Romney: raampjes open in vliegtuig

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » di 25 sep 2012, 20:24

Romney: raampjes open in vliegtuig

DENVER - Als het aan de Amerikaanse presidentskandidaat Mitt Romney ligt, komt er voor luchtvaartpassagiers snel een mogelijkheid om de ramen in vliegtuigen te openen. De Republikein hoopt daarmee een hoop levens te besparen.

Romney heeft de oplossing bedacht voor levensbedreigende situaties in passagiersvliegtuigen. Hij wil dat reizigers aan boord hun raampje kunnen openen. Romney zegt niet te begrijpen waarom dat tot nu toe nog onmogelijk is.

Een vliegtuig met aan boord de vrouw van Romney maakte vrijdag een noodlanding in Colorado, nadat de vliegtuigcabine zich vulde met rook. Er ontstond een brand in de elektronica van het toestel. Romney's vrouw Ann niet gewond, maar vrienden en kennissen maakten zich zorgen om haar welzijn.

"Ze realiseert zich amper hoe bezorgd sommigen van ons waren", zegt Romney in de LA Times. Daarin komt hij meteen met een oplossing voor de problemen. "Als er een brand woedt in een vliegtuig, zitten de passagiers als ratten in de val. Er kan bovendien geen lucht naar binnen, want de ramen openen niet. Ik weet niet waarom dat niet mogelijk is. Dit is een groot probleem, echt héél gevaarlijk", aldus Romney.

"Gelukkig was er uiteindelijk voldoende zuurstof zodat de piloot en co-piloot konden landen. Ze is veilig en wel."
Bron: telegraaf.nl
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Vinny » di 25 sep 2012, 20:38

Ik ben een totale leek op het gebied van luchtcirculatie, maar is het niet zo dat het open doen van een raam in een vliegtuig op zich zelf niet gewoon levensgevaarlijk is vanwege de druk- en temperatuursverschillen? Ook al is op Mythbusters wel geweest dat het vliegtuig niet kan imploderen geloof ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Pino » di 25 sep 2012, 20:47

Wachten op de eerste terreurdreiging doordat een passagier in volle vlucht dreigt een raam te openen. Idioot idee, dit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Palance » di 25 sep 2012, 20:49

Romney laat zien dat hij, geheel Republikeins presidentskandidaatwaardig,volstrekt hersenloos is. Een vlucht met open ramen op kruishoogte overleef je gewoon niet (temperatuur onder de -50 en amper luchtdruk)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » di 25 sep 2012, 20:58

Ik heb ergens gelezen dat hij het niet zo heeft gezegd zoals het hier staat. Hij vindt dat de mogelijkheid er meot zijn dat raampjes open kunnen. Dat betekent niet dat passagiers de raampjes moeten kunnen openen.

Verder: op kruishoogte hoef je nergens bang voor te zijn want dan gaan de raampjes simpelweg niet open. Net als een deur, die kan je bij wijze van spreken gewoon unlocken, die wordt in de 'sponning' geperst door de drukcabine.

Op zich kan het misschien helemaal geen kwaad als een piloot de raampjes eruit laat vallen als men geland of bijna geland is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Palance » di 25 sep 2012, 21:01

Goed,een toestel staat aan de grond en er is brand aan boord. Wat denk je wat er gebeurt als je verse zuurstof naar binnen laat door het raampje aan de grond te openen?

Door het raampje naar buiten vluchten lukt in ieder geval niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Vinny » di 25 sep 2012, 21:03

Maar daar bestaat toch al 50 jaar een oplossing voor?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nooduitgang
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door hugomol » di 25 sep 2012, 21:15

Past zijn vrouw wel door een raampje van het vliegtuig?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » di 25 sep 2012, 21:18

Palance schreef:Goed,een toestel staat aan de grond en er is brand aan boord. Wat denk je wat er gebeurt als je verse zuurstof naar binnen laat door het raampje aan de grond te openen?
Als er geen sprake van brand in de cabine is, maar van rookontwikkeling, kan het er tijdens de evauatie voor zorgen dat men in ieder geval nog zuurstof heeft om zich te verplaatsen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Pino » di 25 sep 2012, 21:22

De lucht in een vliegtuig met brand is zo giftig dat je je ook nog eens moet afvragen in hoeverre enige frisse lucht van buiten een verschil maakt. Vorige week heeft een tragedie plaatsgevonden in een Iers boerengezin doordat drie familieleden zo stom waren (zeg ik met wijsheid achteraf) om een giertank in te gaan om een hond te helpen. De lucht was zo giftig; daar kon geen frisse lucht van buiten iets tegen doen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » di 25 sep 2012, 21:23

