Investeringsplannen Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 15:29

Schiphol gaat de komende jaren weer eens flink aan de bak met uitbreiding van de luchthaven. Er staan investeringen gepland met een waarde van ongeveer 500 mln euro.
Schiphol schreef:Schiphol daagt markt uit om mee te denken over aanbesteding en realisatie nieuwe pier en terminal

Schiphol daagt toekomstige partners- en leveranciers uit om mee te denken over de bouw van een nieuwe pier en terminal aan de zuidkant van de luchthaven en de aanbesteding daarvan. De marktconsultatie vindt plaats op donderdag 11 september 2014.

Vernieuwen om aan de top te blijven
In het komende decennium groeit het aantal reizigers op Schiphol naar verwachting van 52,5 miljoen tot ongeveer 65 miljoen. Om ook in de toekomst alle reizigers reisgemak en comfort te kunnen blijven bieden en luchtvaartmaatschappijen een efficiënt reisproces te garanderen, is Schiphol in 2013 begonnen met de uitvoering van het Masterplan. Dit plan behelst de invoering van centrale security, de vernieuwing van Lounge 2 en de bouw van een nieuwe pier en terminalfaciliteiten. Met deze investering in de kwaliteit en capaciteit geeft Schiphol invulling aan haar ambitie om Europe's Preferred Airport te zijn en te blijven.

In gesprek met de markt over vernieuwing en aanbesteding
Tijdens de marktconsultatie geeft Schiphol een toelichting op de uitdagingen en ambities die komen kijken bij de realisatie van de nieuwe pier en terminalfaciliteiten. Traditionele oplossingen en werkwijzen zijn hierbij niet langer toereikend. Er zijn nieuwe en innovatieve antwoorden nodig die leiden tot slimmere, duurzame, veilige en goedkopere oplossingen. Schiphol daagt leveranciers uit binnen- en buitenland uit om mee te denken over de realisatie en aanbesteding van de nieuwe pier en terminal.

Geïnteresseerde leveranciers, partners en bureaus kunnen zich aanmelden voor de marktconsultatie op donderdag 11 september via http://www.schiphol.nl/marktconsultatie.
en
haarlemsdagblad.nl schreef:Schiphol zoekt de wow-factor

Een nieuwe pier en terminal die ieders verwachting overtreft, in binnen- en buitenland. De wow-factor, zoals Schiphol het zelf omschrijft.

De luchthaven is al jaren bezig plannen te maken voor een nieuwe pier. Die zou in eerste instantie in 2016 klaar zijn, maar dat wordt toch 2018. Schiphol moet eerst nog met KLM overeenstemming bereiken over het vrachtgebouw van KLM moet wijken voor de nieuwbouw.

De nieuwe terminal en pier moeten geen simpele blokkendozen worden, maar opzienbarend zijn. Geen bling-bling, maar wel de wow-factor. ,,De grondleggers van Schiphol waren pioniers met visie en lef. Ze dachten out-of-the-box. Nu hebben we de hulp nodig van nieuwe pioniers’’, roept de luchthaven de bouwwereld op om volgende maand mee te denken. Schiphol overweegt om ontwerp, realisatie en eventueel onderhoud bij één partij neer te leggen en niet te verdelen over zes aannemers. Aan de nieuwe pier moeten zeker acht toestellen kunnen staan en de nieuwe terminal moet verbonden worden met de andere terminals en het NS-station.

[...]

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Ds79m » di 12 aug 2014, 17:39

Ik ben benieuwd wat ze in gedachten hebben. Het vliegveld van Singapore vond ik zelf bijvoorbeeld erg bijzonder.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Wouter N14 » di 12 aug 2014, 18:32

Ik dacht dat Schiphol niet meer kon uitbreiden en dat daarom Lelystad opgewaardeerd ging worden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Vinny » di 12 aug 2014, 18:47

Een nieuwe terminal staat al zeker 15 jaar op de agenda... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door kees » di 12 aug 2014, 18:48

Schiphol wil nog wel groeien, maar 'selectief' groeien.
http://www.schiphol.nl/SchipholGroup1/N ... hiphol.htm

