Het probleem is echter dat de politiek niet echt iets met deze grootse ontevredenheid doet. Files en wegwerkzaamheden behoren in Duitsland tot het dagelijkse ritueel, waarover iedereen klaagt, maar ter gelijkertijd ook iedereen op een bepaalde manier 'vrede' mee heeft. Want tja, "das ist halt Deutschland..." en men haalt de schouders erover op. Verder zijn er rond verkiezingen altijd belangrijkere thema's bovenaan de agenda. Vluchtelingen, Energiewende, handelsverdragen etc. Naar mijn ervaring laten Duitsers veel te veel hun stem afhangen van een enkel statement (de rest van het partijprogramma maakt velen niet uit). Daarnaast heb je natuurlijk velen die altijd op dezelfde partij stemmen, waardoor daar ook weinig veranderd.
Laatst toen de Gotthardbasis-tunnel in Zwitserland officieel geopend werd, was er hier in Duitsland super veel media aandacht voor. Toen werd er ook best veel op TV en social media gedebatteerd waarom Zwitserland zo'n project binnen een bepaald tijdsbestek en budget afkrijgt en waarom Duitsland dit nooit lukt. Hoewel ik persoonlijk Zwitserland nu niet echt een schoolvoorbeeld vind voor dergelijke argumenten (denk aan A9 in Wallis), had ik toch zelfs iets hoop dat dit wat zou doorzetten naar de politiek, maar het thema werd snel weer overspoeld door vluchtelingen, Amerikaanse verkiezingen, TTIP/CETA, Syrië en Oekraïne. En zo is er dus altijd wel iets anders, hetgeen Duitsers kennelijk nog veel belangrijker vinden dan een slechte infrastructuur (waardoor de economië in Duitsland per jaar miljarden misloopt).
Dus heb je het hier maar van satire TV-programma's nodig die regelmatig wat over de slechte infrastructuur berichten en daarmee dichterbij de waarheid staan als zo'n gemiddeld 'serieus' programma:
Link
"Ach du Scheiße... der Verkehr auf der A3 fließt ja regelrecht! Weit und breit keine Stau! Schnell... errichte eine Baustelle, auf dem Jahrenlang nichts passiert."
"Oh Nein! Eine marode Autobahnbrücke kurz vor dem Zusammenbruch! Jetzt musst du aber wirklich handeln! Drück den Hannelore-Knopf und macht ein Videoblog, indem du darüber redest, dass man echt mal die Brücken reparieren müsse."