[D][A057] Goch - Köln

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [D][A057] Goch - Köln

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 okt 2016, 23:58

Duitsers klagen al langere tijd wel over hun slechte infrastructuur. Dat speelde in ieder geval ook al sterk toen ik medio 2010 in Duitsland kwam wonen. Het eerste wat ik merkte is dat velen zich enorm konden opwinden over de mooie nieuwe/gerenoveerde snelwegen in de nieuwe deelstaten, terwijl in het westen weinig gebeurde. Naarmate ik langer hier woonde, werd dat beeld wel bijgepoetst naar algemene ontevredenheid. Een gegeven waar men al jaren over schijnt te klagen, maar niemand echt actief voor opstaat. Alleen als het dan iets vreemds is (PKW-Maut), dan weten velen zich er wél voor actief te mobiliseren.

Het probleem is echter dat de politiek niet echt iets met deze grootse ontevredenheid doet. Files en wegwerkzaamheden behoren in Duitsland tot het dagelijkse ritueel, waarover iedereen klaagt, maar ter gelijkertijd ook iedereen op een bepaalde manier 'vrede' mee heeft. Want tja, "das ist halt Deutschland..." en men haalt de schouders erover op. Verder zijn er rond verkiezingen altijd belangrijkere thema's bovenaan de agenda. Vluchtelingen, Energiewende, handelsverdragen etc. Naar mijn ervaring laten Duitsers veel te veel hun stem afhangen van een enkel statement (de rest van het partijprogramma maakt velen niet uit). Daarnaast heb je natuurlijk velen die altijd op dezelfde partij stemmen, waardoor daar ook weinig veranderd.

Laatst toen de Gotthardbasis-tunnel in Zwitserland officieel geopend werd, was er hier in Duitsland super veel media aandacht voor. Toen werd er ook best veel op TV en social media gedebatteerd waarom Zwitserland zo'n project binnen een bepaald tijdsbestek en budget afkrijgt en waarom Duitsland dit nooit lukt. Hoewel ik persoonlijk Zwitserland nu niet echt een schoolvoorbeeld vind voor dergelijke argumenten (denk aan A9 in Wallis), had ik toch zelfs iets hoop dat dit wat zou doorzetten naar de politiek, maar het thema werd snel weer overspoeld door vluchtelingen, Amerikaanse verkiezingen, TTIP/CETA, Syrië en Oekraïne. En zo is er dus altijd wel iets anders, hetgeen Duitsers kennelijk nog veel belangrijker vinden dan een slechte infrastructuur (waardoor de economië in Duitsland per jaar miljarden misloopt).

Dus heb je het hier maar van satire TV-programma's nodig die regelmatig wat over de slechte infrastructuur berichten en daarmee dichterbij de waarheid staan als zo'n gemiddeld 'serieus' programma:
Link
"Ach du Scheiße... der Verkehr auf der A3 fließt ja regelrecht! Weit und breit keine Stau! Schnell... errichte eine Baustelle, auf dem Jahrenlang nichts passiert."

"Oh Nein! Eine marode Autobahnbrücke kurz vor dem Zusammenbruch! Jetzt musst du aber wirklich handeln! Drück den Hannelore-Knopf und macht ein Videoblog, indem du darüber redest, dass man echt mal die Brücken reparieren müsse." :rofl2: :rofl2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 19 okt 2016, 14:20

Is NRW nu de ergste deelstaat qua baustelles en kapotte wegen (vanwege het dichte netwerk, misschien nog wel dichter dan Nederland)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 29 nov 2016, 9:57

A57 Köln - Goch

Vorig jaar heb ik op de terugreis vanuit Zuid-Duitsland nagenoeg de hele A57 richting noorden gefotografeerd. Het heeft wat geduurd, maar nu dan eindelijk er wat van geüpload. Aangezien de foto's dus al behoorlijk gedateerd zijn en bovendien de A57 menigmaal op de foto is gezet hierbij een niet al te uitgebreide reportage. Wel even opgesplitst in 2 delen. Deel I loopt van Kreuz Köln-Nord (komende vanaf de Westring van Köln) via Neuss en Kaarst tot aan aan Kreuz Meerbusch.

Deel I Köln - Krefeld

Afbeelding

Afgelegde afstand: ca. 45 km.

108 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 3207291853

In de spoiler enkele 'highlights' in vogelvucht:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Uitsmijter Köln-Chorweiler. De "K" zal nog worden toegevoegd vermoed ik, wellicht inmiddels al aangepast
Afbeelding

2.Afstand van Nijmegen tot aan de poorten van Köln is circa 140 kilometer
Afbeelding

3.Hier al wel aanduiding "stadsdeel van Köln"
Afbeelding

4.Achter de Duitse jungle gaat het ChemPark Dormagen schuil
Afbeelding

5.Vorkbord AS Dormagen
Afbeelding

6.Aankondinging Rasthof Nievenheim (incl. Autobahnkapelle) over 500 m. ter hoogte van de Behelfsbrücke waar inmiddels wat schot in zit (zie eerder deze draad)
Afbeelding

7.T.h.v. Kreuz Neuss-Süd
Afbeelding

8.Vanaf Kreuz-Neuss-Süd gaat het verder over 2x3 richting noorden
Afbeelding

9.Stukje dubbelnummering met de A46 eveneens vanaf voornoemd Kreuz
Afbeelding

10.T.h.v. AS Neuss-Hafen. In vroeger tijden beter bekend als Autobahndreieck Neuss. De B1 is pas later op het bord gekomen
Afbeelding

11.Gestapelde aankondigingen AS/ABKreuz Neuss
Afbeelding

12.Nogal wat plakwerk. Voorheen stond Neuss-Zentrum nog onder Reuschenberg aangegeven en rechtdoor Krefeld erbij. Dubbelnummering gold niet
Afbeelding

Hier het bewijs (via autobahn atlas online - Galerie (kun je tevens bijna 10 jaar terug in de tijd qua situatie op dit wegvak))
Afbeelding

13.Neuss-Zentrum gaat tegenwoordig via geintegreerde aansluiting in het Kreuz Neuss-West
Afbeelding

14.A46 buigt af ri. westen (Heinsberg), einde dubbelnummering
Afbeelding

15.Uitsmijter AS Büttgen/Neuss-Furth. Voorheen viel de 3e rijstrook hier t.h.v. de afrit af
Afbeelding

16.We naderen het Kreuz Kaarst (kruising A52 Roermond <->Düsseldorf)
Afbeelding

17.Ze waren destijds nog druk bezig met de uitbouw van het knooppunt
Afbeelding

18.Ook de bouw van geluidswanden was nog gaande
Afbeelding

19.Dan volgt AS Bovert. Eind 2006 zijn de uitbouw werkzaamheden naar 2x3 hier reeds voltooid
Afbeelding

20...en vlak erna Kreuz Meerbusch (kruising A44 Mönchengladbach - Düsseldorf)
Afbeelding

21.Voorwegwijzer Meerbusch 1000 m.
Afbeelding

22.Uitsmijter op de rangeerbanen
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 nov 2016, 12:19

Mönchengladbach wel als doel voor de A52 en A44, maar niet voor de A46, waar het toch ook geen onlogisch doel zou zijn, zeker niet als je richting het stadsdeel Rheydt moet...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 29 nov 2016, 13:52

Voor alles behalve het Rheydt is het een omweg en kan het verwarring veroorzaken met de meestal kortere A52. Bij de A44 is de keuze ook enigszins raar, normaal is de route via de A52 korter.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 29 nov 2016, 20:57

^^ Eens. Ik zit me overigens af te vragen waar die ruiters ook alweer precies voor zijn, als op onderstaande foto:

Afbeelding

Iemand die het antwoord kan geven? :)<>:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 nov 2016, 1:07

Dat ding komt in de StVO niet voor. Voor zover mij bekend snappen veel mensen niet waar deze pijlen voor dienen.

Wat ik wel gelezen en gehoord heb is dat dit een alternatieve omleiding zou moeten zijn naar een bepaald doel. Net zoals je die oranje pijlen hebt die je via een alternatieve autobaan sturen, maar nu dan met een stuk OWN erbij. Zeker weten doe ik dat echter nog steeds niet.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 30 nov 2016, 13:23

^^ Oké, zoiets zal het wel zijn ja. ;)

Inmiddels heb ik deel II ook volledig geüpload, van Kreuz Meerbusch, langs Krefeld, Moers en Kamp-Lintfort tot aan de grensovergang tussen Goch en Gennep.

122 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 1853/page2

Kaartje:

Afbeelding

Afgelegde afstand: ca. 70 km.

Voor de rit 'In vogelvlucht' zie de spoiler:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Afstandenbord net na Kreuz Meerbusch
Afbeelding

2.Vorkbord AS Krefeld-Oppum
Afbeelding

3.700-meter portaalwegwijzer t.h.v. Krefeld-Zentrum met op de achtergrond de toren van de St. Gertrudiskerk welke staat in stadsdeel Bockum
Afbeelding

4.Dan volgt Krefeld-Gartenstadt/Uerdingen. Krefeld telt zo'n 225.000 inwoners
Afbeelding

5.T.h.v. Moers
Afbeelding

6.Entfernungstafel na AS Moers-Kapellen
Afbeelding

7.Kreuz Moers. Waar eens "Nimwegen" bovenaan prijkte is dat nagenoeg overal vervangen -of overgeplakt in dit geval- door Nijmegen
Afbeelding

8.Uitsmijter AS Moers-Hülsdonk. Die stad telt ook nog ruim 100.000 inwoners
Afbeelding

9.T.h.v. Kreuz Kamp-Lintfort, wat een kleine 40.000 inwoners telt. Knooppunt betreft qua configuratie een onvolledig klaverblad. AS Kamp-Lintfort is enkel te bereiken via de parallelbaan door het Autobahnkreuz
Afbeelding

10.Zo zit dat
Afbeelding

11.Die verkeersborden zul je nog wel een paar keer tegenkomen tot aan de grensovergang
Afbeelding

12.Uitmijter AS Kamp-Lintfort. Noordoostelijk van het AB Kreuz zit nog een Halde, de schoorsteen is van Kieswerk Kamp-Lintfort
Afbeelding

13.Na Kamp-Lintfort en AS Asdonkshof staat het er zo voor qua afstanden
Afbeelding

14.AS Rheinberg
Afbeelding

15.Vorkbord AS Alpen, met aansluiting op B58 ri. Wesel/Geldern
Afbeelding

16.Wilkommen im Wald
Afbeelding

17.We naderen AS Sonsbeck, vanwaar je ook Xanten kunt bereiken
Afbeelding

18.Vorkbord, bedevaartsoord Kevelaer behoort ook tot de mogelijkheden
Afbeelding

19.T.h.v. AS Uedem, vanwaar je tot bij Weeze Airport kunt geraken
Afbeelding

20.Er volgt nog één Raststätte op Duits grondgebied, de volgende is in Nederland op de grens
Afbeelding

21.AS Goch, aansluiting op de B67 ri. Kalkar maar ook op de B9 naar Weeze/Kevelaer/Geldern. Wordt niet aangegeven
Afbeelding

22.Beleef in Kleef
Afbeelding

23.De B9 richting noorden wordt wel bewegwijzerd, zo blijkt (AS Goch-West)
Afbeelding

24.Laatste afstandenbord voor de grens tussen Goch en Gennep
Afbeelding

25.Aankondiging Grenzstation Goch-Autobahn
Afbeelding

26.Uitsmijter
Afbeelding

27.Grensovergang
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 nov 2016, 13:26

Dat stuk op de laatste foto wordt op dit moment vervangen door asfalt dacht ik.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 30 nov 2016, 13:34

GuteFahrt schreef:9.T.h.v. Kreuz Kamp-Lintfort, wat een kleine 40.000 inwoners telt. Knooppunt betreft qua configuratie een onvolledig klaverblad. AS Kamp-Lintfort is enkel te bereiken via de parallelbaan door het Autobahnkreuz
Volgens mij is Kreuz Kamp Lintfort gewoon volledig hoor. Alleen gaat verkeer Oost>Zuid via een trompetboog ipv een klaverlus.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 nov 2016, 17:03

Deze weg kan ik dromen...

Kreuz Ka-Li is inderdaad volledig. Langs het zuid-westelijke quadrant ligt een trompetlus Oberhausen -> Krefeld. Verder is de B528 misschien wat raar aangesloten.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 dec 2016, 10:47

^^ Klopt helemaal wat jullie opmerken. In de gauwigheid eraan voorbijgegaan dat er wel een verbinding is van Oberhausen ri. Krefeld. Ik bedoelde in ieder geval dat er een klaverlus ontbreekt, in die zin is het niet een standaard klaverblad. ;)

M.b.t. ontbreken B9 op de borden t.h.v. aansluiting Goch ben ik zeer benieuwd of dat ook het geval is in de tegengestelde rijrichting. M.a.w. is het een tekortkoming of een bewuste keuze om bijv. Weeze via as Uedem te sturen?

Helaas kan ik even geen foto's van de A57 ri. Köln.

Verder ben ik ook wel benieuwd wanneer AS 7a Asdonkshof is gekomen. Het waarom zal ongetwijfeld met de bereikbaarheid van de industrie/mijnbouwgebieden te maken hebben.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 dec 2016, 11:10

Waarom zo moeilijk doen als de Wegenwiki uitkomst biedt over de vraag van de configuratie van Kamp-Lintfort :)<>:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 11:11

GuteFahrt schreef:M.b.t. ontbreken B9 op de borden t.h.v. aansluiting Goch ben ik zeer benieuwd of dat ook het geval is in de tegengestelde rijrichting. M.a.w. is het een tekortkoming of een bewuste keuze om bijv. Weeze via as Uedem te sturen?
Vanuit het noorden is het wel logisch om Weeze bij deze afrit te vermelden, en de B9 te vermelden aangezien de B9 een stukje meelift op de A57.

Aangezien Weeze via de aansluiting Uedem wordt verwezen zijn er voor de B9 richting zuiden geen relevante doelen vanuit Köln gezien, en men zal met twee afritten naar de B9 achter elkaar wellicht er voor hebben gekozen om eventuele verwarring zoveel mogelijk te vermijden, en daarom het nummer B9 niet te vermelden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 dec 2016, 12:07

@Waldo: je hebt gelijk. ;)

@Coen Tunnel: daar zit wat in, wat je zegt. Bovendien, komende vanaf Kòln pak je normaliter de afrit Alpen voor Geldern (via de B58) en AS Sonsbeck voor Kevelaer.

Oftewel, het zit wel snor. :)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 03 dec 2016, 18:45

GuteFahrt schreef:M.b.t. ontbreken B9 op de borden t.h.v. aansluiting Goch ben ik zeer benieuwd of dat ook het geval is in de tegengestelde rijrichting. M.a.w. is het een tekortkoming of een bewuste keuze om bijv. Weeze via as Uedem te sturen?
Het nummer staat in de andere richting inderdaad (o.a. op foto's van Chris)
Verder ben ik ook wel benieuwd wanneer AS 7a Asdonkshof is gekomen. Het waarom zal ongetwijfeld met de bereikbaarheid van de industrie/mijnbouwgebieden te maken hebben.
Volgens mij rond 2000. Vandaar denk ik ook de uitzonderlijke nummering (de enige afrit met nummer Xa waarbij Xb niet bestaat) - ik vermoed dat men toen de procedure voor invoeging van een afrit nog niet vastgelegd had of er niet mee bekend was.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 03 dec 2016, 20:32

^^ Dat zijn dan foto's van picasa?

Interessant detail m.b.t. Asdonkshof. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 dec 2016, 16:25

De aansluiting Asdonkshof is volgens de historische beelden in Google Earth in / rond 1998 aangelegd. Die aansluiting heeft eigenlijk nauwelijks meerwaarde, in beide richtingen is binnen 2 kilometer een alternatieve aansluiting. Ik vraag me af wat de argumentatie indertijd is geweest om die aansluiting te bouwen. Die afvalverwerkingscentrale is ook via de aansluiting Rheinberg prima bereikbaar, en Kamp-Lintfort is via zowel de aansluiting Rheinberg als de aansluiting Kamp-Lintfort praktisch even snel te bereiken. De aansluiting Asdonkshof lijkt wel voorbereid op een aansluiting richting het oosten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 dec 2016, 19:18

In februari wordt de eerste brughelft van het bruggetje bij Dormagen opengesteld (rijbaan richting Köln). Dit is exact 5 jaar nadat de brug beschadigd werd door een brand. Eind 2017 moet ook de brughelft richting Neuss worden geopend.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/dor ... -1.6489673

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 28 dec 2016, 19:33

Dat is dan deze hier, neem ik aan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 dec 2016, 19:36

Dat klopt. Hier lees je meer over het incident: Incident bij Dormagen

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 03 jan 2017, 18:19

Chris schreef:De aansluiting Asdonkshof is volgens de historische beelden in Google Earth in / rond 1998 aangelegd. Die aansluiting heeft eigenlijk nauwelijks meerwaarde, in beide richtingen is binnen 2 kilometer een alternatieve aansluiting. Ik vraag me af wat de argumentatie indertijd is geweest om die aansluiting te bouwen. Die afvalverwerkingscentrale is ook via de aansluiting Rheinberg prima bereikbaar, en Kamp-Lintfort is via zowel de aansluiting Rheinberg als de aansluiting Kamp-Lintfort praktisch even snel te bereiken. De aansluiting Asdonkshof lijkt wel voorbereid op een aansluiting richting het oosten.
De aansluiting bij Rheinberg begint wel problematisch te worden. Er staan nu al in de spits regelmatig lange afritfiles.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 jan 2017, 18:45

De planning voor de verbreding van de A57. Artikel erbij: http://www.rp-online.de/nrw/staedte/moe ... -1.6528021
Afbeelding
wie ziet de fout op de kaart...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 12 jan 2017, 19:14

BAB42...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 jan 2017, 19:14

AK Neuss-Süd moet AD Neuss-Süd zijn en de A42 is de A59.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 13 jan 2017, 2:34

Is dit misschien de nieuwe nummering, die ingevoerd gaat worden zodra de brug bij Baerl letterlijk in het water gestort is?
Anders is het wel kaaiwerk zegt, de A59 wordt voor A42 uitgescholden, die laatste ontbreekt bijna helemaal...

Wat ook schokkend was geweest was als dit in elk ander land geweest was: In 2018 begint men met het eerste deel, een ander deel begint op onbekende datum, maar er is ook een deel waarmee men in 2024 start. Dat betekent dus dat er op deze weg, rekenen we 2 jaar tijd voor het deel dat in 2024 start, gauw 8 jaar lang ellende zal heersen. Op een weg die al meer dan 10 jaar in de spits elke dag verschrikkelijk vast staat. Lekker bezig... :facepalm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 feb 2017, 14:29

Morgen wordt het verkeer omgelegd over de eerste nieuwe brughelft van de in 2012 afgebrande brug bij Dormagen. Morgen overdag is daarom in beide richtingen maar 1 rijstrook open. Vanaf morgenavond is er dan een 4-0 systeem over de brug en rijdt het verkeer niet meer over de tijdelijke bruggen. De procedures en bouw van de eerste brughelft heeft daardoor op 3 dagen na exact 5 jaar geduurd (op 14 februari 2012 was het incident). Eind 2017 moet ook de tweede brughelft gereed zijn. Dan is de situatie na bijna 6 jaar weer normaal. De bruggen zijn ontworpen op 2x3 rijstroken.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 29 mar 2017, 20:53

Hier nog een artikel inzake uitbouw der A57:

http://www.nrz.de/staedte/moers-und-uml ... 84257.html

Wat mij opvalt is dat hier het gedeelte tussen :KP: Moers en :KP: Kamp-Lintfort als "mogelijk" begin van de werkzaamheden "over 7 à 8 jaar" (2024) wordt betiteld en dus zou je zeggen dat het gedeelte langs Moers eerder kan. Dat is dan afwijkend ten opzichte van het artikel van 12 januari van de Rheinische Post.

Of één van de twee heeft een fout(je) gemaakt in het verslag/kaartje.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mei 2017, 20:46

Tussen 1997 en 2015 is bijna non-stop gewerkt op de 10 kilometer A57 langs Neuss. Inmiddels zijn procedures gestart om het deel tussen het Dreieck Neuss-West (A46) en de aansluiting Neuss-Hafen naar 2x4 rijstroken te verbreden.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/neu ... -1.6814447

De bouwfases op de passage langs Neuss;

* 1985-1986: provisorische verbreding 2x3 (Neuss-West - Neuss-Hafen), vluchtstroken zijn vervallen
* 1997-2001: reconstructie aansluiting Neuss-Hafen
* 2002-2007: aanleg Dreieck Neuss-West
* 2009-2011: verbreding Neuss-West - Neuss-Hafen met vluchtstroken
* 2009-2015: verbreding Kreuz Kaarst - Dreieck Neuss-West naar 2x3
* 2019-202?: verbreding Dreieck Neuss-West - Neuss-Hafen naar 2x4

Tussen 1997 en 2015 was er dus 18 jaar lang bijna non-stop wegwerkzaamheden langs Neuss. In 2019 hoopt men dus weer te beginnen aan het deel tussen Dreieck Neuss-West en Neuss-Hafen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 19:41

Chris schreef:De Rheinische Post meldt dat de verbreding van de A57 door Krefeld volgend jaar gaat starten.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/kre ... -1.6085526

Er wordt 10,2 kilometer van de A57 verbreed naar 2x3 rijstroken, vanaf Moers-Kapellen tot de Raststätte Geismühle, halverwege Krefeld-Oppum en het Kreuz Meerbusch. Zoals helaas gebruikelijk wordt dit ook weer opgedeeld in verschillende deelprojecten. Er staat geen einddatum bij, maar de ervaring leert een bouwtijd van 2-4 jaar per deelproject, dus het lijkt er op dat er tot circa 2025 wegwerkzaamheden zijn door Krefeld. In 2017 starten de werkzaamheden in Oppum, in 2019 bij Geismühle en in 2021 het lastigste deel door Krefeld zelf. En daarna pas het deel aan de noordkant van Krefeld.
Dit bericht was van 2016. Inmiddels is duidelijk dat de verbreding nog meerdere jaren op zich zal laten wachten, behalve wellicht het zuidelijkste deel

De stand van zaken tussen Krefeld en Moers;
* Kreuz Meerbusch (A44) - Krefeld-Oppum: sinds oktober 2017 ligt er een onherroepelijk tracébesluit, dit zou misschien wel snel kunnen starten
* Krefeld-Oppum - Krefeld-Gartenstadt: planvaststelling begint eind 2018
* Krefeld-Gartenstadt - Kreuz Moers: in voorontwerp. Dit zal waarschijnlijk pas ruim na 2020 in bouw gaan (en niet 2017 zoals vorig jaar gemeld).
* Kreuz Moers (A40): reconstructie knooppunt, midden 2018 begint gedetailleerdere planuitwerking.
* Kreuz Moers - Kreuz Kamp-Lintfort: verkenningsfase, voorontwerp begint in 2020

De Rheinische Post meldt nog dat de verbreding tussen Dormagen en het Dreieck Neuss-Süd mogelijk eind 2019 kan beginnen. Dit deel is 9 kilometer lang en kost € 75 miljoen.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/dor ... -1.7199133

Overigens, de kosten hebben een grote stijging doorgemaakt. In 2016 sprak men nog van € 690 miljoen voor het hele traject Köln - Moers, inmiddels meldt men een kostenpost van € 900 miljoen.