[D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Hajo » wo 01 aug 2018, 18:02

^^ Je legt dus naast de bestaande Autobahn een nieuw talud aan, asfalteren, verkeer in 2x2 configuratie overzetten en oude 2x2 rijbaan renoveren / nieuw aanleggen met 3 rijstroken plus vluchtstrook. Daarna verkeer in één richting overzetten op dat gerenoveerde deel (voormalige oude 2x2 Autobahn) en de nieuwe rijbaan inrichten op 3 rijstroken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 aug 2018, 22:24

Chris schreef: za 21 jul 2018, 21:13 Het gaat volgens mij om het stuk van Offenburg naar Lahr. Ik heb niet de indruk dat de versmalling van 2x3 naar 2x2 bij Offenburg veel problemen oplevert. Het deel van Offenburg tot Freiburg verwerkt zo'n 63.000 tot 73.000 voertuigen per dag. Dat betekent geen grote congestie (behalve werkzaamheden) maar de doorstroming is dan wel belemmerd door de hoeveelheid vrachtverkeer. Er zijn wel meer snelwegen in Duitsland voor dergelijke intensiteiten naar 2x3 verbreed. Op lange-afstandsroutes geldt het belang van goede doorstroming nog wat meer dan in een grootstedelijke regio.
Heb inderdaad sinds de verbreding nog nooit een file op de A5 bij Offenburg meegemaakt, waar de snelweg kort na de afrit van 2x3 naar 2x2 rijstroken teruggaat. Wat wel vaak in noordelijke rijrichting gebeurd zijn heftige remacties tussen Freiburg en Offenburg. Dat rijdt vaak niet prettig. Soms staan er dan korte mini-files. Dan trekt het weer op naar 130 en even later rij je weer met 60. En zo gaat dat de hele tijd daar door. Vooral als zowel veel vrachtverkeer, woon-werkverkeer als ook veel "Europa-Park" verkeer zich op de snelweg bevindt.

Dank een inhaalverbod voor vrachtwagens van 7 tot 19 uur is het stuk overdag overigens prima uit te houden, vooral in zuidelijke rijrichting heb je niet echt van die gekke remacties. Dat is een typisch fenomeen richting noorden. In de vroege ochtend of late avonduren is het stuk tot Freiburg echter wel vrij irritant met regelmatig inhalende vrachtwagens, maar de A5 is nog niks vergeleken met bijv. de A7 op 2x2 stukken.

Opvallend vind ik ook altijd dat kort voor Weil am Rhein ineens de A5 gevoeld rustiger wordt. Er is schijnbaar toch nog vrij veel bestemmingsverkeer voor de regio Lörrach dat niet de grens met Zwitserland oversteekt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » wo 01 aug 2018, 22:27

^^ Of wel. Via de A98/A861...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 22:30

Bij Neuenburg gaat er ook al een vijfde af richting Frankrijk. Eigenlijk wel apart dat er tussen twee grote buurlanden van 65 en 80 miljoen inwoners maar 2 echte snelweggrensovergangen zijn. Lyon is een belangrijk logistiek centrum en verkeer vanaf daar naar Duitsland komt vaak bij Neuenburg Duitsland binnen. Op de Franse A39 en A36 zie je ook veel Oost-Europese kentekens, dat gaat allemaal richting Duitsland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 aug 2018, 22:51

GuteFahrt schreef: wo 01 aug 2018, 22:27Of wel. Via de A98/A861...
Dat doen de allerminste automobilisten op doorreis. Op de A98 zie je ten oosten van Lörrach-Mitte vrijwel alleen nog maar FR, LÖ, BL, BS of AG kentekens. Lokaal verkeer dus.
Chris schreef: wo 01 aug 2018, 22:30 Eigenlijk wel apart dat er tussen twee grote buurlanden van 65 en 80 miljoen inwoners maar 2 echte snelweggrensovergangen zijn.
Velen rijden vanuit noord en west Duitsland ook wel via Trier en Luxembourg, of via Nederland en België. Zeker de A36 is voor behoorlijk wat Duitsers, afhankelijk van de bestemming in Frankrijk of Spanje, niet de meest logische route. En richting zuiden kan de route via Zwitserland ook weer interessanter zijn.

Het valt me op de Franse A36 vrij goed op dat ten westen van Mulhouse al vrijwel geen Duitse kentekens meer te vinden zijn. Ook andere nationaliteiten heb ik er de laatste jaren niet echt gezien. De hele A36 tot Beaune heb ik weliswaar slechts 1x bereden, maar tot Belfort een poos regelmatig. Eigenlijk is daar al 99% Frans, plus een enkele Pool of Duitser.

Men zou ooit wel de B9 als verbinding tussen de Duitse A65 en Franse A35 op moeten waarderen naar autosnelweg. Dan zouden Frankrijk en Duitsland nog drie snelweggrensovergangen hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » wo 01 aug 2018, 23:15

SnarfFlevoland schreef: wo 01 aug 2018, 22:51
GuteFahrt schreef: wo 01 aug 2018, 22:27Of wel. Via de A98/A861...
Dat doen de allerminste automobilisten op doorreis. Op de A98 zie je ten oosten van Lörrach-Mitte vrijwel alleen nog maar FR, LÖ, BL, BS of AG kentekens. Lokaal verkeer dus.
Ergens toch opmerkelijk. Zoals iemand hier op het forum al eens aangaf, je kunt vrij simpel weer naar de A2 via resp. Verzweigung Rheinfelden en Augst. Zit maar een kilometer of twee tussen...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 aug 2018, 23:48

^^ Richting Zürich is het niet of nauwelijks een omweg. Maar toch heb ik bij Basel altijd wel door kunnen rijden (hooguit 2-3 minuten wachttijd), terwijl ik die twee of drie keer dat ik vanuit Duitsland bij Rheinfelden de grens over ging wel 10-15 minuten stond te wachten. De capaciteit is natuurlijk wat beperkter en misschien had ik ook wel gewoon pech.

Als ik toe ben aan een pauze geef ik ook de voorkeur aan de route via Basel, dan heb je nog twee Raststättes onderweg (Schweizer Raststätte Weil am Rhein en Pratteln). Rij ik via Rheinfelden, dan zit er tot vlak voor Zürich niks. Richting Luzern is het ook doorrijden tot na de Belchentunnel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door mhkamp » za 25 aug 2018, 19:49

Chris schreef: vr 11 aug 2017, 15:37 Volgend jaar komt op de A5 tussen Zeppelinheim en Darmstadt/Weiterstadt het eerste stuk Autobahn met bovenleiding voor elektrische vrachtwagens. Het project omvat 10 kilometer en moet eind 2018 opgeleverd worden. Kosten worden niet genoemd in het persbericht van Hessen Mobil.
Foto's van 24 mei 2018:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » ma 27 aug 2018, 11:45

Geen [36] schildjes meer voor Frankrijk/Mulhouse.

Oud:

Afbeelding

Afbeelding

'Nieuw':

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan http://autobahn-bilder.de/ en http://www.autobahnen.net/ (mhkamp)!
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door nederland24 » di 28 aug 2018, 20:44

Een verslechtering als je het mij vraagt. Volgens mij zijn de E-nummers niet de primaire wegnummering in Frankrijk. Op de A4 en de A57 richting Nederland gebruiken ze toch ook gewoon rode wegnummerschildjes. Bestaat er geen eenduidig beleid om buitenlandse wegnummers aan te geven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » wo 29 aug 2018, 13:15

^^ Blijkbaar niet. Heb nog wel een voorbeeld gevonden van andere buitenlandse wegnummers gevonden op Duitse borden:

Afbeelding

^Op nadering van de Luxemburgse grens op de A8. Van/voor de grensovergang op de A6 naar Frankrijk heb ik geen foto's kunnen vinden, maar ben wel benieuwd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door marcel » zo 02 sep 2018, 13:12

Foto van April van het laatste bord voor de grens:
Afbeelding
Blijkbaar hebben ze het nummer 6 overgeplakt. Overigens was mij dat niet eens opgevallen tot nu toe ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » zo 02 sep 2018, 13:59

Opmerkelijk. Zoals je die E54 eigenlijk ook opmerkelijk kunt noemen voor Mulhouse, vanwege het feit dat er bij :KP: Neuenburg helemaal geen nummers worden weergegeven voor Frankrijk.

@marcel: ik neem aan dat dit A6 exemplaar tussen Dreieck Saarbrücken en :AS: SB-Goldene Bremm staat? Of tussen Goldene Bremm en de grens?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 02 sep 2018, 14:41

Mogelijk gaan ze dat op Neuenburg alsnog doen, als er nu dan toch een vervangingsronde gaande is van dr A5-bewegwijzering in Südbaden. De Duitse richtlijn is stil over dit soort grensoverschrijdende situaties, dus dit is een kwestie van nadere richtlijnen op deelstaat-niveau of (wanneer die niets voorschrijven) de smaak van het moment bij het regionale Autobahnamt. Daarom dus ook de verschillen tussen de Nederlandse schildjes in NRW, niets in het Saarland en een eerder gemengd beeld in veel andere deelstaten. In Baden-Württemberg was dit meen ik de enige plaats waar het buitenlandse wegnummer op enige manier werd weergegeven, dus we zullen zien wat er precies van zal komen.

Ikzelf zou daar het liefste een rood-wit A36-schildje zien. En bij de verwijzingen [snelweg] Paris verder noordelijk op de A5 ook een A35-schildje (bij Baden Baden is er ook geen E-schildje dat gebruikt zou kunnen worden). Maar ik denk niet dat dat erin zit.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » zo 02 sep 2018, 14:54

Baden-Baden:

Afbeelding

Voorheen was het altijd Straßburg op dit stuk. Dat lijkt (bijna) geheel van de borden verdwenen ondertussen. Alsnog ziet Strasbourg-Nord en -Süd er wel wat maf uit. Vergelijkbaar met dat de Duitsers Nijmegen-Nord zouden weergeven. ;) Edit: valt eigenlijk mee, want Nord is zowel Frans als Duits voor noord. Bij zuid scheelt het de umlaut...

Afbeelding

Ik dacht trouwens dat Bourtange het enige toeristische bruine bord was in Duitsland met 'reclame' voor een bestemming in een ander land. Deze zou je ook nog een beetje zo kunnen zien, al is het uiteindelijk een grensgeval. Maar 't staat al wel vast in het Frans genoemd:

Afbeelding

https://de.wikipedia.org/wiki/Passerelle_des_Deux_Rives
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 02 sep 2018, 15:16

GuteFahrt schreef: zo 02 sep 2018, 14:54
Voorheen was het altijd Straßburg op dit stuk. Dat lijkt (bijna) geheel van de borden verdwenen ondertussen. Alsnog ziet Strasbourg-Nord en -Süd er wel wat maf uit. Vergelijkbaar met dat de Duitsers Nijmegen-Nord zouden weergeven.
Je hebt ook nog Strasbourg-Mitte bij afrit Appenweier. Uiteindelijk zou ik Strasbourg-Centre er in Duitsland ook raar uit vinden zien. Een centrumsymbool zou je hier nog wel hebben kunnen redden, maar bij de afrit naar de Pont Pfimlin moet je met je billen bloot.

Overigens meen ik dat Strasbourg vanaf Karlsruhe uitsluitend terugkwam op de afstandenborden, feitelijk zoals je het nu ook ziet. De voornaamste verandering is het verdwijnen van het exoniem geweest, zoals vamah 2000 ook Duitse richtlijn was. Én het vermelden van de stadsdelen/windrichtingen. Dat begon bij opening van de Pont Pfimlin in 2002. De vermelding Nord over de sluis bij Gambsheim kwam volgens mij nog wat later.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door boe! » zo 02 sep 2018, 16:07

GuteFahrt schreef: zo 02 sep 2018, 14:54 Ik dacht trouwens dat Bourtange het enige toeristische bruine bord was in Duitsland met 'reclame' voor een bestemming in een ander land.
Je hebt ook nog Kloster Ter Apel Westerwolde langs de A31.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » zo 02 sep 2018, 16:30

^^ Je hebt gelijk. Heb al een foto van harry gevonden:

Afbeelding

Hij staat hier niet tussen: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... _A3xx#A_31
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » zo 02 sep 2018, 17:06

Pino schreef: zo 02 sep 2018, 15:16 Overigens meen ik dat Strasbourg vanaf Karlsruhe uitsluitend terugkwam op de afstandenborden, feitelijk zoals je het nu ook ziet.
Wat bedoel je hier mee?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door mhkamp » zo 02 sep 2018, 17:41

GuteFahrt schreef: zo 02 sep 2018, 16:30 ^^ Je hebt gelijk. Heb al een foto van harry gevonden:
Afbeelding
Tijd voor een nieuwe serie :|
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 02 sep 2018, 19:42

GuteFahrt schreef: zo 02 sep 2018, 17:06
Pino schreef: zo 02 sep 2018, 15:16 Overigens meen ik dat Strasbourg vanaf Karlsruhe uitsluitend terugkwam op de afstandenborden, feitelijk zoals je het nu ook ziet.
Wat bedoel je hier mee?
In Duitsland zie je vaak dat op de afstandenborden meer doorgaande doelen staan dan op portaalborden voor rechtdoor. Bij een reguliere afrit althans. Daarentegen staat op die portaalborden voor rechtdoor vaak de naam van de volgende afrit (net zoals je dat ziet op vorkborden), terwijl die dan weer nooit zal terugkomen op afstandenborden.

Dat is precies wat je nu ziet tussen Karlsruhe en Strasbourg. De afstandenborden zeggen Basel / Freiburg / Strasbourg / [regionaal doel als Rastatt of Offenbach]. De portaalborden zeggen voor rechtdoor Basel / Freiburg / [volgende afrit / lokaal rechtdoordoel]. Ik heb niet het idee dat het ooit anders is geweest sinds hier portaalborden staan. Maar misschien las ik in jouw opmerking onder een portaalbord zonder Strasbourg/Straßburg ten onrechte dat jij meende dat dat vroeger wel (als Straßburg) op de portaalborden had gestaan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » zo 02 sep 2018, 20:30

Dat klopt. Dat bedoelde ik niet. ;)

Heb trouwens op de foto's van mhkamp gezien dat er nog steeds Straßburg op twee doelenborden staat bezuiden Karlsruhe. Verder, de uitzondering die men maakt voor Strasbourg-Süd is ook opmerkelijk. Die bestemming verschijnt een keer op het rechtdoorbord op een portaal ten koste van Freiburg. Later is dat dan weer geruiterd... :?
Pino schreef: zo 02 sep 2018, 19:42 Offenbach
Burg :yes:

De foto's erbij:

Afbeelding

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 02 sep 2018, 21:44

^^ Niet de eerste keer dat ik Offenbach en Offenburg door elkaar haal ;)

Het geklooi met de doelen Freiburg en de stadsdelen van Strasbourg bij de afritten Achern/Strasbourg-Nord en Appenweier/Strasbourg-Mitte laat zich ergens wel verklaren, maar het verdient op allerlei manieren geen schoonheidsprijs. Bij Achern is Appenweier de naam van de volgende afrit, maar moet naast Strasbourg-Nord natuurlijk wel een contrasterend Straatsburgs rechtdoordoel worden neergezet. Dat dit ten koste van het tweede Fernziel Freiburg is gebeurd, is niet netjes. De wijze waarop dit dan is ingekleed bij afrit Appenweier is wel zoals het hoort, al zou het natuurlijk mooier zijn om Strasbourg-Süd op de regel onder Basel/Freiburg te brengen. Overigens verbaast het me bij Achern ook dat alleen Strasbourg-Süd met vliegveld het lokale rechtdoordoel zijn. "Mitte" bedient toch het grootste deel van de stad. Voor mijzelf is dit trouwens een zoveelste voorbeeld dat volgende afritnamen als Appenweier alleen maar in de weg zitten wanneer ze verplicht overal als rechtdoordoel moeten worden vermeld.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » di 04 sep 2018, 23:18

Hier was ik ook nog benieuwd naar:
Pino schreef: zo 02 sep 2018, 14:41 Daarom dus ook de verschillen tussen de Nederlandse schildjes in NRW
Welke verschillen?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » wo 05 sep 2018, 6:50

^^ Doel niet op verschillen binnen NRW in de manier waarop zij Nederlandse schildjes aangeven, maar op het feit dat andere deelstaten op andere manieren verwijzen naar buitenlandse wegnummers.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » wo 05 sep 2018, 15:24

Ah, op die manier. Niedersachsen doet helemaal niet aan Nederlandse snelwegnummers.

Terug naar de A5, vraag me even af of de A862 in het verleden op de borden stond bij :KP: Neuenburg. Had er op het forum meen ik wel eens over gelezen en ik dacht het zo was, maar ik weet het niet zeker.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » wo 05 sep 2018, 15:43

^^ Zoek het forum af op A862 en je komt vooral posts tegen die het tegendeel suggereren - dat het nummer niet bewegwijzerd stond. Zie bijvoorbeeld hier. Kan het mezelf ook niet herinneren van vroeger - maar dat zegt met het verloop van de jaren en het aantal keren dat ik hier daadwerkelijk ben geweest voor afschaffing niet superveel.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » wo 05 sep 2018, 15:49

Oké. Zelf heb ik nog een oude foto, maar dan moet ik op zolder kijken. Ga het binnenkort eens opzoeken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » wo 05 sep 2018, 17:11

Kort overzicht van hoe Duitse deelstaten (in mijn herinnering) wegnummers aangeven rond de grens. Met de klok mee (maar zonder diepgaand onderzoek).
  • Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern, Brandenburg: reguliere vermelding Duits A-nummer op vorkbord, A+E-nummer op afstandenbord van laatste afrit.
  • Sachsen: wisselend beeld. Naar Polen alleen een E-nummer rechtdoor op vorkbord en afstandenbord van laatste afrit. Op A17 echter reguliere Duitse A+E-vermelding.
  • Bayern: Tsjechisch nummer naast A+E-nummer op afstandenbord laatste afrit voor grens, wel regulier vorkbord met alleen Duits A. Bij Oostenrijkse grens echter slechts reguliere Duitse A+E-vermelding.
  • Baden-Wurttemberg: reguliere Duitse A+E-vermelding op vorkbord en afstandenbord laatste afrit voor grens. Wel de bekende E-verwijzing rond :KP: Neuenburg.
  • Saarland: Luxemburgse A13-vermelding naast E-nummer op laatste afrit A8. Op laatste afrit A6 alleen E-nummer op afstandenbord (kan zo vlug niet achterhalen wat op vorkbord staat).
  • Rheinland-Pfalz: E-schildjes voor buitenlandse bestemmingen op laatste stuk A64. Belgische A27 in Duits schildje op afstandenbord na laatste afrit A60.
  • NRW: Nederlands wegnummer onder de streep op laatste afstandenbord voor de grens; Duits wegnummer nog boven de streep en op vorkbord. Een E40-schildje voor rechtdoor op de laatste afrit van de A44.
  • Niedersachsen: geen vermelding buitenlands wegnummer. Duits wegnummer nog boven de streep en op vorkbord.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 sep 2018, 23:25

Nog twee oudere voorbeelden van Harry:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie