[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019, 16:12

Ik denk dat 2026 veel te optimistisch is. Er is pas 1 van de 12 (!) segmenten in aanbouw, een ander heeft een tracébesluit en van de andere 10 segmenten loopt de procedure nog. En Duitsland staat niet bepaald bekend dat ze al die 12 segmenten simultaan gaan aanleggen. Als je bijvoorbeeld de uitbouw van de Rheintalbahn in Zuid-Duitsland als voorbeeld neemt dan is 2036 zelfs nog optimistisch... Dat project is sinds de jaren '80 in planvorming en wordt niet verwacht om voor 2042 gereed te zijn, dat is 30 jaar later dan in 2003 nog verwacht werd.

De ervaring leert dat de opleverdata van projecten in Duitsland meer politiek gemotiveerd giswerk dan betrouwbare inschattingen zijn, zeker als dat meer dan 1 of 2 jaar in de toekomst is. 2026 wordt over een paar jaar ongetwijfeld bijgesteld naar 2028, dat wordt weer 2030, etc. Misschien dat het project tijdens kabinet Rutte IX opgeleverd wordt. :hap:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2019, 19:21

En vergeet niet dat er dan al weer onderhoudswerkzaamheden nodig zijn op het eerste stukje, en er zullen ongetwijfeld hier en daar nog wat 'zwakke' viaducten zijn die versterking behoeven. Waarschijnlijk dus de eerste 15 jaar nog wat aanvullende werkzaamheden in onnodig lange treinvrije periodes omdat de noodzaak ontbreekt om 's nachts en in het weekend te werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Chris » wo 18 dec 2019, 12:38

Karakteriserend:
  • Vraag 5
    Wat is de reden dat er minder aanspraak op de subsidieregeling Derde Spoor Duitsland wordt gemaakt dan verwacht?

    Antwoord 5
    De subsidieregeling Derde spoor Duitsland is bedoeld om in geval van omleiding van goederentreinen als gevolg van bouwwerkzaamheden ten behoeve van het Derde spoor tussen Zevenaar/Emmerich en Oberhausen de extra kosten van omleiding gedeeltelijk te compenseren. Bij de inrichting van de regeling in 2015/2016 is uitgegaan van de op dat moment bekende planning van bouwwerkzaamheden van DB Netz voor 2019. De in dit jaar geplande bouwwerkzaamheden hebben beperkt doorgang gevonden vanwege de langdurige procedures voor het verkrijgen van bouwvergunningen. Als gevolg hiervan hoefden minder treinen omgeleid te worden en werd de aanspraak op de regeling daarmee beperkt.
Uit een kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ajaarsnota

Dit jaar zijn dus veel minder werkzaamheden aan het Duitse deel uitgevoerd dan een paar jaar daarvoor gepland was. What else is new...

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door martwout2 » vr 15 okt 2021, 11:35

Havenlobby wil noordelijke aftakking naar Oldenzaal: https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~a1938cb2/

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Egbert » vr 15 okt 2021, 13:28

Eerst zou die parallel aan het bestaande spoor langs Deventer en Zutphen moeten gaan
Waarom via Deventer? Beter is Zutphen - Hengelo uit te bouwen. Komt niet veel door dorpen heen (Lochem is buiten het dorp, Goor maar aan een kant, alleen Delden gaat door het dorp) en daar kan het reizigersvervoer ook van profiteren.

Alleen... extra treinen en vooral goederenvervoer door Velp en Rheden heen? Ik denk dat daar heel veel protest tegen gaat komen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door PeterSchoeber » vr 15 okt 2021, 14:39

^^ Extra (goederen)treinen waar dan ook levert altijd protest op.Not In My Back Yard remember! Laten ze er trouwens, met name aan de Duitse zijde, maar eerst eens voor zorgen dat de bestaande Betuweroute tot aan zijn maximum capaciteit benut wordt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Mark » za 16 okt 2021, 21:18

Egbert schreef: vr 15 okt 2021, 13:28Waarom via Deventer? Beter is Zutphen - Hengelo uit te bouwen. Komt niet veel door dorpen heen (Lochem is buiten het dorp, Goor maar aan een kant, alleen Delden gaat door het dorp) en daar kan het reizigersvervoer ook van profiteren.

