[D][A002] A2 Oberhausen - Hannover - Berlin

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [D][A002] A2 Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Palance » do 04 jun 2020, 18:58

In ben in 1987 naar Berlijn gereisd via de DDR. In mijn herinnering was deze Raststatte stukken groter, maar misschien is dat een beleving geweest.
Heel druk was de grensovergang niet in mijn herinnering, alleen met de bus duurde onze grenspassage 2 uur. Wat volgens de chauffeur best snel was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 04 jun 2020, 20:34

Palance schreef:
do 04 jun 2020, 18:58
In ben in 1987 naar Berlijn gereisd via de DDR. In mijn herinnering was deze Raststatte stukken groter, maar misschien is dat een beleving geweest.
Vergis je je nu niet tussen deze Raststätte Helmstedt en de daadwerkelijke grensovergang Marienborn?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 jun 2020, 20:50

Nee, we waren een paar kilometer vóór de grens gestopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 aug 2020, 11:03

Maandag wordt het ontwerp-tracébesluit voor de reconstructie van het Dreieck Bottrop (A2/A31) ter inzage gelegd. Het knooppunt gaat op de schop omdat het niet meer voldoet. Het Dreieck Bottrop was oorspronkelijk als het Kreuz Bottrop voorzien, de A31 zou helemaal tot aan de A61 bij Bad Neuenahr worden doorgetrokken, maar die zuidelijke verlenging is nooit gerealiseerd. Momenteel moet het verkeer van Oberhausen naar de A31 via een krap lusje.

De meeste werkzaamheden zijn aan de A2, rond het knooppunt worden een hele serie kunstwerken vervangen. Men verwacht een bouwstart eind 2023 en een bouwduur van 5 jaar.

De reconstructie van het knooppunt:
Afbeelding

De te vervangen kunstwerken:
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 aug 2020, 11:31

^^ Heb daar op de A2 vaak file zien ontstaan ruim voor de uitvoeger naar de A31. Zeker op vrijdagen wanneer mensen uit de steden in de regio vertrekken voor weekends op het Westfaalse platteland of verder noordelijk. Had me daarbij eigenlijk nooit gerealiseerd dat je op weg naar het noorden nog door zo’n krap klaverlusje moet. Dat verklaart wel veel; en hoog tijd om dat te vervangen. Duiden de werken aan kunstwerken ten westen van het knooppunt op een verbreding van de A2 cq langere uitvoegstroken en mogelijk zelfs twee uitvoegstroken?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 16 aug 2020, 19:40

Ik ben er even ingedoken. Alle verbindingswegen krijgen 2 rijstroken (nu overal 1) en inderdaad worden de in/uitvoegstroken langer.

Alle info valt hier na te lezen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boriq
zandpaadje

Bericht door boriq » zo 16 aug 2020, 19:56

Goed dat ze er fatsoenlijk mee bezig gaan over een aantal jaar, ben wel benieuwd naar eventuele afsluitingen en omleidingen als ze met de nieuwe dive under Oberhausen -> Emden bezig gaan. Ze hebben de afgelopen jaren al flink geknutseld met het knooppunt en de afslag Bottrop, zoals het tweesporig maken van Emden -> Oberhausen en de manier waarop verkeer vanaf de afslag Bottrop de A2 wordt opgestuurd

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020, 17:16

Wat gedetailleerdere tekeningen uit het ontwerp-tracébesluit. Je ziet toch wel weer het matige wegontwerp wat ze in Duitsland hebben. Krappe S-bochten op 2-strooks splitsingen naar de parallelrijbaan, korte in- en uitvoegers. Allemaal nieuw gebouwd met ontwerpeisen die we in Nederland al meer dan 50 jaar geleden in de prullenbak hebben gedaan.

Het knooppunt zelf. Vanaf de A31 richting Dortmund krijg je dus een soort 2-strooks haarspeldbocht met een straal van 80 meter.
Afbeelding

Vanuit Oberhausen krijgt de rijbaan ineens een opdikking van 3 naar 5 rijstroken waar het verkeer binnen 400 meter 2 rijstroken moet opschuiven.
Afbeelding

Eenmaal op de A31 moet het verkeer binnen 600 meter van 4 naar 2 rijstroken samenvoegen (verkeer vanuit Dortmund voegt in op verkeer uit Oberhausen). Allemaal wat kort.
Afbeelding

Op de noordelijke rijbaan krijg je een linker rijstrook erbij in een S-bocht (1 rijstrook moet verder naar de parallelstructuur op de A2). Op de zuidbaan maakt de parallelrijbaan een nogal abrupte S-bocht.
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2020, 17:48

Tja. Het is een verbetering voor het knooppunt, maar niet op een veilige en moderne manier.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 17 aug 2020, 18:42

Chris schreef:
ma 17 aug 2020, 17:16
Vanuit Oberhausen krijgt de rijbaan ineens een opdikking van 3 naar 5 rijstroken waar het verkeer binnen 400 meter 2 rijstroken moet opschuiven.
Dat is net als bij het Oberhausener Kreuz (net voor deze foto:)
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... N6R0ZvT1Z3
Ik heb dat nooit als probleem ervaren.
Op de noordelijke rijbaan krijg je een linker rijstrook erbij in een S-bocht (1 rijstrook moet verder naar de parallelstructuur op de A2).
Dat is dus voor het verkeer naar de afrit Bottrop, en ik vind het inderdaad wel vreemd dat dat naar links moet uitvoegen. Ik had naar rechts een rijstrook toegevoegd.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 17 aug 2020, 18:48

marcel schreef:
ma 17 aug 2020, 18:42
Chris schreef:
Maar wie neemt vanaf dat punt en vanuit die richting nou de A516 naar Oberhausen? :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020, 19:02

marcel schreef:
ma 17 aug 2020, 18:42
Chris schreef:
Je moet ook bedenken dat een talud van het viaduct die hele opdikking onzichtbaar maakt, men wilde denk ik niet nog meer viaducten vervangen dus dan krijg je dit soort geprop. Ineens heb je dan rechts er twee rijstroken bij die niet zo goed te bewegwijzeren zijn van te voren.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 aug 2020, 8:34

Wat een verouderd en slecht knoopontwerp. Hopelijk (wensdenken) gaan de Duitsers de ontwerprichtlijnen nog aanpassen.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 21:29

Voor de forummers hier die regelmatig net als ik naar Berlin gaan...Is jou/jullie voorkeur A1 30 2 of A12 3 2 qua route? Ik/wij gingen altijd vanuit Arnhem via de A1 en de 30 maar sinds je niet meer N50-style dwars door Bad Oeynhausen komt toch de voorkeur voor A12 3 2...wat overigens meer kilometers is :write:
Voorheen hier onder de naam B88...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mar 2021, 21:43

Vanaf waar ik woon is de route via de A30 en de A2 de meest logische route naar Berlijn, via de A3 en A2 is veel verder om. Het alternatief over de B402, A31, A28, A1 en A24 (via Bremen en Hamburg) is zelfs nog korter dan A3-A2, en zal vermoedelijk ook wat rustiger rijden, al heb ik de Duitse A24 nog nooit gereden.

Maar in principe is de route via Bremen en Hamburg pas vanaf Assen en Heerenveen, en alles ten noorden daarvan, de meest voor de hand liggende route.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 21:54

Coen Tunnel schreef:
vr 12 mar 2021, 21:43

Maar in principe is de route via Bremen en Hamburg pas vanaf Assen en Heerenveen, en alles ten noorden daarvan, de meest voor de hand liggende route.
Het is denk ik ook deels een gevoelskwestie...
Zo vind ik het gevoelsmatig onzin om eerst op de A1 te geraken terwijl ik zo (ik zit in Velp) de A12 op kan schieten...
Het is echt een heel stuk om. Overigens vroeger als we naar Berlijn gingen dan was de sport dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moest. Nu ik iets rustiger ben geworden vertrekken wij rond 4 in de ochtend om rusgiv rijdend met de nodige tussenstops rond "noon" in Berlijn aan te komen...En ja dan rijden we dus via Elten. Gelijk even de tank afvullen :yes:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 12 mar 2021, 22:05

B88 schreef:
vr 12 mar 2021, 21:29
Voor de forummers hier die regelmatig net als ik naar Berlin gaan...Is jou/jullie voorkeur A1 30 2 of A12 3 2 qua route? Ik/wij gingen altijd vanuit Arnhem via de A1 en de 30 maar sinds je niet meer N50-style dwars door Bad Oeynhausen komt toch de voorkeur voor A12 3 2...wat overigens meer kilometers is :write:
Die snap ik niet? Nu je bij Bad Oeynhausen dat geklooi niet meer hebt is die route toch juist aantrekkelijker geworden?

Ik pak vanuit regio Arnhem de A3 - A2 route, tenzij ik de ochtendspits wil mijden. Een collega gaat echter liever via Bad Bentheim. Komt bij mij niet op, want van waar ik opgegroeid ben pak je de A57-A42-A2, terwijl je van daaruit niet via Enschede gaat.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 22:25

duikgek89 schreef:
vr 12 mar 2021, 22:05

Die snap ik niet? Nu je bij Bad Oeynhausen dat geklooi niet meer hebt is die route toch juist aantrekkelijker geworden?

Nouja, met een afgetrapte Golf waarvan het zoiezo de vraag was OF je de Siegessaule überhaupt wel te zien zou krijgen was Bad Oeynhausen een soort van halve overwinning...En genoeg gelegenheid voor koffie/vet eten etc. Bovendien was je dan bijna op de helft van de reis. Nu spelen die motieven geen rol meer en ga je voor het comfort...

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » za 13 mar 2021, 0:04

De route over Hamburg is alleen het beste voor verkeer dat van Nieuweschans en westelijker naar de noordkant van Berlijn wil, dat heb ik zelf daarom 1x gedaan. Hamburg naar Berlijn schiet lekker op. Je hebt wel veel kans op (veel) vertraging bij Bremen en Hamburg..
Vanuit Nederland kom je dus bijna al altijd het beste over Hannover naar Berlijn via de A2. Of via Bremen, of via Osnabrück, of via Dortmund.
Vanuit Arnhem is over Dortmund te ver om. Bad Oeynhausen is nu geen issue meer. Dus over Osnabrück en Hannover naar Berlijn is mijn advies.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 13 mar 2021, 8:11

Ernst76 schreef:
za 13 mar 2021, 0:04
Vanuit Arnhem is over Dortmund te ver om. Bad Oeynhausen is nu geen issue meer. Dus over Osnabrück en Hannover naar Berlijn is mijn advies.
Vanuit Velp tot Autohof Porta Westfalia (mooi eikpunt net na Bad Oeynhausen) is via Dortmund 262km tegen 243km via Osnabrück.
Dat scheelt dus maar 19km. Het veranderd natuurlijk afhankelijk van waar in de regio Arnhem je vertrekt. Vanuit bv. Oosterbeek is de omweg via Dortmund iets meer, vanuit pakweg Duiven is de omweg iets minder (je hoeft niet 'terug' naar Waterberg).

Maar laten we uitgaan van Velp. Daar komt B88 volgens mij vandaan en daar zullen ook veel Arnhemmers via de Pleijweg langs komen, ik zelf zou nog vanaf afslag Westervoort of Duiven moeten rekenen.

