een business-case die niet bij voorbaat negatief uitpakt. Bij een vliegverbinding Amsterdam-Maastricht heb ik daar mijn gerede twijfels bij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door jelger » za 27 okt 2012, 12:10

Seat Ibiza schreef: Geen idee hoe dat exact zat. Ik hoorde het hier ook enkel in het lokale geruchtencircuit. Feit is dat KLM om welke reden dan ook niet echt enthousiast meer was voor deze verbinding..
Op deze verbinding zaten vooral overstappers (en dan met name intercontinentaal). De prijs van een ticket NY-AMS, of NY-AMS-MST was niet verschillend. De hop naar MST was een service zou je kunnen stellen. Alleen als de vlucht dan ook niet vol (genoeg) zit dan heb je er als maatschappij commercieel helemaal niets aan. Het mag best wat kosten als het dan weer een paar passagiers op die IC vlucht oplevert.

Het in de lucht houden van deze verbinding kostte teveel geld, tegenover wat het opleverde, en de toestellen waren nodig op andere verbindingen. Extra toestellen inhuren/aanschaffen is dan duurder dan een onrendabele lijn in de lucht houden.

Dat er zoveel technische uitval zou zijn geweest heb ik niet meegekregen, ik heb in de jaren dat deze vlucht nog operationeel was op Schiphol gewerkt, oa ook voor KLM Cityhopper. De Fokker 50's die op deze vlucht werden ingezet zijn tot 2 jaar terug gewoon steady operationeel geweest. Eerder werd er met de Saab SF340 gevlogen. Ook van dit type is me geen chronisch storingsgedrag bekend.

Wellicht heeft meegespeeld dat KLM na het vertrek van de Fokker 50's nu geen turbprops in de vloot heeft (alleen jets). De F50's zijn vervangen door Embraers. Ik weet niet wat de operationele kosten verschillen zijn, maar het zou zomaar kunnen dat dit een aspect is geweest in de overweging de lijn dan maar op te heffen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Goedkoop vliegen van Maastricht naar Schiphol

Bericht door duikgek89 » za 27 okt 2012, 12:26

Deze lijn is toch al ver voordat de Fokker 50 eruit ging opgeheven? Jets verbruiken volgens mij behoorlijk wat meer brandstof dan turboprops.
edit:
Wat ook nog een belangrijke kan zijn, als je op Schiphol hele lang overstaptijden hebt dan kun je, als je met de auto of trein gaat, mogelijk nog steeds later vertrekken dan met deze vlucht.
Wat overigens best grappig is, is dat een korte vlucht met overstap naar een IC vlucht soms zelfs goedkoper is dan alleen de IC vlucht, omdat ze op het veld waar de korte vlucht aankomt/vertrekt meer concurrentie hebben.

Plaats reactie