Investeringsplannen Schiphol

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » di 17 jul 2018, 18:48

^^
Je kan in P1 voor minder dan die 5 uur parkeren als je scherp aanrijdt voor het afhalen. En als brengen niets anders is dan deur opengooien, duwtje tegen de schouder en "tabee!!" ;) dan kan je daar zelfs de Havenmeesterweg nog voor gebruiken en een U-bocht draaien voordat je het bus en taxiterrein op rijdt. Of de Schiphol Boulevard. Ongetwijfeld zal daar ook wat aan gedaan worden als het zover komt met dat betalen.

En dat dit een incentive zou worden om dan maar een Duitse luchthaven te gebruiken: dat zou echt waanzin zijn voor mij. Ik heb laatst een paar buitenlandse gasten op de trein gezet naar Dortmund: 4x overstappen. Maar dat had ook te maken met werkzaamheden op route over Enschede geloof ik. Hoe dan ook, dat is gewoon waanzin. Om maar niet te spreken over de extra reiskosten met auto of trein. Idem voor Eindhoven trouwens. Schiphol biedt de verbindingen die ik nodig heb. Er is vlak bij huis een exotische verbinding naar een gefrequenteerd land, maar dan moet ik iets van 10 uur in de transfer onderweg, en ben ik ook een uur onderweg naar vliegveld Zestienhoven terwijl ik het bijna kan zien.

Wat dat aangaat kan Schiphol veel verprutsen voor ik echt afhaak. Laat dat een compliment zijn voor Schiphol. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jul 2018, 19:15

Voor mij zit er onderscheid tussen reizen voor werk en privé.

Reis ik voor werk, dan ga ik met de trein naar Schiphol. 1 uur en 8 minuten vanaf station Zwolle per rechtstreekse Intercity, geen enkele andere luchthaven kan ik zo snel bereiken (of ik moet met de auto naar Eelde rijden). En het is simpelweg een feit dat Schiphol meer verbindingen aanbiedt dan Düsseldorf. En mocht er al een verbinding zijn die niet rechtstreeks vanaf Schiphol wordt aangeboden, dan zal ik eerder een overstapverbinding nemen dan vanaf Düsseldorf vliegen als ik voor werk reis. Naar Düsseldorf met het OV is een stuk duurder en duurt 2,5 uur, met twee keer overstappen in Arnhem en Duisburg, of met ruim 3 uur reistijd en één overstap in Arnhem (en een RegionalExpress met 16 tussenstations). En dan is de verbinding alsnog minder frequent dan de IC naar Schiphol die elk half uur rijdt.

Zeker bij een (korte) vlucht binnen Europa speelt de extra reistijd (en moeite) om bij de luchthaven te komen ook mee. Düsseldorf is voor zulke reizen door de minder goede bereikbaarheid vanaf Zwolle voor mij geen alternatief. Had ik bijvoorbeeld in Arnhem gewoond was het wellicht wel een alternatief geweest voor sommige bestemmingen. Maar zakelijk reizen moet voor mij bovenal snel, makkelijk en efficiënt zijn. Dat komt dan in principe neer op reizen via Schiphol, wat ik trouwens ook een heel prettige luchthaven vind.

Reis ik privé, dan vergelijk ik ticketprijzen en kijk ik ook wel voor het aanbod vanaf Düsseldorf. Maar voor de bestemmingen waar ik naar toe ben gegaan heb ik nooit goedkopere tickets vanaf Düsseldorf gevonden. Schiphol is, door het grote aanbod, vaak aardig competitief. En voor bestemmingen die door maatschappijen als Transavia/TUI/Ryanair worden bediend ben ik ook wel bereid om naar een andere luchthaven te reizen. Ik ben ook wel vanaf BRE, BRU, CRL en EIN vertrokken, maar dat had vooral met kosten te maken. En de keren dat ik vanaf BRU en CRL vloog was het omdat ik naar Palma de Mallorca ging eind januari en dan zijn er geen rechtstreekse vluchten vanuit Nederland, en vanuit België kon het voor een spotprijs (één keer met Jetairfly, één keer met Ryanair). Eindhoven is voor veel Transavia-bestemmingen (en andere lowcost-carriers) voor mij ook een alternatief. Met de auto ben ik alsnog sneller bij Eindhoven dan bij Düsseldorf.

Maar mijn komende twee vluchten (één zakelijk en één privé) zijn ook beiden vanaf Schiphol. Voor de zakelijke vlucht naar Hamburg was de trein (met tweemaal overstappen) het alternatief; vliegen is iets sneller en bovendien heb ik dan op vrijdagavond een makkelijkere terugreis en weet ik vrij zeker dat ik dezelfde dag nog thuis kan zijn. Voor de vakantievlucht naar Beirut was de prijs van Transavia simpelweg onverslaanbaar. Germania biedt die bestemming ook aan vanaf Düsseldorf, maar is duurder én de vlucht komt midden in de nacht aan in Beirut (om 02:35 en de retourvlucht vertrekt vanaf BEY om 03:25). De Transavia-vlucht komt vroeg in de avond aan in Beirut en vertrekt ook 's avonds op een normaal tijdstip. Kortom, het alternatief was beduidend slechter.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door waldo79 » di 17 jul 2018, 19:54

Al mijn vluchten zijn privé. Rotterdam, Eindhoven en Weeze zijn alternatieve vliegvelden die allemaal op 80-90 kilometer liggen, maar die bieden niet zoveel vluchten. Als ik overdag kan vertrekken en terugreizen heeft dat mijn voorkeur, kan dan per trein gaan. Zonder die uitwijk per OV, dan ga ik meestal via P3 (en zelfs P4 is mogelijk).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Chris » di 17 jul 2018, 19:57

Kansas City: parkeren op 50 meter van de gate:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Palance » di 17 jul 2018, 20:44

Schiphol heeft meer keuzes en bij vertragingen kun je meer doen of zien, dat hebben de kleinere luchthavens toch minder. Naar Schiphol toe hangt het er helemaal van af hoe laat ik vertrek of terugkom en hoe lang ik wegga welke modaliteit ik neem.

Ik prefereer dan toch wel Zestienhoven. Dit jaar ga ik voor het eerst vanaf Eindhoven (ga er zelf met de auto heen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door waldo79 » di 17 jul 2018, 21:09

Zestienhoven is lekker compact en voor jou nog binnen een acceptabele tijd bereikbaar met OV. Voor mij is het een mijl op zeven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Palance » di 17 jul 2018, 21:31

Ja,alleen is bus 33 niet de beste oplossing, zeker niet als de bus vol vakantiegangers zit met bagage (er zijn geen bagagevakken oid, het is een reguliere lijnbus) en daar komen dan nog de scholieren, kinderwagens en bejaarden bij. Een directe pendelbus CS-Vliegveld-Meijersplein had beter geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Pino » di 17 jul 2018, 21:40

waldo79 schreef: di 17 jul 2018, 21:09 Zestienhoven is lekker compact en voor jou nog binnen een acceptabele tijd bereikbaar met OV. Voor mij is het een mijl op zeven.
Niet alleen voor jou. Alle regionale vliegvelden hebben dat wel, mede omdat hun aantal gebruikers te laag is om ze beter aan te binden met hoogwaardig OV (gelukkig liggen ze wel redelijk nabij snelwegen). Alleen voor zover regionale vliegvelden low-cost vluchten aanbieden, trekken ze passagiers van buiten de regio, die die mijl op zeven er wel voor over hebben.

Dat roept ergens de vraag op of we niet meer regionale vliegvelden zouden kunnen gebruiken om wat meer weg te kunnen halen bij Schiphol, maar de praktijk lijkt eerder het omgekeerde uit te wijzen. Veel meer dan "mijl op zeven" low cost vluchten en wat charters blijkt economisch niet haalbaar. En dan kom je ergens onvermijdelijk ook wel weer uit in de plannen voor Lelystad.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door waldo79 » di 17 jul 2018, 21:42

Rotterdam is voor mij suboptimaal omdat met de trein een relatief trage omweg via Utrecht gemaakt moet worden omdat er langs de A15 alleen maar stoptreinen rijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » di 17 jul 2018, 22:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jul 2018, 1:17

Pino schreef: di 17 jul 2018, 21:40
waldo79 schreef: di 17 jul 2018, 21:09 Zestienhoven is lekker compact en voor jou nog binnen een acceptabele tijd bereikbaar met OV. Voor mij is het een mijl op zeven.
Niet alleen voor jou. Alle regionale vliegvelden hebben dat wel, mede omdat hun aantal gebruikers te laag is om ze beter aan te binden met hoogwaardig OV (gelukkig liggen ze wel redelijk nabij snelwegen).
Eindhoven Airport heeft lijn 400 en 401 als hoogwaardige snelle verbindingen met het treinstation, Groningen Airport Eelde heeft lijn 100 als directe shuttlebus tussen het station en de luchthaven.

Maastricht Aachen Airport en Rotterdam-The Hague Airport zijn inderdaad minder goed verbonden met de treinstations, alleen met reguliere stads-/streeklijnen.

Maar het neemt niet weg dat dat qua OV niet op kan tegen Schiphol, waar vanuit de meeste regio's van ons land rechtstreekse IC's naar toe rijden. Schiphol is in veel gevallen direct of met één overstap te bereiken per trein.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door waldo79 » wo 18 jul 2018, 7:20

Eindhoven heeft wel snelbussen, maar het vergt op een afstand van 75 km nog 3 keer overstappen. Rotterdam 2 keer en Schiphol inderdaad maar één keer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Vinny » wo 18 jul 2018, 7:43

Ik vind dat er gewoon een extra heffing moet komen op vliegtickets, die hoger is naarmate de bestemming dichterbij is. Daarmee kun je de in mijn ogen economisch vrij zinloze budgetvluchten afschaffen. Dat heeft ook milieuwinst en het houdt de ruimte op Schiphol beschikbaar voor langeafstandsvluchten.

Qua "kiss and fly" heb ik geluk dat mijn ouders in Aalsmeer wonen. Ik kan van daar gewoon met de bus of taxi naar Schiphol. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » wo 18 jul 2018, 7:50

jelger schreef: di 17 jul 2018, 18:48 En dat dit een incentive zou worden om dan maar een Duitse luchthaven te gebruiken: dat zou echt waanzin zijn voor mij. Ik heb laatst een paar buitenlandse gasten op de trein gezet naar Dortmund: 4x overstappen. Maar dat had ook te maken met werkzaamheden op route over Enschede geloof ik.
Er zijn best veel mensen uit het oosten van Nederland die nu Schiphol gebruiken maar voor wie andere velden een goed en/of beter te bereiken alternatief zijn voor veel routes.

Dortmund is waardeloos aangesloten. Düsseldorf bereik je tegenwoordig met de, helaas in elk gat stoppende en dus trage, RE vanaf Arnhem. En Köln Bonn is per trein volgens mij ook nog redelijk te bereiken als ik me niet vergis.
Ga je met de auto, dan zijn Dortmund en Düsseldorf prima aan te rijden. Köln Bonn in principe ook, alleen moet je bij Leverkusen een beetje oppassen.

Misschien zijn er ook wel veel mensen die dit slikken. Zou best kunnen. Maar wat mij betreft is dit het zoveelste irritatiefactortje op Schiphol, wat ik absoluut geen fijne luchthaven vind.
Hoe dan ook, dat is gewoon waanzin. Om maar niet te spreken over de extra reiskosten met auto of trein. Idem voor Eindhoven trouwens.
Als je maar weet dat deze vlieger vooral voor randstedelingen opgaat, die wonen er tenslotte om de hoek. Ik heb daar, godzijdank, nooit hoeven wonen. Buiten de randstad gaat dat langzaam veranderen en is ook de bestemming een afweging bij het kiezen tussen vliegvelden.
Een bestemming waar ik nu frequent op vlieg kan ik met een normale maatschappij rechtstreeks aanvliegen vanaf Düsseldorf. En vanaf Dortmund en Köln Bonn goedkoop met de paarse Hongaarse sardientjesbus, waarbij ik aan de andere kant op het andere, prettigere, veld van de stad uitkom wat ook nog eens iets handiger gelegen is.

Overigens, vanuit mijn ouderlijk huis naar een toenmalige 'frequente' bestemming in oostelijke richting, was vertrek vanaf Düsseldorf met een sportieve overstap op Frankfurt deur tot deur vrijwel net zo snel als een directe vlucht vanaf Schiphol.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » wo 18 jul 2018, 7:56

Vinny schreef: wo 18 jul 2018, 7:43 Ik vind dat er gewoon een extra heffing moet komen op vliegtickets, die hoger is naarmate de bestemming dichterbij is. Daarmee kun je de in mijn ogen economisch vrij zinloze budgetvluchten afschaffen. Dat heeft ook milieuwinst en het houdt de ruimte op Schiphol beschikbaar voor langeafstandsvluchten.

Qua "kiss and fly" heb ik geluk dat mijn ouders in Aalsmeer wonen. Ik kan van daar gewoon met de bus of taxi naar Schiphol. 8-)
Maar zijn korte vluchten niet juist ook heel belangrijk voor KLM om de langeafstandsvluchten te vullen? Die wil je niet de nek omdraaien lijkt mij. En dan nog hopen dat de Fransen dat ook niet doen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jul 2018, 8:09

^^ Die korte vluchten zijn inderdaad feeders voor langeafstandsvluchten, en ook belangrijk voor zakenreizigers. Die vluchten leveren uiteindelijk nog aardig wat op. En zoveel bestemmingen zijn er niet waarbij de trein een goed alternatief is. Ja, Brussel, Parijs, Düsseldorf, Keulen en in mindere mate Frankfurt en Berlijn. Londen tel ik vanwege de overstap en de veel lagere frequenties niet mee, maar je komt dan wel in het centrum aan. Als je daar moet zijn is het handig.

Maar als ik vanaf Zwolle al sneller in Hamburg kan zijn door de trein naar Schiphol te nemen en vanaf daar het vliegtuig, dan de hele reis met de trein te maken (met twee overstappen, een deel met een stoptrein en in relatief oudere Intercitytreinen) moet er nog heel wat gebeuren voor de trein op meer verbindingen concurrerend kan zijn.

Andersom zijn bepaalde korte vluchten voor Nederlanders ook nodig om andere hubs te bereiken. Denk aan het vliegen via Parijs met Air France, vliegen via Londen met British Airways of vliegen via Frankfurt met Lufthansa. Goed, je zou kunnen stellen dat je voor die laatste bestemming nog de ICE zou kunnen pakken tot aan Frankfurt, die stopt ook op de luchthaven. Kost je wel gauw 3 uur extra reistijd. Echt handig is dat niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » wo 18 jul 2018, 8:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Pino » wo 18 jul 2018, 10:19

Ik wordt voor een aanzienlijk deel van mijn vluchten afgezet in de K&R of daar weer opgehaald. Ook anderen zet ik daar van tijd tot tijd af of haal op. Het is een keuze die je wellicht wat makkelijker maakt wanneer je redelijk in de buurt van Schiphol woont en niet naast een treinstation. Met de auto ben ik van huis binnen twintig minuten op Schiphol; met OV doe ik daar drie keer zo lang over. Maar goed, dan sta ik daar maximaal twee minuten, dus ik veroorzaak de overlast niet. En wanneer ik afhaal, kan ik met behulp van mijn telefoon mijn vertrek ook goed genoeg timen om Schiphol zo ongeveer op te rijden wanneer mijn passagier uit de bagagehal komt.

Het probleem zijn de mensen die langer op dat viaduct blijven staan - hetzij omdat ze uitgebreid met de familie gaat uitladen en dan mogelijk nog naar binnen brengen, hetzij de mensen die daar staan te wachten op aankomers en die daar dan stilstaan totdat ze zien dat gehandhaafd wordt. Dat is trouwens inclusief taxichauffeurs die specifiek iemand ophalen en om die reden niet in het taxi-gedeelte van dit viaduct gaan staan. Als gezegd, als Schiphol van die mensen en de bijbehorende handhaving af wil door toegang tot het viaduct te beperken, heb ik daar best sympathie voor. Maar noem geen milieu-reden en voer een systeem in zoals Palance omschrijft waarmee je vijf minuten gratis weer buiten bent. Heb je meer tijd nodig, dan even goede vrienden, maar dan kun je beter P1 in waar je met 10-15 minuten parkeren nog steeds geen heel slechte deal hebt. Heropen de very short stay-parkeerplaats P6 en je drijft wellicht nog net wat meer mensen van het viaduct af - dat zou misschien zelfs wel de beste uitkomst zijn, maar dat krijgt Schiphol met zijn OV/milieu-argument natuurlijk nooit rond, en we weten natuurlijk ook dat deze overheidsdeelneming zijn grond liever gebruikt voor hoogrenderende premium-oplossingen dan voor jan en alleman. Had een bank dit gedaan, dan zou het politieke huis te klein zijn, maar denk maar niet dat de Rijksoverheid en de Gemeente Amsterdam het graaigedrag van Schiphol ooit zullen stoppen.

Wat betreft de reizigers uit het oosten en andere verder weggelegen streken: voor hen wordt deze vijf euro natuurlijk ook een soort druppel op een gloeiende plaat. Wie met een taxi naar huis gaat, is toch al duurder uit dan OV (per persoon; kan met grotere groepen natuurlijk variëren) en dan kunnen deze vijf euro er meestal ook nog wel bij. En als je door familie of vrienden wordt afgehaald, betaal je even lachend de uitrij-tax als de P1-parkeerkosten omdat je weet wat je bespaart.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » wo 18 jul 2018, 10:29

Schiphol creëert natuurlijk zijn eigen verkeersproblemen. Tot voor kort was er bijvoorbeeld ook nog ruimte om voor Schiphol-Plaza nabij het busplatform kort te parkeren. Velen maakten hiervan gebruik om met name passagiers op te halen. En wat ik me er van herinner toen ik 'vroeger' geregeld op de bus stond te wachten is dat het daar redelijk goed doorstroomde. Auto's bleven er meestal niet lang staan. Maar sinds dit is afgesloten en P6 blijkbaar ook, blijft er voor de afhalers/wegbrengers weinig anders over dan ofwel de aloude (vooralsnog) gratis K&R bij de vertrekpassage ofwel grof geld betalen voor een reguliere garage. En voor veel mensen is 5 euro gewoon echt geld wat ze niet kunnen/willen missen, dus ik begrijp het 'succes' van de K&R best wel. En uiteraard zou de K&R echt alleen voor in- of uitladen en wegwezen moeten zijn en niet om passagiers nog even naar binnen te brengen of een kwartier te wachten voordat aangekomen passagiers naar buiten komen, maar dat is vrij simpel op te lossen met een slagboom en 10 minuten gratis 'wachttijd'. Geheid dat er dan maar weinigen langer dan 10 minuten zullen staan (mits het 'parkeertarief' maar hoog genoeg is). Maar ja, dit levert Schiphol natuurlijk weer niks op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Chris » wo 18 jul 2018, 10:34

Misschien creëren ze wel een extra probleem, dat mensen die dan toch 5 euro moeten betalen, dan ook langer blijven staan om afscheid te nemen, naar binnen te brengen, etc.

