[IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

[IJZEREN RIJN] "Lijn in 2015 weer in gebruik"

Bericht door Coen Tunnel » za 18 mar 2006, 17:45

De Telegraaf (17-3-2006) schreef:'IJzeren Rijn' in 2015 weer door Limburg

De Vlaamse regering wil de spoorlijn van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied in 2015 opnieuw in gebruik nemen. Minister-president Leterme pleitte hiervoor donderdag bij premier Balkenende, die op bezoek is bij de zuiderburen. De spoorlijn, die ook wel de IJzeren Rijn wordt genoemd, loopt dwars door de Nederlandse provincie Limburg.

De treinverbinding met het Ruhrgebied is van groot belang voor de ontwikkeling van de Antwerpse haven. België gebruikt momenteel de Montzenroute voor het vervoer van goederen naar het Duitse industriegebied. Deze route heeft echter te weinig capaciteit en is te bergachtig om zeer lange en zware treinen te laten rijden.

Gebruik van het Limburgse traject is sinds enige tijd door Nederland verboden voor goederenverkeer. Het natuurgebied de Meinweg bij Roermond zou te veel schade oplopen door het treinverkeer. Een tunnel onder het natuurgebied moet uitkomst bieden. Vorig jaar mei bepaalde het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag dat Nederland mee moet betalen aan de aanleg van die tunnel. Balkenende kreeg tijdens de ontmoeting een kistje trappistenbier aangeboden door zijn Vlaamse collega.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 18 mar 2006, 18:49

Ik vind dat Belgie het zelf moet betalen we hebben deze lijn niet nodig. Als nederland er aan zou betalen zou ik dat dom vinden. We kunnen natuurlijk tol gaan heffen op dat spoor. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 18 mar 2006, 19:38

Waarom moet Nederland meebetalen aan een spoorlijn die het helemaal niet wil? Omdat een verdrag uit 18xx dat bepaalt! Daarom ook dat het Permanente Hof van Arbitrage er mee aan de slag is gegaan en dat heeft dit oude verdrag bekrachtigd dus. M.a.w. Nederland moet België vrije doorgang verlenen door Limburg...

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 18 mar 2006, 19:42

Ik heb medelijden met de mensen in onder andere: Lier, Herentals, Geel, Mol, Lommel, Overpelt en Neerpelt. En tussenliggende plaatsen. De spoorlijn gaat dwars door de dorpen/stadjes heen en dan doet Nederland moeilijk over een natuurgebied. Grappig eigenlijk :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 18 mar 2006, 19:42

Wees blij dat er maar een goederenspoorweg komt. Ik meen dat in dit verdrag ook iets staat van een kanaal..... :mrgreen:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 18 mar 2006, 19:44

Maak je een grapje? Zo nee, wat voor een kanaal?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 18 mar 2006, 19:46

Historie
Het Scheidingsverdrag uit 1839 bekrachtigde de onafhankelijkheid van België en vermeldt het recht om op eigen kosten een weg of kanaalverbinding aan te leggen door het toenmalige kanton Sittard tot aan de Pruisische grens. Dit doortochtrecht is later uitgewerkt en vastgelegd in het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873. Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal aan te leggen. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam "IJzeren Rijn".
De bouw van de IJzeren Rijn is in 1869 gestart. In 1879 is de spoorlijn in gebruik genomen. In het begin reden er veel treinen op de IJzeren Rijn maar door de jaren heen zijn het er steeds minder geworden. Tussen Antwerpen en de zinkfabriek in Budel en tussen Budel en Weert rijden op dit moment nog enkele goederentreinen. Het baanvak Weert - Roermond behoort tot het Nederlandse Intercity netwerk en wordt dagelijks door vele personen- en goederentreinen bereden. Tussen Roermond en de Duitse grens rijden sinds 1991 geen treinen meer.

bron:
http://www.projectijzerenrijn.nl

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 18 mar 2006, 19:54

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » za 18 mar 2006, 20:15

IQ[] schreef:Ik heb medelijden met de mensen in onder andere: Lier, Herentals, Geel, Mol, Lommel, Overpelt en Neerpelt. En tussenliggende plaatsen. De spoorlijn gaat dwars door de dorpen/stadjes heen en dan doet Nederland moeilijk over een natuurgebied. Grappig eigenlijk :)

Ik weet niet of je het traject Roermond - Dalheim wel eens gezien hebt, maar als men daar een trein wil laten rijden moet het spoor toch opnieuw aangelegd worden (vergelijkbaar met Enschede - Gronau), dus waarom leggen ze dat spoor dan niet gelijk om De Meinweg? Overigens zijn de Belgen in Lier, Herentals, Geel, Mol, Lommel Over- en Neerpelt net zo benadeeld als de mensen in Budel-Schoot, Weert en Roermond, want die staan ook niet bepaald te trappelen om de heropening van de IJzeren Rijn.

Bovendien waarom zou Nederland meebetalen aan een spoorlijn die voor de Belgische economie belangrijker is dan voor de onze?
Toen men in Nederland over de Betuweroute (Kijfhoek - Zevenaar) begon ging men in België opeens weer over heropening van de IJzeren Rijn praten. Is Antwerpen bang dat de haven van Rotterdam een betere verbinding krijgt met het Ruhrgebiet?

Ik heb maar even een kaartje gemaakt waarop staat hoe volgens mij de IJzeren Rijn om de Meinweg kan lopen (in het rood). De blauwe lijn geeft het huidige/voormalige traject aan.

Afbeelding
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 18 mar 2006, 23:16

Men wil toch een tunnel onder de Meinweg?

Overigens kan de RB Mönchengladbach-Dalheim dan wel doorgetrokken worden naar Roermond, zou wel oké zijn. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 19 mar 2006, 10:10

Oorspronkelijk was de IJzeren Rijn een volwaardig alternatief voor de betuwelijn. Ik snap trouwens niet waarom er een tunnel moet komen in de Meinweg. Gewoon een overkapping en een klein ecoductje kan wonderen doen... :roll:

Ik kan dat ook zelf in elkaar knutselen, mocht de overheid hier geen geld voor over hebben :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 mar 2006, 11:59

De Meinweg is een waardevol natuurgebied. Het zou zonde zijn als daar weer een goederenspoorlijn dwars doorheen gaat lopen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 19 mar 2006, 19:08

De IJzeren Rijn mag m.i. ook niet door alle dorpen lopen als daar ook geen oplossing voor wordt gevonden. Natuur mag niet belangrijker zijn dan de mensen in de dorpen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 20 mar 2006, 10:39

Het zou zonde zijn als daar weer een goederenspoorlijn dwars doorheen gaat
Die spoorlijn ligt er al. :roll:
Er hoeft alleen maar opgetreden te worden tegen mensen die hun hond uitlaten op het spoor... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 20 mar 2006, 11:00

N342 schreef:Ik heb maar even een kaartje gemaakt waarop staat hoe volgens mij de IJzeren Rijn om de Meinweg kan lopen (in het rood). De blauwe lijn geeft het huidige/voormalige traject aan.
Da's wel heel erg kort door de bocht geredeneerd. Dat bosgebied in Duitsland, wat jij nog in grotere mate wilt doorsnijden, is minstens zo waardevol.

Wat mij betreft gaat reactivering van de IJzeren Rijn gewoon over het bestaande spoor, en moet er niet weer nieuwe infrastructuur worden aangelegd voor een paar goederentreinen per dag. Het spoor ligt er nog altijd, en de spoorbedding is geschikt voor 2 sporen (die er in de tijd dat de Grand Central Belge de lijn Neerpelt - Dalheim exploiteerde ook gelegen hebben).

Als er tig treinen per uur dwars door het Naardermeer kunnen rijden, dan kunnen er best een paar per dag door het Meinweggebied. :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 20 mar 2006, 11:10


Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » ma 20 mar 2006, 12:17

Het is belachelijk dat men deze oude spoorlijn weer wil gaan gebruiken. Het loopt vlak langs de huizen, dwars door het centrum van Roermond. Er is geen electrificatie, dus moet men weer met diesellocs gaan rijden (fijnstof?).

Overigens is het niet waar dat Nederland verplicht is de oude spoorlijn beschikbaar te stellen op grond van het oude verdrag. België heeft haar rechten al eind 19de eeuw aan Nederland teruggegeven.

De lijn voldoet bovendien niet aan de Europese TEN norm.

voor meer info: http://www.roermond.nl/Docs/projecten/i ... 041112.pdf
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 20 mar 2006, 12:22

In Roermond krijgt de IJzeren Rijn ook als het goed is een andere loop, dat blijkt uit opmerkingen door ter zake bekende personen die werkzaam zijn bij Rijkswaterstaat-Limburg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » ma 20 mar 2006, 12:26

Dat moet ik eerst zien en dan geloven. In eerste instantie willen de Belgen gewoon over het historisch tracé gaan rijden. Ze willen nl. niet meer geld uitgeven dan strikt noodzakelijk, dus meebetalen aan maatregelen voor overlast in Nederland is er helemaal niet bij. Menig huis langs de spoorlijn staat tegenwoordig dan ook te koop.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 20 mar 2006, 12:27

Overigens: een historisch tracé kan in principe zo weer gebruikt worden. Het heeft nog de 'verkeer' bestemming als grondgebruik, men hoeft slechts de rails te vervangen en klaar is kees. Wat mij betreft bouwt men een overkapping + één ecoduct voor slechts een fractie van wat een tunnel kost. Dubbelsporigheid lijkt me een volkomen nutteloze eis, voor zoweinig verkeer. En als je persé wilt kun je de lijn altijd nog electrificeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » ma 20 mar 2006, 13:25

Electrificatie van het historisch tracé kun je vergeten. Dat wordt veel te duur, dat willen de Belgen helemaal niet.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » ma 20 mar 2006, 13:37

Matt schreef:Electrificatie van het historisch tracé kun je vergeten. Dat wordt veel te duur, dat willen de Belgen helemaal niet.
Als de belgen niet mee willen werken dan blijven ze maar om rijden... ;) :P
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 20 mar 2006, 14:04

Wauw, wat een vergane glorie daar. Het heeft wel wat, zo'n overwoekerde spoorlijn dwars door het bos heen. ;)

En toch blijf ik tegen reactiviering, het is gewoon zonde van de natuurgebieden en ook de mensen worden te veel belast met geluids- en omgevingshinder. Ook de kosten vind ik niet opwegen tegen de baten. Maar niet doen dus. :neenee:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 20 mar 2006, 14:18

We leggen gewoon de Ds79m tunnel aan onder Dordrecht. Een verbinding tussen de HSL Zuid en de Betuwelijn. Zo kunnen de Belgen hun goederenvervoer over de HSL sturen en verder via de Betuwewlijn.

Overigens gaat de tunnel over in een stukje brug bij Peter zijn huis.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 20 mar 2006, 14:19

Dat spoor ziet er nog best gelikt uit! Was het spoor tussen Nijmegen en Kleve ook maar in een dergelijke conditie. :(

Ik ben voor reactivering. Het hoeft geen superdeluxe spoorlijn te worden. Dus w.m.b. kan het gewoon enkelspoor en ongeelektrificeerd blijven. Voor wat betreft geluids-/milieuoverlast: de spoorlijn lígt er dus al. Er ís dus al een insnijding in het landschap. En geluidsoverlast? Gaat een spoorlijn eens een keer door totaal onbewoond gebied heen, is het weer niet goed. :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 20 mar 2006, 15:02

Milieuoverlast: wat dacht je van de uitstoot van de diesellocs als de lijn ongeëlektificeerd blijft? Het gebied wordt nu weliswaar doorsneden door de spoorlijn, maar van barrièrewerking is vrijwel geen sprake als de spoorlijn niet bereden wordt. Die paar treinen per dag zullen ook niet voor een enorme barrièrewerking zorgen, dus voor mij is elektrificatie van de lijn het belangrijkste punt, als men overgaat tot reactivering.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 20 mar 2006, 15:20

Had men een jaar of 10-15 geleden de spoorlijn Neerpelt - Valkenswaard - Leende aansluiting niet opgebroken, dan had een kort verbindingsboogje bij Geldrop voldoende geweest...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » ma 20 mar 2006, 16:52

Jeroen schreef:Dat spoor ziet er nog best gelikt uit! Was het spoor tussen Nijmegen en Kleve ook maar in een dergelijke conditie. :(

Ik ben voor reactivering. Het hoeft geen superdeluxe spoorlijn te worden. Dus w.m.b. kan het gewoon enkelspoor en ongeelektrificeerd blijven. Voor wat betreft geluids-/milieuoverlast: de spoorlijn lígt er dus al. Er ís dus al een insnijding in het landschap. En geluidsoverlast? Gaat een spoorlijn eens een keer door totaal onbewoond gebied heen, is het weer niet goed. :roll:
Dat is niet juist. De spoorlijn gaat dwars door Weert en Roermond. Dat noem ik niet bepaald onbewoond gebied.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 20 mar 2006, 17:20

Matt schreef:Dat is niet juist. De spoorlijn gaat dwars door Weert en Roermond. Dat noem ik niet bepaald onbewoond gebied.
Ja, dat is de huidige, reeds gebruikte, spoorlijn. Ik doelde eigenlijk alleen op het stuk door de Meinweg.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 20 mar 2006, 20:44

Mark schreef:We leggen gewoon de Ds79m tunnel aan onder Dordrecht. Een verbinding tussen de HSL Zuid en de Betuwelijn. Zo kunnen de Belgen hun goederenvervoer over de HSL sturen en verder via de Betuwewlijn.

Overigens gaat de tunnel over in een stukje brug bij Peter zijn huis.
Aan wat voor spul heb jij nou weer gezeten Mark? :P

Maar ik vind het prima hoor, met hier uiteraard wel een tolpoort vanwege het doorkruisen van privé-terrein ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie