[D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door BABKay » za 12 aug 2017, 19:13

Wat een belachelijk project dit. Er zijn toch ook nog wel andere manieren om de uitstoot van vrachtwagens tegen te gaan? :rooie:
Verder hoop ik dat men die bovenleiding niet boven de volledige beide rijbanen gaat hangen, want dat zou betekenen dat er 8 rijstroken van bovenleiding voorzien moeten worden. :heygrr:
Laat ze er eerst maar eens voor zorgen dat de wegen weer in een wat betere staat worden!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 sep 2017, 9:26

Het lijkt me goedkoper om die vrachtwagens van stalen wielen te voorzien de autobahn van bovenleiding :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » do 26 okt 2017, 17:05

GuteFahrt schreef:https://bnn.de/nachrichten/autobahn-zwi ... -nadeloehr

^De voorbereidingen zijn inmiddels begonnen voor een Baustelle aan de zuidkant van Karlsruhe. Tussen Karlsruhe-Süd en Rastatt-Nord gaat men het beton over een lengte van zo'n 10 kilometer vervangen. Verkeer komt vanaf juni over de oostelijke rijbaan te rijden, wel met 2x2 rijstroken.

Volgend jaar gaat het systeem omgezet worden naar de westelijke rijbaan, dan is de oostelijke rijbaan aan de beurt. Het zal 2 jaar gaan duren.
Chris schreef:Een 4-0 systeem met 93.000 voertuigen per dag. Dat zal tot flink wat congestie gaan leiden denk ik. Dit is het drukste deel tussen Karlsruhe en Basel.
De eerste fase van de renovatie tussen Rastatt en Karlsruhe is afgerond, vannacht is de rijbaan weer vrijgegeven. Wel moet eerst de Baustelle nog verwijderd worden, dat duurt nog tot begin november.

Sinds begin juni zijn 172 ongevallen in de Baustelle geregistreerd. Bijna dagelijks stonden er lange files, vertragingen van 1 uur of meer kwamen zeer frequent voor. Volgend jaar wordt het niet beter, dan wordt de andere weghelft aangepakt.

Het toont maar weer aan waarom betonwegdek een drama is. Twee jaar lang zeer grote overlast om 10 kilometer te renoveren... En daarna gaan ze waarschijnlijk gewoon het volgende wegvak aanpakken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door BABKay » ma 18 dec 2017, 14:06

Vandaag is het startschot voor de bouw van een bovenleiding boven de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt gegeven: http://www.hessenschau.de/wirtschaft/st ... e-100.html
De bovenleiding moet tussen Zeppelinheim en Darmstadt/Weiterstadt aangebracht worden. Dit traject is ongeveer 10 km lang.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » ma 18 dec 2017, 16:31

Volgens Hessen Mobil gaat het om 5 kilometer per richting. De kosten bedragen € 15 miljoen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » ma 05 mar 2018, 18:41

Vandaag is echt begonnen met de bouw van de bovenleiding voor vrachtwagens op de A5 tussen Langen/Mörfelden en Weiterstadt. Het gaat om 5 kilometer per richting.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » di 13 mar 2018, 16:45

https://www.morgenweb.de/mannheimer-mor ... 14722.html

^De werken op de A5 in Baden-Württemberg gaan weer los, ditmaal op de A5 tussen :AS: Heidelberg/Schwetzingen en :KP: Walldorf. Over een lengte van 10 kilometer wordt beton verwijderd, de ondergrond verstevigd en nieuw asfalt aangebracht. De werkzaamheden gaan tot eind oktober duren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Harald80 » zo 08 apr 2018, 13:57

Wat een vervelende weg is de A5 tussen Darmstad en Karlsruhe toch geworden. Kwam hier in het verleden elk jaar wel een paar keer langs en het was altijd drama (vooral bij Bruchsal), totdat ik de route via de A61-A65-B9-franse A35 ontdekte. Dat was een verademing. Weet iemand wanneer de werkzaamheden op dit stuk A5 eigenlijk klaar zijn? Want er zijn al behoorlijk wat delen aangepakt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door duikgek89 » zo 08 apr 2018, 15:01

Tussen Darmstadt en :KP: Walldorf kun je naar mijn mening beter de A67 - A6 route pakken. Dus bij het Darmstädter kreuz NIET A5 Basel volgen maar afslaan naar de A67 Mannheim, Heilbronn. Pas bij :KP: Walldorf wissel je dan naar de A5 richting Basel.