5 euro voor een paar minuten stilstaan is natuurlijk waanzin. Dat is duurder dan Downtown Manhattan parkeren. Als je 3 minuten staat is dat het equivalent van € 100 per uur.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Rein » wo 18 jul 2018, 10:42

Je moet het gewoon vergelijken met een tolbrug of -tunnel. Daar betaal je ook gauw zoiets om een paar minuten over- of doorheen te rijden. ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door verfmeer95 » wo 18 jul 2018, 10:45

^^ Die hele vertrekpassage is 500 meter lang. Ik ken geen tolweg die 10 euro per kilometer kost.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Peter » wo 18 jul 2018, 11:11

Het kan inderdaad helpen als je na 4-5 minuten een tarief van 60 euro per uur (1 euro per minuut) zou betalen. Echter, tenzij je verplicht incheckt met pinpas of creditcard, zorgt betaling achteraf voor nog meer vertraging, ook met kentekenparkeren (voor wie 1 minuut te laat is), tenzij je wettelijk kan regelen dat de overheid (althans bij NL kentekens) dit bedrag kan afschrijven of toevoegen aan motorrijtuigbelasting. Contactloos betalen op kenteken kan ook, maar dan moet de dekkingsgraad wel hoog zijn. Je ziet het nog eigenlijk niet in parkeergarages: als je niet incheckt met de pas moet je altijd naar een automaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jul 2018, 12:10

verfmeer95 schreef: wo 18 jul 2018, 10:45 ^^ Die hele vertrekpassage is 500 meter lang. Ik ken geen tolweg die 10 euro per kilometer kost.
Bij de McDrive ben ik toch geregeld meer kwijt als ik de kassa passeer. :lol:
Rein schreef: wo 18 jul 2018, 10:29Maar sinds dit is afgesloten en P6 blijkbaar ook, blijft er voor de afhalers/wegbrengers weinig anders over dan ofwel de aloude (vooralsnog) gratis K&R bij de vertrekpassage ofwel grof geld betalen voor een reguliere garage. En voor veel mensen is 5 euro gewoon echt geld wat ze niet kunnen/willen missen, dus ik begrijp het 'succes' van de K&R best wel.
Voor de gemiddelde reiziger van/naar Schiphol zal 5 euro toch wel niet het probleem zijn? En grof geld betalen voor een reguliere garage? Als het gaat om iemand even afzetten of ophalen; P1 kost € 1,00 per 11 minuten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Palance » do 19 jul 2018, 20:07

:mrgreen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » za 28 jul 2018, 12:26

^^ :D
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door Bert65 » zo 29 jul 2018, 10:26

Schiphol heeft min of meer dit “parkeer-“probleem zelf veroorzaakt. De laatste jaren zijn meer luchtvaartmaatschappijen Schiphol aan gaan doen. Meer vluchten zorgt voor meer passagiers. Om al deze mensen te verwerken, gaat de nieuwe terminal gebouwd worden. Hier was ruimte voor nodig en daarom heeft men 2 parkeergarages gesloopt en de “gecompenseerd” door 2 verdiepingen op P1 te bouwen. Bij de sloop is ook een toevoerweg naar Vertrek en een parkeerplek voor Valet Parking verdwenen en moest de Aankomstpassage aangepast worden. Valet Parking kreeg P6 en de Aankomstpassage werd alleen opgesteld voor bussen. Nu moet alles dus via de Vertrekpassage en dat loopt vol.
Milieu is een dooddoener; dit is gewoon bedacht om de verkeersdrukte in te perken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » zo 29 jul 2018, 10:33

Schiphol moet leren dat reizigers ook erin moeten komen voordat ze eruit kunnen gaan. En dat niet iedereen met veel bagage het overvolle en soms onbetrouwbare OV als serieus alternatief uitkiest. Als je meer afhandelingscapaciteit wilt, moet de infrastructuur meegroeien, niet krimpen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door jelger » zo 29 jul 2018, 11:54

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Investeringsplannen Schiphol

Bericht door duikgek89 » zo 29 jul 2018, 12:07

Ik schets een patroon waar ik het niet mee eens ben. Niet dat de huidige staat helemaal waardeloos is...

Plaats reactie