[HAVENS] De ontwikkeling van de Eemshaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door RSK » wo 24 sep 2014, 8:43

tobiasdeelstra schreef:Ik hoor net op het NOS-journaal dat Google eigenlijk het datacenter op groene stroom wil laten draaien. Zonnepanelen zijn dan naar mijn mening beter dan nog meer van die uitzicht verpestende windmolens.
Nog beter zou zijn een kerncentrale van de nieuwste generatie. Zowel windmolens als zonnepanelen zijn veel grotere vervuilers; Google maar eens op de impact die het maken van die dingen heeft op regio's in China waar dat gebeurt. Windmolens en zonnepanelen zijn een beetje de Toyota Priussen van de energiemarkt. Zogenaamd heel duurzaam - tot je productie en afbraak mee gaat tellen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Tobias98 » wo 24 sep 2014, 16:37

^^
Ik ben helemaal met je eens! Allen ben ik benieuwd of Google of de provincie Groningen dat ook vindt. Je weet het maar nooit met die aardbevingen daar... ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door mhkamp » wo 24 sep 2014, 17:03

Aardbeving is niet zo erg, maar die tsunami :dontknow:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Rubbere Robbie » do 13 nov 2014, 3:32

RSK schreef:
tobiasdeelstra schreef:Ik hoor net op het NOS-journaal dat Google eigenlijk het datacenter op groene stroom wil laten draaien. Zonnepanelen zijn dan naar mijn mening beter dan nog meer van die uitzicht verpestende windmolens.
Nog beter zou zijn een kerncentrale van de nieuwste generatie. Zowel windmolens als zonnepanelen zijn veel grotere vervuilers; Google maar eens op de impact die het maken van die dingen heeft op regio's in China waar dat gebeurt. Windmolens en zonnepanelen zijn een beetje de Toyota Priussen van de energiemarkt. Zogenaamd heel duurzaam - tot je productie en afbraak mee gaat tellen.
Leg dat maar eens uit dan over die windmolens, of heb jij zaadjes waar een kolen of kerncentrale uit kan groeien, het bouwen van die installatie`s gaat ook met de nodig vervuiling gepaard. en dan heb ik het nog niet eens over het winnen en transport van de brandstof is ook niet echt duurzaam, wind komt je daar integen gewoon aanwaaien.

en het afbreken van dergelijke centrales is ook niet wat je noemt milieu vriendelijk.

Alle vormen van energie vervuilen
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Egbert » do 13 nov 2014, 6:47

Sst. Het is moeilijk vechten tegen alle Don Quichottes.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door RSK » do 13 nov 2014, 9:15

Rubbere Robbie schreef:Leg dat maar eens uit dan over die windmolens
Beelden uit Buatou, waar de grondstoffen voor 'schone energie-installaties' vandaan komen.
Afbeelding

Los van het feit dat voor windmolens veel meer speciale, lastig winbare grondstoffen nodig zijn die ter plaatse de omgeving gigantisch vervuilen, zijn windcentrales veel minder efficiënt. Zodra de wind wegvalt, zit je zonder stroom. Gevolg is dat dan overal de kolencentrales opgestookt worden om het tekort op te vangen. Sinds de grootschalige aanleg van windmolenparken in Duitsland en Denemarken is de CO²-uitstoot om die reden alleen maar gestegen.

Je hoeft me echt niet te geloven, maar kijk maar eens naar België, waar men voor komende winter een afschakelplan heeft. Dat kun je in Nederland ook verwachten als we zo nodig over moeten op windenergie. Enig idee waarom er vanuit de overheid de komende jaren ondanks alles 18 miljard in de windmolenparken moet worden gestoken? Echt niet omdat de energieleveranciers nu zo staan te trappelen om die zogenaamd efficiënte en schone energie. Het is dermate duur dat driekwart van de uiteindelijke kostprijs uit subsidie bestaat. Een wanhopige poging om de schijn hoog te houden dat windenergie goedkoper is.
Egbert schreef:Sst. Het is moeilijk vechten tegen alle Don Quichottes.
Als je denkt mij met zo'n opmerking te hebben, dan heb je het mis. Ik zou alleen graag zien dat men voortaan alleen het belastinggeld van voorstanders aanwendt voor het subsidiëren van die dingen. Denk dat de kas dan snel leeg is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Rogier » do 13 nov 2014, 9:33

