[IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Peter » wo 12 jan 2011, 10:47

vynkce schreef:
GrandmasterE schreef:Gelukkig is dit project nu van de baan.
Daar zou ik toch nog niet direct op hopen. Premier Leterme gaat naar Duitsland om hierover overleg te plegen met de bundesregering, Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Hilde Crevits gaat binnenkort naar Nederland voor een spoedoverleg met Minister Van Haegen terwijl Vlaams Minister-President Kris Peeters gaat overleggen met zijn collega van Nordrhein-Westfalen. ;)
Minister Verhagen zal je bedoelen. Een Limburger die vermoedelijk geen warm gevoel voor de lijn zal hebben (al was het maar vanwege zijn Limburgse achterban). Maar goed: Nederland zal moeten slikken als Duitsland en Belgie doorzetten. Als Duitsland niet meedoet, heeft Belgie geen "redelijk belang" bij de aanleg en is het project dood danwel diep comateus.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Pino » wo 12 jan 2011, 13:33

Vermoed dat het overleg zou plaatsvinden met minister Schultz Van Haegen, niet met Verhagen. Deze materie hoort namelijk eerder thuis bij de minister van infrastructuur en milieu dan bij de minister van economische zaken.

Schultz van Haegen heeft overigens maar weinig Limburgs bloed, dus zal geen aangeboren aversie hebben tegen de IJzeren Rijn. Behalve dan als hoeder van het belang van de Nederlandse distributie-industrie, die er natuurlijk alle belang bij heeft om de haven van Antwerpen op afstand te houden. Kortom, lekker traag doen met de uitdieping van de Westerschelde en de IJzeren Rijn nog eens goed traineren. In de tussentijd is de realiteit denk ik wel dat Nederland zo ongeveer wel moet meewerken als Duitsland en België gezamenlijk besluiten dat deze lijn er moet komen. Minister Schäuble heeft dus de sleutel voor de aanleg in handen.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door GrandmasterE » wo 12 jan 2011, 17:18

Als Duitsland al moeilijk doet over het beter aansluiten van de al bestaande Betuwelijn naar Rotterdam, waarom zouden ze dan wel in een nog te (ver)bouwen spoorlijn naar Antwerpen willen investeren. Het feit dat Nederland er 'tussen' ligt, dat totaal geen belang heeft bij deze verbinding, maakt het nog risicovoller. (Corporate) Finance: meer risico --> meer rendement noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Alfa » wo 12 jan 2011, 17:31

Ik vermoed dat de Duitsers zullen zeggen: 'ok, als jij (Vlaanderen) de aanlegkosten betaald'.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2011, 20:29

Het kan allemaal een stuk goedkoper, namelijk door de Maaslijn tussen Roermond en Venlo te verdubbelen, en een spoorboog bij Roermond, en een spoorboog bij Venlo aan te leggen en de enkelbaanstrajecten van de spoorlijn Venlo - Monchengladbach. Hiermee hou je goederenverkeer buiten de bebouwde kom (goed voor de leefbaarheid) en zijn de investeringen ook nuttig voor het personenvervoer. Tevens creeer je geen nieuwe doorsnijdingen van het natuurgebied en is het natuurlijk veel goedkoper dan een nieuwe spoorlijn langs de A 67...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door vynkce » do 13 jan 2011, 16:59

De Morgen 13-01-2010 schreef:"Bericht over Duits verzet tegen IJzeren Rijn is quatsch"

Gisteren raakte bekend dat Vlaams minister-president Kris Peeters zijn ambtgenote Hannelore Kraft uit het Duitse Noordrijn-Westfalen om een onderhoud heeft gevraagd, na recente berichten dat Duitsland de IJzeren Rijn geen prioriteit meer zou geven."Duitsland wil een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen het Antwerpse havengebied en Noordrijn-Westfalen", zegt Bettzueg. "Antwerpen telt vier petrochemische bedrijven uit Duitsland die dit al jaren vragen. De haven van Duisburg wil dat eveneens. Het parlement van Noordrijn-Westfalen heeft zich unaniem achter de IJzeren Rijn geschaard en doet dat nog steeds. Er was wel enig uitstel in de praktische uitwerking omdat er recentelijk verkiezingen plaatsvonden."Binnenkort ontmoeten de ministers Inge Vervotte (NMBS) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit) hun nieuwe collega in Duitsland. "Ze zullen er te horen krijgen dat ons engagement blijft", zegt de diplomaat. "Het verzet tegen de verbinding kwam vooral uit Nederland, waardoor er lang uitstel was." De geruchten over dat verzet zijn waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de verbinding in Duitsland zelf niet over het historische tracé zal lopen, maar naast een autoweg. (belga/sam)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Rene » do 13 jan 2011, 23:39

"Het parlement van Noordrijn-Westfalen"... :rofl2:

Het gaat om het niveau Bondsdag, en die heeft er dus geen geld voor over.
En NoordRijn Westfalen heeft het geld simpelweg niet zelf. Hoe diplomatiek de Landstagabgeordneten zich ook uitdrukken.

Die Duitsers zijn enorm goed in afpoeieren :top:

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Remco » vr 14 jan 2011, 13:14

Gewoon die bestaande spoorlijn reactiveren voor max 20 treinen per dag, iedereen tevreden. Is dat A73 viaduct tenminste geen weggegooid geld ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Rene » vr 14 jan 2011, 14:58

^^
Dat viaduct is en blijft zonder rails nuttig als vrijliggend fietspad ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door vynkce » za 15 jan 2011, 9:12

De Standaard 15-01-2011 schreef:Blokkade IJzeren Rijn duurt al te lang

Komt er ooit een kortere en snelle spoorwegverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse industriële hart aan de Ruhr? De Antwerpse haventopman Eddy Bruyninckx en de voorzitter van het Vlaams Parlement, Jan Peumans, vonden deze week de IJzeren Rijn een weddenschapje waard.
De setting: haventopman Eddy Bruyninckx en Jan Peumans (N-VA), de voorzitter van het Vlaams Parlement, kruisen elkaar dinsdagavond op de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse haven, in de balzaal van het Antwerpse Hiltonhotel. De Vlaamse minister van Openbare Werken, Hilde Crevits, heeft pas een speech gehouden. Een van haar boodschappen is dat de Vlaamse regering er alles aan zal doen om de heringebruikneming van de IJzeren Rijn te bewerkstelligen.
‘Wedden dat er over twintig jaar nog altijd geen IJzeren Rijn is?', zegt Peumans wat uitdagend. Bruyninckx riposteert en belooft de parlementsvoorzitter een pintje op de dag dat de eerste goederentrein over de IJzeren Rijn dendert. ‘U zult dan al lang met pensioen zijn, maar ik kom u over twintig jaar opzoeken om u daaraan te herinneren', reageert Peumans.
Het illustreert hoe tot in ‘hoge Vlaamse kringen' de meningen uiteenlopen over de toekomst van de IJzeren Rijn. Het dossier van die IJzeren Rijn heeft een bewogen week achter de rug. Al bleek het achteraf gezien een storm in een glas water.
De berichten dat de Duitse regering afzag van steun aan de IJzeren Rijn (De Standaard 10 januari) komen voort uit een verkeerd begrepen interpretatie van een discussie in het Duitse parlement over het Spoorplan van de Duitse overheid. Dat stelt Jan Blomme, directeur strategie bij het Antwerps havenbestuur.
De storm ging overigens pas liggen nadat de Duitse ambassadeur in België, Reinhard Bettzuege, donderdag in enkele media had ontkend dat de Duitse regering de reactivering van de IJzeren Rijn op de lange baan heeft geschoven. ‘Duitsland wil wel een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen het Antwerpse havengebied en Noordrijn-Westfalen', verklaarde hij.
In Duitsland is er nog wel wat onduidelijkheid over welk tracé op het Duitse grondgebied het best gekozen wordt. De federale regering van Angela Merkel en de overheid van de deelstaat Noordrijn-Westfalen verschillen van mening, stelt Jan Blomme. De regering-Merkel verkiest een opsmukbeurt van het zogenaamde historische tracé. Noordrijn-Westfalen suggereert de aanleg van een splinternieuwe spoorlijn naast een bestaande autosnelweg, de A52. Volgens Blomme vragen de Duitsers zich vooral af wanneer Nederland en België de knoop gaan doorhakken over de vernieuwing en vooral over de kostenverdeling van het gedeelte van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied. De krijtlijnen van de kostenverdeling liggen nochtans al sinds 2005 vast, zegt de strategisch directeur van de Antwerpse haven. Maar al bijna twee jaar liggen de onderhandelingen volledig stil.
Dat was eerst te wijten aan de val van de regeringen in Nederland en België. Daarna was te horen dat de lange regeringsonderhandelingen spelbreker waren. En dat nog steeds zijn. Ook de financiële crisis wordt ingeroepen als excuus. Het beleid van de overheden in Europa staat in het teken van besparingen. De IJzeren Rijn opkalefateren is geen habbekrats voor het budget. ‘Om de druk op de natuur en de leefomgeving te verlichten is de kostprijs van het project in tien jaar tijd gestegen van circa 150 miljoen euro naar 620 à 650 miljoen euro', verklaart Blomme.
Daarbij komt nog de bezorgdheid over de doortocht van de IJzeren Rijn in enkele Kempense gemeenten en het negatieve resultaat van een kosten-batenanalyse die gemaakt werd in opdracht van de Nederlandse en Belgische overheid en de spoorwegbeheerders in beide landen.
Jan Blomme heeft overigens grote bedenkingen bij de resultaten van die kosten-batenanalyse. Hij wijst erop dat vandaag heel wat goederenvervoer van en naar Duitsland over de weg gaat omdat dezelfde goederen transporteren via de Montzen-spoorlijn veel duurder is. Het bewijs, volgens hem, is het uitwijken van nieuwe geregelde containertreinen richting Duitsland naar de weliswaar veel langere maar toch snellere Brabant-lijn.
Excuses genoeg, maar moet dat nu echt leiden tot een verdere volledige blokkering van het IJzeren Rijn-dossier, vraagt Blomme zich af. Zelfs een Belgische regering van lopende zaken kan toch eens bekijken of stappen kunnen worden ondernomen om de onderhandelingen met Nederland te reactiveren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Rene » za 15 jan 2011, 14:29

De Standaard 15-01-2011 schreef:Het bewijs, volgens hem, is het uitwijken van nieuwe geregelde containertreinen richting Duitsland naar de weliswaar veel langere maar toch snellere Brabant-lijn.
Wat een geleuter. Vanaf Antwerpen rij je zo naar Roosendaal en vandaar kun je linea recta naar Venlo.

Het bewijs is vooral dat de spoorwegen te duur zijn en VEEL te langzaam voor JIT-goederen, met of zonder IJzeren Rijn. Voor bulk is er het water, en dan is de omweg via het Schelde-Rijnkanaal helemaal niet zo'n probleem. Daar speelt tijd namelijk helemaal niet zo'n grote rol.

Het probleem is dat er via de Montzenlijn meer locomotief- en personeelskilometers nodig zijn om dezelfde hoeveelheid cargo te transporteren. Maar dat probleem valt te omzeilen door over Roosendaal te rijden. Daar is echt geen reactivering van de IJzeren Rijn voor nodig.

Het wordt tijd dat men in België een afstapt van het pedanterige eisen van deze volstrekt onrendabele verbinding.
Volgens mij heeft de politiek in België belangrijker zaken aan het hoofd dan doorgaan met deze onzin.
Elke minuut dat er politiek nog over wordt doorgepraat, is maatschappelijk een verloren minuut.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » do 17 feb 2011, 0:08

De ijzeren rijn is een van de projecten die mij persoonlijk het meest raakt, en tegelijkertijd mij het meest verward.
mijn gevoel zegt mij dat een ongebruikte spoorlijn staat voor: verspilling, kapitaalvernietiging, verwaarlozing, onwil, concurrentje pesten in plaats van trachten de beste te zijn, eigenlijk alles wat ik normaal gesproken veracht.
Ik krijg dan beelden van de nooit teruggebouwde SPOORbrug tussen Rhenen en Kesteren, een fantastisch alternatief voor de huidige verbinding, zo'n zonde van de mogelijkheden.
Van kinds af aan verzet ik mij tegen dit soort verspilling, "Maak dan fietsen die op spoor kunnen fietsen!" riep ik als 10 jarig mannetje.