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 20:23

Wouter N14 schreef:Ik dacht dat Schiphol niet meer kon uitbreiden ...
De nieuwe pier moet komen op de plek waar nu de 'Cityhoppers' van KLM hun passagiers in- en uitladen. Feitelijk is het nu een grote parkeerplaats waarheen en -vandaan passagiers met bussen worden vervoerd. Er is daar dus ruimte voor een pier (die dan mooi kan aansluiten op het begin van de B-pier), maar de vraag is dan wel waar die Cityhoppers dan heen moeten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door verfmeer95 » di 12 aug 2014, 20:41

Lelystad? :duck:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » di 12 aug 2014, 21:05

Dat lijkt mij niet. Die Cityhoppers zijn cruciaal in het netwerk van KLM, omdat er veel overstappers zijn van/naar de trans-continentale lijnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » wo 13 aug 2014, 17:36

Maar omdat dat busgates zijn is het makkelijker om die ergens anders een parkeerplaats te geven denk ik. De nieuwe pier zal wel de A pier worden?
Of wil men ook voor een groot deel van de busgates af omdat die niet comfortabel zijn? Cityhoppers naar Lelystad gaat nooit gebeuren aangezien ze belangrijk zijn als feeder voor de KLM. De KLM heeft best een sterke positie in o.a Engeland en Noorwegen omdat ze van alle kleine velden een hoop passagiers opladen en naar Amsterdam brengen om ze dan naar ver en verder te vliegen. Wat ik eerder zie gebeuren is dat wat transvertragia "jongens we gaan lekker met z'n allen naar Duitsland Mallorca" naar Lelystad gaan.

edit:
Al zou ik niet weten waar je meer buiten parkeerplaatsen moet maken, het lijkt nogal vol binnen de banen en je wil ook niet zoveel bussen steeds banen laten kruisen. Of je moet er een tunnel onderdoor gaan maken.

edit2:
Misschien is er rechts van baan 06 nog wel wat plaats. Maar dan zou je ook de vracht van de R apron daarheen kunnen verplaatsen (S apron uitbreiden) en bij de R apron andere buitenparkeerplaatsen maken. Dan moet je alleen nog taxibaan Q kruisen wat je niet kan vermijden maar dat is alvast minder irritant en gevaarlijk als een startbaan. Bovendien ligt daar volgens mij al een tunneltje onderdoor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door mavas » di 17 jul 2018, 10:50

Vandaag in het nieuws: Schiphol wil circa 5 euro gaan rekenen voor het gebruik van kiss & riders, dit om het autogebruik terug te dringen.
Hoe realistisch is dit plan? Hoe gaat men dit uitwerken?
Nog een vraag die in mij opkomt: Zijn er luchthavens die eigenlijk geld vragen voor het afzetten van mensen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door GuteFahrt » di 17 jul 2018, 10:52

Geen idee. Maar volgens Schiphol is het beter voor het milieu.

:hahaHAHA:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » di 17 jul 2018, 11:04

Onzinnig.

Persoonlijk laat ik me niet voor de lol afzetten of ophalen. Ik reis zoveel als mogelijk is met de trein naar Schiphol. Maar daar wordt niet altijd vanuit de spoorwegen aan meegewerkt. Laat Schiphol zich maar inspannen voor een robuuste spoortunnel. Want er missen nogal wat mensen hun vlucht door die tunnel.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Ds79m » di 17 jul 2018, 11:13

^^ De aansluitende Intercity Defect heeft overigens ook continu problemen, dus daar wordt je reis ook niet ontspannender van.

Maar goed, onder de streep is 5 euro niets op het vakantiebudget, dus zal iedereen het uiteindelijk wel betalen en daarmee is het makkelijk verdienen, met nog een milieusausje er overheen ook.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door mvalkenburg » di 17 jul 2018, 11:16

mavas schreef: di 17 jul 2018, 10:50 Nog een vraag die in mij opkomt: Zijn er luchthavens die eigenlijk geld vragen voor het afzetten van mensen?
Ben het op diverse luchthavens, onder andere in de UK wel tegengekomen ja.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Seat Ibiza » di 17 jul 2018, 11:22

mavas schreef: di 17 jul 2018, 10:50... geld vragen voor het afzetten van mensen?
Vind deze wel grappig :mrgreen:

Maar even serieus: rijd je in Charleroi tegenwoordig niet ook automatisch de parkeerplaats op? Weet niet of je dan ook altijd moet betalen of dat er wellicht 10-15 min. gratis zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jul 2018, 11:30

mavas schreef: di 17 jul 2018, 10:50Nog een vraag die in mij opkomt: Zijn er luchthavens die eigenlijk geld vragen voor het afzetten van mensen?
In Quito ben ik het tegengekomen. Al weet ik niet of de eerste paar minuten daar wellicht gratis zijn, ik heb daar niet zelf gereden maar een Uber gebruikt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » di 17 jul 2018, 12:13

GuteFahrt schreef: di 17 jul 2018, 10:52 Geen idee. Maar volgens Schiphol is het beter voor het milieu.