Pino schreef:De lucht in een vliegtuig met brand is zo giftig dat je je ook nog eens moet afvragen in hoeverre enige frisse lucht van buiten een verschil maakt. Vorige week heeft een tragedie plaatsgevonden in een Iers boerengezin doordat drie familieleden zo stom waren (zeg ik met wijsheid achteraf) om een giertank in te gaan om een hond te helpen. De lucht was zo giftig; daar kon geen frisse lucht van buiten iets tegen doen.
Dat is geen wijsheid achteraf. Dat is les één als je een dergelijke tank op je erf hebt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Willem » di 25 sep 2012, 21:27

Vinny schreef:Ik ben een totale leek op het gebied van luchtcirculatie, maar is het niet zo dat het open doen van een raam in een vliegtuig op zich zelf niet gewoon levensgevaarlijk is vanwege de druk- en temperatuursverschillen?
Bij Air Crash Investigation is een keer een ongeluk voorbij gekomen waarbij (de oorzaak weet ik niet meer) een vliegtuig onderweg het dak verloor. De piloten hebben vliegtuig en passagiers veilig aan de grond gekregen. Dat was een zeer uitzonderlijke prestatie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door boe! » di 25 sep 2012, 21:30

^^ Als je maar laag genoeg vliegt, kan dat. Dan valt het met de luchtdruk en temperatuur nog mee.
Romney schreef:"Gelukkig was er uiteindelijk voldoende zuurstof zodat de piloot en co-piloot konden landen."
Alleen de automatische piloot moest met een shock in het ziekenhuis worden opgenomen. :p

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door duikgek89 » di 25 sep 2012, 21:51

Attietattie schreef:Ik heb ergens gelezen dat hij het niet zo heeft gezegd zoals het hier staat. Hij vindt dat de mogelijkheid er meot zijn dat raampjes open kunnen. Dat betekent niet dat passagiers de raampjes moeten kunnen openen.
Was er niet een mogelijkheid om de lucht te verversen door te dalen naar FL120 of lager, de cabinedruk weg te laten zakken en dan een deur op te gooien?

Willem schreef:
Vinny schreef:Ik ben een totale leek op het gebied van luchtcirculatie, maar is het niet zo dat het open doen van een raam in een vliegtuig op zich zelf niet gewoon levensgevaarlijk is vanwege de druk- en temperatuursverschillen?
Bij Air Crash Investigation is een keer een ongeluk voorbij gekomen waarbij (de oorzaak weet ik niet meer) een vliegtuig onderweg het dak verloor. De piloten hebben vliegtuig en passagiers veilig aan de grond gekregen. Dat was een zeer uitzonderlijke prestatie.
Die hebben volgens mij toen een nood-daling uitgevoerd, dan doe je alles om zo snel mogelijk op een hoogte te komen waar de druk hoog genoeg is om normaal te kunnen ademen.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door hugomol » wo 26 sep 2012, 8:12

Willem schreef:
Vinny schreef:Ik ben een totale leek op het gebied van luchtcirculatie, maar is het niet zo dat het open doen van een raam in een vliegtuig op zich zelf niet gewoon levensgevaarlijk is vanwege de druk- en temperatuursverschillen?
Bij Air Crash Investigation is een keer een ongeluk voorbij gekomen waarbij (de oorzaak weet ik niet meer) een vliegtuig onderweg het dak verloor. De piloten hebben vliegtuig en passagiers veilig aan de grond gekregen. Dat was een zeer uitzonderlijke prestatie.
Die hebben volgens mij toen een nood-daling uitgevoerd, dan doe je alles om zo snel mogelijk op een hoogte te komen waar de druk hoog genoeg is om normaal te kunnen ademen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines-vlucht_243

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Palance » wo 26 sep 2012, 8:18

duikgek89 schreef:Was er niet een mogelijkheid om de lucht te verversen door te dalen naar FL120 of lager, de cabinedruk weg te laten zakken en dan een deur op te gooien?
Deur open maken tijdens het vliegen? Jij hebt tevaak naar Air Force One gekeken :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » wo 26 sep 2012, 8:36

^^ Hoezo? Een deurtje openen kan wel hoor. Makkelijk zal het niet gaan en het is waarschijnlijk verre van comfortabel, maar op beperkte hoogte kan dat best.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door duikgek89 » wo 26 sep 2012, 19:28

Palance schreef:
duikgek89 schreef:Was er niet een mogelijkheid om de lucht te verversen door te dalen naar FL120 of lager, de cabinedruk weg te laten zakken en dan een deur op te gooien?
Deur open maken tijdens het vliegen? Jij hebt tevaak naar Air Force One gekeken :mrgreen:
Nee, ik doel op een of andere nood-procedure als je de rook kwijt moet.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door ACT-F » vr 19 okt 2012, 14:50

Als ze nou even hadden opgelet bij de veiligheidsinstructies vooraf aan het vertrek dan wisten ze dat er zuurstofmaskers aanwezig zijn. En voor het kunnen openen van raampjes in een vliegtuig had hij maar even moeten opletten bij natuurkunde. Amerikanen :nuts:
Meer bitumen!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » vr 19 okt 2012, 15:35

Aan die zuurstofmaskers heb je niets (lees: te weinig) als de cabine zich met rook vult.

En doe jij ons dan eens even een lesje natuurkunde. Ik ben benieuwd...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door duikgek89 » vr 19 okt 2012, 18:52

Die hebben toch ook maar voor een minuut of 12?

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door ACT-F » za 20 okt 2012, 19:36

Attietattie schreef:Aan die zuurstofmaskers heb je niets (lees: te weinig) als de cabine zich met rook vult.

En doe jij ons dan eens even een lesje natuurkunde. Ik ben benieuwd...
Al is het maar een minuut dat je iets aan die maskers hebt, beter dan rook inademen. Dus jij vindt het verstandig dat ramen te allen tijde door passagiers geopend kunnen worden? Drukverschil, ijle lucht anyone?
Meer bitumen!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » za 20 okt 2012, 19:56

Jij hebt duidelijk niet gelezen.

1 Passagiers zouden de raampjes niet kunnen gaan openen, dat zouden piloten eventueel kunnen doen.
2 Van ijle lucht is geen sprake op 1000 voet.
3 Op tigduizend voet kàn een raampje niet eens open.

Dus nee, dat vind ik niet. En als ik het zou vinden, zou het niet kunnen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door ACT-F » zo 21 okt 2012, 17:56

^^
Het staat er toch echt:
DENVER - Als het aan de Amerikaanse presidentskandidaat Mitt Romney ligt, komt er voor luchtvaartpassagiers snel een mogelijkheid om de ramen in vliegtuigen te openen. De Republikein hoopt daarmee een hoop levens te besparen.

Romney heeft de oplossing bedacht voor levensbedreigende situaties in passagiersvliegtuigen. Hij wil dat reizigers aan boord hun raampje kunnen openen. Romney zegt niet te begrijpen waarom dat tot nu toe nog onmogelijk is.
Een raampje is prima te openen als een vliegtuig opstijgt om het vervolgens open te laten. Het valt natuurlijk wel op, maar dat is weer een ander verhaal.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door keokiracer » zo 21 okt 2012, 18:34

NY Magazine schreef:Mitt Romney Was Joking About Airplane Windows

(...)

The Los Angeles Times story that relayed Romney's airplane remark to the world was based off a pool report written by the New York Times's Ashley Parker. When we asked Parker this morning whether it seemed as if Romney made the mark in jest, she left no doubt. "Romney was joking," she e-mailed. Parker told us that while the pool report didn't explicitly indicate that Romney was joking, it was self-evident that he was. "The pool report provided the full transcript of his comments on Ann's plane scare," she said, "and it was clear from the context that he was not being serious."

(...)
:arrow: http://nymag.com/daily/intel/2012/09/mi ... ndows.html

In het kort in het Nederlands: LA Times neemt een transcript van Ashley Parker (NY Times) van een toespraak van Romney te serieus. Het was als een grap bedoeld.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Vinny » zo 21 okt 2012, 18:40

Obama heeft keihard teruggeslagen in de campagne.
Afbeelding
Deze borden worden alleen nog geplaatst bij officiële wild-oversteekplaatsen zodat mensen op interstate-highway's verlost zullen worden van dergelijke beesten die als een kip zonder kop de weg oversteken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door keokiracer » zo 21 okt 2012, 18:49

:rofl2: :rofl2:

Voor degenen die dit niet volgen: dit fragmentje even beluisteren
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Romney: raampjes open in vliegtuig

Bericht door Attietattie » zo 21 okt 2012, 19:36

ACT-F schreef:Het staat er toch echt:
Ook best. Maar dan nog lukt dat niet boven een bepaalde hoogte. En dan nog kan ik me voorstellen dat àls het zo bedodl is, hij bedoelt dat dat pas kan nadat de piloten groen licht hebben gegeven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie