Wat opvalt is dat ondanks dat de A45 door het Sauerland en ander middelgebergte voert, de snelweg relatief weinig hoogteverschillen kent, door de vele Talbrücken heeft men de A45 redelijk op hetzelfde niveau weten te houden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de A3, die veel steile hellingen heeft.
De A45 is wel een drama met wegwerkzaamheden, met name het traject tussen het Gambacher Kreuz (A5) bij Gießen en het Westhofener Kreuz (A1) bij Dortmund. Op dit traject zijn 10 Baustellen en 7 punten met een verlaagde maximumsnelheid (100 of minder) vanwege kapotte bruggen of slecht wegdek. Met name het deel tussen Gießen en Olpe is een drama, elke paar kilometer zijn hier wegwerkzaamheden. Olpe - Lüdenscheid valt daarentegen mee op dit moment.
Als je de 4 routes naar het zuiden op volgorde van hinder zou zetten, dan zou de lijst denk ik zijn
* A45: extreem veel wegwerkzaamheden
* A3: veel korte hindervakken maar geen werkzaamheden met grote hinder op dit moment
* A61: weinig hinder, lijkt de beste route naar het zuiden te zijn op dit moment
* A44-A7: diverse werkzaamheden, vooral hinder rond Kassel, maar vanwege het lagere verkeersaanbod minder vaak problematisch
Ik heb een drietal foto's genomen.
De Talbrücke Bechlingen is een voorbeeld van een kapotte brug met verschoven rijstroken en een verlaagde maximumsnelheid.

A45 Talbrücke Bechlingen-1 by European Roads, on Flickr

A45 Talbrücke Bechlingen-2 by European Roads, on Flickr
Volgens mij was dit de Talbrücke Sechshelden. Oorspronkelijk waren hier 3 rijstroken per richting, nu nog 2 vanwege de slechte conditie. Dit is één van de grootste talbrücken van de A45.

A45 marode brücke by European Roads, on Flickr