[D][A036] Braunschweig - Bernburg (Nordharzautobahn)

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

firefly
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 13:28
Contacteer:

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door firefly » do 05 jun 2008, 15:04

timonkruijk schreef:Even een dom vraagje: waar staat die n voor in B6n? Ik zag laatst op Google Earth ook nog een andere Duitse weg met die toevoeging.
Das ist ein Fehler von Google.Maps. B 6n ist nur ein Arbeitstitel. Da mit neu frei gegebenen Abschnitten die alte Trasse der B 6 immer herabgestuft wird, gibt es immer nur eine B 6.
--------------------------------------------------
Rippachtal.de

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 jun 2008, 16:58

^^ Dat is geen fout hoor! De B6n is alleen de officiële benaming voor deze weg, alleen op de borden komt B6 te staan. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 9:40

Zo legt firefly het toch ook uit? B6n is alleen een werknaam, zodra er weer een deel klaar is wordt de oude B6 ingekort, waardoor er altijd maar één B6 is en een B6 en B6n niet naast elkaar bestaan.

Natuurlijk gebeurt het in sommige gevallen wel dat een Bx en een Bxn naast elkaar bestaan, maar dan is er vaak geen goede aansluiting van het eindpunt de Bxn op de oude Bx.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Rene » vr 06 jun 2008, 13:01

SnarfFlevoland schreef:^^ Dat is geen fout hoor! De B6n is alleen de officiële benaming voor deze weg, alleen op de borden komt B6 te staan. ;)
Nee, de projectnaam is B6n. Maar de nieuwe weg is ook officieel B6.

Vergelijk het met de Driemerenweg in de Haarlemmermeer.
Dat was het project N22, maar werd bij openstelling N205, en dat is ook het formele nummer van die weg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 13:29

Volgens de website van het project B6n en de Duitse wikipedia loopt de B6 samen met de B6n. Op de pagina van de B6 op wikipedia staat: "Gemeinsame Streckenführung mit B6n", en op de website van het project B6n staat. "Gemeinsame Streckenführung mit B6". De projectnaam blijft behouden, omdat de B6 ook gewone stukken 80 km weg heeft en de B6n niet. De B6n staat toch echt getypeerd als: "Gelbe Autobahn"! En de B6 is dat niet. In verschillende gevallen valt de naam n achter het nummer inderdaad weg, zoals de B54n bij Gronau. Hier is dat niet het geval.

Edit: De B6 tussen Bad Harzburger Dreieck en Dreieck Vienenburg is ook onder het nummer B6n komen te vallen. Waarom? Omdat de B6n volwaardige "Gelbe Autobahn" is en de B6 is dat niet. :!:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 06 jun 2008, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 13:32

De projectnaam blijft behouden, omdat de B6 ook gewone stukken 80 km weg heeft en de B6n niet.
Dat is geen argument. En 80 km/h wegen bestaan niet in Duitsland aangezien wegen bubeko daar op 100 gelimiteerd zijn. (behoudens uitzonderingen)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 13:35

waldo79 schreef:
De projectnaam blijft behouden, omdat de B6 ook gewone stukken 80 km weg heeft en de B6n niet.
Dat is geen argument. En 80 km/h wegen bestaan niet in Duitsland aangezien wegen bubeko daar op 100 gelimiteerd zijn. (behoudens uitzonderingen)
Geen argument? :? De B6n is valt geheel onder het project als "Gelbe Autobahn"! En een gelbe autobahn heeft geen 80 km wegen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 13:40

Hoe goed is jouw Duits? Gemeinsame Streckenführung betekent dat de B6 en B6n op een deel over hetzelfde stuk weg lopen. Feitelijk een soort dubbelnummering zeg maar. Daar door de aanleg van de B6n de parallelle B6 haar Bundesstraßenummer verliest, krijgt de B6n het nummer B6. Er is dus altijd maar één B6. Ofwel: De B6n is dus een werknaam, als er een deel van de B6n af is wordt de B6 daar naar toe verlegd en dat is het enige nummer wat die weg heeft op de bebording. Dat deel van de B6 wat onder de werknaam B6n gebouwd is is een Gelbe Autobahn, maar sommige delen van de B6 zijn dat natuurlijk niet. Het nummer zegt niks of een weg een Gelbe Autobahn is; de B9 heeft bijvoorbeeld grote delen die Gelbe Autobahn zijn, maar ook grote delen die dat niet zijn.

