[D][A030] NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: [D][A030] NL - Osnabrück - Bad Oeynhausen

Bericht door captain007 » do 13 mar 2014, 23:00

^^ Dat wordt gecompenseerd door veel bredere rijstroken overigens.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 23:00

Volgens mij is het 2x2 ASW profiel in Duitsland ook gewoon 12 meter hoor, net als in Nederland. Dus dat kan geen verschil maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 mar 2014, 11:28

Vinny schreef:
Typisch voor Duitsland rij je eerst in zeer rustig verkeer om ineens in een stilstaande file te komen. Ritsen is schijnbaar erg moeilijk.
Ik heb meer het idee dat het aan de enorme snelheidsverschillen ligt.
Dat lijkt mij inderdaad ook één van de hoofdredenen waarom de snelweg soms ineens rustig of druk kan worden. Ik tref het fenomeen dagelijks aan op een stuk A44 zonder dat er afritten en/of knooppunten tussen zitten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 mar 2014, 19:25

Raststätte Grönegau tussen Osnabrück en Bad Oeynhausen.

2007:
Afbeelding

2013:
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 14 mar 2014, 22:21

^^Zijn die ook beveiligd? Lijkt me voor het vrachtvervoer wel net zo prettig.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 15 mar 2014, 13:18

In welke zin beveiligd?
Camera's?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 mar 2014, 13:26

Bij Bissendorf (net ten oosten van Osnabrück) is ook een nieuwe parkeerplaats gebouwd in beide richtingen langs de A30. Goed om te zien dat er toch serieus is geïnvesteerd in parkeercapaciteit. Voorheen had je tussen Osnabrück en Bad Oeynhausen alleen de kleine parkeerplaats Grönegau, nu zijn er dus twee grotere in beide richtingen.

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 15 mar 2014, 18:00

petervdveen schreef:In welke zin beveiligd?
Camera's?
Camera's of een afgesloten parkeerplaats speciaal voor vrachtwagens.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 15 mar 2014, 18:27

Langs een autosnelweg : Gewoon openbaar. Voor beveiligde parkeerplaatsen zal men er af moeten.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D][A030] Parkplatz Brockbachtal

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jun 2014, 10:54

Update: ik kwam er afgelopen vrijdag achter dat de Raststätte inmiddels geopend is! En het ziet er mooi en modern uit. Zeer welkom op een lang traject zonder Raststättes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2014, 8:52

^^
Vanaf Bentheheimer Wald tot Grönegau is het een kleine 100 km. Natuurlijk is dat tamelijk wat veel, maar het ligt net wel onder de pijngrens. Veel erger vond ik bijv. de ruim 200 km lange onderbreking van Raststättes op de route vanaf Regensburg richting Leipzig (A93-A72-A9). Komende vanaf de A3 vanuit Passau heb je zelfs 250 km lang geen Raststätte. Zelfs Autohöfe zijn er ook erg spaarzaam, waardoor je 70 km lang helemaal niks hebt. Volgens m'n navigatiesysteem zelfs geen tankstation met 24h service of nachtautomaat in de buurt van een afrit. Gelukkig krijgt de A93 ook dit voorjaar bij Falkenberg een Raststätte, maar vanaf het Bayerischer Wald blijft het nog altijd nog een gat van 150 km.

Hetzelfde geldt ook voor de E42/A60 door de Eifel. Tussen de laatste verzorgingsplaats in België en de eerste Raststätte in Duitsland zit een kleine 180 km en daar komt nog eens bovenop dat er ook geen Autohöfe op de route liggen. Nu weet ik inmiddels dat er aan de A60 in de buurt van een afrit een tankstation zit met betaalautomaat, maar wie dat niet weet kan het ook hier erg benauwd krijgen. Maar goed, naast een tankstation heb je ook wel eens andere faciliteiten nodig die alleen Rastätten en Autohöfe hebben.

