[D][A008] A8 Perl - Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [D][A008] Perl - Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg

Bericht door Pino » wo 21 dec 2016, 13:48

GuteFahrt schreef:Afbeelding
Chris schreef:De Enztalquerung is wel een bijzonder stukje inderdaad.
Is een stuk met schitterend weids uitzicht inderdaad, en de schemering op de foto's maakt het mooi af :top:

Op de een of andere manier voelt dit soort "skipiste" voor je als meer iets voor Ardense snelwegen dan voor Duitse. Hoewel er ongetwijfeld wel wat vergelijkbare stukjes Autobahn zijn ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 dec 2016, 13:53

Het bochtenwerk is wel vrij typisch voor een Reichsautobahn. Lange rechtstanden en dan vrij abrupte bochten. De A7 van Kassel naar Hattenbach heeft dat nog steeds ondanks de verbreding. Ik weet niet of de verbreding van de A8 door het Enztal ook een tracéverlegging inhoudt. Het hoogteverschil is circa 100 meter, qua hellingen is dat ook niet echt wenselijk met dergelijke verkeersintensiteiten en aandeel vrachtverkeer. Misschien is het wel de steilste helling met een dergelijke verkeersintensiteit in Europa. De Albaufstieg is iets minder druk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 dec 2016, 14:00

Kan zo snel niet vinden wat de situatie is op de Elzer Berg aan de A3. Die zou ergens in de buurt kunnen komen. Ook een Reichsautobahn natuurlijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 dec 2016, 14:40

Over welke hellingspercentages spreken we hier?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 dec 2016, 14:56

Ik meen 8%. Dat is voor een autosnelweg echt heel steil. De voorkeur ligt volgens mij niet hoger dan 5%.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 dec 2016, 14:57

Ik denk dat dat gauw richting de 7-8% gaat op sommige Autobahnen die al als Reichsautobahn zijn aangelegd. Op de A7 Kassel-Hattenbach staat volgens mij 7% op de borden :J6:.

Met name op de A8 zitten een aantal steile hellingen. Direct ten oosten van AD Karlsruhe al, daarna de Enztalquerung en de Albaufstieg. Irschenberg tussen München en Salzburg is ook nog tamelijk steil. Gevoelsmatig is de Albaufstieg het steilst, maar dat kan ook komen doordat de weg daar krap en bochtig is. Die helling bij Dreieck Karlsruhe vind ik ook tamelijk heftig - ook als je flink afdaalt naar een belangrijk knooppunt toe.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 dec 2016, 15:35

Die klim na Dreieck Karlsruhe vind ik psychologisch altijd wel grappig als je richting Stuttgart rijdt. Het is echt "baf, uit de vlakte het middelgebergte in" en daarmee een nieuwe fase in je rit. Rijdend richting A5 kom je met redelijk hoge snelheid naar het knooppunt toe, wat ergens best heftig is, maar voor een belangrijk deel ook wel weer verdisconteerd in de configuratie van het knooppunt.

Krap en bochtig maakt hoe dan ook een verschil in de manier waarop chauffeurs zich gedragen. Op de Albaufstieg ademt de hele situatie dat je goed moet opletten. Als het niet de borden zjin voor vrachtwagens die een noodstop moeten maken, dan wel de bochtigheid, het feit dat de andere baan niet zichtbaar is etc. Irschenberg is minder bochtig, maar ook wel een plek waar je als chauffeur vanzelf alert bent. Het kaarsrechte van deze afdaling zorgt weer voor heel andere veiligheids-dynamieken; mensen hebben niet in de gaten dat ze steeds harder gaan. Dat was ook het probleem op de Elzer Berg, wat daar is 'opgelost' met snelheidslimieten en flitsers. Maar daar bestaan tenminste nog wat lichte bochten, en dit is een lange rechte afdaling.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 12 jan 2017, 9:08

Hoe aantrekkelijk is de route Brussel-Luxemburg-A8-München eigenlijk tegenover de meer klassieke route Brussel-Liège-Köln-Nürnberg-München?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 jan 2017, 9:55

^^ Het ontbrekende stukje van de Luxemburgse A13 bij Hellange is nu aangelegd en gaat dit jaar volledig 2x2 open, bij Merzig zit op de Duitse A8 nog een deel met 2+1 smalle rijstroken. Maar in de Pfalz ontbreekt een deel van de A8, waardoor je via de A6 moet omrijden of vanaf Pirmasens tot Landau over de (redelijk goede) B10.

Ik denk wel dat je tot Karlsruhe over een relatief rustige route rijdt, met de mogelijkheid tot goedkoop tanken in Luxemburg.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 12 jan 2017, 10:08

Volgens Google zijn er meerdere min of meer gelijkwaardige hoofdroutes die je met een 7.45 uur van Brussel naar München zouden brengen:
- Luxembourg-Saarbrücken en B10
- Luxembourg-Saarbrücken en A6/A81
- Verviers-Trier en B10
- Verviers-Trier en A6/A81
- Linksrheinisch A61 en A8
- Rechtsrheinisch (wat Km357 de "klassieke route" noemde)

Dus veel hangt af van je persoonlijke voorkeuren. De klassieke route heeft als voordeel dat hij het beste is uitgebouwd en je maar weinig hoeft af te slaan. Maar dat is dan meteen ook weer het mogelijke nadeel: drukker en filegevoeliger. Een minder goed uitgebouwde route nemen kan winst opleveren, maar je kunt er ook zomaar minuten verliezen achter trage medeweggebruikers die je niet voorbij komt. De stadssnelwegen door Karlsruhe rijden normaal gesproken prima door, maar hebben het natuurlijk ook in zich om op een verkeerd moment vast te staan. Of je komt in een van die beruchte 'treintjes' op de A61 waar je maar nauwelijks boven de 100 km/h komt.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 12 jan 2017, 11:01

Dat ik eens een paar minuten verlies achter iemand anders omdat ik er niet voorbij kan/mag maakt me niet zo hard uit, ik heb meer problemen met druk verkeer en files. Anderszijds lijkt het me qua omgeving weer eens wat anders dan de A3 die ik ondertussen wel al genoeg gezien heb.

Dat stukje B10 ziet er op Google Earth zelfs best ok uit.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 12 jan 2017, 11:42

Km357 schreef:Dat stukje B10 ziet er op Google Earth zelfs best ok uit.
Dat is het zeker ook. Het is een goede 2+1-weg die door geen enkele bebouwde kom gaat en waarvan de belangrijkere kruisingen ongelijkvloers gemaakt zijn. Het is wel zo dat ze de route vrijwel permanent aan het verbeteren zijn, want het is de bedoeling dit stuk van de B10 in 2030 volledig 2x2 ongelijkvloers te hebben. Aan de ene kant positief, aan de andere kant levert het werkzaamheden op die behoorlijke vertraging kunnen geven. Hinterweidenthal was in de afgelopen jaren een behoorlijke bottleneck, maar ik begrijp dat de route daar nu tenminste ongelijkvloers het dorp voorbij gaat (terwijl nog aan verdere uitbouw wordt gewerkt).

(bron: http://www.b10-4spurenjetzt.de/)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 12 jan 2017, 11:49

Coen Tunnel schreef:^^ Het ontbrekende stukje van de Luxemburgse A13 bij Hellange is nu aangelegd en gaat dit jaar volledig 2x2 open, bij Merzig zit op de Duitse A8 nog een deel met 2+1 smalle rijstroken. Maar in de Pfalz ontbreekt een deel van de A8, waardoor je via de A6 moet omrijden of vanaf Pirmasens tot Landau over de (redelijk goede) B10.

Ik denk wel dat je tot Karlsruhe over een relatief rustige route rijdt, met de mogelijkheid tot goedkoop tanken in Luxemburg.
Dat deel bij Merzig wordt nu verbreed naar 2x2, als ik het juist in het hoofd heb. Maar dat is sowieso niet echt een probleem.