Rubbere Robbie schreef:
RSK schreef:
tobiasdeelstra schreef:Leg dat maar eens uit dan over die windmolens, of heb jij zaadjes waar een kolen of kerncentrale uit kan groeien, het bouwen van die installatie`s gaat ook met de nodig vervuiling gepaard. en dan heb ik het nog niet eens over het winnen en transport van de brandstof is ook niet echt duurzaam, wind komt je daar integen gewoon aanwaaien.

en het afbreken van dergelijke centrales is ook niet wat je noemt milieu vriendelijk.

Alle vormen van energie vervuilen
Dat klopt. Het nadeel van windenergie is dat je niet kunt vertrouwen op een contante stroom van energie. Je bent afhankelijk van de windsnelheid.
Om die reden is het achter de hand van backup centrales noodzakelijk. Kolencentrales en kerncentrales zijn daar niet geschikt voor, omdat het opstarten van deze centrales 1 - 2 dagen duurt.
Deze centrales draaien vaak ook 11 - 12 maanden voordat deze voor een onderhoudsbeurt uitgeschakeld worden. STEG (gas) centrales kunnen als backup dienen. Echter ook hier is de opstarttijd vaak een paar uur.
Om die reden is windenergie minder geschikt.

Die 18 miljard euro aan subsidie kan ook gebruikt worden om meer onderzoek te doen en \ of om oudere woningen te isoleren.
Dit laatste is waarschijnlijk een stuk efficienter dan het bouwen van talloze windmolens.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Egbert » do 13 nov 2014, 12:30

Veel van de opstarttijd hangt af van hoe lang de centrale uit staat. 2 dagen voor een kolencentrale is wel erg veel, maar koud klopt 1 dag wel.
Maar dan praten we over echt koud (na onderhoud). Na weekendstilstand praat je over een uur of 4, bij 8 uur (nacht) stilstand praat je over 1,5 uur. En dat is van 0 naar 100% vermogen, wat bij een kolencentrale ook al 1-2 uur duurt. Na die 8 uur stilstand is er in feite maar sprake van een half uur extra opstarttijd die je nodig hebt voordat je aan de eigenlijke ramp-up kunt beginnen, bij een weekenduitschakeling is dat 2 uur.
Dus zo extreem is het nu ook weer niet. Bedenk daarbij ook dat je niet alle centrales in een keer uit zet en aan moet zetten (ja, het is echt wel te plannen).
Laatst gewijzigd door Egbert op vr 14 nov 2014, 6:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Ds79m » do 13 nov 2014, 13:07

^^ Het kan in theorie allemaal prima, maar het suggereert dat de centrales niets kosten. En dat is nu net waar het in de Belgische markt fout is gegaan. Op het moment dat de hoeveelheid 'duurzame' energie een te grote rol in de markt gaat spelen, gaat de marktprijs omlaag. Dat betekent niet dat de energie daadwerkelijk goedkoop is, maar dat de belastingbetaler bijbetaalt voor een gesubsidieerde lage prijs. Het probleem hiervan is dat op een gegeven moment snel opstartbare gas- en kolencentrales niet meer rendabel zijn. Je kan een centrale niet het hele jaar startklaar houden, omdat die maar bijv. een dag of 25 per jaar nodig is. Als alle producenten tegelijk die rekensom maken, krijg je dus een situatie waarin er veel centrales definitief worden uitgezet. Dat is het merendeel van de tijd geen probleem, maar de markt wordt wel minder robuust voor onverwachte problemen.

Die problemen zijn er nu dus in België, omdat er een aantal kerncentrales uitliggen en de rest van het productiepark onder winterse omstandigheden niet kan voorzien in voldoende aanbod. En het elektriciteitsnet is niet als het wegennet, waar een beetje file als gebruikelijk wordt verondersteld, maar grootschalige stroomuitval is in onze maatschappij compleet onaanvaardbaar.