Alleen... extra treinen en vooral goederenvervoer door Velp en Rheden heen? Ik denk dat daar heel veel protest tegen gaat komen.
Ook zulke varianten liggen op tafel / hebben op tafel gelegen. Het voorstel in het artikel paar berichten hierboven is gewoon weer een nieuwe op de stapel wat dat betreft.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door ACT-F » vr 29 okt 2021, 20:46

Egbert schreef: vr 15 okt 2021, 13:28
Eerst zou die parallel aan het bestaande spoor langs Deventer en Zutphen moeten gaan
Waarom via Deventer? Beter is Zutphen - Hengelo uit te bouwen. Komt niet veel door dorpen heen (Lochem is buiten het dorp, Goor maar aan een kant, alleen Delden gaat door het dorp) en daar kan het reizigersvervoer ook van profiteren.

Alleen... extra treinen en vooral goederenvervoer door Velp en Rheden heen? Ik denk dat daar heel veel protest tegen gaat komen.
Dat heeft te maken met het vervoer van gevaarlijke stoffen waar een bovengrens aan zit. Zelfs de combinatie van Deventer - Hengelo en Zutphen - Hengelo biedt minder capaciteit dan de marktvraag.
Meer bitumen!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Ds79m » vr 21 jan 2022, 18:49

Er was vandaag weer wat nieuws over de Noordtak, en dan vooral de zorgen in de Achterhoek, naar aanleiding van een bericht in de Gelderlander en een reactie van de enige tegenstander in de kamer.
De Noordtak komt er, de vraag is alleen hoe’; de Achterhoek is gewaarschuwd
DOETINCHEM/ GROENLO - De Noordtak van de Betuweroute door de Achterhoek komt er, de vraag is alleen nog hoe. Dat antwoordt Kamerlid Fahid Minhas van de VVD, de grootste regeringspartij, op vragen van De Gelderlander.

De VVD diende al in november de motie in de Tweede Kamer in, die ertoe oproept om de mogelijkheden van de lijn door de Achterhoek te onderzoeken. De motie kreeg 148 stemmen voor. Alleen Pieter Omtzigt stemde tegen, één kamerlid was afwezig.

In de Achterhoek gaan politici en belangenclubs er vanuit dat deze Noordtak van de Betuweroute nog ter discussie staat en dat tegenhouden dus nog kan.

Maar voor VVD’er Minhas, en volgens hem óók voor de andere 147 voorstemmers, is die vraag al lang niet meer aan de orde. ,,Deze motie, die de staatssecretaris oproept om de Noordtak te realiseren, is door 148 Kamerleden ondersteund!”, zegt hij.
Lees hier verder: https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... nts-anchor

Dit is het geliefde tracé (variant 3).

Afbeelding

En de reactie van Omtzigt op Twitter
148 Kamerleden willen dus de Betuwelijn twee keer zo lang maken en door de Achterhoek en Twente doortrekken.
En dat zonder enig overleg met de regio vooraf.
(kost: miljarden. Lever op: waarschijnlijk minder dan verwacht)

Hoe. Dan?

In november dienden VVD, CDA, D66 en CU deze motie in, waarover niemand in Achterhoek/Twente geinformeerd werd. Gewoon een nieuwe goederenspoorlijn.
Pas na commotie gingen ze met de regio bellen
De regio wil al 50 jaar een A18. Nu krijgen ze een goederenspoorlijn cadeau.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Kaaiman » vr 21 jan 2022, 19:19

De noordtak is al sinds de planning van de Betuweroute in de jaren '90 een issue. Toen ging men volgens mij uit van een nieuw tracé op de oostelijke IJsseloever, maar uiteindelijk belandde het hele plan in de ijskast. Ik weet niet precies waarom, maar het laat zich raden met die gigantische budgetoverschrijdingen bij de aanleg van de hoofdlijn van de Betuweroute.