Via Osnabrück is de eerste 120km overdag een vermoeiende Vmax 100. Vgem op dat stuk door Vmax waarschijnlijk slechts 90km/h, kost je dus 1:20. Daarna van de 123km zo uit mijn hoofd grotendeels zonder limiet, de 2x2 beperkt je Vgem iets, maar zeg dat je die met wat mazzel in 50 minuten afleggen kan (Vgem 144km/h). Dan zit je op 2:10.
Rij je in het avondvenster dan haal je van Arnhem naar de grens hooguit 120km/h gemiddeld, dan spaar je hooguit 20 minuten uit en haal je de grens in een uur om op totaal 1:50 uit te komen.

Tegenover nog geen 20km naar de grens en dan veel stukken zonder limiet tot je bij Kreuz Bad Oeynhausen komt. Die 20km tot de grens kosten je ca 0:15. Daarna grotendeels limietloos. Zelfs Oberhausen - Kamen heeft aardig wat stukken zonder limiet, sommige stukken op sommige tijden wel wat beperkt.
Dan moet je, om de omweg goed te maken en de 2:10 te halen, de 223km na de grens in 2:10-0:15=1:55 afleggen wat neerkomt op slechts 116km/h gemiddeld.
De praktijk leert dat je dat traject vaak sneller kunt doen, 1:45 (Vgem 127) is doorgaans geen enkel probleem, zeker na het Kamener Kreuz kun je op dat traject vrijwel altijd heel goed opschieten, dan kom je op 2hr totaal.
Kijk je naar het avondvenster en haal je die 1:50 via Osnabrück, dan haal je ook via Dortmund veel hogere snelheden als je dat wilt.

Als je je een beetje aan de snelheidslimieten wil houden, maar daarbuiten het gas intrapt, zal de route via Dortmund buiten de spits en zonder calamiteiten meestal iets sneller zijn.
Voor bestuurders die in Duitsland niet harder willen/kunnen/durven/mogen dan 140km/h, is de route via Dortmund wellicht ietsjes (maar niet veel) langzamer.
Of je kunt natuurlijk in het avondvenster met Vmax +40 van Arnhem naar Bad Bentheim rijden om op die route sneller te zijn; maar het lijkt me nogal dwaas om in Nederland risico's te nemen op flinke bonnen en conflicten met verkeersdeelnemers die op zulke snelheden niet bedacht zijn, als je dat gemoedelijk aan de andere kant van de grens kunt doen.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 12:15

Ik ga natuurlijk niet omrijden naar Waterberg als ik de noordelijke route over Hengelo rijd vanuit Velp, dan rijd ik binnendoor via Zutphen naar de A1 bij Laren(GLD)/Lochem. Wat forummers een issue vonden aan Oeynhausen begrijp ik niet, gewoon, een paar stoplichten, en een hele hoop voorzieningen ook nog. Ik krijg meer het idee dat het allemaal zo snel en comfortabel mogelijk moet. Maar ik ga juist op reis om dingen te zien en lekker rustig aan te doen, anders was ik wel thuisgebleven. Om nog maar te zwijgen over de plaatselijke middenstand die hun handel zag instorten nu er geen doorgaand verkeer meer over "the strip" komt... :write:

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » za 13 mar 2021, 14:07

Tja, die VMax 100 overdag in Nederland is wel vervelend t/m de grens inderdaad. En ten nadele van de A30 pleit ook nog de lange VMax van 100 bij Osnabrück. Vanaf de oostkant van Arnhem heb je wel een punt, Duikgek. En je hebt meer 2x3 op het hele traject. Maar je moet wel vlot willen/kunnen rijden om de omweg goed te maken. Aan de andere kant, ik ben liever een kwartier langer onderweg op zo'n lang stuk, dan dat ik de hele tijd in druk verkeer moet rijden. Het gaat ook wel om het comfort voor veel mensen.
Op het traject via Dortmund staat het ook vaak vast rondom Oberhausen. Hangt nogal van het tijdstip af dat je er langs komt.
Op de heenweg de ene route, op de terugweg de andere voor de afwisseling? Dan kan B88 ons ook mooi feedback geven :-)

Bad Oeynhausen ben ik maar een paar keer langsgeweest in de oude situatie, maar dat was toch echt wel een drama. Over die paar km heb ik toen steeds wel een half uur gedaan. Dat knelpunt had echt veel eerder prioriteit moeten krijgen.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 14:30

Ernst76 schreef:
za 13 mar 2021, 14:07
Dan kan B88 ons ook mooi feedback geven :-)
Tja verschillende mensen, verschillende meningen en voorkeuren zal ik maar zeggen... :write:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 13 mar 2021, 14:30

Ernst76 schreef:
za 13 mar 2021, 14:07
...
Bad Oeynhausen ben ik maar een paar keer langsgeweest in de oude situatie, maar dat was toch echt wel een drama. Over die paar km heb ik toen steeds wel een half uur gedaan. Dat knelpunt had echt veel eerder prioriteit moeten krijgen.
De planning van de aanleg heeft een eeuwigheid geduurd en het project had ook een indrukwekkende 10 jaar bouwtijd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mar 2021, 14:44

B88 schreef:
za 13 mar 2021, 12:15
Ik ga natuurlijk niet omrijden naar Waterberg als ik de noordelijke route over Hengelo rijd vanuit Velp, dan rijd ik binnendoor via Zutphen naar de A1 bij Laren(GLD)/Lochem.
Korter in kilometers, maar wel langer dan tijd. Het is vooral een mentale kwestie: het gaat tegen het gevoel in om eerst naar het westen te rijden als je naar het oosten moet. Mensen doen dat niet graag, zelfs al is het sneller.
Wat forummers een issue vonden aan Oeynhausen begrijp ik niet, gewoon, een paar stoplichten, en een hele hoop voorzieningen ook nog. Ik krijg meer het idee dat het allemaal zo snel en comfortabel mogelijk moet. Maar ik ga juist op reis om dingen te zien en lekker rustig aan te doen, anders was ik wel thuisgebleven. Om nog maar te zwijgen over de plaatselijke middenstand die hun handel zag instorten nu er geen doorgaand verkeer meer over "the strip" komt... :write:
Als ik zo rond etenstijd door Bad Oeynhausen kwam was dat wel een ideale plek om even wat te halen. Ik heb daar wel een paar keer bij de Subway gezeten en volgens mij ook wel eens bij de McDonald's. Je hebt/had daar hoe dan ook van alles. Maar ik zou nu niet meer door de stad rijden.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 15:28

Je had er indd alles Coen van sexclub tot autowasstraat en van bioscoop tot supermarkt en zo'n beetje alle automerkdealers die er zijn. Vond dat eigenlijk altijd het leuke verzetje in een verder niet spectaculaire route...(op Magdeburg na) maar dat is weer een ander verhaal

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 13 mar 2021, 16:05

Ik probeer ritten die kant op zo te plannen dat ik de spits kan mijden en rij dan via Dortmund. Als dat niet lukt ga ik via Enschede. Er is uiteraard een verschil of je voor de lol gaat of dat je voor het werk die kant op moet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mar 2021, 20:16

Als je er verder weinig vertraging hebt, kan het een leuke onderbreking van de route zijn. Net als dat ik tussen Antwerpen en Brussel ook wel eens de A12 kies in plaats van de E19, om de sleur even te onderbreken zonder veel tijd kwijt te zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 apr 2021, 17:53

De komende tijd wordt met nachtafsluitingen de verkeerssignalering op de A2 tussen het Kreuz Wolfsburg/Königslutter en de grens met Sachsen-Anhalt verwijderd. Dit traject is ongeveer 25 kilometer lang. Er komt in de toekomst een nieuw systeem maar deze is nog in planning, waardoor er voorlopig dus een tijd geen verkeerssignalering op de A2 is op dit traject.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 08 apr 2021, 17:54

Da's dus weer voedsel voor zware aanrijdingen :facepalm:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.