Daarmee ontloop je het geklooi bij Bruchsal overigens niet.


Ander alternatief: A61 - A65 - B10 - L605 - A5. Dan hoef je niet door Frankrijk heen. De B10 - L605 doorsteek is een vlotte en makkelijke route, quasi snelweg maar allemaal net wat smaller, drukker en trager. En er staan ook wat flitspalen. Overigens ben ik helemaal geen fan van de A61.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Harald80 » zo 08 apr 2018, 22:06

duikgek89 schreef: zo 08 apr 2018, 15:01 Overigens ben ik helemaal geen fan van de A61.
Dat was ik ook nooit omdat de weg over grote delen nog steeds 2x2 is en dus filegevoelig. Echter de laatste paar jaren in de zomervakantie steeds de A61 genomen richting zuiden en dat ging altijd prima, terwijl de A3 volstond met tientallen kilometers file door ongelukken en baustellen. De doorsteek via de B10 bij Karlsruhe heb ik nog niet geprobeerd, dat gaan we nog eens doen. Weet iemand wanneer de werkzaamheden aan de A5 Darmstadt-Basel klaar zijn?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door duikgek89 » zo 08 apr 2018, 23:07

Op de drukkere dagen kan de A61, zeker in het beun-seizoen, inderdaad een verstandigere keuze zijn dan de A3. Zelf probeer ik die dagen echter te mijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 19:54

Er komen wat Baustellen bij op de A5.

Het grootste probleem wordt de tweede fase van de betonrenovatie tussen Ettlingen en Rastatt. Vanaf 12 juni t/m 10 november zijn hier maar 4 rijstroken open, vorig jaar zorgde dit voor ernstige hinder met regelmatig meer dan 1 uur vertraging op vrijdag/zaterdag, plus zeer veel aanrijdingen. Nu wordt de andere kant gedaan.

Tussen 2 mei en 8 juli is er ook nog een 5+1 Baustelle tussen Bühl en Baden-Baden voor wegdekrenovatie. Deze levert vermoedelijk weinig hinder op. Dit beton is nog geen 5 jaar oud.

Op 30 juli start een Baustelle tussen Lahr en Ettenheim met 4 smalle rijstroken. Dit kan ook hinder opleveren, maar vermoedelijk niet zo groot als bij Rastatt.

In de zomer zijn geen langdurige Baustellen rond Bruchsal gepland dit jaar volgens de baustellen-bw.de website. Wel wordt er nog gewerkt rond het Kreuz Walldorf maar dat moet eind juni klaar zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door waldo79 » ma 09 apr 2018, 20:07

^^Beton vervangen wat pas 5 jaar oud is :schrikreactie:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Rogier » ma 09 apr 2018, 22:00

^^ Kan mij niet voorstellen. Ik denk eerder een oppervlaktebehandeling, maar een uitvoertermijn 9 - 10 weken is wel erg lang.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Harald80 » ma 09 apr 2018, 22:36

waldo79 schreef: ma 09 apr 2018, 20:07 ^^Beton vervangen wat pas 5 jaar oud is :schrikreactie:
Het verbaast me niet eens....die autobahnen zijn niet meer wat ze geweest zijn :s Heb de weg al een tijdje niet meer gereden maar herinner me dat de A3 vanaf Oberhausen naar de NL grens zo hobbelig was dat iedereen er op de linkerrijstrook bleef hangen....rechts was niet te doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 apr 2018, 23:01

^^ Ik rij daar regelmatig, maar dat valt wel mee. Alleen tussen Dinslaken en Hünxe is het beduidend slechter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door duikgek89 » ma 09 apr 2018, 23:03

Het valt best mee. Mensen blijven links hangen omdat ze niet kunnen rijden.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Harald80 » ma 09 apr 2018, 23:32

Zoals ik al zei heb ik de weg al een tijdje niet meer gereden. Heb echter duidelijk in m'n geheugen dat dit stuk weg zulke slechte stukken had dat iedereen links bleef rijden omdat de rechterrijstrook bijna niet te berijden was vanwege slecht asfalt. Een paar jaar geleden zijn delen ervan verbeterd, ik stond op de terugweg vanuit Zwitserland in een kilometerslange file vanwege een ongeluk in de baustelle.....

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door duikgek89 » ma 09 apr 2018, 23:58

Ik rij die weg nu 10 jaar vrij regelmatig en heb nooit problemen gehad met slecht wegdek op de rechterrijstrook. Ook niet met 180+ (daarmee rij je op zondagochtend vroeg ook rechts).

Goed, fantastisch is het zeker niet en het is echt wel hobbelig maar niet zodanig dat ik dat een goede reden vind om links te plakken.

Daarbij: Rij je daar op momenten dat er veel Duitsers rijden, dan wordt er door hen wel rechts gereden. En niet altijd langzaam. Verbazingwekkend gezien hun treuzel en linksplak wangedrag na de grens.
Rij je er op een moment dat Nederland op pad is, dan zit je regelmatig achter mensen die met 140 a 150 denken dat ze heel hard rijden en eeuwig links blijven plakken. Misschien dat daar mensen tussen zitten die zich met hogere snelheiden dan ze gewend zijn niet op iets hobbeliger asfalt dan ze gewend zijn willen begeven. Dat snap ik best maar maakt het niet correct.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door boe! » di 10 apr 2018, 18:14

Coen Tunnel schreef: ma 09 apr 2018, 23:01 ^^ Ik rij daar regelmatig, maar dat valt wel mee. Alleen tussen Dinslaken en Hünxe is het beduidend slechter.
En daar zijn ze nu met werkzaamheden bezig om dat te verhelpen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 apr 2018, 16:01

Rogier schreef: ma 09 apr 2018, 22:00Kan mij niet voorstellen. Ik denk eerder een oppervlaktebehandeling, maar een uitvoertermijn 9 - 10 weken is wel erg lang.
Waarschijnlijk 2 weken voor de inrichting van de Baustelle, 4 weken voor het niks doen, 2 weken voor de uitvoering en weer 2 weken voor het opruimen van de wegwerkzaamheden. :facepalm:
Chris schreef: ma 09 apr 2018, 19:54 Er komen wat Baustellen bij op de A5.
Eigenlijk is het ongeveer dat wat het vorig jaar ook was. Wegwerkzaamheden tussen Karlsruhe en Raststatt met kans op ernstige hinder en twee wegwerkzaamheden rond Lahr en Ettenheim (actueel is daar al 1 ingericht), welke echter niet zoveel hinder opleveren (in zuidelijke richting dank de dosering van de wegwerkzaamheden bij Ettlingen sowieso niet). Zolang het nog niet zoveel wegwerkzaamheden worden als op de A7, kan ik er wel mee leven. Voor de passage Karlsruhe-Raststatt is gewoon een goede tijdsplanning nodig, dan kom je er prima langs, en anders de Franse A35 pakken.

Nu komen er weliswaar wegwerkzaamheden bij Baden-Baden, maar daarvoor was het vorig jaar in zuidelijke richting kort voor Dreieck Weil am Rhein goed raak, waar het van 2 naar 1 rijstrook ging met Vmax 40. Dat was vrij hinderlijk.
duikgek89 schreef: ma 09 apr 2018, 23:58 Daarbij: Rij je daar op momenten dat er veel Duitsers rijden, dan wordt er door hen wel rechts gereden. En niet altijd langzaam. Verbazingwekkend gezien hun treuzel en linksplak wangedrag na de grens.
Rij je er op een moment dat Nederland op pad is, dan zit je regelmatig achter mensen die met 140 a 150 denken dat ze heel hard rijden en eeuwig links blijven plakken. Misschien dat daar mensen tussen zitten die zich met hogere snelheiden dan ze gewend zijn niet op iets hobbeliger asfalt dan ze gewend zijn willen begeven. Dat snap ik best maar maakt het niet correct.
Dat is ook conform mijn ervaringen daar. Dat verschil is heel opmerkelijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » wo 18 apr 2018, 20:07

De A5 krijgt een Baustelle ter hoogte van het Reiskirchener Dreieck (A480) bij Gießen, in de richting van Kassel. Het kost blijkbaar 6-7 maanden om 950 meter rijbaan te renoveren:
  • Auf rund 950 Metern wird nun die dortige Fahrbahn in Fahrtrichtung Kassel grundhaft erneuert. Im Zuge dieser grundhaften Sanierung werden der Asphalt sowie die unter dem Asphalt noch vorhandene alte Betonfahrbahn ausgebaut. Anschließend wird der Untergrund der Fahrbahn neu verfestigt und rund 30 Zentimeter dick neue Asphaltschichten eingebaut. Die Bauarbeiten sollen voraussichtlich im Herbst dieses Jahres abgeschlossen werden.
Er ligt dus beton onder het asfalt dat verwijderd moet worden. Tijdens de werkzaamheden blijven het huidige aantal rijstroken voorhanden. Ik ben benieuwd wat de impact op het verkeer is, want de A5 is notoir vanwege de vrijdagmiddagfiles als de Ost-Westpendel van Frankfurt naar Oost-Duitsland teruggaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » do 05 jul 2018, 18:21

Op de A5 bij Bruchsal worden twee bruggen gesloopt. Daarom wordt er vanaf vrijdag een Baustelle ingericht. Het inrichten van de Baustelle duurt 3 weken, de rijrichting Frankfurt is te zwaar beschadigd om nog 1,5 jaar als Baustelle-verkeersvoering te dienen. Er wordt een tijdelijke rijbaan met 2 rijstroken richting Frankfurt ingericht, waarna de oorspronkelijke rijbaan eerst gerenoveerd wordt tot er vanaf eind juli een definitieve verkeersvoering is. Volgende week is er daarom tijdelijk sprake van een 2+2 systeem wat de nodige hinder zal opleveren.

Uiteindelijk is er vanaf eind juli dan een 6+0 systeem, waarbij de rijrichting Frankfurt gesplitst loopt, 1 rijstrook op de oorspronkelijke rijbaan en 2 op de tijdelijke rijbaan. De rijrichting Karlsruhe wordt dan ook op de oorspronkelijke rijbaan richting Frankfurt omgelegd. De werkzaamheden duren tot in 2020.

Ik vraag me overigens af hoe ze dit nou precies gaan doen met die tijdelijke rijbaan. Het persbericht is er niet heel duidelijk over, behalve dat het aan de oostkant komt.

De A5 is een beetje een saga tussen Walldorf en Karlsruhe, bijna elk jaar is er wel ergens een Baustelle met veel hinder. In 2016 was er ook al een grote Baustelle op de A5 bij Bruchsal. Ik snap ook niet waarom ze al die vervangingen van bruggen niet voorbereiden op 2x4 rijstroken. Als er besloten wordt tot een verbreding moet alles weer op de schop.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A005] Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door mhkamp » zo 08 jul 2018, 13:45

Chris schreef: vr 11 aug 2017, 15:37 Volgend jaar komt op de A5 tussen Zeppelinheim en Darmstadt/Weiterstadt het eerste stuk Autobahn met bovenleiding voor elektrische vrachtwagens. Het project omvat 10 kilometer en moet eind 2018 opgeleverd worden. Kosten worden niet genoemd in het persbericht van Hessen Mobil.
Afbeelding

Afbeelding

Foto's van de terugweg heb ik nog niet on-line staan. Momenteel erg druk.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » za 21 jul 2018, 19:38

De geplande verbreding van de A5 tot aan Lahr (Schwarzwald) is met circa 3 jaar vertraagd. De reden is dan men de planvorming niet wil starten tot in 2021 de planningstaak wordt overgenomen door de federale regering. Daardoor zal een bouwstart pas rond 2027 het geval zijn, zo melden diverse media.

Ik hoop dat dit geen trend wordt in Duitsland, niet met procedures beginnen omdat dit vanaf 2021 de taak wordt van het Fernstraßen-Bundesamt. Dan zouden vele projecten een paar jaar onnodig vertraging oplopen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door duikgek89 » za 21 jul 2018, 20:24

Het is maar de vraag of het echt zo erg is. In 2021 beginnen en het goed doen is misschien beter dan nu puinhoop veroorzaken en dat in 2021 allemaal weer op te lossen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door GuteFahrt » za 21 jul 2018, 21:07

Dat is trouwens niet een heel lang stuk. Maar qua intensiteiten kan het nog wel daar in het diepe zuiden op de A5 met 2x2?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » za 21 jul 2018, 21:13

Het gaat volgens mij om het stuk van Offenburg naar Lahr. Ik heb niet de indruk dat de versmalling van 2x3 naar 2x2 bij Offenburg veel problemen oplevert. Het deel van Offenburg tot Freiburg verwerkt zo'n 63.000 tot 73.000 voertuigen per dag. Dat betekent geen grote congestie (behalve werkzaamheden) maar de doorstroming is dan wel belemmerd door de hoeveelheid vrachtverkeer. Er zijn wel meer snelwegen in Duitsland voor dergelijke intensiteiten naar 2x3 verbreed. Op lange-afstandsroutes geldt het belang van goede doorstroming nog wat meer dan in een grootstedelijke regio.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door marcel » wo 01 aug 2018, 15:15

Ik kan mij nauwelijks een eenvoudiger verbredingsproject voorstellen. Nergens huizen vlak langs de weg, vlak landschap zonder grote bruggen, geen spoorbruggen, geen enkele afrit ertussen. Ik snap daarom niet waarom het ontwerp 6 jaar moet duren (2021-2027).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 15:34

Als ze pas in 2021 met het ontwerpproces gaan beginnen en dan ook nog de procedures + rechtszaken door moeten is 6 jaar nog relatief snel.

Een probleem in Duitsland wat je telkens ziet is dat de Autobahn vrijwel overal op een te krap tracé ligt. Vaak is het een vluchtstrook met strak daarnaast een geleiderail en dan meteen het talud / bebossing. Daardoor zijn grote grondwerken nodig en heb je tegelijkertijd weinig werkruimte. Ik denk dat dit één van de belangrijkste redenen is waarom wegwerkzaamheden in Duitsland zoveel smaller zijn en meer hinder opleveren dan in Nederland.

In Nederland heb je zoveel mogelijk een vrije obstakelruimte van 13 meter, waarin hooguit incidentele objecten zijn afgeschermd. Dat geeft veel meer werkruimte en het is vaak mogelijk om snelwegen te verbreden zonder het tracé ook breder te moeten maken. Bijvoorbeeld de A1 bij Baarn kan verbreed worden van 2x2 naar 2x4 zonder dat ze zelfs de bermsloten maar hoeven te verleggen.

Kijk je naar dat stuk A5, dan zie je dat het talud verbreed moet worden (grote grondwerken), grond aangekocht moet worden en alle kunstwerken vervangen moeten worden. Dat komt neer op een complete nieuwbouw, geen wonder dat het dan 4 jaar duurt in plaats van 1,5 - 2 jaar.
Afbeelding

Plaats reactie