[D][A030] NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

cges
zandpaadje

[D][A030] Parkplatz Brockbachtal

Bericht door cges » ma 14 jul 2008, 11:37

Hallo,

Weet iemand ook of de parkeerplaats Brockbachtal gewoon geopend is? Ik heb gelezen dat deze wordt omgebouwd naar een Raststätte. Nu is het nog een parkeerplaats met WC.

Wij gaan volgende week op vakantie en zouden daar duitse kennissen ontmoeten.

Alvast bedankt!
Christian

Chris
Moderator

Re: A30 - Parkplatz Brockbachtal

Bericht door Chris » ma 14 jul 2008, 11:53

Waar is dat precies? Aan welke Autobahn?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 14 jul 2008, 12:08

Staat in het onderwerp: A30.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 jul 2008, 12:13

Een oud bericht uit 2004 van de Straßen.nrw:
Die beiden Parkplätze "Brockbachtal" (Fahrtrichtung Amsterdam) und "Danebrock" (Fahrtrichtung Osnabrück) an der A30 zwischen Lotte und Laggenbeck werden in den kommenden Monaten zu Tank- und Rastanlagen ausgebaut. Aufgrund der Umbauarbeiten sind die Parkplätze von Montag (4.10.) an bis voraussichtlich zum 31.7.2005 für den öffentlichen Verkehr voll gesperrt.
Als het goed is zou die parkeerplaats dus al vanaf 31 Juli 2005 geopend moeten zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 14 jul 2008, 12:22

Brockbachtal ligt tussen Rheine en AK Lotte/Osnabrück.
Misschien is het een idee om elkaar te treffen bij Raststätte Gronegau of als dat makkelijker is langs de A1 (Autohof Osnabrück-afrit 71).

Wellicht dat forummer ABRob meer weet...

ABRob
stadsweg

Bericht door ABRob » ma 14 jul 2008, 13:50

waldo79 schreef:Wellicht dat forummer ABRob meer weet...
Ich kann nur sagen, dass der Parkplatz im Mai offen war.
Wann der Umbau zur Raststätte sein soll, ist aber auch nicht bekannt.
Und so ein Umbau ist aber oft ohne Sperrung.

cges
zandpaadje

Bericht door cges » ma 14 jul 2008, 13:53

Mijn hartelijke dank voor de informatie !
Oftewel: Danke! :D

Chris
Moderator

[D][A030] NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 14:26

Misschien handig om een centraal A30-topic te hebben (afgezien van de nieuwbouw bij Bad Oeynhausen).

Vandaag de A30 weer eens helemaal gereden. In 5 minuten door Bad Oeynhausen, geen probleem. Van een groene golf heb ik echter niks kunnen ontdekken.

Momenteel worden delen van de A30 opnieuw geasfalteerd, zoals tussen km 6 en Kreuz Schüttorf, en ook tussen Kreuz Lotte/Osnabrück tot iets voorbij Lotte (richting NL gezien).

Het deel door Osnabrück is nu gemoderniseerd (werkzaamheden zijn ook bij Kreuz Osnabrück-Ost voorbij), maar helaas heeft de gehele doorgang tussen A33 en A1 een maximumsnelheid van 100 km/uur gekregen (dat was deels al zo). Er staan overigens geen flitspalen op dit deel, maar het verkeer houdt zich er redelijk aan, de meesten rijden niet sneller dan 110.

Ook het deel tussen Osnabrück en Kreuz Schüttorf is de afgelopen jaren gemoderniseerd, vroeger was dit een ellenlang betonplatenstuk, maar dat probleem is nu voorbij. Wel moet je even opletten, tussen Oldenzaal en Melle zit geen enkel tankstation aan de weg (circa 100 km). Wel zitten er een paar Autohöfe als ik het goed heb (tanken bij de afrit).

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: A30 NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Bericht door mhkamp » za 05 jun 2010, 15:09

Daarom staat dit bord er ook. Staat er bij de laatste benzinestation in Nederland wel een dergelijk bord?
Afbeelding verwijderd

Autohof bij Rheine-Nord:
Afbeelding verwijderd

Kleinraststätte Grönegau. De eerste benzinestation na de grens met Nederland.
Afbeelding verwijderd
Laatst gewijzigd door mhkamp op za 22 mar 2014, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 jun 2010, 15:13

mhkamp schreef:Kleinraststätte Grönegau. De eerste benzinestation na de grens met Nederland.
Afgelopen meivakantie zag ik dat Rasthof Grönegau een flinke opknapbeurt heeft gekregen. Alle bosjes en bomen zijn daarbij ook weggehaald. Het ziet er allemaal wat moderner uit met nieuwe borden op de parkeerplaats.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 15:14

Kleinraststätte Grönegau
De parkeerplaats is overigens recent flink uitgebreid. Eind vorig jaar waren ze er nog mee bezig, maar het leek nu af. Ook op de A2 waren ze bezig parkeerterreinen fors te vergroten. Saillant detail; Amsterdam staat op de A2 niet meer aangegeven, nu pas op de A30.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 05 jun 2010, 15:26

Dan doen ze tenminste toch nog iets aan het parkeerprobleem :D Ik zag vorig jaar dat ze ook bezig waren met parkeerplaatsen tussen Schüttorf en de NL-grens. Hoe is het daarmee?
WeFo Lidnummer 0010.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 05 jun 2010, 16:56

Chris schreef:Saillant detail; Amsterdam staat op de A2 niet meer aangegeven, nu pas op de A30.
Maar wel nog op KP Oeynhausen als afslaande bestemming, hoop ik?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 17:04

Daar nog wel. Voorheen stond het bij Bad Eilsen aangegeven.
mhkamp schreef:Ik zag vorig jaar dat ze ook bezig waren met parkeerplaatsen tussen Schüttorf en de NL-grens. Hoe is het daarmee?
Die is af, en is een behoorlijk fors parkeerterrein die de druk op de grensparkeerplaats De Poppe moet verlichten. Samen denk ik goed voor circa 250 legale vrachtwagenparkeerplaatsen (illegaal kunnen er wel 400 staan wellicht).

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 06 jun 2010, 9:42

Ik heb vrijdag ook over een stuk van de A30 gereden vanaf de afrit Salzbergen naar de Nederlandse grens. Ze zijn inderdaad begonnen met de renovatie van het deel tussen de afrit Gildehaus en Kreuz Schüttorf. Momenteel wordt de zuidbaan onderhanden genomen en wordt het verkeer uit beide richtingen over de noordbaan geleidt. Ook de viaducten worden gerenoveerd. Wat me nog het meeste opviel was dat het nieuwe wegdek voor zover ik het kon zien weer van beton was! Ik weet niet of er zoals op de A1 tussen Buren en de grens nog asfalt overheen gelegd wordt.

Verder moet men er rekening mee houden dat vanuit Nederland de afrit naar Bad Bentheim (B 403) momenteel afgesloten is vanwege de werkzaamheden maar dat wordt ruim van te voren aangegeven.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 06 jun 2010, 9:46

Taurus schreef:... beton ...
Dat heeft toch wel wat :D
WeFo Lidnummer 0010.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 06 jun 2010, 13:42

Taurus schreef:Verder moet men er rekening mee houden dat vanuit Nederland de afrit naar Bad Bentheim (B 403) momenteel afgesloten is vanwege de werkzaamheden maar dat wordt ruim van te voren aangegeven.
Het staat in Bad Bentheim momenteel slecht aangegeven dat de aansluiting Nordhorn/Bad Bentheim richting Osnabrück is afgesloten. Pas als je bij de aansluiting bent aangekomen wordt je met dit bord geconfronteerd:
Afbeelding

Vervolgens kun je 3 kilometer terugrijden en vanaf daar verder over de B403/L39 richting Schüttorf. Via de aansluiting Schüttorf-Ost van de A31 kun je dan bij Kreuz Schüttorf weer de A30 richting Osnabrück op.
*11-08-2017 L.M.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 06 jun 2010, 16:44

Dat is inderdaad niet handig. Dit bord had men inderdaad beter een paar kilometer terug in Bad Bentheim kunnen plaatsen, alsof de benzine tegenwoordig niks kost... Op de A30 net na de grensovergang stond het in ieder geval wel goed aangegeven.

Ik ben in ieder geval blij dat er eindelijk eens wat aan dit stuk Autobahn gedaan wordt want het wegdek is daar echt in een slechte staat. Maar goed, het is ook alweer 25 jaar oud.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 jun 2010, 17:23

Taurus schreef:Ik ben in ieder geval blij dat er eindelijk eens wat aan dit stuk Autobahn gedaan wordt want het wegdek is daar echt in een slechte staat. Maar goed, het is ook alweer 25 jaar oud.
Ze hadden het ook slecht kunnen laten en er het plakkaat 'Museum Autobahn' van kunnen maken. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 06 jun 2010, 17:34

^^ Ja en over 15 jaar kan je daar je nieuwe schokdempers even testen met 75km/h. :lieverniet:
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 jun 2010, 17:39

SnarfFlevoland schreef:Ze hadden het ook slecht kunnen laten en er het plakkaat 'Museum Autobahn' van kunnen maken. :P
In de Verenigde Staten doen ze dat dus serieus, de Arroyo Seco Parkway, de oudste snelweg van California is in ontiegelijk slechte staat met nog het originele jaren 40 betonwegdek, maar omdat het een National Civil Engineering Landmark is, mag het niet vernieuwd worden.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 11 jul 2010, 11:13

Gisteren heb ik tot Rheine over de A30 gereden. Ter hoogte van Bad Bentheim en Schüttorf is de zuidbaan nu klaar. Men was nu bezig om de wegafzetting om te zetten zodat men met de noordbaan aan de slag kan. Er ligt inderdaad gloednieuw beton maar wat ik wel apart vond dat het beton donkerder van kleur was. Misschien dat er nog een bepaalde laag overheen is gekomen of een andere samenstelling van het beton?

De zuidbaan ligt er vanaf Gildehaus tot aan Kreuz Schüttorf weer als een biljartlaken bij :blauweduim: Verder zag ik op diverse plaatsen in de berm nieuwe vangrails en een aantal nieuwe portalen met bewegwijzering. De A30 krijgt daar dus echt groot onderhoud.

karelvvv
polderweggetje

Re: [D][A030] NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Bericht door karelvvv » do 08 mar 2012, 9:39

Gisteren naar de CeBIT in Hannover geweest, ondanks de drukte rijdt het goed door. Helaas is Bad Oeyenhausen net zoals bij ons de A4 midden-delftland...
Het valt me op van de 10 ingehaalde vrachtwagens waren er zeker 7 van achter het vormalige Ijzeren gordijn... Zeker richting NL.

LagunaIII
woonerf

Bericht door LagunaIII » ma 07 mei 2012, 16:45

Gisteren hele A30 gereden. Momenteel hele stukken werkzaamheden tussen Melle en Bad Oeynhausen. Verder nog steeds een lekkere weg om door te rijden. Op zondag tenminste. Door de week met de vrachtwagens en 2 stroken hele tijd gassen en remmen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jun 2013, 8:57

Gisteren heb ik de hele A30 afgereden van Bad Oeynhausen tot de Nederlandse grens. Het deel tussen het Kreuz Schüttorf en de Nederlandse grens is mooi gerenoveerd beton, de laatste paar honderd meter in Duitsland is mooi asfalt. Ook staat er bij Gildehaus een 500 meter-bord met "de lutte" (zonder hoofdletters meen ik) en een NL ovaaltje, volgens mij is dat nieuw.

Verder zijn er twee baustelles op de A30, bij Hiddenhausen (bijna klaar) en vlak voor Osnabrück vanaf Bad Oeynhausen gezien. Die laatste zal nog wel enige tijd duren. Bij Hiddenhausen is mooi nieuw asfalt gekomen. Ze waren er zelfs zondag aan het werk (tijdelijke markeringen aanbrengen).

Van de werkzaamheden aan de A30 rond Bad Oeynhausen merk je op de A30 zelf nog niks, aan beide aansluitingen op de oude route is nog helemaal niks gedaan, aan de westkant van Bad Oeynhausen wordt de A30 straks volledig omgelegd naar het nieuwe tracé.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 jun 2013, 12:28

De baustelle tussen Hiddenhausen en Bünde is bijna klaar, in juli is de betonnen barrier klaar en dan wordt de Baustelle hier opgeruimd. Tegelijkertijd begint dan de renovatie verder westelijk van Bünde tot Bruchmühlen, tot aan de grens met Niedersachsen. De renovatie van dit deel duurt dan ruim anderhalf jaar, vanaf juni 2013 tot begin 2015. Eerst wordt de richting Bad Oeynhausen gerenoveerd tot de winter, en in 2014 de richting Osnabrück. Vrijwel het gehele wegdek wordt vervangen tot de fundering aan toe. De renovatie van deze 5 kilometer kost € 10,5 miljoen. Ik vraag me af of dit de eerste of tweede renovatie sinds openstelling midden jaren '70 is. Ik vermoed zelf de tweede keer, gezien het feit dat het wegdek niet heel slecht is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 aug 2013, 17:19

Het vernieuwde deel van de A30 bij Hiddenhausen is opengesteld voor het verkeer. Dit was het tweede van in totaal vier segmenten A30 die grondig gerenoveerd worden tussen Bünde en Hiddenhausen. Het gaat om een 5 kilometer waar nieuw asfalt is aangebracht. Het was niet alleen de toplaag, maar de gehele verharding van de snelweg die vervangen is, het kostte dan ook € 11,5 miljoen.

Vanaf deze maand wordt ook het deel tussen Bünde en Bruchmühlen gerenoveerd met een 4-0 werksysteem. Voor de winter moet de rijbaan richting Bad Oeynhausen gereed zijn, daarna wordt de A30 richting Amsterdam gerenoveerd, dat midden 2014 gereed moet zijn. Dit stuk kost € 13,3 miljoen. Daarna wordt het deel bij Kirchlengern gerenoveerd vanaf 2014.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 mar 2014, 14:58

Momenteel wordt gewerkt aan de renovatie van de A30 bij Kirchlengern. Dit is momenteel de enige baustelle op de A30, maar er is maar één rijstrook. Typisch voor Duitsland rij je eerst in zeer rustig verkeer om ineens in een stilstaande file te komen. Ritsen is schijnbaar erg moeilijk.

Verder vond ik het beton tussen Schüttorf en de Nederlandse grens niet geweldig. Het is wel vlak maar trilt nogal, bovendien is het erg lawaaierig. De paar boerderijen die ernaast staan zullen er ook wel niet blij mee zijn, want er zijn geen geluidsschermen neergezet.

Bij Hiddenhausen/Bünde heb je nog een stuk met nieuw wegdek waar je 100 mag, dit was waarschijnlijk vanwege het feit dat er alleen een tijdelijke barrier in de middenberm staat (laag type wat je vaak bij werkzaamheden ziet). Schijnbaar konden ze dat voor de winter niet afkrijgen. Op veel andere gerenoveerde delen zijn gegoten betonbarriers geplaatst met zand ertussen. De kans dat een vrachtwagen uit elkaar spat is nu groter dan dat hij door de middenberm gaat.

Westelijk van Osnabrück geldt schijnbaar geen inhaalverbod voor vrachtverkeer, want het was echt hoppen van de ene inhalende vrachtwagen naar de andere. Heel irritant.

Van alle regionale Autobahnen heeft de A30 wellicht de hoogste afritdichtheid (buiten het Ruhrgebied), 35 aansluitingen op 129 kilometer, oftewel 1 aansluiting elke 3,6 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 mar 2014, 22:51

Typisch voor Duitsland rij je eerst in zeer rustig verkeer om ineens in een stilstaande file te komen. Ritsen is schijnbaar erg moeilijk.
Ik heb meer het idee dat het aan de enorme snelheidsverschillen ligt. Verder heb ik het idee dat de capaciteit van wegen in Duitsland tijdens werkzaamheden ook lager is omdat de rijstroken smaller zijn dan in Nederland bij werkzaamheden. Ik snap dat zelf eerlijk gezegd ook niet maar het is me wel eens opgevallen. Hebben ze meer "werkruimte" nodig?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 13 mar 2014, 22:59

In Duitsland is de vluchtstrook smaller, waardoor je minder ruimte hebt voor verlegde rijstroken.