De B10 is ook maar een stukje, al met al valt dat allemaal best mee. Ik denk dat er niet veel verschil tussen die routes gaat zitten, de stukjes waar je op die route even van het gas moet worden zeer waarschijnlijk gecompenseerd door de relatieve rust tussen Brussel en Karlsruhe waar je aardig kunt opschieten. Ook landschappelijk is die route wat mij betreft aantrekkelijker.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 12 jan 2017, 12:36

duikgek89 schreef:Ik denk dat er niet veel verschil tussen die routes gaat zitten, de stukjes waar je op die route even van het gas moet worden zeer waarschijnlijk gecompenseerd door de relatieve rust tussen Brussel en Karlsruhe waar je aardig kunt opschieten. Ook landschappelijk is die route wat mij betreft aantrekkelijker.
De Google Maps-berekeningen laten inderdaad zien dat er weinig verschil tussen de routes zit. Maar dat is bij regulier verkeer. De relatieve rust tussen Brussel en Karlsruhe kan, afhankelijk van het tijdstip waarop je rijdt, bijvoorbeeld onderbroken zijn door de (ochtend)spits van Luxembourg, wat toch best een dingetje is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 jan 2017, 14:13

De Luxemburgse A13 is bij Hellange sinds 19 december ook met 2x2 rijstroken uitgerust.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 12 jan 2017, 15:50

^^ Ook als zodanig te gebruiken?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 13 jan 2017, 2:20

Pino schreef:
duikgek89 schreef:Ik denk dat er niet veel verschil tussen die routes gaat zitten, de stukjes waar je op die route even van het gas moet worden zeer waarschijnlijk gecompenseerd door de relatieve rust tussen Brussel en Karlsruhe waar je aardig kunt opschieten. Ook landschappelijk is die route wat mij betreft aantrekkelijker.
De Google Maps-berekeningen laten inderdaad zien dat er weinig verschil tussen de routes zit. Maar dat is bij regulier verkeer. De relatieve rust tussen Brussel en Karlsruhe kan, afhankelijk van het tijdstip waarop je rijdt, bijvoorbeeld onderbroken zijn door de (ochtend)spits van Luxembourg, wat toch best een dingetje is.
Maar ga je via Liege en Köln dan is de ochtendspits ook geen feest. Dan heb je echter de optie via Sankt-Vith nog.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 feb 2017, 20:13

De hoeveelheid verkeer is op de A8 tussen Pforzheim en Stuttgart sterk gestegen. In 2010 reden hier veelal 70.000 tot 85.000 voertuigen per dag (stijgend richting Stuttgart), in 2015 lag dat op 85.000 tot 118.000 voertuigen per dag. Tussen Karlsruhe en Pforzheim is de intensiteit veel minder gegroeid.

De dubbelnummering met de A81 tussen het Dreieck Leonberg en het Kreuz Stuttgart is nu één van de drukste wegvakken in Duitsland met 155.000 voertuigen per dag. Dit is ook het drukste punt van de gehele A8.

Tussen Augsburg en München zijn de intensiteiten ook behoorlijk gegroeid, met 65.000 tot 86.000 voertuigen in 2010 (stijgend richting München), en nu 75.000 tot 104.000 voertuigen in 2015. Op de meeste wegvakken was de groei minstens 10.000 voertuigen per dag. Van München naar Salzburg zijn de intensiteiten beperkter gestegen, met veelal 2.000 voertuigen per dag. Alleen het oostelijk deel vanaf de Chiemsee tot de Oostenrijkse grens groeide met 4.000 - 5.000 voertuigen wat harder.

In het Saarland zijn de verkeersintensiteiten licht gedaald.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 15 mar 2017, 13:30

Bij Ulm komt er een aansluiting bij: :AS: Ulm-Nord, tussen :KP: Ulm-West en :AS: Ulm-Ost.

Dit jaar gaat 'ie in aanleg is de bedoeling: http://www.donau3fm.de/allgemein/bau-de ... 017/179608

https://www.swp.de/ulm/lokales/ulm_neu_ ... 64610.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Re: [D][A008] verbredingen

Bericht door Chris » ma 17 jul 2017, 20:12

Chris schreef:Het gaat toch niet zo snel als gehoopt. De verbreding van het laatste stuk van de A8 bij Pforzheim zal niet eerder dan eind 2018 beginnen, meldt de Pforzheimer Zeitung. De gehoopte einddatum van 2020 lijkt daardoor op te schuiven naar 2023 en misschien zelfs 2024 (5 jaar bouwtijd).
Men rekent inmiddels met 2024 als oplevering van de verbreding van de Enztalquerung bij Pforzheim.

Aan de ongevallen bij wegwerkzaamheden is niks te doen:
  • Die häufigsten Unfälle in Bezug auf Baustellen entstehen durch Rückstaus. Das ist bei jeder Baustelle so, ob auf der A5 oder auf der A8. Das ist ein Problem, das wir auch nicht wirklich beseitigen können.
http://www.ka-news.de/region/pforzheim/ ... 17,2086352

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 17 jul 2017, 20:28

^^ Mag ik hieruit concluderen dat het een normale zaak gaat worden dat voertuigen in de filestaart blijven racen?

Hoogst onverantwoord!
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jul 2017, 21:15

Chris schreef:Aan de ongevallen bij wegwerkzaamheden is niks te doen:
  • Die häufigsten Unfälle in Bezug auf Baustellen entstehen durch Rückstaus. Das ist bei jeder Baustelle so, ob auf der A5 oder auf der A8. Das ist ein Problem, das wir auch nicht wirklich beseitigen können.
Niet kunnen? Niet willen lijkt mij een beter antwoord. In andere landen zijn er 1. niet zoveel wegwerkzaamheden en 2. gebeuren er niet zoveel (zware) ongevallen bij files voor wegwerkzaamheden. Het ligt toch echt aan hoe de Duitsers hun zaakjes organiseren. Blijkbaar kiest men liever voor meer doden dan de procedures aan te passen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 17 jul 2017, 21:52

^^ Procedures aanpassen? NOOIT! Hoe kom je erop! :mrgreen:

Mobiele signalering is voor Duitsland natuurlijk veel te modern... En zorgen dat de baustellen sneller afgewerkt worden met minder hinder voor het verkeer is natuurlijk niet leuk, het geeft veel meer voldoening als je onderdanen constant in de file staan...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 aug 2017, 14:41

A8 Pforzheim

Binnenkort beginnen de eerste zichtbare werkzaamheden aan de Enztalquerung bij Pforzheim. Er moet een spoorbrug over de A8 vervangen worden omdat hij te smal is, daarvoor worden vanaf het najaar leidingen verlegd. Als eerste worden er bomen en struikgewas gekapt rond de spoorbrug.

De eigenlijke werkzaamheden aan de verbreding zullen pas op zijn vroegst eind 2018 starten, en men rekent ook met een bouwstart in 2019. Het project kost € 150 miljoen en dat is fors voor 4,8 kilometer Autobahn. Alle kunstwerken worden gesloopt en er komt een 380 meter lange landtunnel. Het tracébesluit is al in december 2014 vastgesteld.

Het dwarsprofiel van de Einhausung (landtunnel):
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 05 aug 2017, 16:27

En voor wanneer staat de oplevering gepland?
(Voor wat het waard is)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 aug 2017, 14:31

A8 Stuttgart - Ulm

De Baustelle tussen Hohenstadt en Ulm wordt binnenkort weer wat korter. Op 18 augustus wordt 6 kilometer verbrede rijbaan met 3 rijstroken, vluchtstrook en 120 km/h opengesteld tussen Temmenhausen en T+R Aichen in de richting van Stuttgart. De tegenrichting volgt eind september. Dit sluit aan op het deel van Temmenhausen naar Ulm-West dat in 2016 is opgeleverd. Vanaf september heeft dus 14 kilometer van de A8 2x3 rijstroken.

Het aansluitende deel van T+R Aichen naar Hohenstadt zal in 2017 en 2018 uitgebouwd worden, met een oplevering in 2019. Daarna is de verbreding nog niet voltooid, want de A8 moet ter plaatse van de aansluiting Ulm-West/Ulm-Nord nog uitgebouwd worden. De voorbereidende werkzaamheden begonnen hier in 2016 en lopen tot medio 2020. Uiteindelijk zal de verbreding van 24 kilometer tussen Hohenstadt en Ulm-West dan zo'n 8-9 jaar geduurd hebben.

Maar dan zijn ze er nog niet, het is ook gepland om over een aantal jaar met de verbreding van de A8 langs de noordkant van Ulm te beginnen, tussen Ulm-West en het Kreuz Ulm/Elchingen. Dit zal vermoedelijk ook in minimaal twee fases gebeuren omdat het in twee staten ligt. En daarna moet nog de eigenlijke Albaufstieg uitgebouwd worden, het lastigste deel van de verbreding tussen Stuttgart en Ulm. Het zal waarschijnlijk nog wel tot na 2025 duren voordat de verbreding van de A8 tussen Stuttgart en Ulm gereed is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 15 aug 2017, 15:58

2025 pas... En dan is het weer tijd voor groot onderhoud. :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 aug 2017, 16:31

2025 is een optimistisch scenario waarin ze rond 2020 de procedures en financiering voor de Albaufstieg rond kunnen krijgen. Gezien de voorgescheidenis van dit project kan het ook maar zo 2030 worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 sep 2017, 21:30

De concessiehouder Pansuevia die de A8 tussen Ulm en Augsburg verbreed heeft eist extra geld van de regering. De situatie is echter wel anders dan bij de A1 Hamburg - Bremen, waar het ging om een tegenvallende verkeersgroei. De A8 is recenter verbreed dus dat is nog te vroeg om daar wat over te zeggen. De situatie met Pansuevia gaat om een eindafrekening van de Autobahndirektion Südbayern aan Pansuevia voor de bouwkosten. Het DBFM contract is op basis van schaduwtol van vrachtverkeer, de uitbetaling bestaat uit twee delen; een som voor de bouwkosten en een som per gepasseerde vrachtwagen na oplevering van het project. Dit gaat om een vermeende te lage betaling van de ABD Südbayern aan Pansuevia over de bouwkosten. Het zou gaan om € 65 miljoen.
  • Ein Sprecher des beteiligten Baukonzerns Hochtief sagte am Montag, es gehe um die Rechtmäßigkeit der Abrechnung von Bauleistungen.

(...)

In diesem Zusammenhang wurde nun bekannt, dass bundesweit private Autobahnbetreiber wegen einer fehlerhaften Abrechnung der Maut zu viel Geld bekommen haben. Die Süddeutsche Zeitung hatte zuerst darüber berichtet. Wie Pansuevia-Geschäftsführer Robert Schmidt unserer Zeitung erklärte, habe es „aufgrund der seitens Toll Collect noch nicht unterscheidbaren Lkw-Gewichtsklassen in geringem Umfang Mehrzahlungen an Pansuevia“ gegeben. Diese lägen bezogen auf die Maut im niedrigen einstelligen Prozentbereich. Die Zahlungen seien unter Vorbehalt geleistet worden. Es werde sofort einen Abzug geben, sobald der Sachverhalt geklärt ist.
http://www.augsburger-allgemeine.de/gue ... 36246.html

Een beetje technisch verhaal, PPS concessies hebben landelijk teveel geld uit de tolinkomsten ontvangen door een foute berekening van de LKW Maut, maar Pansuevia beweert dat het juist te weinig heeft ontvangen. (A1 Mobil beweert dat ook, maar dan op basis van tegenvallende groeicijfers van het vrachtverkeer).

Chris
Moderator

Re: [D][A008] A8 Perl - Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg

Bericht door Chris » do 12 okt 2017, 19:14

A8 Karlsruhe - Stuttgart

De voorbereidende werkzaamheden aan de Enztalquerung bij Pforzheim beginnen met kapwerkzaamheden deze maand. Voor de verbreding van de A8 en de bouw van een landtunnel moeten bomen gekapt worden. Het bouwbegin van het project is in 2018 voorzien, maar de kapwerkzaamheden zijn telkens tussen 1 oktober en 28 februari. Deze lopen echter tot 2021, dus als ze tot in 2021 nog kapwerkzaamheden moeten doen hint dat wel op een voltooiing van het project pas rond 2025.