[D][A002] A2 Oberhausen - Hannover - Berlin

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door Chris » za 22 feb 2014, 9:29

Aangezien nog lang niet alle dringende projecten uit het BVWP van 11 jaar geleden in aanleg zijn, wordt de achterstand steeds groter. De kans lijkt me klein dat deze corridor tegen 2030 zo breed is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door Chris » vr 14 mar 2014, 19:00

Tussen Bielefeld en Herford is in beide richtingen een grote nieuwe raststätte gebouwd.

* richting Dortmund: 140 parkeerplaatsen voor auto's, 118 parkeerplaatsen voor vrachtwagens
* richting Hannover: 126 parkeerplaatsen voor auto's, 110 parkeerplaatsen voor vrachtwagens

Dagelijks rijden 13.500 vrachtwagens op dit stuk A2.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door Chris » za 17 okt 2015, 20:08

Waarschuwingsborden in meerdere talen op de A2 bij Dortmund. Momenteel wordt de Autobahn hier 2,5 jaar lang gerenoveerd over 8 kilometer en er gebeuren veel ongevallen in de staart van de file voor de Baustelle.

Afbeelding

Ik vind 2,5 jaar voor een renovatie van 8 kilometer overigens best wel lang. Meestal is het een half jaar per rijbaan. Men werkt met 8 fasen, met veelal een 4-2 systeem. Ik hoop niet dat de hele A2 door het Ruhrgebied gerenoveerd moet worden op die manier. Het is eindelijk weer eens free-flow sinds de verbreding bij Hamm gereed kwam na 6 jaar bouwtijd.

Ik heb de indruk dat het in Duitsland eerder tot file komt bij werkzaamheden dan in Nederland. Volgens het bericht rijden er dagelijks 63.000 voertuigen. Dat is voor 2x3 niet veel, en voor 2x2 ook niet overdreven veel. Dan is het wel opmerkelijk dat er zoveel file ontstaat terwijl het aantal rijstroken gelijk blijft, alleen verschoven en versmald.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door mhkamp » za 17 okt 2015, 20:24

^^ Deze borden staan er sowieso al vanaf 2011:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door GuteFahrt » za 24 okt 2015, 15:04

http://www.radioherne.de/herne/lokalnac ... eed41.html

Dit weekend is de A2 afgesloten tussen Kreuz Recklinghausen en Herten. Een oud kunstwerk wordt gesloopt en een nieuwe gebouwd. Sinds gisteravond wordt je omgeleid over de A45, A42 en de A3. Vanaf maandagochtend 5 uur kun je er weer langs.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door mvalkenburg » zo 25 okt 2015, 21:11

En dit laatste was bizar slecht aangegeven. Tuf je vrolijk op de A3 richting Oberhausen. Bij Kreuz Oberhausen heeft de gewone bebording het over de A2 naar Dortmund (nergens wordt Hannover hier nog genoemd). Staat er alleen een melding op een DRIP "Vollsperrung A2 Hannover bei Herten". Punt. Einde info. Nee dat is lekker informatief als je ter plaatse niet volledig bekend bent. Ja, natuurlijk weet ik dat Hannover óók langs de A2 ligt, maar:

a. waar ligt Herten dan en heb ik daar last van? Als de A2 richting Hannover bedoeld wordt, zou je (ten onrechte dus) kunnen denken dat deze Vollsperrung pas ná Dortmund komt.
b. Vollsperrung: hoezo dan? Vanwege een ongeval, of gepland? En hoe lang duurt het dan
c. Omleiding aangeven? Welnee.
d. Lees hier dat de omleiding over o.a. de A42 was. Handig dat daar dan 1 rijstrook is afgesloten vanwege Bau"arbeiten" - :facepalm: stond 's avonds om 21:00 nog meerdere kms stil.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 okt 2015, 23:15