In de toekomst is Brockbachtal wel een must wanneer de A33 gereed zal zijn, aangezien men dan richting Kassel ook de eerste 140 km geen Raststätte zal aantreffen. Gelukkig kent de A33 wel twee Autohöfe. Nu zie ik het - gerelativeerd naar bovenstaande voorbeelden - meer als een mooie bijkomstigheid.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 jun 2014, 9:18

Gelijk aan jouw voorbeeld is de situatie aan de E25 tussen Luik en Luxemburg. Tussen Sprimont en Capellen (Luxemburg) zit een behoorlijk gat :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jun 2014, 9:44

Op de A7 bij Rendsburg staat ook aangegeven "letzte Tankstelle für der Bundesgrenze". Echter pal voor de grens bij de allerlaatste afrit zit nog een Autohof.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2014, 11:58

SnarfFlevoland schreef:^^
Vanaf Bentheheimer Wald tot Grönegau is het een kleine 100 km.
Maar Bentheimer Wald is 's avonds na 22:00 uur wel dicht.
Volgens m'n navigatiesysteem zelfs geen tankstation met 24h service of nachtautomaat in de buurt van een afrit.
Het gebrek aan nachtautomaten is in Duitsland wel vaker een gemis. Waarom ze dat daar nauwelijks hebben en in veel andere landen (Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk) wel, ik weet hert niet.
Hetzelfde geldt ook voor de E42/A60 door de Eifel. Tussen de laatste verzorgingsplaats in België en de eerste Raststätte in Duitsland zit een kleine 180 km en daar komt nog eens bovenop dat er ook geen Autohöfe op de route liggen. Nu weet ik inmiddels dat er aan de A60 in de buurt van een afrit een tankstation zit met betaalautomaat, maar wie dat niet weet kan het ook hier erg benauwd krijgen. Maar goed, naast een tankstation heb je ook wel eens andere faciliteiten nodig die alleen Rastätten en Autohöfe hebben.
Inderdaad, een schoon toilet of wat te eten of te drinken kan soms ook fijn zijn.

Overigens zitten er ook in België een paar (onbemande) tankstations vlak naast de E42, onder anderen bij Verviers en Sankt-Vith.
In de toekomst is Brockbachtal wel een must wanneer de A33 gereed zal zijn, aangezien men dan richting Kassel ook de eerste 140 km geen Raststätte zal aantreffen. Gelukkig kent de A33 wel twee Autohöfe. Nu zie ik het - gerelativeerd naar bovenstaande voorbeelden - meer als een mooie bijkomstigheid.
Ik reed er afgelopen vrijdagavond, om 21:30 vertrokken vanaf Zwolle, richting Kassel. Aan die Autohöfe heb ik in die nachtelijke uren volgens mij ook niet zo veel, en van Brockbachtal naar Am Biggenkopf was ook nog een heel eind. Ook op die nieuwere Autobahnen mogen wat mij betreft best wel wat meer Raststättes en tankstations komen.
Chris schreef:Op de A7 bij Rendsburg staat ook aangegeven "letzte Tankstelle für der Bundesgrenze". Echter pal voor de grens bij de allerlaatste afrit zit nog een Autohof.
Op dat soort borden worden doorgaans alleen voorzieningen vermeld die direct aan de snelweg gelegen zijn. Ben daar bij het Scandinavian Park bij Flensburg ook twee keer geweest, maar het is toch nog een dikke kilometer van de snelweg.
waldo79 schreef:Gelijk aan jouw voorbeeld is de situatie aan de E25 tussen Luik en Luxemburg. Tussen Sprimont en Capellen (Luxemburg) zit een behoorlijk gat :shutup:
Tip is daar de Total in Bastogne, vlakbij de afrit. :) Bij Hondelange zit nog wel een restaurant met hotel, maar daar is geen tankstation, en het is bovendien maar 10 km voor Capellen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2014, 13:37

Coen Tunnel schreef:Maar Bentheimer Wald is 's avonds na 22:00 uur wel dicht.
Ah, dat wist ik niet. Sowieso hoort m.i. een benzinepomp aan de snelweg 24h service te hebben. In ieder geval in de vorm van een nachtautomaat.
Coen Tunnel schreef:Het gebrek aan nachtautomaten is in Duitsland wel vaker een gemis.
Inderdaad, alhoewel je in Duitsland ook nog wel wat nachtautomaten aantreft die alleen Duitse giropassen aanneemt. Maestro en/of V-PAY worden dan genadeloos gewijgerd.
Coen Tunnel schreef:Overigens zitten er ook in België een paar (onbemande) tankstations vlak naast de E42, onder anderen bij Verviers en Sankt-Vith.
Kan je daar dan minstends met een internationale bankpas (of zoals in CH per creditcard) terecht?
Coen Tunnel schreef:Aan die Autohöfe heb ik in die nachtelijke uren volgens mij ook niet zo veel, en van Brockbachtal naar Am Biggenkopf was ook nog een heel eind.
Autohöfe zijn verplicht om 24h service aan te bieden, anders komen ze niet in aanmerking voor de titel "Autohof".

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2014, 13:44

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Maar Bentheimer Wald is 's avonds na 22:00 uur wel dicht.
Ah, dat wist ik niet. Sowieso hoort m.i. een benzinepomp aan de snelweg 24h service te hebben. In ieder geval in de vorm van een nachtautomaat.
Bentheimer Wald heeft ook geen benzinepomp, alleen een Raststätte. Laatste benzinepomp is bij VZP Het Lonnerkermeer even voorbij Hengelo.
Kan je daar dan minstends met een internationale bankpas (of zoals in CH per creditcard) terecht?
Bij Verviers-Centre zit een Esso Express, volgens mij kun je daar gewoon met Maestro betalen. Bij de pomp bij de afrit Kaiserbaracke kun je ook met Maestro betalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jun 2014, 14:12

SnarfFlevoland schreef:alhoewel je in Duitsland ook nog wel wat nachtautomaten aantreft die alleen Duitse giropassen aanneemt. Maestro en/of V-PAY worden dan genadeloos geweigerd.
Het valt me op dat in Duitsland ze vaak twee typen betaalterminals hebben. De standaard betaalterminal slikt wel mijn credit card, maar niet V-PAY.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 jun 2014, 21:37

^^
Hmm… dat fenomeen met alleen creditcard ken ik bij Duitse tankstation niet zo, maar ik heb dan ook een Duitse giropas, dan valt dat natuurlijk ook niet op. Dat met "creditcard-only" is me juist in Zwitserland vaak opgevallen. Daar wordt vaak aan terminals uitsluitend creditcards en/of tankpassen geaccepteerd en voor de rest niks. Maar goed, eigenlijk betaal ik in principe ook overal met de CC waar dat mogelijk is.
Coen Tunnel schreef:Bij Verviers-Centre zit een Esso Express, volgens mij kun je daar gewoon met Maestro betalen. Bij de pomp bij de afrit Kaiserbaracke kun je ook met Maestro betalen.
Kijk, daar heb je tenminste wat aan. Duitsland is wat Maestro acceptatie betreft regelmatig nog een ontwikkelingsland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 sep 2014, 15:15

Er is weer stuk van de A30 gerenoveerd. Er is 4,7 kilometer wegdek vervangen tussen Bruchmühlen en Bünde. Het wegdek is vervangen, de vangrails zijn vervangen door betonnen barriers en de drainage is vervangen omdat deze defect was. De renovatie kostte € 12,1 miljoen, betaald door de federale overheid.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 26 sep 2014, 15:37

Hoe lang hebben de wegwerkzaamheden geduurd?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 27 sep 2014, 9:49

4,7 km ^ √(geraamde kosten - uiteindelijke kosten)^2
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 mei 2015, 13:12

De renovatie van de A30 tussen Osnabrück en Bad Oeynhausen is nu significant uitgelopen. Werkzaamheden begonnen in 2003 om de snelweg gefaseerd volledig te renoveren. Deze werkzaamheden over 50 kilometer moesten eigenlijk in 2010 gereed zijn. De meeste delen zijn nu wel gereed, maar zoals wel vaker wegen de laatste loodjes het zwaarst. En ZOAB dat in 2007 door Osnabrück is aangelegd moet alweer vervangen worden. De werkzaamheden begonnen deze week en duren tot november 2015. Dit stuk is maar 5 kilometer lang, maar ze hebben er schijnbaar een half jaar voor nodig.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 27 mei 2015, 15:27

Het lijkt wel een sport: "Jongens wie kan het meeste vertraging veroorzaken" :mrgreen:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 mei 2015, 4:48

Chris schreef:En ZOAB dat in 2007 door Osnabrück is aangelegd moet alweer vervangen worden. De werkzaamheden begonnen deze week en duren tot november 2015. Dit stuk is maar 5 kilometer lang, maar ze hebben er schijnbaar een half jaar voor nodig.
Waarschijnlijk omdat ze ala groot onderhoud met rijbanen gaan schuiven over weghelften. Een praktische oplossing is natuurlijk de snelweg in nachten af te sluiten (of versmallen tot 1 strook) en dan paar honderd meter ZOAB per nacht te vervangen, maar deze snelweg is ook in de nacht druk en smal bij Osnabruck, en de logische ring rond Osnabruck (als omleiding) is nooit afgemaakt (aansluiten van de A33 op de A1 of de snelwegachtige B68) waardoor er ook geen echte omleidingen mogelijk zijn, tenzij je verkeer helemaal via Dortmund (A2) omstuurt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 28 mei 2015, 9:20

Peter schreef:
Chris schreef:En ZOAB dat in 2007 door Osnabrück is aangelegd moet alweer vervangen worden. De werkzaamheden begonnen deze week en duren tot november 2015. Dit stuk is maar 5 kilometer lang, maar ze hebben er schijnbaar een half jaar voor nodig.
Waarschijnlijk omdat ze ala groot onderhoud met rijbanen gaan schuiven over weghelften. Een praktische oplossing is natuurlijk de snelweg in nachten af te sluiten (of versmallen tot 1 strook) en dan paar honderd meter ZOAB per nacht te vervangen, maar deze snelweg is ook in de nacht druk en smal bij Osnabruck, en de logische ring rond Osnabruck (als omleiding) is nooit afgemaakt (aansluiten van de A33 op de A1 of de snelwegachtige B68) waardoor er ook geen echte omleidingen mogelijk zijn, tenzij je verkeer helemaal via Dortmund (A2) omstuurt.
Het opzetten van een 4-0 systeem kost ook zo een paar nachten.
Dit werk is in 4 hooguit 6 weekenden te doen.
De A6 tussen Almere en Lelystad werd in het Hemelvaartweekend van 2007 over ongeveer 6 - 7 kilometer compleet van ZOAB voorzien.
Hierbij werd eerst de deklaag verwijderd en vervolgens werd het ZOAB aangebracht. Mij lijkt een paar weekend afsluitingen goedkoper, dan het opbouwen van een 4-0 systeem. Tot eind jaren negentig pastte Nederland ook vaak 4-0 systemen toe, als er groot onderhoud uitgevoerd moet worden. Tegenwoordig gebeurd dat vaak in de nachten \ weekenden, omdat dit veel sneller gaat en in veel gevallen goedkoper is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 28 mei 2015, 9:29

Volgens mij zijn de werktijden in Duitsland nog niet zo soepel dat dat daar mogelijk is...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2015, 19:35

A30/A1 Kreuz Lotte/Osnabrück

http://www.noz.de/lokales/osnabrueck/ar ... ert-werden

Vanaf volgend jaar is het de bedoeling dat het Kreuz Lotte/Osnabrück, alwaar de A30 (Amsterdam-Hannover/Berlin) en de A1 (Ruhrgebiet - Bremen/Hamburg) elkaar middels een klassiek klaverblad kruisen, op de schop gaat. In de loop der jaren is er al gesleuteld aan het knooppunt, zo zijn onder andere vluchtstroken verdwenen om rangeerbanen aan te leggen, maar het gehele bouwwerk heeft zijn beste tijd gehad.

De verwachting is dat het project ca. 4 a 5 jaar gaat duren. Dit omvat daarnaast ook aanleg van een geluidswal en vlechtwerk tot naar een nabijgelegen aansluiting.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 okt 2015, 19:50

Het is inderdaad een beetje een substandaard situatie daar.

Ik ben benieuwd of ze ook de A1 ter plaatse van het knooppunt ook naar 2x3 rijstroken verbreden. Ten noorden en zuiden van het knooppunt heeft de A1 2x3 rijstroken (alhoewel de A1 ten noorden van het knooppunt weer versmald is naar 2x2 vanwege de slechte conditie van een brug).

Volgens mij komt er geen vlechtwerk tot de aansluiting Hasbergen-Gaste, maar een weefstrook. Een vlechtwerk zou nogal overkill zijn voor die situatie. Overigens ligt die aansluiting niet heel dicht op het knooppunt, er zit momenteel 1.400 meter tussen de toe- en afrit.

Op Google Earth is trouwens een vollsperrung van de A30 te zien ter hoogte van het klaverblad met de B68 in Osnabrück. Je kan die file helemaal door het stadgebied van Osnabrück volgen.
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2015, 20:07

^^ Klopt wat je zegt wat betreft vlechtwerk, ik heb het verkeerd vertaald. Er staat Veflechtungsstreifen, dat is een weefstrook.

Verder vermoed ik dat die verbreding er vooraleerst niet komt, ik las dat dit samenhangt met de doortrekking van de A33 naar de A1 langs Osnabrück.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 15 okt 2015, 22:26

Nog meer info inzake de ombouw van Kreuz Lotte (incl. toekomstimpressie):

http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Ste ... mutprojekt