Maar dan mijn hart: het schreeuwd van verdriet als juist deze lijn verdubbeld en gemoderniseerd zou worden. Onze eerste wandelingen in verkeringstijd die de basis legden voor de start van onze huwelijksreis over het Pieterpad vonden juist in Nationaal park de Meinweg plaats.
26 kilometer liepen we samen over de aan elkaar gekoppelde wandelroutes. Voor ons heel spannend langs dat klooster met die sekteachtige mensen, tja ontwetendheid maakt angstig.
Prachtige natuur en mijn hart moet er niet aan denken dat de fauna in dat schitterend gebied, uit elkaar wordt gereten door een 2e betuwelijn.

Ik zou bijna met een protestbord met aan de ene kant "ijzeren rijn nu" en "ijzeren rijn nooit" aan de andere gaan staan, :blabla: zelden was ik over een project zò confuus!

Begrijp mij niet verkeerd, als het aan mij lag, heropende ik steenkoolmijn na steenkoolmijn, en liet ik in Nederland iedere auto lopen op door eigen door moderne kolenvergascentrales vervaardigde eigen, lees Nederlandse electriciteit! Werkgelegenheid voor iedere Europeaan die onze mijnen in wil, en na opslag van de CO2 onder de Noordzee, zijn we af van het fijnstof en de bijbehorende infrarem af. Geluidsoverlast geven die autos nauwelijks en kunnen allerlei door milieugroepen tegengehouden infraprojecten hun beloop weer nemen, en kan mijn grote droom weer uit de kast: Het grote plan uit 1933 met voortvarendheid ter hand nemen! Lang leve de economie,........ Maar ja, waar moest ik dan met mijn liefde naar toe? Onder dat prachtig natuurgebied "de Meinweg" genaamd naar het ge(mein)schappelijke, het onder elkaar te delen ondeelbare gebied, ligt dat zwarte goudmijntje........ :nuts:

Ik zit wat deze spoorlijn zwaar in dubio, mijn verstand zegt mij, dat ze de spoorlijn maar eens moesten gaan gebruiken enkel en alleen voor personenvervoer, met een mooie electrische stille trein, en als de mensen uit Roermond en omstreken dan smorgens door de ochtendmist op weg naar hun werk in het Rhurgebied, door "de Meinweg" komen, automatisch alle ramen opengaan en de ter plekke op slakkegangetje lopende trein hun eerste porsie heerlijke boslucht geven. :dyn_hyp:

Voel je vrij om mijn meining hier te bekritiseren, steunen, psychiateradres, whatever, misschien wel steun tot aan de verkiezingen voor minister-president; kom maar op: alles beter dan deze wanstaltige onzekerheid die mij nachtenlang tergt!

een groet van Uw Natu(u)ristische infraliefhebber.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Rene » do 17 feb 2011, 0:14

Omvang te verwachten personenvervoer: nihil.
Omvang te verwachten goederenvervoer: door Vlaanderen zwaar overschat, en er zijn goede alternatieven

Afkoppelen van de lijn en laten wegkwijnen kost niets, operationeel houden voor spoorverkeer kost de maatschappij miljoenen per jaar aan onderhoud.

Op een toeristische draisine van Roermond naar Dalheim kan natuurlijk een gat in de markt zijn om op een bijzondere manier van het gebied te genieten. In Frankrijk zie je dat wel vaker bij stilgelegde spoorlijnen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door sirdanilot » do 17 feb 2011, 0:38

@Naturist: Goed verhaal !

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » do 17 feb 2011, 9:51

sirdanilot schreef:@Naturist: Goed verhaal !
Dankjewel Sir done a lot, :krijgpost:
ben -voor zover de tijd het toelaat- hard op weg om van het predicaat "zandpaadje" af te komen, zonder dat dit de kwaliteit van mijn berichtjes afbreuk doet.
Tja, noem het een brede interesse, ADHD komt in vele vormen, en heeft als voornaamste gevolg dat wij alles willen, en dan graag nu, anders zijn wij het over 5 minuten weer vergeten :hahaHAHA:

Groetjes Naturist
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » do 03 mar 2011, 23:48

Rene schreef: Op een toeristische draisine van Roermond naar Dalheim kan natuurlijk een gat in de markt zijn om op een bijzondere manier van het gebied te genieten. In Frankrijk zie je dat wel vaker bij stilgelegde spoorlijnen.
Ik heb er serieus over na gedacht, gezocht naar draisine's en eventueel verhuur, ben zelfs nog even wezen kijken. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mij nu niet haalbaar is om daar nu een verhuurbedrijfje te beginnen, en die andere aanbieder daar is blijkbaar nog niet op het idee gekomen de ijzeren rijn, wellicht tijdelijk te exploiteren.
Misschien toch een keertje een mailtje die kant heen, zou voor dat draisineverhuurbedrijf toch lucratief moeten kunnen zijn.
Overigens moet ik René nog wel bedanken, die "spoorfiets" zat nog wel in mijn hoofd, maar wist niet dat er zo'n mooie naam aan verbonden zat.
En afgelopen zomer zat ik nog wel te mijmeren op onze vaste naturistencamping in de Lot-Garonne over een dergelijk gebruik van de prachtige, maar gesloten lijn langs de Celé.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » za 05 mar 2011, 2:35

Werkgroep over heractivering IJzeren Rijn Uitgegeven: 4 maart 2011 17:13
Laatst gewijzigd: 4 maart 2011 17:13

BRUSSEL - De Nederlandse, Duitse, Belgische en Vlaamse overheden richten een werkgroep op die een plan moet uitwerken om de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen.

De IJzeren Rijn is de spoorwegverbinding die Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied verbindt.

Vlaams minister-president Kris Peeters heeft dat vrijdag afgesproken met Harry Voigtsberger, de economieminister van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.


Belangen


Door het grote belang voor de Antwerpse haven dringt België al jaren aan op het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn.

Na jarenlange discussies tussen België en Nederland besliste een arbitragehof in 2005 dat Nederland dat proces niet mag hinderen.

Scheldeverdieping

''Nu de Scheldeverdieping is afgerond, is de IJzeren Rijn voor de haven van Antwerpen een topprioriteit'', aldus Vlaams minister-president Peeters.

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zei dat Nederland bereid is mee te doen met de werkgroep.© ANP
bron: www.nu.nl

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Palance » za 03 sep 2011, 18:49

2 foto's van nabij Herkenbosch:

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » za 03 sep 2011, 19:06

^^Iets zegt mij dat jij vandaag genoten hebt van heerlijke boslucht, onder een stralende zon, en nadien een heerlijk stuk proemevloai hebt verorberd. :D
Mooie foto's, 'k had graag vandaag naast je gewandeld.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Palance » za 03 sep 2011, 19:41

Naturist schreef:^^Iets zegt mij dat jij vandaag genoten hebt van heerlijke boslucht, onder een stralende zon, en nadien een heerlijk stuk proemevloai hebt verorberd.
Nee, een salade in Melick. De rest klopt wel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door vynkce » wo 19 okt 2011, 17:14

Goed nieuws voor de vele "anti"-mensen hier. De Ijzeren Rijn is niet weerhouden in het nieuwe kern TEN-T netwerk, maar verschoven naar het comprehensieve netwerk. Een ingebruikname van de Ijzeren Rijn verschuift hier waarschijnlijk en jammer genoeg mee naar de Griekse kalender.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door captain007 » wo 19 okt 2011, 18:20