^^
Zover ik weet stond dit weekend op de DRIP's (of in Duitsland beter gezegd "dWiSta") zeker wel een omleiding aangegeven. Heb zelf op zaterdag ook over de A42 i.p.v. A2 moeten rijden vanwege de afsluiting, maar heb (op een korte mini-file bij Kreuz Herne na) nergens last van gehad. Op alle DRIP's die ik gezien heb stond de omleiding aangegeven. Zelfs komende vanuit Frankfurt of Kassel.
mvalkenburg schreef:b. Vollsperrung: hoezo dan? Vanwege een ongeval, of gepland? En hoe lang duurt het dan
Dat is teveel informatie voor een digitaal bord. Als het langer als een weekend duurt zet men Duitsland kennende overal wel bordjes neer die meer duidelijkheid verschaffen. Dit was dus slechts een tijdelijke korte afsluiting van een weekend.
Chris schreef:Ik heb de indruk dat het in Duitsland eerder tot file komt bij werkzaamheden dan in Nederland.
Nederland heeft dan ook veel minder wegwerkzaamheden en ook minder rare versmallingen, alhoewel die wegwerkzaamheden op de A2 ten noorden van Dortmund nog brede rijstroken aanbieden. Files tref ik daar dan ook eerder zelden. Zo vaak staat het daar niet vast.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door mvalkenburg » di 27 okt 2015, 8:46

Nee, dat was het nou juist, er stond niets over een omleiding gemeld. Er waren nog zeker 3 lege regels. En bovendien: binnen dezelfde hoeveelheid tekst had makkelijk een veel duidelijker en informatiever uitleg kunnen staan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 okt 2015, 9:29

Heel vaak heb je zoiets:

Afbeelding

Dan zal het wel een foutje geweest zijn dat de omleiding op de DRIP waar jij langs kwam niet ingeschakeld stond, want elders stond op deze manier weldegelijk dat je de A42 moest nemen i.p.v. A2.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door GuteFahrt » di 27 okt 2015, 9:42

mvalkenburg schreef:En dit laatste was bizar slecht aangegeven. Tuf je vrolijk op de A3 richting Oberhausen. Bij Kreuz Oberhausen heeft de gewone bebording het over de A2 naar Dortmund (nergens wordt Hannover hier nog genoemd). .
We hadden het er al over in het A3 topic, maar betekent e.e.a dat Hannover definitief is gesneuveld bij Kreuz Oberhausen:

Afbeelding

Zo ja, enkel Hannover of ook nog een bestemming van de A3?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 okt 2015, 11:02

^^
Afgelopen maandag hingen de nieuwe borden er al. Daar staat nu inderdaad alleen nog Dortmund op. Ik snap alleen niet waarom men de rangeerbaan nu heeft opgegeven, alhoewel veruit het meeste verkeer hier de A3 richting Köln oprijdt. Misschien om de stroom in die afslag wat te ontlasten... Verder wordt de weg verderop toch een stadssnelweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door GuteFahrt » wo 18 nov 2015, 19:55

http://bergkamen-infoblog.de/falsche-ve ... euro-mehr/

Vanwege verkeerde meetgegevens wordt het verbredingsproject (2008-2012) van een stukje A2 tussen Kamen en Hamm alsnog een duur grapje. Meerkosten bedrag 6 ton. Kosten zijn voor het Rijk. Op advies van het Bundesrechnungshof (BDH) hebben de wegenautoriteiten van NRW organisatorische maatregelen getroffen om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door marcel » za 28 nov 2015, 15:33

GuteFahrt schreef:een stukje A2 tussen Kamen en Hamm alsnog een duur grapje. Meerkosten bedrag 6 ton.
De kosten waren 90 miljoen, dus 600000 meer maakt niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door Chris » za 28 nov 2015, 15:50

De media is altijd dol op dat soort 'verkwistingen'. Bedragen die vergeleken met je salaris veel zijn, maar op een totaal project een druppel zijn.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door GuteFahrt » za 28 nov 2015, 16:02

Ik zie het bedrag anders graag op mijn bankrekening bijgeschreven. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » do 02 jun 2016, 19:15

De Überführung Weg Hesseler over de A2 bij Beckum was één van de eerste voorgespannen betonnen bruggen ter wereld en dateert van 1938. Vanaf 1991 was het een monument. In 2012 is het verplaatst naar de Raststätte Vellern.

Het viaduct is in 1938 in gebruik genomen met de bouw van de A2. In 1963 is het versterkt door extra beton er op te spuiten. In 1967 reed er een te hoge vrachtwagen tegen aan, waarna het viaduct in 1969 30 centimeter opgevijzeld is. In 1988 is extra beton aangebracht in verband met de slechte conditie. In 1991 werd het een monument. Het viaduct was echter in te slechte staat om te behouden, daarom is het in 2012 vervangen. Het heeft nu een functie van monument op de parkeerplaats van Raststätte Vellern en is begaanbaar voor het publiek. Toch leuk dat zoiets bewaard is gebleven, ondanks dat het esthetisch misschien niet het meest interessant is.

