[HAVENS] De ontwikkeling van de Eemshaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Boerenkool » wo 11 apr 2018, 19:42

De Eemshaven speelt ook juist een leuke rol in het dempen van de windeffectpieken. Hier begint de Nornedkabel die NL en Noorwegen verbindt .
Nederlandse/Duitse energiepieken worden naar Noorwegen gestuurd waar ze dan de waterkrachtcentrales even uit zetten of zelfs, steeds meer, zelfs met pompen extra water in de reservoirmeren sturen.
Als Nl/Dl dan dipt zetten ze daar de waterkrachtcentralrs harder aan en sturen ze de energie terug.
Harstikke slim, ik geloof dat de kabel al na 3 jaar was terugverdiend.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Ds79m » wo 11 apr 2018, 20:21

^^ Dat onderste is natuurlijk vooral omdat in Nederland ook bij redelijk veel wind de marginale prijs meestal nog bepaald wordt door een gascentrale. Maar een handige investering was het zeker. Er komt nu ook een kabel met Denemarken bij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

[HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Emil » wo 21 aug 2019, 9:51

Bijzondere ontwikkelingen rondom een veerdienst tussen de Eemshaven en Edinburgh. De plannen zijn vergevorderd en er zou zelfs al in oktober gestart willen worden. Daar heb ik wel mijn twijfels over, omdat er dan in sneltreinvaart douanefaciliteiten, kantoor en parkeermogelijkheden gerealiseerd moeten worden. Maar de plannen lijken verder erg serieus te zijn.

https://nos.nl/artikel/2298362-schotten ... rexit.html

Dat maakt van de N33 opeens de belangrijkste internationale link voor vrachtverkeer tussen Schotland en de rest van Europa, wie had dat ooit gedacht. En het levert wat leuke nieuwe bewegwijzering op, met mogelijk een Schots doel op de borden?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door jelger » wo 21 aug 2019, 10:03

Klinkt interessant!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Kaaiman » wo 21 aug 2019, 10:14

Tijd om de E235 Assen - Delfzijl - Eemshaven - Edinburgh in het leven te roepen en de E232 door te trekken naar de Eemshaven. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 10:28

Emil schreef: wo 21 aug 2019, 9:51 Dat maakt van de N33 opeens de belangrijkste internationale link voor vrachtverkeer tussen Schotland en de rest van Europa, wie had dat ooit gedacht. En het levert wat leuke nieuwe bewegwijzering op, met mogelijk een Schots doel op de borden?
Nabij HvH wordt Engeland bewegwijzerd. Dan zal het hier Schotland zijn. Als een domme bordenboer hier Engeland ophangt (als foutieve benaming voor de UK) zal dat niet lang blijven hangen…. Mogen de Groningers natuurlijk ook zeuren als de Schotten borden met Holland ophangen…

PS Ik neem aan dat de Eemshaven reeds beperkte haven-douanefaciliteiten heeft, al dan niet gedeeld met Delfzijl ? Ook nu zullen er schepen van buiten de EU aanmeren, o.a. geladen met steenkool. Maar denkbaar weinig vervoer per vrachtwagen en/of personenvervoer (incl chauffeurs)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 10:34

Kaaiman schreef: wo 21 aug 2019, 10:14 Tijd om de E235 Assen - Delfzijl - Eemshaven - Edinburgh in het leven te roepen en de E232 door te trekken naar de Eemshaven. :mrgreen:
Zou je dan niet de E232 bij Assen de N33 op laten afbuigen ? Zal wel een verdragwijziging voor nodig zijn omdat stad Groningen expliciet benoemd is (en anders wegwijzer je de E232 weer terug naar Groningen via de N46) 8-)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 10:39

'Groningen' kan ook slaan op de provincie toch?
Ook zou je Eemshaven kunnen verkopen als de zeehaven van de stadsregio Groningen ;)
Tot slot zou je ook simpelweg de E232 na Julianaplein kunnen verlengen via Zuidbroek naar Eemshaven. E-nummers volgen niet altijd de kortste route, zie bijvoorbeeld de E22.

Aangezien het nummer op dit moment alleen in Nederland bestaat moet aanpassen of verlengen niet ingewikkeld zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Kaaiman » wo 21 aug 2019, 10:41

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 10:34
Kaaiman schreef: wo 21 aug 2019, 10:14 Tijd om de E235 Assen - Delfzijl - Eemshaven - Edinburgh in het leven te roepen en de E232 door te trekken naar de Eemshaven. :mrgreen:
Zou je dan niet de E232 bij Assen de N33 op laten afbuigen ? Zal wel een verdragwijziging voor nodig zijn omdat stad Groningen expliciet benoemd is
Dat, en de E235 begon natuurlijk ook al in (Verkeerspark) Assen. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 10:54

^^ Zou Appelscha aanspraak maken op het beginpunt nu zij het verkeerspark al enkele jaren onder hun hoede hebben genomen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Rein » wo 21 aug 2019, 10:56

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 10:28 PS Ik neem aan dat de Eemshaven reeds beperkte haven-douanefaciliteiten heeft, al dan niet gedeeld met Delfzijl ? Ook nu zullen er schepen van buiten de EU aanmeren, o.a. geladen met steenkool. Maar denkbaar weinig vervoer per vrachtwagen en/of personenvervoer (incl chauffeurs)
En vergeet ook de zeehaven voor Noordpolderzijl niet hè.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door sanderl » wo 21 aug 2019, 11:02

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 10:28
Emil schreef: wo 21 aug 2019, 9:51 Dat maakt van de N33 opeens de belangrijkste internationale link voor vrachtverkeer tussen Schotland en de rest van Europa, wie had dat ooit gedacht. En het levert wat leuke nieuwe bewegwijzering op, met mogelijk een Schots doel op de borden?
Nabij HvH wordt Engeland bewegwijzerd. Dan zal het hier Schotland zijn. Als een domme bordenboer hier Engeland ophangt (als foutieve benaming voor de UK) zal dat niet lang blijven hangen…. Mogen de Groningers natuurlijk ook zeuren als de Schotten borden met Holland ophangen…
In IJmuiden staat Newcastle op de borden, er lijkt dus geen beleid te zijn (land/plaats).

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door NWH » wo 21 aug 2019, 11:40

Gave ontwikkeling! En erg ambitieus om al over 2 maanden de eerste afvaarten te hebben.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Palance » wo 21 aug 2019, 11:57

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 10:28 Nabij HvH wordt Engeland bewegwijzerd.
Zijn alle (fiets-)borden met Harwich ondertussen al verdwenen dan?

In de Europoort kom je, nadat je de A15 hebt verlaten (afrit Engeland :) ) wel Hull tegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 13:14

^^ Was dat Europoort-verhaal niet ook de reden dat oude verwijzingen Harwich in HvH waren vervangen door Engeland? Namelijk dat er tegenwoordig twee lijnen vertrekken uit HvH: naast de bekender passagierslijn naar Harwich een vrachtlijn naar Killingholme. Of alle oude Harwich-borden daar nu weg zijn, is iets dat ik misschien nog eens ga checken na heropening van de Hoekse Lijn.

Maakt het voor Eemshaven logischer om daar niet Schotland aan te geven, maar te werken met de plaatsnaam. Besteed er voor het overige niet heel veel moeite en E-nummers aan, want aanzienlijke kans dat deze lijn met een paar jaar op zijn gat ligt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Robbert297 » wo 21 aug 2019, 13:21

Ik ga er in ieder geval gebruik van maken voor m'n reis naar Schotland en Ierland in 2020. 8-)
Слава Україні

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 13:26

Ik moet nog zien hoeveel er terechtkomt van het plan om passagiers mee te nemen. Bij het aanmeren van een ferry aan een bestaande kade (inclusief daarvoor benodigde faciliteiten) komt al het nodige kijken. Laat staan dat je op het terrein van een bestaand bedrijf ook nog reizigersstromen moet afhandelen.

Het lijkt logischer om eerst te kijken of de nieuwe lijn een succes kan worden voor vracht. In dat geval zou je een volwaardige terminal kunnen bouwen. Wellicht dat die gedeeld kan worden met de Borkumlijn (inclusief faciliteiten als opstelruimte, wachtruimtes, parkeerterreinen en ov).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Emil » wo 21 aug 2019, 13:28

