[D][A044] Dortmund - Kassel

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[D][A044] Dortmund - Kassel

Bericht door Chris » za 05 sep 2009, 11:18

A44 Dortmund - Kassel

klik op de titel voor de volledige set.

Een serie van de A44 richting het oosten, vanaf Dortmund naar Kassel. Volgens mij een route die al best wel wat forummers gereden hebben, maar er is nog geen fotoserie van geweest bij mijn weten. Deze route loopt vanaf Kreuz Dortmund/Unna tot aan Kreuz Kassel-Süd. Heel bizar is dat je na het Kreuz Kassel-West ineens een bord ziet met "Kassel 20km", terwijl je al eerder een afslag van Kassel gehad hebt. Foutje misschien? De route is zo'n 150 kilometer lang.

Klik hier

route:
Afbeelding

vynkce
2x3 autosnelweg

Re: [FOTO] A44 Dortmund - Kassel

Bericht door vynkce » za 05 sep 2009, 12:09

Dat ziet er mij een mooi nieuw betonnen wegdek uit:
Afbeelding

Hier mag het gras eens gemaaid worden op de pechstrook: :P
Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 05 sep 2009, 14:25

Chris schreef:
Heel bizar is dat je na het Kreuz Kassel-West ineens een bord ziet met "Kassel 20km", terwijl je al eerder een afslag van Kassel gehad hebt. Foutje misschien?
Die afstand is gemeten naar de binnenstad van Kassel. Via de A44-A7 rij je daar met een U-bocht naar toe, zodat de 20 km. wel kan kloppen.

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » za 05 sep 2009, 17:23

Mooie foto's!

Ik reed hier 3 jaar geleden maar het is er niet echt op vooruit gegaan. Slechte zaak!

Leuke Ferrari trouwens :lol:
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 sep 2009, 16:52

Afbeelding
Afbeelding
^De gekke situatie waarbij de B1 twee keer achter elkaar bij zowel de afrit Unna als Kreuz Dortmund-Unna wordt aangegeven.

Afbeelding
^De A443 was toch gedegradeerd? ...

Afbeelding
^... Dat lijkt met dit gele bord inderdaad het geval te zijn.

Afbeelding
^Leuke auto voor de boodschappen.
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 sep 2009, 17:12

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 06 sep 2009, 17:19

^^
Dat zou Máxima "wel een beetje dom" vinden...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 sep 2009, 17:21

En dat vind ik weer typisch een opmerking van een nerd. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 06 sep 2009, 17:23

^^
Geloof jij dat er op de Duitse wegen alleen maar (buitenlandse) nerds rijden? En zo nee: rijden dan alle buitenlanders plotseling verkeerd op dat punt? Je volgt al urenlang de 1 (blauw op wit); je ziet een 1 (geel op zwart) en besluit dan de snelweg te verlaten? :shock:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 sep 2009, 17:42

Urenlang de A 1? :shock: Als het meer dan drie minuten is, is het veel. Ik neem toch aan dat de snelweg in kwestie de A 44 is? :dontknow:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 sep 2009, 20:05

Dat ligt aan de persoon die zegt "route 1" want het is allebei "route 1." Als hij nu zegt A1 of B1 is het duidelijker.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 06 sep 2009, 20:50

Vinny schreef:Urenlang de A 1? Als het meer dan drie minuten is, is het veel. Ik neem toch aan dat de snelweg in kwestie de A 44 is?
Klopt, je hebt gelijk. Ik had niet naar het totale overzicht van de foto's gekeken (noch naar de titel van topic :oops: ), dus ik ging er vanuit toen ik een (A)1 rechtdoor zag, het ook over de A1 ging. Maar goed, dan nog... Ik kan ook zeggen (of had moeten zeggen) : Je volgt al urenlang snelwegen in Duitsland (blauw op wit); je moet naar autoweg 1, die rechtdoor wordt aangegeven. Je ziet ook een 1 (geel op zwart) naar rechts en besluit dan de snelweg te verlaten?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 06 sep 2009, 21:34

Bovendien rijd je niet alleen op wegnummers, maar ook op plaatsnamen. Als je bv. Köln blijft volgen kom je vanzelf op de goede 1 uit.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 07 sep 2009, 11:59

Ik kom daar met enige regelmaat, maar die '1' valt me nu pas op eigenlijk. Al ken ik de route zo goed dat ik ook amper meer op de borden let.. Wat nog wel eens lastig is, als je de route aan andere mensen probeert uit te leggen, dat er zowel een afslag als een knooppunt met de naam Unna dicht bij elkaar liggen. Moet er altijd expliciet bij vertellen dat ze het *knooppunt* Unna moeten hebben en de borden 'Kassel' en 'A44' moeten volgen, want er zijn genoeg mensen die daar in de war raken en er bij de afslag Unna afgaan..

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 nov 2010, 0:00

Bekende snelweg voor mij! :D Er gaat echter wat veranderen...
derWesten.de schreef:A 44 wird zum Nadelöhr

UNNA - Die Autobahn 44 zwischen Werl und Unna wird ab 2014 für drei Jahre ein Nadelöhr. Dann soll der zwölf Kilometer lange Abschnitt sechsspurig ausgebaut werden.

Allein auf Unnaer Stadtgebiet müssen gleich drei Brücken komplett erneuert werden, teilte die zuständige Abteilung Hochsauerland/Hochstift von Straßen NRW mit.

Zum Bauablauf und zu den Kosten konnte der stellvertretenden Pressesprecher Christian Jung gestern aber noch nichts sagen. Nur so viel: Allein der Neubau einer Brücke verschlinge einen zweistelligen Millionenbetrag. In Unna müssen die rund 40 Jahre alte Bornekamptal-, die Bimbergtal-Brücke und die Autobahnbrücke unweit des Ortsteils Kessebüren abgerissen und erneuert werden.

„Die Brücken sind so konstruiert, dass wir eine Fahrtrichtung erneuern und den Verkehr komplett über die verbliebenen zwei Spuren in beide Richtungen führen”, erklärte Jung. Welche Brücke als erste erneuert werde, konnte Jung noch nicht mitteilen. Die Planungen liefen. Eine Umleitung, runter von der A 44, sei aber nicht erforderlich.

Anfang der 70er Jahre stieß der Neubau der A 44 zwischen Dortmund und Kassel auf Unnaer Gebiet. Im vergangenen Jahr wurde der Bereich zwischen der Anschlussstelle Unna-Ost und dem Autobahnkreuz Dortmund-Unna ausgebaut. Streit gibt es nun zwischen dem Bund und der Stadt Unna um Lärmschutz. Den will der Bund nicht leisten. Die Stadt erwägt eine Klage für Lärmschutz.
Waarom bouwen ze niet eerst die A445 af tot en met Hamm? Dan kan alvast heel wat verkeer omrijden via een hoogwaardige snelweg en zal de flessenhals niet zoveel impact maken...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 nov 2010, 0:04

Oh hemel, een 2-0 systeem op dat stuk A44? Dat zal een enorme impact hebben, dat stuk verwerkt 80.000 voertuigen per etmaal! Voor het stuk tussen Unna en Werl kan je de B1 nog nemen zonder door langere bebouwde kommen te hoeven, of omrijden via Hamm en de B63. Gelukkig is de A2 dan allang naar 2x3 rijstroken verbreed zodat die wel wat omrijverkeer kan verwerken. De B63 is een groter knelpunt als alternatieve route. Zuidelijker zijn geen goede alternatieve routes voorhanden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 26 nov 2010, 14:31

Verkeer richting Kassel kan via de A2-A33-A44 langs Bielefeld en Paderborn gaan :idea:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 nov 2010, 15:02

Het is een mogelijkheid, maar wel flink omrijden. Voor de richting Oberhausen is het 35 kilometer om, maar voor de richting Köln is het 45 kilometer langer. Voor vrachtverkeer kost zoiets al snel 40 minuten extra. Via de B63 is het richting Köln maar 15 kilometer om, voor de richting Oberhausen is het zelfs een paar kilometer korter via de B63.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 26 nov 2010, 15:07

Aan de zuidkant heb je helemaal geen alternatief dan via A5-A480-A45 te rijden (en dat is wel een beste afstand) :!:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 nov 2010, 19:47

Het is naar mijn inzicht veel verstandiger om eerst de A445 verder te bouwen tot Hamm en daarna te beginnen aan de ombouw van de A44. Volgens de planningen moet namelijk de A445 tot Hamm in 2015 open gaan. Als ze nou eens die A445 versneld gaan aanleggen en wellicht een jaartje langer wachten met de A44, dan kan dit probleem toch aardig opgelost worden?

Maar goed, zoals op internet en in kranten in overvloed te lezen is, is er veel strijd rond de bouw van de A445 tot Hamm.
Chris schreef:Via de B63 is het richting Köln maar 15 kilometer om, voor de richting Oberhausen is het zelfs een paar kilometer korter via de B63.
Inderdaad, daarvoor is de A445 sowieso al een ultieme poging om zowel de A44 als de A1 te ontlasten van veel verkeer. Overigens is het verkeer dat daadwerkelijk richting Oberhausen gaat vanaf de A44 lang niet zoveel, maar verkeer dat richting Bremen gaat over de A1 is wel genoeg en daarvoor zou de A445 natuurlijk zich ook lonen.
Chris schreef:Zuidelijker zijn geen goede alternatieve routes voorhanden.
Oh, als je daar bekend bent zijn die er heus wel hoor. ;) Ik ben vanuit Dortmund op vrijdagmiddag wel eens wegens grote files op de B1 en de A44 helemaal over L-wegen gereden: Gaat prima! Vooral omdat de B1 tussen Unna en Werl sowieso nu al druk wordt bereden als alternatief voor de A44.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 nov 2010, 19:57

SnarfFlevoland schreef:Als ze nou eens die A445 versneld gaan aanleggen en wellicht een jaartje langer wachten met de A44, dan kan dit probleem toch aardig opgelost worden?
Het wordt tijd voor een Duitse minister Örlings die eens orde op zaken gaat stellen in Duitsland. Ik heb soms ook het idee dat in Duitsland politieke wil ontbreekt om echt eens stappen te zetten. De Lückenschlüße in Duitsland zijn er ook één van lange adem, kijk bijvoorbeeld naar de traagheid rond de planvorming van de A1 en A33. Het is al een hele kunst als een project van "weiterer bedarf" naar "vordringlicher bedarf" gaat. Veel projecten worden heel makkelijk op weiterer bedarf geprioriteerd om daar vervolgens vele jaren tot decennia in te blijven... :nothanks:

Het probleem is misschien ook dat Duitsland nu met een hele sloot extreem dure wegwerkzaamheden zit, veel betonwegen worden nu verbreed en meteen van een "komplettsanierung" voorzien waarbij feitelijk de gehele snelweg opnieuw aangelegd. Dit kost ontiegelijk veel geld (en tijd) waardoor er voor daadwerkelijke neubau weinig over blijft. West-Duitsland is dichtbevolkt en je zit snel op € 15 - 20 miljoen per kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 nov 2010, 21:31

Chris schreef:Dit kost ontiegelijk veel geld (en tijd) waardoor er voor daadwerkelijke neubau weinig over blijft. West-Duitsland is dichtbevolkt en je zit snel op € 15 - 20 miljoen per kilometer.
Daarom vind ik het persoonlijk al wonderlijk genoeg dat zo'n snelwegje als de A46 juist wel wordt verlengd bij Bestwig. Uiteraard vind ik het een heel mooi en goed plan, maar als je naar de verkeersintensiteiten kijkt zijn andere snelwegen veel belangrijker. En die worden dan soms gepasseerd, omdat naar dit soort rustige snelwegen veel geld gaat. We praten hier wel over twee compleet nieuwe (hoge) dalbruggen. De A46 bij Bestwig geeft alleen probleempjes in de weekenden met sneeuw in de skigebieden. Daarbuiten is de B7 door Velmede, Bestwig en Nuttlar wel druk bereden, maar als je dan kijkt naar andere delen, dan stelt het bij Bestwig niks voor. Dan is de B7 tussen Hemer en Menden nog drukker bereden.
Chris schreef:Het wordt tijd voor een Duitse minister Örlings die eens orde op zaken gaat stellen in Duitsland.
Inderdaad! Het bouwen van nieuwe snelwegen gaat in Duitsland zo snel als een zandzak. En als er dan eindelijk eens wat wordt gebouwd, dan komt er een 'Gelbe Autobahn'. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de B51n bij Wittlich. Die Hochmoseltalbrücke is ook alweer zo'n duur project en ook opnieuw weer op een plaats waar de verkeersintensiteiten niet zo hoog liggen. Laten ze beter de A1 tussen Blankenheim en Daun versneld bouwen!

Één ding staat wel absoluut vast: De A44 zal tussen Kreuz Werl en Kreuz Dortmund/Unna een ontzettend grote flessenhals worden. Vooral op zondag avond en maandag morgen staat het vanuit Kassel voor Kreuz Dortmund/Unna helemaal vast. Het traject heeft officieel geen max. snelheid, maar in de praktijk staat de max. snelheid op de matrixborden vaak op 120 km/h of zelfs op 100 km/h ingesteld. Dat stuk schiet van geen meter op. Alleen op zaterdag en zondag ochtend kan je daar flink plankgas geven.

In de andere richting heeft de A44 al een flessenhals effect. Daar is vanuit Kreuz Dortmund/Unna tot vlak voor Kreuz Unna-Ost de snelweg uitgebouwd naar 3 rijstroken. Echter doordat dit nog net voor Kreuz Unna-Ost naar 2 rijstroken gaat, hoopt het verkeer zich helemaal op. En ook door de wegwijzers boven de weg doet het juist vermoeden dat de linker rijstrook blijft bestaan. Dat is echter niet zo. En zo rijden vele mensen (soms expres met hoge snelheid) tot het verdrijvingsvlak door en moet iedereen voor die gasten bovenop de rem. Overigens is dit stukje met 3 rijstroken ook matig opgewaardeerd. Er is geen eens een vluchtstrook. Bij een ongeluk hoopt al het verkeer zich nog meer op.

Enfin, ik ben altijd ontzettend blij dat ik 's middags m'n laatste 15 kilometer heerlijk een rustige snelweg tot m'n beschikking heb als ik uit m'n werk kom... 8-) En 's morgens natuurlijk andersom.

Chris
Moderator

Re: [D][A044] Dortmund - Kassel

Bericht door Chris » ma 26 sep 2011, 20:28

http://www.soester-anzeiger.de/nachrich ... 21725.html

De verbreding van de A44 tussen Unna en Werl is weer een stap dichterbij. Voor de verbreding moeten een aantal dalviaducten afgebroken worden, en men was bang dat er vleermuizen in genesteld zouden zetten. Na 1 jaar zwaar onderzoek hebben ze dan eindelijk vastgesteld dat er geen vleermuizen inzitten. De verbreding is nu op vordringlichen bedarf gezet, en zou vrij snel van start moeten gaan. "Vrij snel" is in Duitsland vaak over 5 jaar of meer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 sep 2011, 23:10

^^
Inderdaad goed nieuws! Ik had het eerder vandaag ook al gelezen. Nog meer verheug ik me op de A445 richting Hamm, alhoewel ik me goed kan voorstellen dat deze verbinding niet heel hard nodig is. De huidige B63 kan namelijk het verkeer prima aan, afgezien het feit dat een toekomstige A445 de reistijd aanzienlijk zal verkorten.

In ieder geval probeer ik nu al zoveel mogelijk de A44 tussen Werl en Unna te vermijden, omdat daar vooral zondagavond en maandagochtend in richting Dortmund flinke files staan en vrijdagmiddag richting Kassel. Een uitbouw is absoluut noodzakelijk, maar tijdens de wegwerkzaamheden zal het alleen maar meer files veroorzaken. De parallel lopende B1 kan uitkomst bieden, alhoewel de weg in Unna met diverse verkeerslichten behoorlijk kan ophouden. Wanneer de A2 klaar is tussen Hamm en Kamener Kreuz rij ik liever om via de B63 en de A2 dan nog op de A44 in de file te staan.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 28 sep 2011, 21:25

SnarfFlevoland schreef:^^
Inderdaad goed nieuws! Ik had het eerder vandaag ook al gelezen. Nog meer verheug ik me op de A445 richting Hamm
Denk je tegen die tijd nog in dat gebied te wonen? Dat zal toch wel 20-30 jaar duren ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 nov 2013, 10:52

*stof*

Sinds ruim een week heeft men de vluchtstrook tussen Unna-Ost en Kreuz Dortmund/Unna voor een weefvak opgeofferd. Daarbij werd voor een deel de toplaag van alle rijbanen in slechts twee dagen vernieuwd. Voor Duite begrippen een erg snelle actie, alhoewel de werkzaamheden enkele forse files op z'n geweten heeft gehad, maar het resultaat mag er zijn. Helaas staan er nog geen borden die de automobilisten attent maken op de nieuwe situatie, waardoor nog veel mensen onnodig invoegen om even later weer uit te voegen. Desalniettemin merk ik duidelijk dat de druk van de ketel is, zodat ook het stuk tussen Werl en Unna-Ost een stuk vlotter kan doorrijden, aangezien bij Unna-Ost en Kreuz Dortmund/Unna geen grote rempartijen meer plaatsvinden.

Hoewel ik de maatregel alleen maar kan toejuigen heb ik ergens het idee alsof het een expiriment is om de complete 2x3 uitbouw tussen Dortmund/Unna en Werl weer op de lange baan te kunnen zetten. Het oorspronkelijke plan om daarmee in 2014 te beginnen gelooft inmiddels niemand meer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 05 nov 2013, 18:48

Toch 2,6 km die dan verbreed is. Nu de andere kant op ook nog.
Ze mogen wel minimaal het deel tussen Kreuz Dortmund/Unna en Kreuz Werl 2x3 maken en liever nog een stukje verder. Pas ten oosten van Kreuz Werl wordt het wat rustiger.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 16 jan 2014, 13:05

Inmiddels kan ik beweren dat de regelmatige files voor Kreuz Dortmund/Unna dankzij het nieuwe weefvak als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. De hele verkeersstroom tussen Werl en Unna rijdt een stuk beter door als voorheen. Er zijn inmiddels bij Unna-Ost ook borden geplaatst die de weggebruikers informeren over het nieuwe weefvak, waardoor ook het onnodig van baan wisselen enorm heeft afgenomen.

Nu wordt het nog tijd de andere richting compleet met drie rijstroken te voorzien tot Unna-Ost, dan zullen ook daar op vrijdagmiddag de (korte) files verleden tijd zijn, aangezien al heel wat verkeer de snelweg bij Unna-Ost verlaat. Nu houdt de derde rijstrook nog kort voor Unna-Ost op. Dat men die voor een paar jaren niet direct heeft doorgetrokken tot Unna-Ost is me een raadsel. We praten hier over slechts 500-800 meter.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 mar 2014, 18:27

Tussen Werl en Soest is een parkeerplaats in beide richtingen flink uitgebreid.

2008
Afbeelding

2013
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 sep 2014, 16:03

Bij Geseke gaat de parkeerplaats Eringerfeld (richting Kassel) flink uitgebreid worden. Dit is momenteel een PWC (parkeerplaats met toilet). Dit wordt de T+R Hellweg, er komt dus een tankstation bij. Tevens wordt het aantal parkeerplaatsen fors uitgebreid van 20 LKW naar 119 LKW en 52 PKW naar 147 PKW plaatsen. Het project kost € 6,1 miljoen. De uitbreiding van de verzorgingsplaats duurt 2 jaar.

Huidige situatie:
Afbeelding