Overigens: gewone stukken 80 km-weg zijn er weinig in Duitsland. De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is namelijk 100 km/u.

Daar waar nog wel een n achter het wegnummer staat is er meestal geen goede aansluiting op de hoofdroute, maar volgens mij is die n bij de B54n inmiddels al verdwenen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 13:40

Om voor "Gelbe Autobahn" in aanmerking te komen hoeft een weg die "n" niet te dragen. Bijvoorbeeld de B4.

En tegen beter weten in: er bestaan geen 80 km wegen in Duitsland. Buiten de bebouwde kom mag je 100 km/h op wegen met gelijkvloerse kruispunten.
TOEVOEGING
Coen Tunnel was mij te snel af ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 13:50

SnarfFlevoland schreef:Edit: De B6 tussen Bad Harzburger Dreieck en Dreieck Vienenburg is ook onder het nummer B6n komen te vallen. Waarom? Omdat de B6n volwaardige "Gelbe Autobahn" is en de B6 is dat niet. :!:
Een volwaardige Gelbe Autobahn, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Frans, een Bxn-nummer zegt niks over een Gelbe Autobahn-status. En een projectnummer zegt niks over het uiteindelijke nummer van de weg. Nieuwbouw in Duitsland wordt dikwijls gedaan met een Bxn-nummer, wat echter altijd tijdelijk is. Bij de B6 wordt deel voor deel de oude B6 ingekort en worden er nieuwe delen geopend die als B6n gebouwd zijn, bij andere wegen (zoals bijvoorbeeld de B54n) waren of er twee parallelle wegen die niet goed op elkaar aangesloten waren of zijn, waardoor er tijdelijk twee nummers zijn; in het door mij genoemde geval een B54 en iets verderop een parrallelle B54n.

Laat mij één foto zien met het nummer B6n erop, en we kunnen verder praten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 13:51

Ach ja, tuurlijk :P Gelukkig is het niet overal zo geregeld als in Nederland! :D Als Duitsland op B-wegen alles op 80 km/h houd schiet het natuurlijk nooit op.
Coen Tunnel schreef:Hoe goed is jouw Duits? Gemeinsame Streckenführung betekent dat de B6 en B6n op een deel over hetzelfde stuk weg lopen. Feitelijk een soort dubbelnummering zeg maar.
Mijn Duits is aardig goed hoor... :puh2: Ik bedoel hetzelfde als wat jij bedoelt. De B6n en B6 lopen over dezelfde weg, alleen had ik dat wat duidelijker moeten maken in mijn vorige reactie. Sorry.

Maar de werknaam B6n blijft bestaan. Waarom? Omdat het plan A36 zo terug kan worden gedraaid als dat nodig is en de B6n zo veranderd in autosnelweg. Andere stukken die B6 zijn, worden dan niet omgezet in A36.

