[BINNENVAART] W&Z stuurt goederenvervoer via water

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

[BINNENVAART] W&Z stuurt goederenvervoer via water

Bericht door R4 » vr 13 jul 2007, 15:09

Het Laatste Nieuws schreef:Transportdeskundigen stuurden meer goederenvervoer via water
Sinds de aanstelling van transportdeskundigen in 2006 heeft waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) al 16.727 vrachtwagens van de weg gehaald. Dat is goed voor een winst van 742.520 euro. Transportdeskundigen adviseren bedrijven bij de overstap van vrachtvervoer naar waterverkeer. Albert Absilis (CD&V), de nieuwe voorzitter van W&Z, maakte een en ander vandaag bekend bij de voorstelling van het jaarboek 2006 van de waterwegbeheerder.

Prima remedie
"De binnenvaart vormt een prima remedie tegen de schadelijke gevolgen van de stijgende transportstromen op onze wegen", zei de voorzitter van W&Z. Zo is sinds de transportdeskundigen in 2006 van start gingen al 334.550 ton vracht extra via de waterwegen vervoerd.

Verdere groei
W&Z boerde goed in 2006, de trafiek op de beheerde waterwegen steeg met 0,6 procentpunt. Naast de transportdeskundigen haalt de beheerder ook profijt uit vormen van Publiek Private Samenwerking (PPS) met de Vlaamse overheid. Het gaat vooral om de bouw van kaaimuren voor op- en overslag. "Daardoor kunnen we een verdere toename van de goederenscheepvaart voorspellen", zei Absilis.

Minder vrachtwagenritten
Door de operationele PPS-projecten zijn er in 2005 ongeveer 500.000 vrachtwagenritten vermeden. W&Z ontstond in 2005 uit de fusie tussen de nv Zeekanaal en Watergebonden Grondbeheer Vlaanderen en een deel van de administratie Waterwegen en Zeewegen. W&Z beheert de waterwegen in het westen en het centrum van Vlaanderen. In de provincies Antwerpen en Limburg is vooral sectorgenoot nv De Scheepvaart actief. (belga/hln)
Geen slechte resultaten, hoewel je dergelijke zaken toch nog wat meer tijd moet geven vooraleer je er een volledig oordeel over kan vellen. Bovendien is het tot nu toe enkel interessant voor bedrijven die langs een waterloop gelegen zijn, in het andere geval is overslag nodig, wat het meteen een stuk minder efficiënt en duurder maakt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 jul 2007, 16:23

17.000 vrachtwagens zijn toch echt een druppel op de gloeiende plaat. Dat is nog minder dan de dagvrachtintensiteit op de A1 bij Deventer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 13 jul 2007, 16:27

Zoiets moet groeien he, de resultaten na een jaar zijn in dat opzicht zeker nog niet representatief. Wat mij betreft: elke vrachtwagen die kan uitgespaard worden op de weg is weer een vermindering van de kans op files en ongevallen. Zeker wanneer je kijkt naar de winst die het oplevert.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jul 2007, 11:35

R4 schreef:Wat mij betreft: elke vrachtwagen die kan uitgespaard worden op de weg is weer een vermindering van de kans op files en ongevallen. Zeker wanneer je kijkt naar de winst die het oplevert.
Dat geldt ook voor elke auto minder op de weg...
:denk:

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 14 jul 2007, 11:51

So? Ik vraag me af waarom weer zo negatief gedaan wordt over deze evolutie.

Minder vrachtwagens op de weg, dus meer ruimte voor andere voertuigen (meerbepaald personenwagens) + een winst van 742 520 euro? Is toch een positieve evolutie? Mijns inziens moet de scheepvaart zoveel mogelijk worden ingezet voor goederenvervoer, zolang het winstgevend blijft.

(Off topic: En dat laatste is m.i. onmogelijk het geval met de Amsterdamse vrachttrams; ik denk alleen al aan de omslachtige overlaadmomenten - van vrachtwagen op tram, van tram op vrachtkarretje in het centrum. Hier pleit ik voor het behoud van vrachtwagens.)