:hahaHAHA:
DUS zal blij zijn. Nog een reden om dat mislukte vliegveld bij Amsterdammerland te mijden.

Ds79m schreef: di 17 jul 2018, 11:13 ^^ De aansluitende Intercity Defect heeft overigens ook continu problemen, dus daar wordt je reis ook niet ontspannender van.

Maar goed, onder de streep is 5 euro niets op het vakantiebudget, dus zal iedereen het uiteindelijk wel betalen en daarmee is het makkelijk verdienen, met nog een milieusausje er overheen ook.
Dat "milieu" argument wat telkens als k*tsmoes gebruikt word om mensen een poot uit te draaien, komt me onderhand de keel uit. Iedereen weet dat dit aan het milieu niks gaat bijdragen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » di 17 jul 2018, 13:42

Het milieuargument wordt geregeld door Schiphol gebruikt hetgeen mij elke keer in hard lachen doet uitbarsten. Men maakt zich er zo ontzettend ongeloofwaardig mee. In dit geval zal het hen puur om de extra inkomsten gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 13:46

^^ Moeilijk te rechtvaardigen inderdaad. Sterker nog, dit viaduct wordt heel regelmatig gebruikt door afhalers. Je ziet nu al dat de handhaving (auto's mogen niet al te lang stilstaan op dit viaduct) ertoe leidt dat auto's extra rondjes gaan rijden totdat hun passagiers komen, of dat afhalers eerst ergens anders parkeren en pas na het telefoontje van hun passagiers naar de vertrekpassage komen. Dat veroorzaakt allemaal extra emissie.

Maar ik wil ook mijn ogen er niet voor sluiten dat dit K&R-punt nogal oneigenlijk wordt gebruikt. Als er niet min of meer permanent zou worden gehandhaafd, zou de passage een gratis parkeerplaats zijn voor afhalers (inclusief taxi's die vooraf zijn gereserveerd door passagiers). Het K&R-viaduct van Schiphol staat vele malen voller met auto's dan dat van vrijwel ieder ander vliegveld waar ik met de auto of taxi ben aangekomen. Dat men iets aan die situatie wil doen, ter vermijding van kosten van handhaving of een verdere verbreding van een al behoorlijk breed viaduct, kan ik me ergens ook wel voorstellen. Dubbel wanneer de oude short stop parking (P6), bedoeld voor snelle afhalers en wegbrengers, weer terug zou komen en de eerste 15 minuten gratis wordt zoals voorheen. Dan heb je feitelijk de keuze tussen gratis wegbrengen/afhalen op wat grotere loopafstand en betaald dichterbij de terminal.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Ds79m » di 17 jul 2018, 14:56

Afbeelding
:p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » di 17 jul 2018, 16:49

Rein schreef: di 17 jul 2018, 13:42 Het milieuargument wordt geregeld door Schiphol gebruikt hetgeen mij elke keer in hard lachen doet uitbarsten. Men maakt zich er zo ontzettend ongeloofwaardig mee. In dit geval zal het hen puur om de extra inkomsten gaan.
Het is naar mijn mening niet lachwekkend dat men mensen weer voor iets anders 10€ (of mag de familie/vriend/collega naar huis lopen na de trip?) aftroggelt... En dan is €10 niet zoveel geld, maar er zijn veel te veel "organisaties" op die manier bezig en dat is dan uiteindelijk toch een tientje hier, een tientje daar, een tientje zus en uhhh dat had een tientje zo moeten zijn, maar ze zijn op... En voor wat? Om de passagiers weg te jagen? Een vliegveld zonder passagiers lijkt me ook niet echt een succes...
Pino schreef: di 17 jul 2018, 13:46 ^^ Moeilijk te rechtvaardigen inderdaad. Sterker nog, dit viaduct wordt heel regelmatig gebruikt door afhalers. Je ziet nu al dat de handhaving (auto's mogen niet al te lang stilstaan op dit viaduct) ertoe leidt dat auto's extra rondjes gaan rijden totdat hun passagiers komen, of dat afhalers eerst ergens anders parkeren en pas na het telefoontje van hun passagiers naar de vertrekpassage komen. Dat veroorzaakt allemaal extra emissie.

