[D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » wo 08 dec 2010, 14:54

A98 Weil am Rhein - Schaffhausen

A98 @ Wegenwiki

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Re: A98 Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » wo 08 dec 2010, 14:56

A98 Lörrach - Rheinfelden

http://www.badische-zeitung.de/basel/a- ... 08714.html
Badische Zeitung schreef:A 98 endlich vierspurig: Die Umfahrung um Basel ist fertig

Die Autobahn A 98 ist seit Jahrzehnten ein Drama mit offenen Ende. Nun kommt zumindest der erste Akt dieses Infrastrukturklassikers zum Happy End.

Am Mittwoch wird das Teilstück zwischen Lörrach-Ost, dem Nollinger Tunnel und der Schweiz komplett für den vierspurigen Verkehr freigeben – rund 16 Jahre nachdem Planfeststellungsbeschluss 1994.

Die wichtigste überörtliche Funktion der Strecke, die Autobahnumfahrung des Nadelöhrs Basel, ist damit für insgesamt rund 200 Millionen Euro realisiert. Umso drängender fragt sich, wie und wann der Bau weitergeht in den Kreis Waldshut.

A 98.4 nennen die Planer das rund zehn Kilometer lange Teilstück von Lörrach-Ost über die Querspange, die A 861 mit dem Nollinger Tunnel, in die Schweiz samt der Anbindung an das dortige Autobahnnetz Richtung Zürich, Basel und Bern. Die Bauarbeiten an dem Abschnitt haben bereits 1995 mit der Engelseebrücke als Zufahrt zum Nollinger Tunnel begonnen.

Strecke wurde zusammengepuzzelt

Ende 2002 wurde die Autobahn dann zwischen der Engelseebrücke und Lörrach-Ost (Waidhof) einbahnig freigegeben; bis 2005 erhielt der Tunnel eine zweite Röhre und im März 2006 wurde die Querspange A 861 zweibahnig, also mit vier Fahrspuren, für den Verkehr freigegeben; quasi parallel begann Ende 2005 auch der zweibahnige Ausbau der knapp fünf Kilometer zwischen dem Nollinger Tunnel und dem Waidhof samt dem Bau des Autobahndreiecks Hochrhein.

Die Strecke wird also seit 15 Jahren mehr zusammengepuzzelt, denn in einem Guss gebaut. Das aber macht das Projekt noch teurer als es angesichts des schwierigen Geländes ohnehin ist und hat den einen oder anderen wie Rheinfeldens OB Eberhard Niethammer schon mal zu kritischen Tönen veranlasst. Allein für die neue zweite Fahrbahn wurden nach Angaben des Regierungspräsidium Freiburg rund 102 Millionen Euro investiert, davon 57 Millionen für die drei Brücken. Unter reger Beteiligung bundes- und landespolitischer Prominenz, darunter Bundesverkehrsminister Peter Ramsauer und Ministerpräsident Stefan Mappus, wird die Investition morgen von 14 Uhr an offiziell eingeweiht.
De A98 is eindelijk met 2x2 rijstroken opengesteld tussen Lörrach-Ost en Dreieck Rheinfelden (A861). Vanaf nu kan men volledig over volwaardige snelwegen de stad Basel vermijden.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 jan 2011, 22:08

Dat deel ten zuiden van Munchen lijkt me onzinnig. Of er moet heel veel verkeersvraag tussen Basel en Salzburg zijn...

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 06 jan 2011, 23:13

Het voordeel is wel dat de nu "losliggende" A95 op die manier een verbinding met de andere snelwegen krijgt.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 jan 2011, 14:21

Je moet een stuk over de mittlere Ring van Münschen, dat is alles. Zo los ligt de A 95 ook weer niet...
Dan lijkt me een compleetmaking van de Ring van München alsnog interessanter, zo kun ke namlijk het doorgaande verkeer van de BAB 8 over de twee ringhelften verdelen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2011, 15:19

Completering van de A99 is verkeerskundig buitengewoon wenselijk. Maar hij moet door een omgeving waarin het niet opportuun is om een snelweg in aan te leggen. Maar goed, om dat dan als argument te gebruiken voor een complete A98? Daar bestaat gewoon geen vraag voor. Zo mogen de A98 wat mij betreft nog wat verlengen in de buurt van Waldshut. Andere delen van de route zijn mooi gerealiseerd als Gelbe Autobahn, maar in Bayern is het verder goed zo.

Verkeer tussen Basel en Salzburg heeft ook niet zo vreselijk veel baat bij een gecompleteerd Beiers deel van de A98. De A96 is voldoende en vormt maar nauwelijks een omweg ten opzichte van de geplande A98. De A98 zou denk ik ook maar nauwelijks verkeer weghouden bij München. Zoveel verkeer tussen Basel en Salzburg is er niet, zelfs niet als je kijkt naar het wat grotere niveau van de E54 en verkeer komend van de Franse A36 meeneemt.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 07 jan 2011, 16:44

Ik acht een BAB98 tussen Basel en Bregenz als wenselijk voor de robuustheid van het netwerk. Dan creer je een verbinding tussen Munchen en Basel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2011, 16:47

Ja, op termijn lijkt mij Weil am Rhein - Lindau toch wel een vereiste. Het wegennet in zuidwest Duitsland ontbreekt het aan oost-westroutes. De volgende doorgaande oost-westroute is eigenlijk pas de A4 in Italië. Vanuit Lyon/Paris naar centraal/oost Europa is de route door Zwitserland minder aantrekkelijk door de exorbitante tolkosten (circa 3,5 keer zo hoog als in Duitsland en 2 maal dat van Oostenrijk).

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 07 jan 2011, 17:03

Timmetje schreef:Je moet een stuk over de mittlere Ring van Münschen, dat is alles.
Als je vanaf de A99 (komende vanaf de A8) de borden Garmisch volgt wordt je nog voor de mittlere Ring via een brede straat met VRI's naar de A95 gestuurd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2011, 17:31

Chris schreef:Ja, op termijn lijkt mij Weil am Rhein - Lindau toch wel een vereiste. Het wegennet in zuidwest Duitsland ontbreekt het aan oost-westroutes. De volgende doorgaande oost-westroute is eigenlijk pas de A4 in Italië. Vanuit Lyon/Paris naar centraal/oost Europa is de route door Zwitserland minder aantrekkelijk door de exorbitante tolkosten (circa 3,5 keer zo hoog als in Duitsland en 2 maal dat van Oostenrijk).
Op weg van Parijs naar Centraal en Oost-Europa heb je een Duitse A98 niet echt nodig. Parijs - München zal altijd sneller gaan via Strasbourg - Karlsruhe dan via Basel - Lindau (de E54 is in die zin een slecht verzinsel). Op weg naar Oostenrijk, Hongarije en verder voeg je dus niets toe met een A98; op weg naar noordelijker gebieden natuurlijk al helemaal niet. Op weg naar zuidelijker gebieden schiet je maar weinig op met een route vanuit Basel naar het oosten.

Op weg van Lyon naar Tsjechië en noordelijker ligt er een prima route in de vorm van de Duitse A6. De A98 voegt daar maar weinig toe. Op weg naar Hongarije en verder ga je vanuit Lyon al snel over de Italiaanse A4. Kortom, je praat over de route Lyon - München / Oostenrijk. Zoveel mensen rijden die route nou ook weer niet. En via Zürich ligt er op zich een prima route, die alleen voor vrachtwagens duur is. Maar zie jij het gebeuren dat Duitsland een A98 gaat aanleggen om het leven van hoofdzakelijk buitenlandse vrachtwagenchauffeurs goedkoper te maken? Daar krijg je aan de Hochrhein nooit de handen voor op elkaar (nog even daargelaten hoe met de passage van Schaffhausen moet worden omgegaan).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2011, 17:41

Via de Italiaanse A4 is juist niet interessant vanwege de Mont Blanc of Frejustunnel die € 270 aan tol kost. Voor dat geld kan je pak 'm beet 1.400 kilometer door Duitsland rijden. Er wordt wel wat omgereden via de Simplonpass vanwege die extreem dure tunnels.

Ik doelde eigenlijk vooral het deel van Frankrijk tussen Lyon en Paris, zeg maar ten zuiden van de Franse A19, West-Frankrijk, etc. Vanaf dat punt is een oost-westroute via de A98 naar Wenen of Budapest toch echt de kortste weg. Maar daarnaast heeft een Bodenseeautobahn ook een belangrijk regionaal belang. Ten noorden van de Bodensee zijn geen goed uitgebouwde oost-westroutes en via Zwitserland is pas zinvol tussen Basel en Lindau, tenzij je dicht bij de Zwitserse A50 zit.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2011, 18:27

Ik heb het even nagezocht (wat een werk :x ) wat een vrachtwagen betaald voor de oost-westroutes.

Beaune - Budapest via Nürnberg: € 290
Beaune - Budapest via A98-A96: € 260
Beaune - Budapest via Italiaanse A4: € 470

Italië heeft de goedkoopste vrachtwagentol, daarna Duitsland en Frankrijk. Het grootste probleem zijn de toltunnels door de Alpen, die kosten zoveel geld dat fors meer kilometers nog steeds goedkoper is.

Op de route van Lyon naar München is via de hypothetische A98 het goedkoopste (€ 190), en via Stuttgart is niet heel veel duurder (€ 210). Door Zwitserland steken is fors duurder (€ 360), alhoewel deze route wel 100 kilometer korter is.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 jan 2011, 18:44

Willem schreef:
Timmetje schreef:Je moet een stuk over de mittlere Ring van Münschen, dat is alles.
Als je vanaf de A99 (komende vanaf de A8) de borden Garmisch volgt wordt je nog voor de mittlere Ring via een brede straat met VRI's naar de A95 gestuurd.
Klopt, die weg was ik vergeten...
Chris schreef:Ja, op termijn lijkt mij Weil am Rhein - Lindau toch wel een vereiste. Het wegennet in zuidwest Duitsland ontbreekt het aan oost-westroutes.
2+1 lijkt mij eerst even genoeg, wel voorbereid op verbreding.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2011, 19:00

Chris schreef:Maar daarnaast heeft een Bodenseeautobahn ook een belangrijk regionaal belang. Ten noorden van de Bodensee zijn geen goed uitgebouwde oost-westroutes en via Zwitserland is pas zinvol tussen Basel en Lindau, tenzij je dicht bij de Zwitserse A50 zit.
Ik heb niet het idee dat in het diepe zuiden van Baden-Württemberg behoefte bestaat aan een oost-westroute. Dat heeft mogelijk te maken met hoe de regio in elkaar zit. Het gebied ten westen van Schaffhausen (kort gezegd Baden) is gericht op het Rijndal, de streek vanaf Singen naar het oosten is gericht op Stuttgart. En in het midden ligt Schaffhausen, dat gericht is op Zürich. Het westelijke deel heeft dus behoefte aan een snelle oost-westroute, het midden zit als het ware met zijn rug naar Duitsland en het oostelijke deel zit te wachten op goede Zubringers naar de A81. De bestaande infra en de plannen voor toekomstige infra volgen precies dat stramien. In het westen zal er nog wel een verlenging van de A98 komen tot aan Waldshut (mogelijk als Gelbe Autobahn), in het oosten zal een B31n nog wel wat worden verlengd, maar het gat in het midden zal blijven. Er bestaat in ieder geval geen regionale behoefte aan opvulling. Tenzij vrachtwagenchauffeurs op een gegeven moment ontdekken dat er door de losse stukken A98 en Gelbe Autobahn een interessante route ontstaat naar het oosten en daardoor een dusdanige overlast in de dorpen veroorzaken dat alsnog wordt geschreeuwd om een A98.

Maar dan is toch de vraag voor welke vrachtwagenchauffeurs de A98 interessant is. Als je praat over de meest directe route, denk ik uitsluitend aan verkeer uit Frankrijk tussen Parijs en Dijon. Wat meer naar het zouden zit je al snel op de corridor van de RCEA en de Franse A40, en dan rijd je via Genève en Zürich zo naar Lindau en München toe. Als je de Zwitserland- en Mont Blanctunnel-vermijders meetelt, wordt de groep groter, maar volgens mij nog steeds niet vreselijk groot. Het gaat om relatief lege stukken Europa die ook geen enorme ladingen export of import hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2011, 19:06

Pino schreef:Maar dan is toch de vraag voor welke vrachtwagenchauffeurs de A98 interessant is. Als je praat over de meest directe route, denk ik uitsluitend aan verkeer uit Frankrijk tussen Parijs en Dijon. Wat meer naar het zouden zit je al snel op de corridor van de RCEA en de Franse A40, en dan rijd je via Genève en Zürich zo naar Lindau en München toe. Als je de Zwitserland- en Mont Blanctunnel-vermijders meetelt, wordt de groep groter, maar volgens mij nog steeds niet vreselijk groot. Het gaat om relatief lege stukken Europa die ook geen enorme ladingen export of import hebben.
Nee, zoals ik al zei is de route Geneve - Sankt Margrethen fors duurder dan om te rijden via Stuttgart. Lyon - München scheelt € 180 aan tol via Stuttgart dan door Zwitserland. De Zwitserse tol is zo hoog dat 30% extra kilometers nog lonend is. Bij grotere omrijfactoren spelen extra uren en brandstofkosten een rol, maar 30% vind ik persoonlijk al extreem. Dat betekent dat je op een route van 1.000 kilometer rechtstreeks tot 1.300 kilometer kan rijden voordat je duurder uit bent. Ten zuiden van Zwitserland is pas de route via de Franse A8, door Italië en over de Brennerpass weer interessanter.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 08 jan 2011, 0:02

Dat zei ik toch ook? Als je de Zwitserland-vermijders meetelt, wordt de groep groter. Maar de vraag is hoe groot precies, aangezien je toch over een hoek Europa praat die niet enorm vrachtwagen-intensief is.

En de vraag is waarom de Duitse overheid zo gek zou zijn om een A98 aan te leggen voor die groep Zwitserland-vermijders? Als je als vrachtwagenchauffeur dan toch omwegen maakt, kun je best nog wel even doorrijden tot Karlsruhe en dan de A8 pakken. Als gezegd, ik zie Duitsland de stap naar een snelweg Basel - Lindau pas zetten als er in de dorpen langs een mogelijke A98-route zoveel overlast ontstaat door vrachtverkeer dat ze in die dorpen beginnen te schreeuwen om een snelweg om de dorpen heen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 08 jan 2011, 16:59

Dan nog zal er denk geen snelweg komen. Hooguit een goed uitgebouwde hoofdweg met bypasses om de dorpen heen. De Duitsers gaan echt niet voor alleen maar de buitenlanders een speciale snelweg bouwen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 08 jan 2011, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het voorgaande bericht reageert is quoten niet nodig. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 08 jan 2011, 18:39

^^ Vermoed dat ze ook delen van die weg als gelbe autobahn zullen uitbouwen om ruimte te besparen. Het is bovendien erg duur dit traject aan te leggen, omdat er veel hoogteverschillen zijn naast de Rijn. Onder andere bij Waldshut zijn de hellingen behoorlijk steil en is er niet gemakkelijk zonder dure tunnels iets aan te leggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 jan 2011, 20:58

Ik heb niet het idee dat in het diepe zuiden van Baden-Württemberg behoefte bestaat aan een oost-westroute.
Dat lijkt me nogal kort door de bocht. Ik heb wat dingen uitgezocht.

Het zuiden van Baden-Württemberg is het grootste gebied in Duitsland waar een oost-westroute ontbreekt. Er zit circa 130 kilometer tussen de A8 en de Zwitserse A1. Het enige gebied wat overeen komt is tussen de A2 en A24 in het noorden van Duitsland en dat is aanzienlijk dunner bevolkt.

In de potentiële corridor (zeg: 40 km vanaf de Zwitserse grens) liggen de volgende districten;

* Lörrach 220.000 inw.
* Waldshut 166.000 inw.
* Breisgau-Hochschwarzwald 250.000 inw.
* Freiburg im Breisgau 222.000 inw.
* Schwarzwald-Baar-Kreis 207.000 inw.
* Tuttlingen 135.000 inw.
* Konstanz 278.000 inw.
* Sigmaringen: 131.000 inw.
* Bodenseekreis 208.000 inw.
* Ravensburg 276.000 inw.

Bij elkaar dus zo'n 2,1 miljoen inwoners binnen een gebied van 40 bij 180 kilometer waar geen hoogwaardige oost-westverbindingen bestaan. Ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat er geen behoefte aan goede oost-westverbindingen zou bestaan. In Duitsland liggen oost-westverbindingen door veel minder dichtbevolkte gebieden. Mede vanwege de aanwezigheid van de Bodensee en de agglomeratie Zürich is de A3-A1 ook niet zo interessant voor regionaal verkeer in het zuiden van Ba-Wü, tenzij je vanaf Freiburg naar Lindau wilt.

Maar er is meer. We kunnen ook kijken naar de huidige verkeersintensiteiten op de oost-westverbindingen. Dit is wat lastig in te schatten omdat er geen één hoofdverbinding bestaat, het verkeer wordt over diverse Bundesstraßen afgewikkeld, waardoor de vraag hoger zal zijn dan de intensiteit op één enkele Bundesstraße.

Intensiteiten buiten de grote kernen:

* B31 Freiburg - Donaueschingen: 10.000 - 19.000 mvt/etmaal
* B31 Stockach - Lindau: 8.000 - 24.000 mvt/etmaal
* B32 Ravensburg - Wangen: 11.000 - 14.000 mvt/etmaal
* B33 Meersburg - Ravensburg: 11.000 - 16.000 mvt/etmaal
* B34 Rheinfelden - Schaffhausen: 6.000 - 19.000 mvt/etmaal
* B311 Tuttlingen - Herbertingen: 7.000 - 9.000 mvt/etmaal
* B314 bypass Schauffhausen: 5.000 - 11.000 mvt/etmaal

Een hoogwaardige weg (als A98 of als Gelbe Autobahn) lijkt me dan ook zeker wel gerechtvaardigd tussen Lörrach en Lindau, of wat noordelijker tussen Freiburg en Wangen (maar dat lijkt me minder realistisch, zo dwars door het Hochschwarzwald).

Saillant detail is dat het deel van de B34 tussen Rheinfelden en Bad Säckingen (waar de Zwitserse A3 dus direct parallel aan loopt) nog 14.000 - 19.000 voertuigen telt. Alleen dat aantal is soms al genoeg om 2x2 ongelijkvloers voor uit te bouwen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 08 jan 2011, 22:03

Als je op de kaart van Duitsland kijkt, zie je natuurlijk een groot gat. Maar is dat dan de enige aanleiding om een complete snelweg aan te leggen? Midden in het land wordt er toch meestal meer netwerkbelang gezien in het aanleg van een nieuwe snelweg; meer aan de randen worden de tussenliggende afstanden al snel groter, omdat er voor een kleinere groep weggebruikers toegevoegde waarde bestaat. Hoe dan ook, als je iets wilt doen tussen de A8 en de Zwitserse grens, bouw dan de B31 uit. Die ligt namelijk veel centraler in het zuiden van Baden-Württemberg dan een A98 die de grens volgt. Dus dat is een doorsteek van Freiburg naar Donauschingen, en een verdere uitbouw van de B31n langs de noordoever van de Bodensee. Ik denk dat je daar veel meer voor koopt dan voor een route Basel - Lindau.