Eerder in deze topic zij ik nog dat de B6n voorlopig helemaal niet word omgezet in A36. Dat klopt! Maar mogen ze een ander wegenplan maken, zodat de B4 richting Braunlage geheel autoweg en 2x2 baans word. En het verkeer richting Bernburg toe neemt, zal de A36 gelukkig toch nog kans maken! ;)

EDIT: Met die volwaardige "Gelbe Autobahn" bedoel ik dat het zo omgezet kan worden in autosnelweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 14:01

En het verkeer richting Bernburg toe neemt, zal de A36 gelukkig toch nog kans maken!
De verkeersdrukte is geen doorslaggevend criterium om een weg auf te stufen.
Mijn Duits is aardig goed hoor... Ik bedoel hetzelfde als wat jij bedoelt. De B6n en B6 lopen over dezelfde weg, alleen had ik dat wat duidelijker moeten maken in mijn vorige reactie.
Maar snap jij hetzelf nog? Je spreekt jezelf nogal eens tegen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 14:04

SnarfFlevoland schreef:De B6n en B6 lopen over dezelfde weg, alleen had ik dat wat duidelijker moeten maken in mijn vorige reactie. Sorry.
De route B6 loopt over een weg die als B6n is aangelegd. Die n staat voor neu en betekent dus dat de B6n ter vervanging van een ander stuk B6 is. Ofwel, een Bxn-nummer is altijd tijdelijk (het nieuwe is er een keer vanaf).
Maar de werknaam B6n blijft bestaan. Waarom? Omdat het plan A36 zo terug kan worden gedraaid als dat nodig is en de B6n zo veranderd in autosnelweg. Andere stukken die B6 zijn, worden dan niet omgezet in A36.
De B6 is een lange route, waarvan een deel tegenwoordig over een nieuwe vierbaansweg loopt. Daar die weg is aangelegd met het idee om het doorgaande verkeer van een deel van de B6 over die nieuwe vierbaansweg te leiden, is die weg aangelegd onder het projectnummer B6n. Dat nummer komt echter niet terug op de bebording en zal een werknaam blijven. Ongetwijfeld dat als de als B6n geprojecteerde weg helemaal gereed is, alles als B6 genummerd zal zijn en dat ook de naam zal zijn die aangehouden wordt, ook officieel. De oude B6 op dat traject bestaat dan immers niet mee.
Eerder in deze topic zij ik nog dat de B6n voorlopig helemaal niet word omgezet in A36. Dat klopt! Maar mogen ze een ander wegenplan maken, zodat de B4 richting Braunlage geheel autoweg en 2x2 baans word. En het verkeer richting Bernburg toe neemt, zal de A36 gelukkig toch nog kans maken! ;)
Het zal in het Duitsland van tegenwoordig niet zo gauw meer gebeuren dat een Bxn-weg wordt omgezet in een autosnelweg, alhoewel er enkele (korte) Gelbe Autobahnen de afgelopen jaren Bundesautobahn geworden zijn (BAB 270, BAB 535). Daarentegen zijn andere (korte) Bundesautobahnen gedegradeerd omdat de plannen voor verdere doortrekking definitief afgeblazen zijn (A102, A104, A105). Ook veel van de huidige Gelbe Autobahnen zijn ooit als Bundesautobahn gebouwd (vooral in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw), maar in gebruik genomen als Gelbe Autobahn.

Zoals al eerder in deze topic naar voren kwam zijn de ontwerpeisen voor een Gelbe Autobahn minder streng. Ik denk ook niet dat er dan een omnummering zal komen als de weg, die dus vrij nieuw is, niet helemaal voldoet aan alle eisen voor een Bundesautobahn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 14:24