Een aantal jaren geleden (was het de 1e ministeriële termijn van Schultz?) werd het plan toch weer uit de ijskast gehaald en er waren toen twe sterk versoberde varianten, alleen met gebruik van bestaand spoor: Arnhem - Zutphen - Lochem - Hengelo en Arnhem - Zutphen - Deventer - Hengelo. Die laatste werd toen het voorkeurstracé met een nieuwe spoorboog bij Deventer die vrijwel niet in te passen leek. Vermoedelijk ook daarop afgeketst?

Zelf zag ik het meeste in het tracé via Lochem, met tussen Zutphen en Hengelo maar 3 doorsnijdingen van woongebieden (Eefde, Goor, Delden) en kansen voor elektrificatie van de passagiersdiensten. De andere route telt maar liefst 7 doorsnijdingen van woongebieden (Eefde, Deventer, Bathmen, Holten, Rijssen, Wierden, Almelo). De keuze daarvoor heb ik nooit begrepen.

Kennelijk begrepen meer mensen die keuze niet en is de variant op de oostelijke IJsseloever uit de jaren '90 weer afgestoft?

Wat mij betreft tracé 3 alléén in combinatie met een A18. Anders (uiteraard!) niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Pino » vr 21 jan 2022, 20:53

Bundelen met de A/N18 klinkt elegant, maar dat ziet er zo op het oog nog niet zo makkelijk uit. De N18 is wat bochtig, met name op de punten waar dorpen moesten worden gepasseerd. Merk je als automobilist niet veel van, maar is dat nou handig met zware goederentreinen? De A15 waar de Betuwelijn langs kwam te liggen was in die zin makkelijker. Dan nog zie je bij de bundeling met de A15 dat met name bij afritten het spoor toch wel even een stukje van de snelweg af is komen te liggen. Haal zoiets uit bij de N18 en je ziet toch wel dat je snel bij bebouwing uit zult komen.

Als er een goed tracé voor gevonden kan worden, denk ik wel dat het project zin heeft. Kan goed ruimte maken op met name het spoor Amsterdam-Oldenzaal.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door PeterSchoeber » vr 21 jan 2022, 21:48

Kaaiman schreef: vr 21 jan 2022, 19:19 De noordtak is al sinds de planning van de Betuweroute in de jaren '90 een issue. Toen ging men volgens mij uit van een nieuw tracé op de oostelijke IJsseloever, maar uiteindelijk belandde het hele plan in de ijskast. Ik weet niet precies waarom, maar het laat zich raden met die gigantische budgetoverschrijdingen bij de aanleg van de hoofdlijn van de Betuweroute.
De Betuweroute werd toen ter tijd gelijktijdig gebouwd met de HSL-Zuid en vooral bij dit project waren de kostenoverschrijding door allerlei omstandigheden gigantisch. Sec vallen de kostenoverschrijdingen met de Betuweroute heel erg mee. Het totaal uitgeven bedrag was veel hoger dan in het oorspronkelijke plan maar dat kwam door allerlei door de tweede kamer geëiste aanpassing waaronder een aantal tunnels. De hand in eigen boezem steken is niet het sterkste punt van onze tweede kamer en bij de evaluatie over het uit de hand lopen van deze projecten is men "vergeten" om dit echt goed mee te nemen.

De noordtak van de Betuweroute is vooral bedoeld om het binnenlandse net te ontlasten en de overlast in de dichter bebouwde gebieden te minimaliseren. Bundeling met de A18 zal wel lastig worden maar dat is van latere zorg.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Kaaiman » vr 21 jan 2022, 22:37

Met tracé 3 met A18 bedoel ik uiteraard:
* Bundeling met bestaande A18 tussen Zevenaar en Lichtenvoorde
* Bundeling met aan te leggen A18 tussen Lichtenvoorde en Groenlo/Eibergen-Zuid
* Bundeling met tot A18 op te waarderen N18 tussen Eibergen en Enschede

Kortom, een beetje het model A15/Betuweroute en N307/Hanzelijn. En met name nieuwaanleg van de A18 tussen Lichtenvoorde en Groenlo/Eibergen-Zuid leent zich daarvoor. Aanpassing bestaande infra is altijd minder efficiënt, maar uit oogpunt van hinderbundeling wel wenselijk.