^^ Er is toch al zoiets als de Montzenroute? Die is zelfs de afgelopen jaren geëlektrificeerd en biedt daarmee nog wel een redelijke achterland verbinding naar Duitsland vanuit België. Sindsdien zijn er niet echt meer nadelen aan deze route, behalve dat het 50 kilometer om is ten opzichte van de Ijzeren Rijn.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door kingpin1966 » wo 19 okt 2011, 18:25

Naturist schreef:^^Iets zegt mij dat jij vandaag genoten hebt van heerlijke boslucht, onder een stralende zon, en nadien een heerlijk stuk proemevloai hebt verorberd. :D
Mooie foto's, 'k had graag vandaag naast je gewandeld.
Op deze site is ook een uitgebreide reportage te vinden over de Ijzeren Rijn.

http://www.railtrash.net/
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Alfa » wo 19 okt 2011, 18:36

captain007 schreef:^^ Er is toch al zoiets als de Montzenroute? Die is zelfs de afgelopen jaren geëlektrificeerd en biedt daarmee nog wel een redelijke achterland verbinding naar Duitsland vanuit België. Sindsdien zijn er niet echt meer nadelen aan deze route, behalve dat het 50 kilometer om is ten opzichte van de Ijzeren Rijn.
De Montzenroute is extreem heuvelachtig wat zwaardere locomotieven vraagt en een lagere Vmax met zich meebrengt. Bovendien is ze overbelast.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door evos » wo 19 okt 2011, 21:20

kingpin1966 schreef:Op deze site is ook een uitgebreide reportage te vinden over de Ijzeren Rijn.
http://www.railtrash.net/
Zie ook deze, wat oudere reportages uit 2003 en 2005. Het voortschrijdend verval is duidelijk...
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door jeroent » do 20 okt 2011, 20:34

Alfa schreef: De Montzenroute is extreem heuvelachtig wat zwaardere locomotieven vraagt en een lagere Vmax met zich meebrengt. Bovendien is ze overbelast.
Bovendien is het een flinke omweg en heeft België gewoon recht op de doortocht door Nederlands Limburg. Dat Nederland er alles aan doet om dat te verhinderen uit Rotterdamse concurrentieoverwegingen is schandalig!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Naturist » vr 21 okt 2011, 23:44

En België onthoudt zich zeker van dat soort "schandalige" praktijken. :hm:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door sanderl » za 22 okt 2011, 0:25

jeroent schreef: Bovendien is het een flinke omweg en heeft België gewoon recht op de doortocht door Nederlands Limburg. Dat Nederland er alles aan doet om dat te verhinderen uit Rotterdamse concurrentieoverwegingen is schandalig!
Ik geloof er niets van dat Nederland vanuit concurrentieoverwegingen zo handelt. Het draait gewoon om de kosten. Als België betaalt is er niets aan de hand en wordt die lijn zo gereactiveerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Rene » za 22 okt 2011, 0:32

Inderdaad. België wil Nederland laten opdraaien voor de kosten van die onzinlijn, en dàt is pas schandalig. Zeker omdat reactivatie van de spoorlijn in het verleden meermaals is voorgesteld door de Nederlanders en Duitsers, maar door de Belgen is afgewezen. En in 1991 waren het de Belgen die zelf hardnekkig vasthielden aan hun Montzenroute, met de stillegging van Roermond-Dalheim als gevolg. De Belgen hebben de stillegging aan henzelf te danken, laat ze dan nu ook maar volledig voor de kosten opdraaien, en dat niet afwentelen op de Nederlandse belastingbetaler.

Als de Belgen zelf de heraanleg, inclusief alle milieucompenserende maatregelen, voor 100% zouden financieren, dan zou ik eerlijk gezegd ook niet zo enorm wakker hebben gelegen over de reactivatie.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door vynkce » za 22 okt 2011, 19:13

Naturist schreef:En België onthoudt zich zeker van dat soort "schandalige" praktijken. :hm:
Ik wacht op voorbeelden waarin België Nederland dwarsligt :p

Plaats reactie