[HAVENS] Rotterdamse haven krijgt Truckdorp

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

[HAVENS] Rotterdamse haven krijgt Truckdorp

Bericht door Ds79m » do 25 okt 2007, 21:00

Een mooi plan, met een goede service voor truckers. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of ook niet-truckers van de voorzieningen gebruik kunnen maken (een goede, betaalbare maaltijd is bijvoorbeeld nooit weg).
Algemeen Dagblad 25 Oktober schreef:Rotterdamse haven krijgt nieuw ‘truckdorp’

Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - Er komt volgend jaar een heus dorp voor vrachtwagenchauffeurs in de Europoort of op de Maasvlakte. Het Rotterdamse havengebied krijgt er met dit zogeheten TruckCity een voor Europa unieke voorziening bij. Dat is vandaag bekend gemaakt op de BedrijfsautoRai in Amsterdam. Behalve in Rotterdam komen er ook TruckCity-vestigingen in Emmen en in het Poolse Slubice. Later volgen in Nederland nog vijf andere plaatsen. In totaal moeten in Europa vijftig van dit soort truckdorpen uit de grond worden gestampt.

Een TruckCity is een mega-truckerscentrum waar vrachtwagenschauffeurs van alles kunnen vinden wat zij nodig hebben. Dat loopt uiteen van een bewaakte parkeerplaats, beveiligde lading, een garage voor onderhoud, reparatie en keuringen tot aan horeca, fitness- en ontspanningsruimte en een slaapplaats. De centra zijn aparte dorpen die een oppervlakte hebben van minimaal zes hectare. Ze zijn 24 uur per dag, zeven dagen in de week geopend. De plekken moeten verrijzen langs belangrijke internationale transportroutes en bij logistieke knooppunten als lucht- en zeehavens.

Voor vervoerders betekent TruckCity naast veiligheid vooral ook efficiency. ,,Terwijl een chauffeur rust neemt, kunnen zaken als onderhoud, reparaties en keuringen worden uitgevoerd.’’ De nieuwe voorziening is ontwikkeld door vastgoedbedrijf TCN Property Projects, dat ook eigenaar is van onder meer het Mediapark in Hilversum en het voormalige Congresgebouw in Den Haag.

,,Veiligheid is een steeds groter thema in de transportsector,’’ geeft Bert-Jan Hemmen, directeur van TCN Logistics, aan. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse bedrijven jaarlijks voor bijna 330 miljoen euro schade lijden door diefstal langs de weg, vooral op onbewaakte parkeerterreinen. In heel Europa zou dat bedrag zelfs op ruim acht miljard euro liggen. TruckCity is volgens de plannenmakers ook de oplossing voor het krijgen van betere rust- en rijtijden van chauffeurs.

Aan TruckCity wordt ook meegewerkt door onder meer BP (brandstof), FHC (horeca), Truck Parking Security (beveiliging) en Arnold’s (wasstraten). Voor het financiële deel van het project is GE Artesia ingeschakeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Re: Rotterdamse haven krijgt Truckdorp

Bericht door Chris » do 25 okt 2007, 21:05

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of ook niet-truckers van de voorzieningen gebruik kunnen maken (een goede, betaalbare maaltijd is bijvoorbeeld nooit weg).
Ik kan me wel voorstellen dat truckrestaurants niet zitten te wachten op een buslading toeristen die even komen eten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 okt 2007, 23:54

Hmm ik kan me voorstellen dat ze daar juist wel op zitten te wachten. Meer omzet en dergelijke. Wat een toerist in het Eurohavengebied te zoeken heeft ontgaat me overigens vooralsnog...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 okt 2007, 23:57

De manier waarop ze maaltijden maken voor truckers is niet bedoeld om hele golven toeristen ineens van eten te voorzien. Zo heb ik eens gehoord in een Duitse Autohof. Dat soort lui kunnen beter naar een gewoon wegrestaurant of fast-food gaan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 okt 2007, 6:53

Vinny schreef:Wat een toerist in het Eurohavengebied te zoeken heeft ontgaat me overigens vooralsnog...
Industrieel toerisme wellicht? Dat zijn er meer dan jij denkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 okt 2007, 10:21

^^ Dat zijn er niet 'golven' ...
De manier waarop ze maaltijden maken voor truckers is niet bedoeld om hele golven toeristen ineens van eten te voorzien. Zo heb ik eens gehoord in een Duitse Autohof. Dat soort lui kunnen beter naar een gewoon wegrestaurant of fast-food gaan.
Truckers maaltijden zijn ook niet echt 'toeristenvoedsel'. Ik vind het een beetje vreemd om echt toeristen te weigeren, Over het algemeen zullen toeristen vanzelf ergens anders gaan eten: dat zie je op de A 4 bij Den Ruyghen Hoek ook: toeristen gaan eten in La Place en de truckers in de Burger King die zich ernaast gevestigd heeft.

[off topic]
Overigens vond ik La Place toen ik er at drie jaar geleden ook niet bepaald supergoed. Er werd meer moeite gedaan om het eten er goed te laten uitzien dan om het goed te laten smaken. Dat is sindsdien toch heel wat verbeterd ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.