waldo79 schreef:De verkeersdrukte is geen doorslaggevend criterium om een weg auf te stufen.
Je hebt bij nader inzien gelijk. Je hebt mijn mening veranderd. :P Voorlopig zal de B6n in de aankomende jaren ook niet druk worden.
waldo79 schreef:Maar snap jij hetzelf nog? Je spreekt jezelf nogal eens tegen...
Haha! :hahaHAHA: Ja nou dat komt soms wel voor. Gelukkig is er nog iemand die me daarop wijst. :blauweduim:
Coen Tunnel schreef:De B6 is een lange route, waarvan een deel tegenwoordig over een nieuwe vierbaansweg loopt. Daar die weg is aangelegd met het idee om het doorgaande verkeer van een deel van de B6 over die nieuwe vierbaansweg te leiden, is die weg aangelegd onder het projectnummer B6n. Dat nummer komt echter niet terug op de bebording en zal een werknaam blijven. Ongetwijfeld dat als de als B6n geprojecteerde weg helemaal gereed is, alles als B6 genummerd zal zijn en dat ook de naam zal zijn die aangehouden wordt, ook officieel. De oude B6 op dat traject bestaat dan immers niet meer.
Dat de oude stukken van de B6 zijn verdwenen, dat klopt! Maar dat de B6n aangelegd is met het idee om het doorgaande deel van de B6 over een nieuwe vierbaansweg te leiden klopt niet. Want, de B6n is geen project om de B6 maar op te waarderen, maar om er een Noord-Harz verbinding te creëren!

Oorspronkelijk was dus de A36 gepland als Noord-Harz verbinding. Deze plannen waren vervangen door de B6n. De B6n is gemaakt om het verkeer vanaf de A395 snel richting Wernigerode, Quedlinburg en Bernburg te laten rijden. Maar ook als verbinding tussen de A395 en de B4 en de B6. Het nummer B6n komt van de B6 af omdat de B6 richting het oosten loopt en de andere wegen niet. Maar het had evengoed ook een andere nummer kunnen zijn.

Wie gaat er nou via de B6 over de B6n richting Halle en Leipzig??? Dat doet (bijna) niemand. Dan ga je via de A2, A391, A39 en de A395. Daarvoor is de weg ook als hoofddoel voor gemaakt. Daarom waren er ook eerst plannen voor de A36. De werknaam B6n blijft ook bestaan, omdat het traject de A36 is. De A36 is niet uitgevoerd, maar de B6n heeft wel eigenschappen van een volwaardige autosnelweg. Daarom heeft de B6n ook als eerste in Duitsland een volwaardig autosnelweg karakter. Hiervan kan ik zelfs video en foto's van laten zien! ;) De werknaam B6n blijft dus bestaan! Het is inderdaad een uitzondering tot andere BXn wegen. Trouwens onder de volksmond van de Harz heet de weg ook nog steeds B6n. En op informatie borden langs de weg staat ook B6 als officiële benaming. Maar B6n staat er als werknaam met daarachter geplande A36!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 14:39

SnarfFlevoland schreef:Dat de oude stukken van de B6 zijn verdwenen, dat klopt! Maar dat de B6n aangelegd is met het idee om het doorgaande deel van de B6 over een nieuwe vierbaansweg te leiden klopt niet. Want, de B6n is geen project om de B6 maar op te waarderen, maar om er een Noord-Harz verbinding te creëren!
En en passant de oude B6 daar te vervangen. Wat die route Bundesstraße 6 lag daar al, en is nu verlegd over de nieuwe weg. Die dus ook onderdeel van de B6 is geworden. Nu is er inderdaad een Noord-Harzverbinding gecreëerd, en krijgt die weg het nummer van de parrallel lopende (vroegere) Bundesstraße, de B6.
Oorspronkelijk was dus de A36 gepland als Noord-Harz verbinding. Deze plannen waren vervangen door de B6n. De B6n is gemaakt om het verkeer vanaf de A395 snel richting Wernigerode, Quedlinburg en Bernburg te laten rijden. Maar ook als verbinding tussen de A395 en de B4 en de B6. Het nummer B6n komt van de B6 af omdat de B6 richting het oosten loopt en de andere wegen niet. Maar het had evengoed ook een andere nummer kunnen zijn.
Nee, want het is langs het tracé van de oude B6. Het nummer B6n is een werknaam, omdat de bedoeling was en is de B6 voortaan over de nieuw gebouwde weg te laten lopen.

Voor die B6n zijn de oude A36-plannen weer uit de kast getrokken. Toen deze weg in de jaren '70 in de planning stond had-ie niet zo veel zin, in verband met het IJzeren Gordijn.
Wie gaat er nou via de B6 over de B6n richting Halle en Leipzig??? Dat doet (bijna) niemand. Dan ga je via de A2, A391, A39 en de A395. Daarvoor is de weg ook als hoofddoel voor gemaakt. Daarom waren er ook eerst plannen voor de A36. De werknaam B6n blijft ook bestaan, omdat het traject de A36 is.
Inconsequenties zijn er zat in de B-nummering in Duitsland. Van Kranenburg naar de BAB 57 neemt ook niemand de B9, omdat dat enorm om is. Nee, men neemt de B9, dan de B504 en dan nog een stukje B9.
De A36 is niet uitgevoerd, maar de B6n heeft wel eigenschappen van een volwaardige autosnelweg. Daarom heeft de B6n ook als eerste in Duitsland een volwaardig autosnelweg karakter.

Voldoende Bundesstraßen in Duitsland met een volwaardig autosnelwegkarakter. Zoals de B10/B28 door Ulm, die heeft zelfs blauwe borden!
Hiervan kan ik zelfs video en foto's van laten zien! ;) De werknaam B6n blijft dus bestaan! Het is inderdaad een uitzondering tot andere BXn wegen. Trouwens onder de volksmond van de Harz heet de weg ook nog steeds B6n. En op informatie borden langs de weg staat ook B6 als officiële benaming. Maar B6n staat er als werknaam met daarachter geplande A36!
Hoe staat die werknaam dan aangegeven, en wordt daar expliciet vermelding gemaakt van de A36? Nogmaals: de werknaam van de weg is B6n (=B6neu), de weg zal uiteindelijk helemaal B6 worden. Als die weg een paar jaar klaar is kent bijna niemand het werknummer B6n nog. Omdat dat in de praktijk (=bewegwijzering en wegenkaarten) ook niet gebruikt wordt. En als het in de praktijk niet gebruikt wordt heeft het weinig zin om daar aan vast te houden.

Vergelijk het met de Nederlandse rijksweg 783. Een autosnelweg nog wel. Maar hebben wij een A783? Nee, we hebben een ongenummerd stukje autosnelweg, een aftakking van de A73 die ook als A73 op de hectometerpaaltjes staat.

Het voorbeeld van het project N22 wat René al noemde is ook een goede. Die weg is als N22 gepland en ook gebouwd onder het projectnummer N22. Bij de opening had de weg echter al het nummer N205 gekregen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 14:48

In Duitsland zijn ze ook niet zoals in Nederland. :puh2:
De weg bij Ulm heeft inderdaad ook een autosnelweg karakter, maar de B6n is de eerste met gele borden. Incl. de 300m, 200m en 100m bordjes langs de weg. Die hebben andere Gelbe Autobahnen nog niet voor de B6n gehad. ;) Hier is een foto van de B6n van wikipedia (die ik overigens zelf heb gemaakt):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... enrode.JPG

Binnenkort upload ik ook nog video's van de B6n! De B6 staat inderdaad op de borden vermeld, maar dat wist ik al lang. Voor de B6n zijn er geen oude A36 plannen uit de kast getrokken! Na de val van het ijzeren gordijn hebben ze het plan A36 gemaakt. Dit hebben ze later als de naam B6n uitgevoerd! De B6 is inderdaad de officiele naam, maar de werknaam is en blijft de B6n. De n erachter geeft bij deze weg aan dat het om een A36 plan gaat. Dat is inderdaad niet vaak zo in Duitsland. Maar ja, een uitzondering bevestigd de regel! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 15:15

Zwischen Goslar und der A 14 östlich von Aschersleben wurde die B 6 zu einer gelben Autobahn ausgebaut und heißt in diesem Teil offiziell Bundesstraße 6n. Diese war ursprünglich als Nordharzautobahn (A 36) in Planung, wurde aber vermutlich aufgrund der sonst fälligen LKW-Maut und da eine gelbe Autobahn im Bau meist weniger Protest in der Bevölkerung hervorruft als eine normale „blaue“ Autobahn nun als vierspurige und kreuzungsfreie Bundesstraße gebaut. Der einzige Unterschied zu „blauen“ Autobahnen ist die gelb-schwarze Beschilderung. Die B 6n ist als B 6 beschildert, da die alte Trasse herabgestuft wurde. Für die Städte am Nordrand des Harzes (u. a. Bad Harzburg, Blankenburg, Ilsenburg, Thale, Wernigerode, Quedlinburg) stellt dieser Neubau eine enorme Entlastung dar.

Geplant ist, die B 6n weiter über Köthen, nördlich an Leipzig vorbei bis Torgau und weiter elbaufwärts zu führen bis sie in Meißen ihren bisherigen Verlauf wieder erreichen wird. Zwischen dem Dreieck Vienenburg und dem Bad Harzburger Dreieck wurde die A 395 zur B 6n herabgestuft, um eine einheitliche Nordharzautobahn ohne LKW-Maut zu haben.
Nou? Wat zeggen jullie daarvan?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jun 2008, 15:21

SnarfFlevoland schreef:In Duitsland zijn ze ook niet zoals in Nederland. :puh2:
De weg bij Ulm heeft inderdaad ook een autosnelweg karakter, maar de B6n is de eerste met gele borden. Incl. de 300m, 200m en 100m bordjes langs de weg. Die hebben andere Gelbe Autobahnen nog niet voor de B6n gehad. ;) Hier is een foto van de B6n van wikipedia (die ik overigens zelf heb gemaakt):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... enrode.JPG

Binnenkort upload ik ook nog video's van de B6n! De B6 staat inderdaad op de borden vermeld, maar dat wist ik al lang. Voor de B6n zijn er geen oude A36 plannen uit de kast getrokken! Na de val van het ijzeren gordijn hebben ze het plan A36 gemaakt. Dit hebben ze later als de naam B6n uitgevoerd!
Mis, het is toch echt gewoon het oude BAB 36-plan. En dat plan bestond al in de jaren '70. Het plan wordt nu pas uitgevoerd, onder de werknaam B6n (want de weg krijgt als hij gereed is het nummer B6; tot die tijd loopt de B6 over het oude tracé, daarna over het nieuwe tracé).
De B6 is inderdaad de officiele naam, maar de werknaam is en blijft de B6n. De n erachter geeft bij deze weg aan dat het om een A36 plan gaat. Dat is inderdaad niet vaak zo in Duitsland. Maar ja, een uitzondering bevestigd de regel! ;)
[/quote]
Grappig. In je post van gisteren om 16:58 beweerde je nog stellig dat B6n de officiële naam is. Nogmaals, want je lijkt het niet te snappen, een werknaam zegt niks. Al was die weg als Q924 aangelegd, op de borden staat B6, op de kaarten staat B6, die weg vervangt ook deels de oude B6 dus is die weg de B6. En er zijn genoeg Bxn-wegen die ter vervanging van een gewone Bundesstraße zijn aangelegd en niet omdat het een oud Autobahnplan is. En genoeg Bx-wegen die op het tracé van een geplande Autobahn zijn aangelegd, als Gelbe Autobahn, maar zonder de toevoeging n.
Nou? Wat zeggen jullie daarvan?
Een werknaam, of officiële naam, zegt mij niks en zegt de weggebruiker ook niks. Wat op de borden en op de kaarten staat, daar gaat het om. Tevens geeft het artikel aan dat de oude B6 abgestuft wordt en (precies wat ik al zei) de B6 over de nieuwe weg gaat lopen. Dat die weg in ambtelijke stukken de B6n heet zal de meeste mensen een rotzorg zijn. Wie weet in Nederland nou dat de A18 administratief rijksweg 15 is, of wie weet dat de Deense E45 tussen Kolding en Duitsland administratief de M50 is? Die nummers doen er niet toe.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 15:35

Coen Tunnel schreef:Grappig. In je post van gisteren om 16:58 beweerde je nog stellig dat B6n de officiële naam is.
Dat komt door de verwarring die jullie erin maken! :wijsvinger:
Mis, het is toch echt gewoon het oude BAB 36-plan.
Dat zei ik toch? Ik zei:
SnarfFlevoland schreef:Voor de B6n zijn er geen oude A36 plannen uit de kast getrokken! Na de val van het ijzeren gordijn hebben ze het plan A36 gemaakt. Dit hebben ze later als de naam B6n uitgevoerd!
Hierin bedoel ik dus dat de plannen van de A36 zijn uitgevoerd als B6n! Maar niet dat er B6n plannen zijn, die later in A36 plannen werden omgezet en vervolgens weer terug in de B6n.
Coen Tunnel schreef:Een werknaam, of officiële naam, zegt mij niks en zegt de weggebruiker ook niks.
Ooo... je bent dus in mening veranderd? Eerder in deze topic werd er steeds gesproken dat de B6n geen officele benaming was. Toen zij je dit niet. En nou dat ik een bron neerzet van bewijs, doet het er ineens ineens niet meer toe? Vaag...

De B6 staat inderdaad op de borden en zo komt het ook over aan de weggebruiker. Maar de B6n is de officiële benaming, en op een wegenforum moet je ook kijken wat er 'achter de schermen' van de weg zit en naar de feiten kijken. En de meningen met elkaar delen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Vinny » vr 06 jun 2008, 16:57

B6n een ander routenummer dan B6?

:hahaHAHA:


Sorry hoor dit is de grootste onzindiscussie die sinds de oprichting van het forum gevoerd is.

Hoe zit het echt in elkaar:
In Duitsland worden nieuwe B-wegen die parralel langs bestaande wegen met hetzelfde nummer aangeduid met een 'n' achter het nummer, om zo duidelijk te maken dat het hier het nieuwe tracé betreft. Meestal haalt de 'n' niet meer de bewegwijzering, omdat met het moment van openstelling de bestaande weg 'gedegradeerd' wordt tot Landestrasse of Kreisstrasse (L- of K-route), zodat de weg op het nieuwe tracé niet meer noodzakelijkerwijs met 'n' hoeft te worden aangeduid. Er zijn echter voorbeelden waarbij de 'n' op de bewegwijzering werd gehandhaafd. Meestal omdat er een aansluitend wegvak ontbreekt, of omdat de 'oude' weg niet (meteen) wordt gedegradeerd. De officiele routenummering '6' verandert echter niet, en dit nummer is het eigenlijke routenummer. De post-fix maakt alleen duidelijk welk onderdeel van de route bedoeld wordt (het 'nieuwe' of het 'oude' deel). In persberichten voorziet de Duitse overheid ook wel eens Nederlandse routenummers van het post-fix 'n' om duidelijk te maken dat ook in Nederland een nieuwe aansluitende weg wordt gerealiseerd. Aangezien wij dit verschijnsel niet kennen zal het nooit op de bewegwijzering zichtbaar worden. Voorbeeld hiervan is de N 297n.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 17:10

^^ Inderdaad een beetje onzin allemaal, maar ik moet niet opgeven! Hoe de B-nummers inelkaar zitten wist ik al opzich, maar zoals Vinny het verteld word het nog wel weer wat duidelijker. :)

Maar goed... ik wil alleen zeggen dat de naam B6n blijft bestaan, maar verschillende mensen op dit forum stribbelen tegen, en ja ik moet niet opgeven dus ga ik 100 keer vertellen dat toch de B6n een officiële naam is. Soms spreek ik mijzelf tegen, dat komt soms doordat iedereen me in de verwarring maken. Maar goed, op wikipedia gebruik ik de de officiële naam, maar op het forum en voor de weggebruikers laten we het maar op de B6 houden. Dat scheelt al een heleboel kwaaie gezichten. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jun 2008, 9:11