Mwah, ik denk (totaal nergens op gebaseerd) dat hier wel markt voor is. Als je kijkt hoeveel Ro-Ro verbinding er zijn binnen Europa en welke verbindingen er nu missen, vind ik dit een vrij logische stap. Er varen meer veerboten binnen Europa dan je zou denken, de meeste ervan zijn alleen voor vrachtwagens en helemaal niet beschikbaar voor auto's. Een belangrijke Ro-Ro haven voor vrachtverkeer vanuit Schotlans is nu Immingham, daar vertrekken dagelijks ferry's naar Esbjerg, Cuxhaven en Brevik. Een grote ferry zoals Stena Line op de lijn Eemshaven - Edinburgh vind ik wel heldhaftig. De achterlandverbindingen zijn in orde, daar zal het niet aan liggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 13:44

Robbert297 schreef: wo 21 aug 2019, 13:21 Ik ga er in ieder geval gebruik van maken voor m'n reis naar Schotland en Ierland in 2020.
Heb zelf voor een Schotland-trip ooit IJmuiden-Newcastle gebruikt en me toen eigenlijk bedacht dat ik de volgende keer liever een kortere overtocht had en dan maar wat langer reed. Met bijvoorbeeld Hull gebruik je je avond en nacht ook nuttig, maar ben je 4.30 uur minder aan boord dan naar Newcastle en dat verschil maak je zo goed. Tenzij je in en noordelijk van Hull heel veel meer vertraging oploopt, is een route over de (snel)weg toch altijd sneller dan iets over het water op weg naar een haven noordelijker in Groot-Brittannië. Op deze nieuwe route gaat dat nog wat pregnanter spelen.

Althans voor Nederlanders, die er dan ook nog eens reistijd naar Eemshaven bij krijgen (wat voor de meesten toch verder weg is dan HvH of IJmuiden). Voor mensen uit Duitsland kan dat omgekeerd werken. Als zij twee uur vóór IJmuiden een boot op kunnen naar een punt 1.30 uur achter Newcastle, maakt de extra vaartijd minder uit. En de (Noord-)Duitse markt was wel deel van deze business case.
Schelpenpaadje schreef: wo 21 aug 2019, 13:26 Het lijkt logischer om eerst te kijken of de nieuwe lijn een succes kan worden voor vracht. In dat geval zou je een volwaardige terminal kunnen bouwen.
Klinkt heel zinnig!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 13:50

Voor een veerdienst weegt een handjevol reizigers meenemen niet op tegen de benodigde ruimte en tijd in de havens, kaartverkoop (inclusief administratie, ticketcontrole en risico's van onder- of overboeking) en klantenservice ter plaatse en telefonisch/online. Dat wordt interessanter als je grotere volumes reizigers kunt meenemen. Het overzetten van vrachtwagens is makkelijker te managen en relatief goedkoper/winstgevender dan passagiers meenemen.

Als men besluit om passagiers mee te laten varen dan zal die stroom een zekere substantie moeten hebben, anders wegen de kosten niet op tegen de baten. Dat vergt waarschijnlijk meer investeringen en ruimte dan je in twee maanden kunt waarmaken. Ik ga er vanuit dat de focus eerst ligt op het kunnen overzetten van vrachtwagens en hiervan een goed draaiende business case maken. Passagiers meenemen kan dan een volgende stap zijn, waarvoor je in de tussentijd al wel plannen zou kunnen uitwerken.

Toevoeging: Voor een veerdienst met passagiers zou het ook prettig zijn dat er tussen Weener en Leer weer treinen zouden kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 21 aug 2019, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door jelger » wo 21 aug 2019, 14:42

Ik zou er niet 3 uur lang naar Eemshaven voor rijden, dan wordt het een behoorlijk ommelandse reis. Lijkt me voor Noord-Duitsers wel een aantrekkelijke optie.

Ik heb de luxe van IJmuiden en Europoort binnen handbereik. De Newcastle ferry heb ik wel genomen. Ik vind het wel fijn, de nacht zo reizend doorbrengen, stukje onthaasten. Heb ooit Griekenland - Venetië genomen. Dat was verplicht een etmaal onthaasten. Ja, rijdend leg je dat ook af met een hotelbed en crossen. Keuzes..en afwegingen. Momenteel is dat zulke oversteken bij ons wat uit zicht zijn omdat het met een hond een logistiek lastige en ook kostbare aangelegenheid is. Maar ik doe het anders graag.

Prima verrijking als dit doorgaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Palance » wo 21 aug 2019, 14:44

Pino schreef: wo 21 aug 2019, 13:44 Heb zelf voor een Schotland-trip ooit IJmuiden-Newcastle gebruikt en me toen eigenlijk bedacht dat ik de volgende keer liever een kortere overtocht had en dan maar wat langer reed.
Ik heb bij het wachten in Dover wel eens een Nederlander gesproken die daar naar Schotland ging. Het was voor hem toen blijkbaar goedkoper om om te rijden via Frankrijk en dan heel het VK te doorkruisen dan de overtocht te doen naar Newcastle.

Ik vond de overtocht naar Newcastle ook aardig lang duren, maar er valt genoeg te zien/doen aan boord, en je komt aardig noordelijk uit in het VK. Dan hoef je niet meer zo ver naar Schotland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Chris » wo 21 aug 2019, 14:49

Echt goedkoop is het niet inderdaad:

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Peter » wo 21 aug 2019, 14:53

Niet uit te sluiten dat als er passagiers (en personenauto's) meekunnen, men ook een aansluitend auto+vrachtveer tussen Emden en Eemshaven laat varen. Of dat alleen voor vracht loont is de vraag.

PS Ijmuiden-Newcastle is hoogtarief (vakantie). Je ziet het verschil al tussen heen en terug. Er nemen maar weinig mensen een slaaphut overigens, en dan ook nog eens met zeezicht en geen stapelbedden. Die 126 euro voor een overnachting + overtocht valt best mee.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door jelger » wo 21 aug 2019, 14:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 aug 2019, 15:08

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 14:53 Niet uit te sluiten dat als er passagiers (en personenauto's) meekunnen, men ook een aansluitend auto+vrachtveer tussen Emden en Eemshaven laat varen. Of dat alleen voor vracht loont is de vraag.
Van Dreieck Leer naar Eemshaven is het 87km rijden in momenteel 55 minuten. Dat is 53km en 29 minuten verder dan naar de haven van Emden. In 29 minuten kun je niet inschepen in Emden en naar Eemshaven varen.

Het loont als passagier hooguit als je al in Emden bent, of misschien als je met de trein uit Duitsland komt. In dat geval kun je voor een transfer in Eemshaven ook een bestaande dienst van AG Ems gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Pino » wo 21 aug 2019, 15:16

Peter schreef: wo 21 aug 2019, 14:53 Ijmuiden-Newcastle is hoogtarief (vakantie). Je ziet het verschil al tussen heen en terug. Er nemen maar weinig mensen een slaaphut overigens, en dan ook nog eens met zeezicht en geen stapelbedden. Die 126 euro voor een overnachting + overtocht valt best mee.
Tot op zekere hoogte is die 126 euro ook nog wel ongeveer het bedrag dat je aan benzine kwijt zou zijn, om maar niet te beginnen over de prijs van de overtocht verder zuidelijk. Op IJmuiden-Newcastle is een hut dacht ik wel verplicht, maar je kunt via de DFDS-website in een willekeurige midweek in november boeken voor 372 euro retour inclusief 2-persoons binnenhut - stapelbed.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door jelger » wo 21 aug 2019, 15:20

Ik ken de industrie dynamiek in de regio niet genoeg, maar zou een vaste verbinding onder de Eems op termijn niet wat waard zijn? Ongetwijfeld is daar al ergens voor gepleit en over geschreven.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door Robbert297 » wo 21 aug 2019, 16:48

Het is voor mij een halfuur rijden naar Eemshaven. Voor mij zou het dus wel aardig lonen. Deze veerdienst wordt dan ook meer gericht op de Denen, Noord-Duitsers en Groningers (gok ik zo). Ik ben erg benieuwd wat ervan komt en zal het nieuws dan ook goed volgen!


Nu nog wachten op de Friesenbrücke.
:denk:
Laatst gewijzigd door Robbert297 op wo 21 aug 2019, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Bongo » wo 21 aug 2019, 16:49

Ik kan me herinneren dat de Eemshaven zo'n 20-15 jaar geleden een behoorlijke mislukking was, geen enkel bedrijf wilde zich er vestigen, er was nog een of andere bananenterminal die maar niet wilde lopen en die veel subsidiegeld had gekost.
Ik heb het idee dat het nu wel goed gaat met de Eemshaven. Hoe is dat zo gekomen? Heeft de aanleg van de electriciteitscentrales geholpen, het datacenter van Google?
Ben benieuwd.

Plaats reactie