Maar ik wil ook mijn ogen er niet voor sluiten dat dit K&R-punt nogal oneigenlijk wordt gebruikt. Als er niet min of meer permanent zou worden gehandhaafd, zou de passage een gratis parkeerplaats zijn voor afhalers (inclusief taxi's die vooraf zijn gereserveerd door passagiers). Het K&R-viaduct van Schiphol staat vele malen voller met auto's dan dat van vrijwel ieder ander vliegveld waar ik met de auto of taxi ben aangekomen. Dat men iets aan die situatie wil doen, ter vermijding van kosten van handhaving of een verdere verbreding van een al behoorlijk breed viaduct, kan ik me ergens ook wel voorstellen. Dubbel wanneer de oude short stop parking (P6), bedoeld voor snelle afhalers en wegbrengers, weer terug zou komen en de eerste 15 minuten gratis wordt zoals voorheen. Dan heb je feitelijk de keuze tussen gratis wegbrengen/afhalen op wat grotere loopafstand en betaald dichterbij de terminal.
Zou je van de K+R geen rijstroken met parkeerverbod kunnen maken? Stoppen voor onmiddellijk in- of uitstappen prima, maar als je langer staat een fikse parkeerbon?
Of maximale parkeertijd van bv. 5 minuten met automatische handhaving door camera's met kentekenherkenning?

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Piles » di 17 jul 2018, 16:52

^^ gewoon naar het einde van de Havenmeesterweg rijden. Probleem opgelost :PP:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 17:14

duikgek89 schreef: di 17 jul 2018, 16:49 Zou je van de K+R geen rijstroken met parkeerverbod kunnen maken? Stoppen voor onmiddellijk in- of uitstappen prima, maar als je langer staat een fikse parkeerbon?
Dat parkeerverbod geldt al, en er wordt flink op gehandhaafd. Maar dat vergt op zichzelf al een redelijke politie-inzet van mensen die je ook wel beter zou kunnen gebruiken. Echter: zoals Piles al met zoveel woorden opmerkt. Als de ene plaats niet langer toegankelijk is voor gratis ophalen en afhalen, verplaatsen mensen zich vanzelf wel naar de volgende dichtstbijzijnde plaats die daarvoor gratis kan worden gebruikt. Bochtje Havenmeesterweg, beneden-uitgang Sheraton/WTC; op een gegeven moment kan Schiphol het ook niet meer afsluiten zonder eigen huurders in de weg te zitten.

De vraag naar een vlugge afzet/ophaal-plek is er, en mensen gaan daar niet een paar euro voor betalen. Zorg maar dat die vraag wordt beantwoord in plaats van alsmaar minder te bieden aan gewone consumenten om je eigen ruimte duurder aan anderen te kunnen verkopen (zie het opofferen van de oude short stay parking aan Valet-parking en natuurlijk alle ruimte gereserveerd voor Privium-parkeerders)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Palance » di 17 jul 2018, 17:24

Je kan ook een strook maken met aan het begin en einde een slagboom. Binnenrijden kan alleen met pinpas (contactloos) of creditcard, en je laat 10 Euro ofzo afschrijven. Bij het wegrijden binnen 5 minuten (al dan niet met wat speling) laat je het terugboeken door je pas weer aan te bieden.
Kan ook in combinatie met kentekenherkenning bij het wegrijden, dat scheelt wachten bij een slagboom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Piles » di 17 jul 2018, 17:30


Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » di 17 jul 2018, 18:06

Palance schreef: di 17 jul 2018, 17:24 Je kan ook een strook maken met aan het begin en einde een slagboom. Binnenrijden kan alleen met pinpas (contactloos) of creditcard, en je laat 10 Euro ofzo afschrijven. Bij het wegrijden binnen 5 minuten (al dan niet met wat speling) laat je het terugboeken door je pas weer aan te bieden.
Kan ook in combinatie met kentekenherkenning bij het wegrijden, dat scheelt wachten bij een slagboom.
In principe een goed idee.