Overigens is de B31 door het Schwarzwald meen ik al in een heel aardige uitbouwtoestand. De route heeft in het Schwarzwald hele aardige stukken 2+1 en 2+2, ongelijkvloerse aansluitingen en is om veel dorpen heen geleid. Vervolgens kom je op de A81 uit, kun je de A98/B31n pakken, en dan heb je al een redelijk stuk Bodensee gehad. Dat nog verlengen, en je zit bij Lindau.
Laatst gewijzigd door Pino op za 08 jan 2011, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 08 jan 2011, 22:07

Freiburg-Wangen lijkt me een héééél slecht idee...
Een A 98 lijkt me een beter plan, misschien aan het begin 2+1 alternerend en dan stukje bij beetje uitbouwen. Wel lijkt me het handig, als het weggedeelte door Zwitserland als "neutrale weg" aangelegd word en niet onder de zwitserse vignetplicht valt. Ik zou hem behalve een aansluitng met de J15 (voormalige N4) ten noorden van Schaffhausen in Zwitserland aansluitingsvrij houden, daar om zou 2+1 ook op den duur genoeg moeten wezen. Het stuk A81 ten westen van Kreuz Hegau zou A 98 worden, de A 81 zou men in de richting vn Konstanz kunnen verlengen.

@Pino: Er zijn stukken B 31 met een snelheidlimiet van 10 km/u... Maar tussen Titisee en Hüfingen is die weg 1x2 ongelijkvloers, te verglijken met de N33 Veendam-Gieten.
Dietrich Bonhoeffer

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 09 jan 2011, 17:39

Gezien de reeds aanwezige A3 in Zwitserland zou de aanleg van de A98 tussen Lörrach en Gottmadingen wat mij betreft niet met hoge prioriteit te hoeven worden aangelegd. Een ge-upgrade B31 lijkt me beter. Overigens is de reeds aanwezige A98 bij Lörrach wel een aantrekkelijk alternatief als de grensovergang in de A5 helemaal vast staat.

Verderop zouden de B31 tussen Überlingen en Friedrichshafen verbeterd moeten worden.

En ik zou nog graag een verlenging van de A98 bij Stockach naar Memmingen zien (alternatief: de A864 doortrekken naar Memmingen).
De autogordel: een band voor het leven.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 09 jan 2011, 17:53

Frits schreef:En ik zou nog graag een verlenging van de A98 bij Stockach naar Memmingen zien (alternatief: de A864 doortrekken naar Memmingen).
Mij lijkt Lindau zinvoller, dan kan dat ook een alternatiferoute vanuit Westduitsland/BeNeLuX naar Vorarlberg worden..
De A3 zie ik niet echt als een alternatief voor de B34 Singen-Lörrach, al is de B 31 misschien toch belangriker...
Dietrich Bonhoeffer

evos
verkeersader

Bericht door evos » zo 09 jan 2011, 18:03

Frits schreef:Overigens is de reeds aanwezige A98 bij Lörrach wel een aantrekkelijk alternatief als de grensovergang in de A5 helemaal vast staat.
Als ik me goed herinner was de route naar voorbij Basel al in 2009 via de toen nog niet affe A98 bewegwijzerd. In elk geval, zo zijn wij toen gereden.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 09 jan 2011, 18:05

^^ Hij gaat ook volgens mij niet bewegwijzerd worden, of tewel me een Zürich wel een aardige bestemming zou lijken. De andere kant op staat "Deutschland"
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2011, 18:20

De laatste keer dat ik vanuit het noorden langs Dreieck Weil am Rhein reed, is januari 2010 geweest. Er was toen niets dat suggereerde dat je er kunt afslaan richting Zürich en dat je ook kunt afslaan voor een bruikbaar alternatief richting Bern / Gotthard. Vind ik op zich wel zonde. Zürich zou ik hier een logisch doel vinden (mede om Basel te ontlasten). Voor de richting Bern / Gotthard zou ik niets willen vermelden, maar als er in deze buurt toevallig GRIPs staan, zouden die natuurlijk kunnen worden ingezet om bij file in Basel de alternatieve route te vermelden.

@Frits, doortrekking van de A98 naar Memmingen zou natuurlijk ideaal zijn als snelle route naar München, maar de vraag is of daar veel vraag naar bestaat. Je zou de regionale verkeersvraag waarschijnlijk beter bedienen met een verder uitgebouwde B31 langs de Bodensee. Het is dan ietsje langer rijden naar Memmingen in vergelijking met een directe doorsteek van Stockach, maar is scenario is wat realistischer dan een lege snelweg Stockach - Memmingen.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 09 jan 2011, 18:50

Dan zou ik een gewoon een vorkdrip neerzetten, waarop Zürich, Bern en Gotthard kunnen staan. Zürich kan dan op de permante bewegwijzering achterwege blijfen of richting A 98 bewegwijzerd worden en in het geval van File op de A 98 op de Drip vai BAzel gelijd worden.
Zoiets dus: Afbeelding
Dietrich Bonhoeffer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2011, 20:09

Die vorkDRIPs kosten klauwen vol met geld. Een regulier portaal kost al een paar ton, en daar komt de elektronica dan nog eens bij. Kortom, dat zijn geen dingen die je zomaar even neerzet. Los daarvan, ze worden gebruikt voor alternatieve routes, terwijl op weg naar Zürich de A98-route de voorkeur zou genieten (in kilometers gelijk aan grensovergang Weil am Rhein, maar het scheelt je de passage van Basel).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 16 jan 2011, 1:03

Een A98 tussen Basel en Salzburg lijkt mij op ten lange duur wel wenselijk en wellicht ook wel iets wat er gaat komen, al zei het nog 50 jaar. De A98 heeft al diverse puzzelstukjes compleet. Zo is de verbinding tussen Lindau en Kempten deels ook al als Gelbe Autobahn uitgebouwd inclusief de A980. Verder heeft de A95 al een voorbereiding getroffen voor de toekomstige bouw van een klaverblad en is Dreieck Allgäu daar ook al op voorbereid. Echter een doorgang door Zwitserland zie ik totaal niet zitten. Daar zal vast op de lange duur de A98 met de Zwitserse A50 worden verbonden. Die Zwitserse A50 zou wellicht kunnen worden verlengt tot en met de Zwitserse A4 richting Schaffhausen. En dat zo op die manier mensen weer bij de A98 kunnen komen richting Lindau.
Pino schreef:Dat zei ik toch ook? Als je de Zwitserland-vermijders meetelt, wordt de groep groter.
Maar als een deel van die oost-west route straks over de Zwitserse A50 loopt heb je er nog weinig aan... Dan zouden ze beter die A98 noordelijker kunnen aanleggen door Duits grondgebied.
Willem schreef:Het voordeel is wel dat de nu "losliggende" A95 op die manier een verbinding met de andere snelwegen krijgt.
Kwatsch, de A95 heeft helemaal geen bijzonder belang bij een A98. Ik denk dat de A95 veel meer heeft aan een complete A99 bij München.
Pino schreef:@Frits, doortrekking van de A98 naar Memmingen zou natuurlijk ideaal zijn als snelle route naar München, maar de vraag is of daar veel vraag naar bestaat.
Precies het punt, wenselijk is het wel, maar grote vraag is er niet na. Overigens loopt die A98 dan niet naar Memmingen, maar naar de zuidelijkere gelegen stad Kempten.
Pino schreef:Die vorkDRIPs kosten klauwen vol met geld.
En daar wordt dan ook lang nog niet overal wat mee gedaan! :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 16 jan 2011, 8:41

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Dat zei ik toch ook? Als je de Zwitserland-vermijders meetelt, wordt de groep groter.
Maar als een deel van die oost-west route straks over de Zwitserse A50 loopt heb je er nog weinig aan... Dan zouden ze beter die A98 noordelijker kunnen aanleggen door Duits grondgebied.
Maar dat is dus alleen voor vrachtwagens een probleem. Andere mensen vermijden CH vanwege de vignetplicht, en laa de A 50 nu eens een kantonale Autobahn zonder vignetplicht wezen.
Dietrich Bonhoeffer