Op de oorspronkelijke locatie:
Afbeelding

De huidige locatie:
Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door RSK » za 04 jun 2016, 9:14

Op de nieuwe locatie zou je bijna een GTI vermoeden. :p
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [D][A002] aanpassingen / verbredingen

Bericht door Ger81 » za 11 jun 2016, 13:36

Chris schreef:Waarschuwingsborden in meerdere talen op de A2 bij Dortmund.
Afbeelding
Inclusief extragratis spelfout, odleglść moet odległość zijn.
Niet dat dat het voor de gemiddelde Nederlander beter uitspreekbaar maakt :lol:
Ubi volentia est, via est

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door marcel » zo 12 jun 2016, 21:50

Chris schreef:verplaatst naar de Raststätte Vellern.
Inderdaad, ik had mijn foto's onder Rhynern, ik heb het gecorrigeerd:
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 0243141938 en volgende

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » di 02 aug 2016, 18:40

Komend weekend is de A2 bij Recklinghausen in beide richtingen volledig afgesloten van vrijdag 5 augustus 2000 uur tot maandag 8 augustus 0500 uur. De afsluiting is noodzakelijk om stalen liggers van de Friedrich-Ebert-Straße over de A2 te plaatsen. Deze brug wordt vervangen vanwege de verbreding van de A43 en ligt direct ten westen van het Kreuz Recklinghausen.

Er worden met een mobiele kraan 16 liggers met een gewicht van 22 ton geplaatst. Deze zijn 32 meter lang en sluiten aan op de rest van de ruwbouw. Tussen juli en oktober 2015 is er een tijdelijke brug over de A2 geplaatst, deze liggers zijn voor de definitieve brug. De brug moet in november 2016 klaar zijn. In tegenstelling tot Nederland werkt men in Duitsland zelden met betonnen prefab liggers, waardoor de bouwtijd van dit soort bruggen in plaats van een paar maanden snel 1,5 jaar bedraagt.

Men verwacht enige verkeershinder, maar het is nog vakantie in Nordrhein-Westfalen. Het doorgaande verkeer wordt via de A42 omgeleid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 14:26

^^ bovenstaande afsluiting zorgt voor grote vertraging op de A2. Mensen die de omleidingsroute niet volgen komen in een fuik terecht, momenteel bijna 2 uur wachttijd om er bij Herten af te gaan richting oosten.

Op de omleidingsroute via de A42 zijn de vertragingen minder groot, 16 kilometer langzaam rijden richting Dortmund, maar de vertraging is volgens TomTom niet veel meer dan 20 minuten. Richting Oberhausen 7 kilometer stilstaand verkeer met ook 20 minuten vertraging.

Je ziet wel dat de planning van Baustellen lastig is. Momenteel zijn 2 van de 3 oost-westroutes door het Ruhrgebied dicht, zowel de A2 als de A40 hebben een Vollsperrung (de A40 alleen richting Dortmund). Gezien dat feit valt de vertraging op de A42 nog relatief mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » zo 04 dec 2016, 11:15

De gewenste verbreding van de A2 in Niedersachsen is nogal uitgekleed in het Bundesverkehrswegeplan 2030. Men had de wens om de A2 vanaf Bad Oeynhausen tot Helmstedt naar 2x4 rijstroken te verbreden. Deels was dit al opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan 2004.

Het enige deel wat een hoge prioriteit krijgt is 2 kilometer tussen Hannover-Herrenhausen en het Dreieck Hannover-West. Daarnaast hebben de aansluitende delen tussen Bad Nenndorf en het Kreuz Hannover-Ost een lage prioriteit. De rest heeft 'kein bedarf' (geen noodzaak).

Een zure appel voor Niedersachsen, dat te maken heeft met zoveel zware ongevallen op de A2. Aan de andere kant, als je de capaciteit van 2x3 rijstroken en de verkeersintensiteiten in ogenschouw neemt, dan is het best adequaat. Het probleem is dat er altijd wel ergens een Baustelle op de A2 is waar een rijstrook afvalt of erg versmald is. Zodoende heb je chronische congestie terwijl de capaciteit in wezen gewoon adequaat is. Die zware vrachtwagenongevallen zijn ook bijna zonder uitzondering bij wegwerkzaamheden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 dec 2016, 11:38

Ik heb ook niet de indruk dat 2x4 de oplossing is voor de ongevallen. 2x4 van Bad Oeynhausen tot Helmstedt lijkt me behoorlijk overdreven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » zo 04 dec 2016, 11:51

Het is wel een internationale verbinding voor lange-afstandsverkeer. Daar is het gebruikelijk om een hogere eis te stellen aan het niveau van doorstroming (de level of service) dan een stadssnelweg. Op een stadssnelweg wordt een LOS D-E vaak nog als acceptabel gezien, terwijl op een lange-afstandsroute men een LOS C vaak als ondergrens ziet. Dat betekent niet dat je dan overal 200 km/h moet kunnen rijden, maar ook niet dat je telkens terug moet naar 100-110 vanwege inhalende vrachtwagens waar al het verkeer rond ophoopt.

Binnenkort worden voor alle wegvakken de intensiteiten over 2015 bekend gemaakt. In 2010 reden er - afgezien van de passage van Hannover - zo'n 75.000 - 90.000 voertuigen per dag, maar wel een hoog aandeel vrachtverkeer (consistent zo'n 20.000 vrachtwagens). Het probleem is dat het BVWP een lange looptijd heeft (tot 2030). Dat betekent dat de kans vrijwel nul is dat andere delen van de A2 verbreed gaan worden. Het is wel jammer dat de passage van Hannover niet de status van hoogste prioriteit heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door Chris » ma 03 apr 2017, 20:22

Vandaag zijn werkzaamheden begonnen om een brug van de A2 over het spoor bij Magdeburg te renoveren. Tot oktober zijn er 2x2 rijstroken beschikbaar (4-0). Gezien de intensiteit van 71.000 voertuigen per dag en het hoge aandeel vrachtverkeer zal dit wel tot wat filevorming kunnen leiden. Ik denk geen enorme congestie (tenzij er een ongeval gebeurt), maar de ervaring leert dat een Baustelle bij dergelijke intensiteiten wel tot enige vertraging kan leiden in de spits en reisdagen. Het zal vermoedelijk geen reden zijn om de A2 te mijden (elders zijn ook werkzaamheden), maar het kan drukker zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door duikgek89 » ma 03 apr 2017, 20:26

Coen Tunnel schreef:Ik heb ook niet de indruk dat 2x4 de oplossing is voor de ongevallen. 2x4 van Bad Oeynhausen tot Helmstedt lijkt me behoorlijk overdreven.
Ik voel wel wat voor 2x4 met uitgezonderd op zondag de rechterstrook verboden voor auto's die niet de volgende afslag nemen. Ik denk namelijk dat het gevaar van vrachtwagens die ineens naar de middelste strook komen en daarmee problemen veroorzaken wat kleiner wordt omdat daar wat meer ruimte voor zal ontstaan.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door mhkamp » ma 03 apr 2017, 21:07

^^ +1 . Zeker met veel vrachtverkeer moet het verplicht rechts houden niet gelden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door GuteFahrt » ma 03 apr 2017, 22:55

Op de A2 kun je via :AS: Gladbeck-Ellinghorst naar Bottrop-Boy. Hoe zou je dat laatste in het Duits uitspreken?

Afbeelding
Bron

Als ik het zie staan dan denk ik toch gelijk aan het Engelse woord voor jongen... :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 apr 2017, 9:40

Dat spreek je vrijwel het hetzelfde uit als het Engelse woord "Boy", afhankelijk van welk Engels accent je gebruikt. De plaatsnaam is ontleent aan de rivier "Boye" en als je dan gewoon de "e" aan het einde wegdenkt, moet je wel kunnen voorstellen hoe je dat in goed Duits uitspreekt. Althans ik heb daar geen moeite mee. :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A002] Oberhausen - Hannover - Berlin

Bericht door GuteFahrt » di 04 apr 2017, 9:47

^^ Jawel. :top:

We hebben het over de Ypsilon, normaliter wel een u of ü uitspraak. Maar ik realiseer me nu dat dit bijv. bij Essen-Kray ook niet zo is. ;)

(Klinkt als Krai...)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie