[BERLIN-TEMPELHOF] Strijd om sluiting

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: [BERLIN-TEMPELHOF] Strijd om sluiting

Bericht door Attietattie » zo 02 nov 2008, 11:58

Ja en Steve Fosset is wat verder van het veld gecrashed. Gelukkig maar dat de huizen niet daar, maar bij het veld stonden! :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 03 nov 2008, 8:35

Coen Tunnel schreef:Maar hopen dat er geen Airbus 380 of Concorde bij zit
Ik weet dat de Antonov de afgelopen weken Tempelhof heeft aangedaan. Ik neem aan dat die wel op tijd vertrokken is... Het is natuurlijk wel een hele vreemde situatie: drie prima vliegtuigen op een prima vliegveld die met vrachtwagens moeten worden weggehaald

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 nov 2008, 10:46

'De' Antonov... Je hebt het denk ik over de AN-225 Mrya? Zij was het niet. Het waren wel twee Antonovs (dubbeldekkers) en een Cessna. En of het prima kisten waren is de vraag. De Antonovs zagen eruit alsof ze al geruime tijd niet in beweging waren geweest.

Bron: ATCBOX

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 03 nov 2008, 21:30

Maar kunnen de door jou genoemde vliegtuigen wel fatsoenlijk met een dieplader vervoerd worden?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 nov 2008, 21:50

Attietattie schreef:Ja en Steve Fosset is wat verder van het veld gecrashed. Gelukkig maar dat de huizen niet daar, maar bij het veld stonden! :roll:
De meeste ongelukken vinden plaats tijdens de start, en (kort voor de) landing. Bovendien zullen vliegtuigen met problemen proberen om een vliegveld te bereiken, en dat brengt toch ook een zeker risico met zich mee voor de wijk om het vliegveld.

Overigens is het vreemd dat die vliegtuigen niet meer weg mogen. Zijn ze niet meer luchtwaardig dan moeten ze wat mij betreft op een dieplader. (of kan die Airbus Beluga daar landen?)

Anders kun je ze beter maar gewoon op laten stijgen, scheelt een hoop moeite.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 nov 2008, 23:08

Hanno schreef:Maar kunnen de door jou genoemde vliegtuigen wel fatsoenlijk met een dieplader vervoerd worden?
Geen idee. Maar als het bijvoorbeeld om de AN-2 gaat (den enige dubbeldekker Antonov die ik ken, maar dat zegt niet heel veel) kan ze best op een dieplader. Foto'tje:
Afbeelding

Overigens heeft deze kist zo te zien ook een Duitse registratie en is deze foto ook daadwerkelijk op Tempelhof gemaakt dus redelijke kans dat het bij 'e'en van de achtergebleven kisten om dit exemplaar gaat.

Cessna is ook een erg ruim begrip. Maar het wereldwijd meest verkochte recreatieve toestel is de Cessna 172. Die vlieg ik zelf ook wel eens. Als je de vleugels eraf zou halen zou je die zelfs als middenklasser auto kunnen vervoeren.
Afbeelding

Maargoed, ik speculeer nu over het type. En ik verwijt anderen het speculeren hier dus dat is niet verstandig...

Overigens kan de Beluga daar wel komen denk ik, maar ze mag niet. Het veld is dichter dan dicht en dat is meteen de reden waarom de kisten er nog staan. Ze waren simpelweg te laat. :roll:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 nov 2008, 23:12

duikgek89 schreef:De meeste ongelukken vinden plaats tijdens de start, en (kort voor de) landing.
Nope. De meeste ongelukken gebeuren op de grond. Daar komen de vliegtuigen het dichtst bij elkaar. Bovendien zitten ze vol peut dus is dat veruit de gevaarlijkste fase van een vlucht.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 04 nov 2008, 0:03

Attietattie schreef:
duikgek89 schreef:De meeste ongelukken vinden plaats tijdens de start, en (kort voor de) landing.
Nope. De meeste ongelukken gebeuren op de grond. Daar komen de vliegtuigen het dichtst bij elkaar. Bovendien zitten ze vol peut dus is dat veruit de gevaarlijkste fase van een vlucht.
nouja, zodra ze de grond raken op de verkeerde manier gebeuren bijna alle ongelukken aan de grond :puh2:

Maar nu serieus, wat op de grond gebeurt gebeurt ook op (en om) het vliegveld, dan loopt de wijk waarin het vliegveld ligt dus nog steeds het meeste risico. Daarom blijf ik bij mijn mening dat moderne vliegvelden niet midden tussen de woonhuizen horen te liggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 04 nov 2008, 0:13

Ik snap je punt en hoe graag ik het ook zou willen, ik kan je geen ongelijk geven.

Ik vind het echter wel overtrokken. Als je ziet hoeveel fatale ongevallen er met vliegtuigen gebeuren en hoeveel er met auto's gebeuren zou ik er eerder voor pleiten iedere auto uit de bebouwde kom te weren.

Even voor de duidelijkheid: ik vind beide opties géén optie. ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 04 nov 2008, 0:32

Er gebeurt inderdaad niet zoveel, daar heb jij gelijk in.
Toch is een vliegveld iets makkelijker buiten de kom aan te leggen dan dat je auto's uit de kom weert.

Misschien wordt het een en ander ook wel overtrokken, maar zoiets is makkelijk op te lossen, en de ruimte in de stad kan dan gebruik worden voor andere dingen.

edit: Ik wil niet zeggen dat je over de hele wereld elk vliegveld wat in de kom ligt per direct moet sluiten, maar ik vind wel dat als een aantal kleine vliegvelden in de kom aan onderhoud en misschien ook uitbreiding toe zijn dat je dan eens moet overwegen om een groot vliegveld buiten de kom aan te leggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 nov 2008, 17:28

Ik vind het echter wel overtrokken. Als je ziet hoeveel fatale ongevallen er met vliegtuigen gebeuren en hoeveel er met auto's gebeuren zou ik er eerder voor pleiten iedere auto uit de bebouwde kom te weren.
Er is natuurlijk wel een verschil. Als een auto een appartementencomplex binnenrijdt dan blijven de gevolgen meestal beperkt tot een gehavende huiskamer. Als een vliegtuig naar binnen vliegt dan vindt er in veel gevallen een ramp plaats.

Al zijn er natuurlijk in het verleden wel voorbeelden geweest van vrachtwagens die een dodelijke curve hebben beschreven, bijv. in de Ardennen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 04 nov 2008, 21:45

Dat was met een tank brandstof ofzo.
Een auto richt per ongeval inderdaad veel minder schade aan. Toch zal de schade uiteindelijk niet lager zijn, want een vliegtuigcrash komt veel minder voor.

Toch is een vliegveld makkelijker te weren van de stad en dat scheelt toch wel in de veiligheid. Bovendien kan een vliegtuig niet even op de vluchtstrook gaan staan in de lucht, maar deze zal bij een probleem proberen te landen, mocht dat fout gaan dan is het beter als het vliegveld buiten de stad ligt.