En anders wat mij betreft gewoon over Lochem, met een nieuw spoortracé ten zuiden van het Twentekanaal vanaf Goor richting Hengelo.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Chris » vr 21 jan 2022, 22:41

Ik denk niet dat dit plan gewild is in de Achterhoek. Het zal eerder worden gezien als weer een typisch Haagse beslissing om het platteland op te zadelen met de nadelen en de baten in de Randstad (haven van Rotterdam). Aan een A18 heb je regionaal tenminste nog wat, een goederenspoorlijn heeft geen baten voor een landelijk gebied als de Achterhoek.

Ik denk dat je niet moet onderschatten wat voor oppositie zoiets teweeg gaat brengen. In Duitsland zie je dat effect ook, er is grote weerstand tegen spoorprojecten die hoofdzakelijk goederenvervoer gaan accommoderen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Kaaiman » vr 21 jan 2022, 22:43

Ik denk dat je een Noordtak mèt de lang verbeide A18 er in de regionale politiek dan ook eerder door krijgt dan alleen maar een goederenspoorlijn.

Voor wat hoort wat...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Pino » za 22 jan 2022, 9:16

^^ Eens. Hoewel het project er ook best tegen regionale tegenstand in doorheen zou kunnen worden geramd, zoals met de bestaande Betuwelijn ook is gedaan. Of vergezeld van het nodige extra zoet voor de regio: of dat nou een A18 is (weet niet hoe men daar tegenaan kijkt in de regio), beter regionaal spoor of het sneltram-hobbyproject van de plaatselijke politiek in Varsseveld.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Ds79m » za 22 jan 2022, 9:39

Als ik kijk hoe het in Groningen gaat, heb ik niet echt het idee dat het kabinet heel erg bezig is met ‘de provincie’. Vroeger was het CDA nog een dusdanige machtsfactor dat die opkwamen voor dat belang, maar dat lijkt sowieso ook bij henzelf naar de achtergrond verdwenen. Dan ben ik niet meteen overtuigd dat er een pot geld voor een A18 wordt meegeleverd met een eventuele spoorlijn. Zeker ook omdat het sentiment rond nieuw asfalt in het algemeen niet echt positief is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Durashift » za 22 jan 2022, 16:41

Duss.. de coalitiepartijen dienen een motie in omtrent nieuw beleid..tijdens de demissionaire status van de regering. Was uitbreiding van OV infrastructuur dan niet controversieel verklaard?

Ja, de nieuw gekozen Tweede Kamer mág zelf nieuwe wetten etc. agenderen.. maar heeft dat op belangrijke momenten niet kunnen regelen (denk aan de subsidiepot voor de Groningse gedeputeerden op te vetten; kon niet, zei Ollongren..want ik ben demissionair ... :roll: B( :kwaad:

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door ACT-F » za 22 jan 2022, 16:55

Kaaiman schreef: vr 21 jan 2022, 19:19 De noordtak is al sinds de planning van de Betuweroute in de jaren '90 een issue. Toen ging men volgens mij uit van een nieuw tracé op de oostelijke IJsseloever, maar uiteindelijk belandde het hele plan in de ijskast. Ik weet niet precies waarom, maar het laat zich raden met die gigantische budgetoverschrijdingen bij de aanleg van de hoofdlijn van de Betuweroute.

Een aantal jaren geleden (was het de 1e ministeriële termijn van Schultz?) werd het plan toch weer uit de ijskast gehaald en er waren toen twe sterk versoberde varianten, alleen met gebruik van bestaand spoor: Arnhem - Zutphen - Lochem - Hengelo en Arnhem - Zutphen - Deventer - Hengelo. Die laatste werd toen het voorkeurstracé met een nieuwe spoorboog bij Deventer die vrijwel niet in te passen leek. Vermoedelijk ook daarop afgeketst?