Of je doet dat met parkeermuntjes met een RFID met tijdsregistratie erin. Of met kaartjes of kentekenherkenning.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jul 2018, 18:12

duikgek89 schreef: di 17 jul 2018, 12:13
GuteFahrt schreef: di 17 jul 2018, 10:52 Geen idee. Maar volgens Schiphol is het beter voor het milieu.

:hahaHAHA:
DUS zal blij zijn. Nog een reden om dat mislukte vliegveld bij Amsterdammerland te mijden.
Schiphol is een prettige luchthaven, met heel wat meer rechtstreekse verbindingen dan Düsseldorf. Schiphol verwerkt bijna drie keer zoveel passagiers als Düsseldorf, en heeft veel betere verbindingen met met name Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië. Zeker voor intercontinentale reizigers heeft Schiphol veel meer te bieden. En hoeveel mensen laten zich nou door vrienden/familie/etc. afzetten op Schiphol, en zouden voor Düsseldorf kiezen vanwege die 5 euro? Als je met de trein of eigen auto gaat verandert er niks.
Pino schreef: di 17 jul 2018, 13:46 Dubbel wanneer de oude short stop parking (P6), bedoeld voor snelle afhalers en wegbrengers, weer terug zou komen en de eerste 15 minuten gratis wordt zoals voorheen. Dan heb je feitelijk de keuze tussen gratis wegbrengen/afhalen op wat grotere loopafstand en betaald dichterbij de terminal.
De enige keer dat ik iemand heb afgezet op Schiphol heb ik ook P6 gebruikt. Helaas is die er niet meer...
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 17 jul 2018, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door waldo79 » di 17 jul 2018, 18:15

Ik word nog wel eens naar Schiphol gebracht, maar dan laat ik me rustig brengen naar station Hoofddorp. Dat is tenminste gratis en ik heb vrij reizen per trein.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door GuteFahrt » di 17 jul 2018, 18:28

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 18:29

waldo79 schreef: di 17 jul 2018, 18:15 Ik word nog wel eens naar Schiphol gebracht, maar dan laat ik me rustig brengen naar station Hoofddorp. Dat is tenminste gratis en ik heb vrij reizen per trein.
Ik ga met regelmaat vanaf Station Amsterdam Zuid; beetje zelfde verhaal. Maar ik heb geen vrij reizen, dus dan kost het een paar euro. Wellicht is dat ook waarom het voor velen dan zo aantrekkelijk is om dan toch maar even die paar kilometer door te rijden naar Schiphol om je af te laten zetten op de vertrekpassage. Dat geldt vermoedelijk zelfs als je vijf euro mag neerleggen voor afzetten bij de vertrekpassage (daargelaten opties voor gratis afzetten op Schiphol zelf). Want het verschil tussen de EUR 2,80 voor een enkeltje Zuid-Schiphol en EUR 5 voor echt afgezet kunnen worden is klein genoeg om voor comfort te kiezen - iets wat natuurlijk dubbel optelt wanneer je met twee personen of meer gaat vliegen. Kortom, dit gaat heel weinig oplossen en is een grote cash-machine voor Schiphol. Tot daar helemaal eens met Van Roosmalen (minder met zijn gezeik op overstappers, want daar plukken we als in land in mijn optiek echt wel de vruchten van).

Anders gezegd: misschien ligt Schiphol voor teveel mensen te dichtbij. Verplaatst het zwikkie naar Lelystad, of naar een drooglegging in Markermeer of Noordzee, dan zal het voor velen te ver weg zijn om je even af te laten zetten of een taxi te pakken. Naar Düsseldorf of zoiets gaan kun je economisch natuurlijk nooit rechtvaardigen, tenzij je én relatief dichtbij dat alternatieve vliegveld woont én dat alternatieve vliegveld een gelijkwaardige verbinding aanbiedt. Voor veel verbindingen zal dat wel rond te breien zijn; voor veel ook niet. Dat geldt niet alleen voor de door CoenTunnel genoemde intercontinentale verbindingen, maar ook door verbindingen naar wat Europese niet-hoofdsteden die vanaf Düsseldorf en Brussel niet worden aangeboden.

Plaats reactie