[BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

[BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door captain007 » wo 19 sep 2012, 20:23

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Daviedoff naar het Hellend vlak van Ronquières geweest. Het is een indrukkend bouwwerk, waarmee binnenvaartschepen die over het kanaal van Brussel naar Charleroi varen een hoogteverschil van 68 meter overbruggen. Het bouwwerk is in 1968 gebouwd en heeft volgens mij nog relatief recent een opknapbeurt gehad. Onderdeel van het bouwwerk is een ruim 135 meter toren met een fenominaal uitzicht over het hellend vlak en de wijde omgeving. De hele fotoserie staat hier en een reportage in de spoiler.
SPOILER: TOON

Vanaf de parkeerplaats is de uitzichttoren goed te zien. Straks gaan we daarbinnen eens een kijkje nemen:
Afbeelding
DSC_0432 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het hellend vlak bestaat in feite uit twee losse viaducten met daarop rails en allerlei kabels en katrollen bevestigd om een bak met water en een contragewicht over te verplaatsen:
Afbeelding
DSC_0434 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Ondanks een oplapbeurt zijn er toch nog wat afwateringsproblemen bij een aantal pijlers. Dit soort problemen kunnen op lange termijn het beton weer aantasten:
Afbeelding
DSC_0436 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Tussen de twee viaducten is een relatief nieuw bezoekerscentrum gebouwd met een lift naar een platform wat beter uitzicht biedt over het hellend vlak:
Afbeelding
DSC_0437 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Vanaf het platform heb je goed zicht over het hellend vlak. Het hoogteverschil valt nu pas beter op. Je ziet dus twee bakken die onafhankelijk van elkaar naar boven en beneden kunnen gaan:
Afbeelding
DSC_0439 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Aan beide zijden van het vlak bevinden zich grote sluisdeuren die opengaan zodra de bak is aangekoppeld:
Afbeelding
DSC_0445 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Na een audiotoer van ruim een uur gingen we met de lift naar boven en konden we over het hellend vlak uitkijken vanaf een metertje of 132 hoog:
Afbeelding
DSC_0450 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Helaas was het zicht niet helemaal super. Je kan in de verte wat vage gebouwen zien die in de omgeving van Brussel staan:
Afbeelding
DSC_0451 by jeroenvanlieshout, on Flickr

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door simon » wo 19 sep 2012, 20:48

Leuke serie, ziet er indrukwekkend uit :top:

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door Davy » wo 19 sep 2012, 22:39

Ik was er al eens eerder geweest, maar die rondleiding met een uitleg over de binnenscheepvaart (ook Nederlandstalig) en het uitzicht bovenin die toren waren nieuw voor mij en zeker wel boeiend.
Inderdaad jammer van het niet helemaal heldere weer, maar voor de rest zijn de foto's zeker goed gelukt!

Op zich volgens mij een bouwkundig pareltje, in Nederland vrijwel onbekend denk ik.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door Willem » wo 19 sep 2012, 23:22

Er gaan veel verhalen rond dat het project eigenlijk weggegooid geld is geweest. Maar het blijft een prachtig technisch staaltje.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door harry » do 20 sep 2012, 0:15

Ik ben er jaren geleden eens geweest (er stonden bordjes vanaf de snelweg). Maar toen was er nog geen bezoekerscentrum en heb ik alleen de buitenkant bekeken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door Vinny » do 20 sep 2012, 8:33

Willem schreef:Er gaan veel verhalen rond dat het project eigenlijk weggegooid geld is geweest. Maar het blijft een prachtig technisch staaltje.
In 2010 werden er 4.790 schepen versast. De andere scheepslift, die van Strépy-Thieux heeft in dat zelfde jaar 7.706 schepen versast. Hierbij wil ik wel aantekenen dat de crisis vanaf 2007 redelijk dramatisch heeft uitgepakt voor de hoeveelheid schepen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [BINNENVAART] Hellend vlak van Ronquières

Bericht door Via » do 20 sep 2012, 17:57

Het is wel een mooi bouwwerk, en een mooie fotoserie. 8-)

Plaats reactie