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Een werknaam, of officiële naam, zegt mij niks en zegt de weggebruiker ook niks.
Ooo... je bent dus in mening veranderd? Eerder in deze topic werd er steeds gesproken dat de B6n geen officele benaming was. Toen zij je dit niet. En nou dat ik een bron neerzet van bewijs, doet het er ineens ineens niet meer toe? Vaag...
Daar heb je een punt, en daar heb je ook gelijk, maar feit is dat dit in dit geval niet overeenkomt met wat er op borden en kaarten staat. Blijkbaar is het (vooralsnog) het officiële nummer, eens zien of dat ook zo blijft als de nieuwe weg helemaal klaar is. Kans is aanwezig dat dat niet gebeurt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 09 jun 2008, 10:48

^^ Daar ben ik ook benieuwd naar! ;) De tijd zal het leren...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 nov 2008, 19:30

Inmiddels is er al weer een nieuw gedeelte van deze weg geopend. Het weggedeelte tussen Aschersleben-Ost en Güsten is in Juli geopend. Sinds september is ook het gedeelte tussen afrit Güsten en de aansluiting bij Strummendorf gereed. Zie: B6n-online.de.

Nog even en we kunnen de A2 links laten liggen als we naar Leipzig gaan. :roll: Of toch maar niet?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Chris » di 04 nov 2008, 19:31

Ik zou de B6n wel overwegen ja. Ook om een wat mooiere route te nemen, en de kans de verkleinen dat je in een file van één van de 3.000 jaarlijkse ongevallen tussen Peine en Helmstedt terecht komt. :puh2:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 nov 2008, 19:37

^^ Inderdaad. Als je de B6n is vergeleken met de A2 een paradijs! Zowel kwa file, als ook kwa natuur! Gewoon een heerlijk mooie weg, zeker als je van de Harz houdt! :hypocrite:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 15:40

De B6 loopt nu tot vlak voor de A14, bij Ilberstedt. Het stuk tussen Ilberstedt en Güsten is echter nog maar met één rijbaan in gebruik. In 2011 moet de B6n aangesloten zijn op de A14 volgens de borden daar.

Afbeelding

De B6 is feitelijk een autosnelweg, grotendeels zonder snelheidslimiet. Als de vluchtstroken breder waren geweest, en de bochten wat minder krap, dan was het net een Autobahn geweest. Als ik het goed heb zitten er echter geen tankstations op de gehele route. Wel parkeerplaatsen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Willem » za 05 jun 2010, 16:09

Die tankstations komen er misschien wel als de hele route af is. Dan zal meer verkeer voor de B6n kiezen als alternatief voor de route A2-A14, zodat er dan meer potentiele klanten voor een eventueel tankstation zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 16:14

De route wordt pas interessant als de B6 2x2 en ongelijkvloers tot de A7 loopt. Ik denk niet dat er veel verkeer zin heeft om door Braunschweig te rijden, zeker gezien de meeste problemen op de A2 ten oosten van Braunschweig wel voorbij zijn. Als je hard wil rijden kan je beter op de A2 blijven tot Magdeburg. De B6 is niet geschikt voor erg hoge snelheden, de bochten zijn scherper en het doorzicht is slechter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: B6n Goslar - Bernburg

Bericht door Pino » za 05 jun 2010, 16:34

Het is een feit dat langs substandaard snelwegen door heel Europa minder verzorgingsplaatsen worden aangelegd. Die keuze lijkt los te staan van het daadwerkelijke gebruik van die routes. Mogelijk wegbeheerders die gewoon de investering niet willen doen voor een verzorgingsplaats?

Plaats reactie