Zelf zag ik het meeste in het tracé via Lochem, met tussen Zutphen en Hengelo maar 3 doorsnijdingen van woongebieden (Eefde, Goor, Delden) en kansen voor elektrificatie van de passagiersdiensten. De andere route telt maar liefst 7 doorsnijdingen van woongebieden (Eefde, Deventer, Bathmen, Holten, Rijssen, Wierden, Almelo). De keuze daarvoor heb ik nooit begrepen.

Kennelijk begrepen meer mensen die keuze niet en is de variant op de oostelijke IJsseloever uit de jaren '90 weer afgestoft?

Wat mij betreft tracé 3 alléén in combinatie met een A18. Anders (uiteraard!) niet.
De Noordtak is in 1999 afgeblazen na forse budgetoverschrijdingen van de Betuweroute en was gepland op de route Elst - Arnhem - Zutphen - Goor - Hengelo - Oldenzaal. Het plan was behoorlijk ambitieus zoals 4-sporigheid, verdiepte aanleg in Goor en Delden en een geboorde tunnel onder Hengelo. Een dergelijke uitgave was in de politiek niet meer te verantwoorden.

In 2014 was er sprake van PHS-GON, maar rond die tijd werd de Wet Basisnet Spoor van kracht waardoor er beperkingen kwamen voor gevaarlijke stoffen met een plafond van 3050 ketelwagons. De verwachting was dat de marktvraag al overschreden was nog voordat de uitbreiding in 2020 klaar was. ProRail schatte het aantal ketelwagons op 6930 in 2020, meer dan het dubbele wat toegestaan is. Dat was de investering niet waard en 2 miljard voor de Achterhoeklijn lag toen nog niet op de plank.

In 1988 waren er nog wilde plannen voor een Intercity Plus trein van 200 km/u die o.a. op een opgewaardeerd traject Zutphen - Goor - Hengelo zou moeten rijden. Op het ene artikel in de regionale krant na heb ik daar niets meer van vernomen.
Ik denk dat je een Noordtak mèt de lang verbeide A18 er in de regionale politiek dan ook eerder door krijgt dan alleen maar een goederenspoorlijn.

Voor wat hoort wat...
Dat lijkt me de enige mogelijkheid om draagvlak te krijgen. Bovendien zou ik het spoor niet exclusief voor goederen reserveren, maar ook reizigers zodat plaatsen als Groenlo, Eibergen en Haaksbergen een eigen treinstation kunnen krijgen.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Kaaiman » za 22 jan 2022, 17:30

^^ Ik ruik nu opeens een Noordtakvariant via Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen. :leep:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door ACT-F » za 22 jan 2022, 20:37

^^ Best wel een goed idee :mrgreen:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Vinny » di 25 jan 2022, 10:02

Kaaiman schreef: za 22 jan 2022, 17:30 ^^ Ik ruik nu opeens een Noordtakvariant via Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen. :leep:
Niet haalbaar. Er is geen beschikbare infrastructuur in Duitsland. Je moet dus bij Bentheim de grens over. Ik zie het meest in variant 2, met een bundeling en een overslaghaven bij het Twentekanaal. Bij Hengelo is er wel wat extra spoor nodig, maar dat kan mooi worden gebundeld met de plannen voor een verbetering van de IC Amsterdam-Berlijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Pino » di 25 jan 2022, 10:28

^^ Het aardige van het Twentekanaal volgen is dat je nauwelijks in de buurt van bebouwing komt. Maar Zevenaar-oostkant van Zutphen is nog steeds geen misselijk stuk en ik zie zo vlug geen infra waarmee je die kunt bundelen om regionale gevoeligheid een beetje te helpen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Vinny » di 25 jan 2022, 16:38

Er rijden nu ook al goederentreinen over de de reizigerslijnen. Dat is problematisch wegens extra kopmaken en de spoorlijnen lopen dwars door de bebouwde kom. Het is dus wel degelijk een vooruitgang.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Chris » ma 01 mei 2023, 9:07

De procedure voor de railterminal nabij Elst is bijna rond. Er moeten nog op 3 punten een verbetering in de onderbouwing gemaakt worden, waardoor een voorlopige voorziening is getroffen. Maar in feite is nagenoeg het gehele plan goedgekeurd.
Provincie Gelderland schreef:Uitspraak Raad van State Railterminal Gelderland

De Raad van State deed op 26 april 2023 uitspraak over het inpassingsplan Railterminal Gelderland en de bijbehorende besluiten voor geluid, water en natuur.

Bezwaren ongegrond verklaard

De bezwaren van de gemeente en Overbetuwe Overlast zijn ongegrond verklaard. De rechters hebben besloten dat wij de nut en noodzaak van de Railterminal Gelderland goed hebben onderbouwd. Ook op andere onderdelen zoals verkeersveiligheid, stikstof en effecten op de natuur en leefomgeving was alles in orde. Hiermee is de bouw van de Railterminal een grote stap dichterbij gekomen.

Reparatie op 3 onderdelen

De Raad van State gaf in haar uitspraak aan dat we nog 3 onderdelen moeten aanpassen. We moeten het aantal vrachtwagenbewegingen van en naar de railterminal vastleggen. Het type materieel dat gebruikt mag worden op de terminal. En een nadere onderbouwing geven van de geluidsbelasting bij woningen aan en bij de Rijksweg Zuid. We moeten dit in het inpassingsplan voor de Railterminal Gelderland en de bijbehorende Natuurvergunning herstellen.
Hele bericht: https://www.gelderland.nl/nieuws/uitspr ... gelderland

De uitspraak van de Raad van State: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 5576-1-r4/

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door PeterSchoeber » ma 01 mei 2023, 9:52

^^ Goed nieuws voor de distributiecentra daar in de omgeving. Voordat de eerste containertrein daar geladen, of gelost, gaat worden zal nog wel een jaar of 10 duren vrees ik. Als je ziet hoeveel containertreinen er dagelijks naar de logistieke hotspot Venlo Trade Port gaat dan is dat een goede beslissing die bij een adequate dienstverlening van een goede spoorvervoerder de nodige containervrachtauto's van de overbelaste A15 zal halen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Durashift » di 02 mei 2023, 2:04

^^ Denk dat het pas goed nieuws, voor de omgeving is, als het viaduct over de A15 dan verbreed wordt. Het is daar nu al een drukte van belang en belabberd wegdek (spoorvorming). -of het moet in de afgelopen maanden hersteld zijn maar dat verwacht ik niet-.

Inkomende goederen (blokvrachten) zouden wel toegevoerd kunnen worden maar uitgaand is vooral distriwerk wat per trein moeizaam te verdelen valt, volgens mij.

Enfin, firma Terberg zal wel enkele, elektrisch aangedreven, terminal trekkers mogen leveren. :dyn_hyp:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 mei 2023, 13:01

Op de animatie lijkt het alsof Railterminal Gelderland (alleen) een spooraansluiting aan de oostzijde krijgt.

In hoeverre kan de Betuweroute gebruikt worden voor binnenlandse vervoersstromen? Oftewel Rotterdam-Elst?
Daarmee zou het spoor ook voor niet-Duitsland transporten de A15 en andere delen van het wegennet kunnen ontlasten.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 mei 2023, 19:29

^^ Ik mag aannemen dat de Railterminal in Valburg aan beide zijde van de Betuweroute een aansluiting krijgt zodat je zowel van/naar Rotterdam alsmede van/naar Duitsland kunt rijden van de Railterminal. En daarmee kun je inderdaad de A15, en andere wegen, ontlasten als er maar genoeg containers per trein gaan i.p.v. per vrachtauto.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Durashift » wo 03 mei 2023, 21:53

Zoals ik het kaartje lees, dan komt de railterminal ten noorden van het huidige emplacement te liggen.
Naar mijn weten heeft het huidige emplacement een aansluiting op het hoofdbaanvak naar zowel R'dam als Bemmel/Zevenaar.

https://d2sra5koyio669.cloudfront.net/O ... ad27d0.pdf

Plaats reactie