Dan kun je dus maar beter de huidige Nederlandse markt hebben, met een leveringszekerheid die samen met Engeland het beste van Europa is. De prijs is door het jaar heen redelijk stabiel. En zodra er veel wind of veel zon is in West-Europa, kan er maximaal worden geïmporteerd uit de omringende landen met een tijdelijk overschot.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door captain007 » do 13 nov 2014, 13:19

In Duitsland maakte men zich recent nog zorgen over een zonsverduistering volgend jaar maart. Er valt dan in enkele minuten eventjes 37GW aan productievermogen weg op het net, wat voor gigantische problemen kan zorgen. Volgens mij werd er ook al gesuggereerd op oplossingen zoals het voortijdig afschakelen van zonnepanelen om te voorkomen dat het complete net op zijn bek gaat. Het geeft mijns inziens goed weer dat we momenteel nog totaal niet voorbereid zijn op energieopwekking met behulp van wind en zonne-energie zonder dat ons elektriciteitsnetwerk ervoor geschikt is. Nog even los van het feit of het wel allemaal zo duurzaam is.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Rubbere Robbie » do 13 nov 2014, 15:47

RSK schreef:
Rubbere Robbie schreef:Leg dat maar eens uit dan over die windmolens
Beelden uit Buatou, waar de grondstoffen voor 'schone energie-installaties' vandaan komen.
Afbeelding

Los van het feit dat voor windmolens veel meer speciale, lastig winbare grondstoffen nodig zijn die ter plaatse de omgeving gigantisch vervuilen, zijn windcentrales veel minder efficiënt. Zodra de wind wegvalt, zit je zonder stroom. Gevolg is dat dan overal de kolencentrales opgestookt worden om het tekort op te vangen. Sinds de grootschalige aanleg van windmolenparken in Duitsland en Denemarken is de CO²-uitstoot om die reden alleen maar gestegen.

Je hoeft me echt niet te geloven, maar kijk maar eens naar België, waar men voor komende winter een afschakelplan heeft. Dat kun je in Nederland ook verwachten als we zo nodig over moeten op windenergie. Enig idee waarom er vanuit de overheid de komende jaren ondanks alles 18 miljard in de windmolenparken moet worden gestoken? Echt niet omdat de energieleveranciers nu zo staan te trappelen om die zogenaamd efficiënte en schone energie. Het is dermate duur dat driekwart van de uiteindelijke kostprijs uit subsidie bestaat. Een wanhopige poging om de schijn hoog te houden dat windenergie goedkoper is.
Egbert schreef:Sst. Het is moeilijk vechten tegen alle Don Quichottes.
Als je denkt mij met zo'n opmerking te hebben, dan heb je het mis. Ik zou alleen graag zien dat men voortaan alleen het belastinggeld van voorstanders aanwendt voor het subsidiëren van die dingen. Denk dat de kas dan snel leeg is.
In België heeft men structureel een tekort aan energie ,heeft niets te maken met windmolens maar vooral met het feit van het uitvallen van Doel 3 en Tihange 2 als gevolg van haarscheurtjes in de reactorvaten (RDM vaten) en andere incidenten rond de centrale van Tihange. Reactor 1 en 2 (2 van 4 reactoren ) van Doel worden begin van 2015 gesloten en ook Doel 4 ligt momenteel stil ten gevolg van het stuk gaan van een turbine. En ook Doel 3 en 4 worden binnen 10 jaar gesloten. België wordt ruim 80 % van de energie op gewekt door de kerncentrales in Doel en Tihange, dus als er bij beide falen, storingen en gebreken worden geconstateerd dan heb je al snel een energie tekort.

Dat de Co2 uitstoot toeneemt komt niet door de aanleg en explotatie van windmolenparken, maar door het Co2-handelssysteem dat Europa hanteert. Denemarken produceert nagenoeg alleen schone energie uit wind en verkoopt zijn Co2 quotum gewoon op die markt aan ander landen die vervolgens meer Co2 kunnen produceren (lees uitstoten). Zie ook dit rapport : http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... szone.html

Er zijn inderdaad grote subsidies op windmolenparken dat klopt, maar wel eens afgevraagd of een kolen of kerncentrale zonder subsidie of overheidssteun kan
en zolang de overheid niet zoals in Denemarken en Duitsland massaal voor schone energie gaan, zal het bedrijfsleven langs de kant blijven toekijken en maar mondjesmaat investeren. Daar komt nog bij dat de VS massaal hun kolen goedkoop aanbieden, omdat men middels Vrakking massaal Olie en Schaliegas naar boven haalt.

En aantasting van het landschap wel eens bij Maastricht de grens over geweest richting Keulen rij je zo door een bruinkool winnings gebied mooie kraters in het landschap.

Zoals ik al zij alle energie vervuilt Ik zelf denk aan een combinatie van kern en windmolen energie, hopend dat men in de nabije toekomst de materie van kernfusie zal beheren, maar ook thuis zelf energie opwekken zal nog een vlucht nemen.

En isolatie verbeteren is natuurlijk altijd goed.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Davy » do 13 nov 2014, 15:50

Even ter verduidelijking: er komt in België geen afschakeling van de elektriciteit, is al enkele weken bekend. Om een of andere reden blijft dit verhaal echter voortleven in de media.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door boe! » do 13 nov 2014, 16:24

^^ Bron?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door RSK » do 13 nov 2014, 18:01

Rubbere Robbie schreef:Er zijn inderdaad grote subsidies op windmolenparken dat klopt, maar wel eens afgevraagd of een kolen of kerncentrale zonder subsidie of overheidssteun kan
Dat kon heel goed voor de overheid de markt ging verzieken met ongezond hoge subsidies.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door mhkamp » do 13 nov 2014, 18:30

Enigzins offtopic hier:

Aluminium Delfzijl (Aldel) gaat weer open. De nieuwe investeerder gaat ook een stroomkabel leggen tussen Duitsland en de Aluminiumsmelter. Volgens zeggen van de investeerder scheelt de prijs per megawatt uur €12,=.

Werkelijk onbegrijpelijk dit. Met twee energiecentrales en een hele rits aan windmolens in de omgeving is het nog te duur om hier energie in te kopen? Het moet niet gekker worden hier....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door boe! » do 13 nov 2014, 19:08

Duitsland subsidieert in hoge mate de afname van groene stroom. Daar gaat het nieuwe Aldel gebruik van maken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door mhkamp » do 13 nov 2014, 19:23

^^ Ah, de Duitse belastingbetaler mag nu de Noordelijke economie helpen :nuts:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door waldo79 » do 13 nov 2014, 21:39

Als bewoner van Nederland zou ik daar geen bezwaar tegen hebben. Bovendien is het vooral een gevolg van de Duitse energiepolitiek. Dat een Amerikaanse investeerder Aldel op de been wil houden zou ik me gelukkig mee prijzen :mrgreen:

Het glas is halfvol in plaats van halfleeg :)<>:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door mhkamp » do 13 nov 2014, 21:52

Je zal me niet horen klagen hoor :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Groningen » do 13 nov 2014, 23:56

Maar AlDel staat niet in de Eemshaven. En aangezien de Eemshaven EnergyValley zou moeten worden, is de aanwezigheid van energiecentrales logisch. Ook waait het daar wat meer dan in het binnenland in het kader van windmolens (die je bij te harde wind wel weer stil moet zetten, maar dat terzijde).
mhkamp schreef:Enigzins offtopic hier:

Aluminium Delfzijl (Aldel) gaat weer open. De nieuwe investeerder gaat ook een stroomkabel leggen tussen Duitsland en de Aluminiumsmelter. Volgens zeggen van de investeerder scheelt de prijs per megawatt uur €12,=.

Werkelijk onbegrijpelijk dit. Met twee energiecentrales en een hele rits aan windmolens in de omgeving is het nog te duur om hier energie in te kopen? Het moet niet gekker worden hier....
Zo best met Essent (sorry: RWE Power) gaat het niet. Niet raar: NL heeft overcapaciteit qua elektriciteit (vandaar dat Geertruidenberg en Maasbracht niet volop draaien) en als je niet mee weet te komen met de Duitse Energie-wende... Neemt niet weg dat de Eemshaven, ook los van energiecentrales, voller staat dan ooit :yes:. Misschien dat het datacentrum van Google alle stroom gaat opvreten? :p

En inderdaad: AlDel in bedrijf is goed voor de werkgelegenheid :)

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Rubbere Robbie » vr 14 nov 2014, 1:27

^^
Stel je daar niet teveel van voor het zullen vooral korte contractjes worden bij die Yank en na 3 van zulks kun je weer opzouten :facepalm:
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Eemspoort » vr 14 nov 2014, 8:33

Alleen ligt die Duitse stroomkabel er dan wel, wat alsnog perspectieven kan bieden voor Aldel.
Dus ik zou het nog niet zo pessimistisch willen bekijken.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Vinny » vr 14 nov 2014, 20:27

captain007 schreef:In Duitsland maakte men zich recent nog zorgen over een zonsverduistering volgend jaar maart. Er valt dan in enkele minuten eventjes 37GW aan productievermogen weg op het net, wat voor gigantische problemen kan zorgen. Volgens mij werd er ook al gesuggereerd op oplossingen zoals het voortijdig afschakelen van zonnepanelen om te voorkomen dat het complete net op zijn bek gaat. Het geeft mijns inziens goed weer dat we momenteel nog totaal niet voorbereid zijn op energieopwekking met behulp van wind en zonne-energie zonder dat ons elektriciteitsnetwerk ervoor geschikt is. Nog even los van het feit of het wel allemaal zo duurzaam is.
Ja, elke avond gaat de zon onder en dat leidt tot zulke onoverkomelijke problemen in Duitsland dat ze bijna geen autosnelweglantaarn meer hebben branden :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Ds79m » vr 14 nov 2014, 20:32

^^ Wat probeer je te zeggen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Vinny » vr 14 nov 2014, 20:35

Dat het mijns inziens gaat om paniekzaaierij zonder feitelijke onderbouwing...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Ds79m » vr 14 nov 2014, 20:37

Dat is niet helemaal waar. Er is natuurlijk een verschil tussen een geleidelijk opgaande en ondergaande zon en een plotseling compleet verdwijnen van alle zonne-energie midden op de dag.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Vinny » vr 14 nov 2014, 21:15

Y2K effect. Een of andere apocalyptisch toekomstbeeld de media inslingeren om een fudamenteel punt te agenderen. Natuurlijk is het probleem dat elektriciteit moeilijk op te slaan is. Dat is gewoon kennis die elke VWO'er met één jaar algemene natuurwetenschappen moet hebben.

Het goede nieuws is dat we het peak-oil punt voorlopig nog niet hebben bereikt, en ook de schaliegaswinning in de VS gaat ook tamelijk hard momenteel. Daarom ook dalende olieprijzen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Rogier » za 15 nov 2014, 8:32

^^

Het probleem is wel mogelijk, maar kan vrij eenvoudig opgelost worden door aanbieders van zonne-energie geleidelijk af te schakelen.
Dit is namelijk in te plannen, want je weet wanneer de zonsverduistering plaatsvindt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door mhkamp » wo 21 mar 2018, 10:06

*stof*
En wederom een investering in de Eemshaven:

Nieuwe banen in Eemshaven door komst staalbedrijf

Het bedrijf Van Merksteijn International uit Almelo dat staaldraad produceert gaat €250 miljoen investeren, dat levert gegarandeerd 275 banen op en de fabriek moet in 2020 openen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [HAVENS] Eemshaven is geen negorij meer

Bericht door Peter » wo 21 mar 2018, 11:13

Dat is toch met name midden-Groningen. Daarbij stellen ook de zwaarste "bevingen" niets voor op internationale schaal. In Iran, Turkije, Chili, Italie, Griekenland, Californie, Japan, etc, etc zou de zwaarste beving in Groningen of 2 keer zo zwaar (M=4) de lokale krant niet eens halen.

PS Negorij is afgeleid van het Maleis en indirect Sanskriet (stad; dorp) en heeft niets met het woord Neger (uit Latijn: Niger= zwart) te maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie