[D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » ma 08 okt 2012, 12:54

Vandaag opent een 10 kilometer lang deel van de A98 tussen Murg en Hauenstein voor het verkeer. Dit is een enkelbaans weg met een ruimtereservering voor een tweede rijbaan.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door waldo79 » ma 08 okt 2012, 13:43

Beginnen er toch kleine stukjes Voralpenautobahn te ontstaan. Neem aan dat dit gewoon een 2+1 weg is met Vmax 100 :?:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door marcel » wo 10 okt 2012, 20:19

waldo79 schreef:Neem aan dat dit gewoon een 2+1 weg is met Vmax 100 :?:
Gewoon 2x1:
http://www.mvi.baden-wuerttemberg.de/servlet/is/113212/

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door marcel » do 03 okt 2013, 22:11

Foto's van zondag 29-9-13:
https://picasaweb.google.com/117742294585622608204/A98

Opmerkelijk: wegens werkzaamheden is de afrit Eimeldingen afgesloten, en de oranje tijdelijke borden zijn met de hand geschreven:
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 7145631522
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 7349015074

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 okt 2013, 7:58

marcel schreef:
waldo79 schreef:Neem aan dat dit gewoon een 2+1 weg is met Vmax 100 :?:
Gewoon 2x1:
http://www.mvi.baden-wuerttemberg.de/servlet/is/113212/
1x2 lijkt me dan (1 rijbaan met 2 rijstroken en niet 2 aparte rijbanen met elk 1 rijstrook).

Het is een project van de hele lange adem, en tot een volledige Autobahn komt het misschien nooit, maar voor de regio is dit toch goed nieuws, een snellere ontsluiting t.o.v. de bestaande Bundesstraße. Bij Tiengen ligt ook een klein stukje van de A98, ook slechts 1x2, en dat rijdt dan toch even fijn door.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Albaufstieg » ma 05 jan 2015, 21:32

Ik vraag mij eigenlijk af waarom het gedeelte van de A81 van AK Hegau tot Gottmadingen eigenlijk geen A98 heet, daar dit stuk onderdeel is van de geplande route van de A98.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op do 08 jan 2015, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 jan 2015, 22:55

^^ De A98 ten oosten van Kreuz Hegau is van latere datum dan de A81. Verder is een deel van de mogelijke verklaring op de Wegenwiki te vinden:

In de jaren '70 waren er tevens plannen om de A81 vanaf het Kreuz Hegau rechtdoor richting Konstanz te laten lopen. Dit plan is uiteindelijk in de vorm van de Autobahnähnliche B33 uitgevoerd en was korte tijd als A881 gepland. Daarna is besloten om de A81 dan maar naar Gottmadingen te laten lopen.

Aangeziende A98 nooit daadwerkelijk vorm heeft gekregen zoals gepland kan ik me voorstellen dat men het nummer A81 dan, komende vanuit Würzburg en Stuttgart, het liefst wilde laten doorlopen tot vlak voor de Zwitserse grens, en dat er niet voor het laatste stukje een ander nummer gebruikt zou worden. Vooral ook omdat de A81 de doorgaande richting is op Kreuz Hegau.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » di 06 jan 2015, 13:24

Ik denk niet dat de A98 binnen afzienbare termijn (25 jaar) voltooid wordt in deze regio. De begindata voor deeltrajecten worden continu vooruitgeschoven en delen worden eerst met één rijbaan aangelegd. Daarnaast is de aanleg extreem traag, bijvoorbeeld in 2012 is begonnen met 2 kilometer A98 tussen het Dreieck Rheinfelden en Rheinfelden/Karsau. Inmiddels wordt gesproken over een oplevering 'eind 2020'. De landelijke politiek vindt het geen prioriteit en de politiek van Baden-Württemberg is over het algemeen geen voorstander.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 20:49

Dit project toont wel een beetje het failliet van de Duitse wegenbouw aan. In maart 2009 is een 'spatenstich' gehouden voor de aanleg van 2,5 kilometer A98 tussen het Dreieck Hochrhein en de noordkant van Rheinfelden. 4 jaar later was de eerste fase van de grondwerkzaamheden voltooid. Daarna is er 2 jaar helemaal niks gedaan. Eind 2015 begint de tweede fase van de grondwerkzaamheden, die midden 2018 klaar moet zijn (1,2 miljoen m³ grondverzet).

Inmiddels is wel een dubbelbuizige Herrschaftsbucktunnel goedgekeurd. In eerste instantie ging men uit van slechts één buis. De ruwbouw van de tunnel (485 meter) duurt 3 jaar, en moet in december 2019 klaar zijn. Openstelling is op zijn vroegst in 2020. Men is dan optimistisch gezien 11 jaar bezig geweest tussen bouwstart en oplevering van 2,5 kilometer snelweg.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » di 06 okt 2015, 22:00

Vorige week voor het eerst ook een stukje A98 bereden, om precies te zijn tussen Lörrach-Mitte en Dreieck Weil am Rhein, zij het 's nachts.

Wat mij opviel is dat zich op dat stukje een zgn. "Behelfsausfahrt" bevindt, het betreft aansluiting Binzen (3). Ik had een dergelijk bord nog niet eerder gezien. Elders op het forum heb ik wat info gevonden, maar ik ben gaan googelen en kwam uit bij dit artikeluit 2013. Daar staat dat er sprake van is geweest om deze Ausfahrt dicht te gooien zodra er een tolvrije weg zou komen. Die ligt er nu reeds enkele jaren. Desalniettemin is gebleken dat de onvolledige aansluiting zeer nuttig is voor het goed afwikkelen van de verkeersstromen ter plaatse: hij wordt veelvuldig gebruikt door het regionale bestemmingsverkeer en daarmee is een sluiting nooit concreet geworden.
"Behelfsausfahrt" heiße auch nicht, stellt der RP-Sprecher klar, dass man diese Ausfahrt so einfach schließen könne. Der Begriff wurde früher einmal für sogenannte Halbanschlüsse verwendet. Das heißt, dass man dort die A 98 nur verlassen, aber nicht einfahren kann. Die Einfahrt liegt auf der anderen Seite der Autobahn und ist von Haltingen aus zu erreichen. Allerdings sei der Begriff "Behelfs-ausfahrt" im heutigen Fachjargon gar nicht mehr gebräuchlich, so das RP.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 okt 2015, 1:13

^^
Op bijv. de A7 was afrit 138 Nesselwang in rijrichting Füssen ook jarenlang een "Behelfsausfahrt" totdat het laatste stuk in 2009 geopend werd. Je kon destijds bij Nesselwang alleen de snelweg verlaten. De oprit lag er al wel, maar was richting Füssen nog jarenlang gesloten. Het toenmalige einde was slechts 1 km verderop.

Richting Ulm was de afrit overigens al wel volledig opengesteld en zodanig (normaal) bewegwijzerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » wo 07 okt 2015, 13:25

^^ Aha. Daar ben ik nog niet geweest, maar ik ben ieder geval weer op de hoogte. :) Met het citaat wilde ik maar even aangeven dat de vork iets anders in de steel zit t.o.v. wat ik elders op het forum las, al had ik nog geen link gebruikt:

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... light=b471

Ik lees daar dat een Behelfsausfahrt per definitie een "provisorische aansluiting" is. Volgens de woordvoerder van het regeringspresidium Baden-Württemberg werd het woord vroeger standaard gebruikt als benaming voor een onvolledige (half-) aansluiting.

Ik vond het wel jammer dat het zo uitkwam dat we van dit stuk A98 in het donker gebruik maakten. Als gezegd, beelden bij daglicht konden mij zeer bekoren. Daar staat tegenover dat Burgruine Rötteln, gelegen op een berg nabij Lörrach-Haagen, wel mooi werd verlicht. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2015, 18:51

GuteFahrt schreef:Ik lees daar dat een Behelfsausfahrt per definitie een "provisorische aansluiting" is. Volgens de woordvoerder van het regeringspresidium Baden-Württemberg werd het woord vroeger standaard gebruikt als benaming voor een onvolledige (half-) aansluiting.
Ze komen eigenlijk alleen voor in Beieren en Baden-Württemberg. De aansluiting Taufkirchen-Ost aan de A8 (afrit naar de B471) is jarenlang een Behelfsausfahrt geweest ofschoon dat vroeger een belangrijke aansluiting was, voor de opening van de A99 vervulde de B471 de functie van ringweg van München.

Een aantal andere Behelfsanschlußstellen:

A8 aansluiting 60, Hohenstadt. Wordt zonder plaatsnaam maar met afritnummer aangegeven:

Afbeelding

A8 aansluiting 114, Anger, was een Behelfsanschlußstelle, maar ik weet niet of het die status nog steeds heeft
A8 toerit Schwarzbach, direct na de Oostenrijkse grens
A96 ongenummerde afrit naar Neuravensburg, alleen de afrit vanuit het zuiden is legaal te gebruiken, de andere verbindingen in deze aansluiting niet. Staat op deze manier aangegeven, zonder ook maar één plaatsnaam:

Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2015, 19:29

Misschien een domme vraag: mag je als gewone weggebruiker zo'n aansluiting gebruiken?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » wo 07 okt 2015, 19:57

^^ Ik vermoed dat het voorbeeld van de A96 welke Coen Tunnel geeft de uitzondering op de regel is. M.a.w. je mag ze gebruiken. In het geval van de A98 graag zelfs.

Een andere vraag n.a.v. nog een stukje uit het artikel:
Klar ist: Diese Ausfahrt ist zur Entlastung Binzens vom Verkehr von zentraler Bedeutung. Gäbe es diese Behelfsausfahrt nicht, würden all die Richtung Dreispitz, Haltingen oder auch Hieber-Markt fahrenden Fahrzeuge die A 98 über die Ausfahrt Kandern verlassen und den ganzen Ort durchqueren müssen.
Het gaat mij even om Dreispitz. Bedoelt men dan de Dreispitz Basel und Münchenstein? Is er iemand die dat toevallig weet? Als je via de A2 Basel en Zwitserland binnen komt rijden staat Dreispitz ook op de borden, met "Freilager" als toevoeging:

https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 325425919/

Dit is echter in het zuidwesten van Basel. Het lijkt mij sterk dat de Behelfsausfahrt op de A98 daar iets mee te maken heeft...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2015, 21:43

GuteFahrt schreef:^^ Ik vermoed dat het voorbeeld van de A96 welke Coen Tunnel geeft de uitzondering op de regel is. M.a.w. je mag ze gebruiken. In het geval van de A98 graag zelfs.
Die op de A96 mag je ook gewoon gebruiken, maar alleen de afrit vanuit het zuiden (dus een kwartaansluiting). De andere delen van die aansluiting zijn alleen voor diensten te gebruiken. Ook op de A8 zijn nog wel een aantal van dat soort dienstenaansluitingen, en op veel andere snelwegen soms ook wel.
hoevenpe schreef:Misschien een domme vraag: mag je als gewone weggebruiker zo'n aansluiting gebruiken?
Jazeker. Die bij Hohenstadt is voor vrachtverkeer verboden, maar dat komt ook bij gewone aansluitingen soms voor.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2015, 23:29

^^
Grappig, heb altijd gedacht dat het een soort 'bouwverkeer' of 'noodsituatie' afritten waren...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door marcel » za 10 okt 2015, 14:32

GuteFahrt schreef: Het gaat mij even om Dreispitz. Bedoelt men dan de Dreispitz Basel und Münchenstein? Is er iemand die dat toevallig weet? Als je via de A2 Basel en Zwitserland binnen komt rijden staat Dreispitz ook op de borden, met "Freilager" als toevoeging:

https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 325425919/

Dit is echter in het zuidwesten van Basel. Het lijkt mij sterk dat de Behelfsausfahrt op de A98 daar iets mee te maken heeft...
Mij ook. Ze zullen wel de straat Am Dreispitz bedoelen:
https://www.google.nl/maps/place/Am+Dre ... ac6b81fd76

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » zo 11 okt 2015, 21:25

^^ Dat moet het wel zijn, ja. Ik heb ook nog even gegoogeld op "Hieber-Markt" en dat blijkt gewoon de plaatselijke supermarkt te zijn. Een niet alledaagse beschrijving van richtinggevende doelen in een krantenartikel, ik denk dat we het daar op moeten houden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » do 26 nov 2015, 11:27

Ik meen mij te herinneren het ergens te hebben gelezen maar kan het nu even niet vinden: het gedeelte Dreieck Hochrhein <-> Rheinfelden - Karsau is inmiddels in aanleg?

edit: overheen gelezen
Chris (08-06-2015) schreef:Inmiddels is wel een dubbelbuizige Herrschaftsbucktunnel goedgekeurd. In eerste instantie ging men uit van slechts één buis. De ruwbouw van de tunnel (485 meter) duurt 3 jaar, en moet in december 2019 klaar zijn. Openstelling is op zijn vroegst in 2020. Men is dan optimistisch gezien 11 jaar bezig geweest tussen bouwstart en oplevering van 2,5 kilometer snelweg.
Die tunnel vormt immers de verbindende schakel tussen Dr. Hochrhein en Rheinfelden (Baden).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door marcel » za 28 nov 2015, 15:52

GuteFahrt schreef: Die tunnel vormt immers de verbindende schakel tussen Dr. Hochrhein en Rheinfelden (Baden).
Je schiet er niet al te veel mee op, of je nou een stukje de A98 naar het oosten neemt en dan naar het zuiden gaat of een stukje de A861 naar het zuiden en dan naar het oosten.
Voor het doorgaande verkeer is het wel wat beter, maar naar Rheinfelden blijft de A861 waarschijnlijk beter.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » za 28 nov 2015, 16:07

Daar heb je een punt. Vooral de stadsdelen Karsau en Minseln zullen er baat bij hebben. Voor de rest nog weinig verbetering voor Rheinfelden (Baden).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » wo 18 jan 2017, 10:15

Uitgebreid artikel over getouwtrek tussen vertegenwoordigers van Schluchseewerk AG en andere betrokken partijen (waar Autobahnplanners/bouwers één van schijnen te zijn) inzake de bouw en locatie van een Pumpspeicherwerk (PSW/pompcentrale). Dit staat in de regio beter bekend als "project Atdorf":

http://www.suedkurier.de/region/hochrhe ... 24,9089316

De communicatie tussen de betrokken partijen moet snel een stuk beter, bleek uit een bespreking maandagavond in Wehr. Er is een hoop te doen om (compensatie) ruimte, welke in het gebied schaars is om zulk soort dingen te bouwen. De vraag is waarom dit pas nu duidelijk wordt, aangezien de plannen voor het PSW al 8 jaar oud zijn, de vastlegging van het Autobahntracé ook alweer 5 jaar.

De zorgen zijn groot dat de bouw van het PSW roet in het eten gooit als het gaat om de bouw van de A98 benoorden Bad Säckingen. Experts denken dat het één en het ander niet uitsluit, maar autoriteiten uit de verkeershoek en kartrekkers van het project PSW ruziën over compensatieruimte. Beide bouwprojecten tot uitvoering te brengen is wellicht dan toch iets teveel van het goede...

Volgens de burgemeester van Bad Säckingen kan de vraag naar compensatieruimte voor de Autobahn weleens tricky worden als het gaat om de kosten-baten-analyse. Daarbovenop komt dat Schluchseewerk AG meer aanspraak maakt/voorrecht heeft op compensatieruimte, simpelweg omdat hun plannen langer lopen en verder gevorderd zijn dan de plannen van Bad Säckingen om een bypass aan te leggen in de vorm van een A98.

De discussie zal nog wel een staartje krijgen, want het lijkt er niet op dat de betrokken partijen gezamenlijk tot een goede oplossing kunnen komen. De gemeenten in de regio horen daar ook bij.

Lang niets gehoord van de A98. `Buiten´gebeurt er dan ook niets, maar achter de schermen enigszins, zo blijkt. Al is het niet om heel vrolijk van te worden...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 17:38

Inmiddels is ruim 8 jaar geleden (maart 2009) gestart met de bouw van 2,8 kilometer A98 tussen het Dreieck Hochrhein en Rheinfelden-Minseln. Op dit traject bevindt zich ook de 485 meter lange Herrschaftbucktunnel. Vandaag is het startsein gegeven door de bouw van de tunnel. Oorspronkelijk stond de tunnelbouw gepland voor de periode 2016-2019 en zou de A98 hier eind 2020 kunnen worden opengesteld, maar de bouw van de tunnel is dus ook alweer een jaar later dan gepland. Het is daarmee nog maar de vraag of dit stuk in 2020 nog opengesteld wordt. De bouwtijd bedraagt dan 11,5 jaar. Of 12,5 jaar. Of 14 jaar. Voor 2800 meter Autobahn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » wo 15 nov 2017, 21:47

Gisteren is het tracébesluit ter inzage gelegd van segment A98.5: Karsau - Schwörstadt (6,5 km).

Dit deel heeft een zeer lange voorgeschiedenis. De procedures begonnen in 1982 met het voorontwerp tussen Karsau en Bad Säckingen. Men kon jarenlang niet komen tot een besluit over het tracé, vooral tussen Schwörstadt en Bad Säckingen / Murg (door het dal of over de berghelling). Ondertussen namen de geraamde kosten elke paar jaar flink toe, van € 96 miljoen in 1982 naar € 258 miljoen in 2011, zonder dat er een definitief tracé werd vastgesteld. Deze procedure is na 25 jaar debat zonder resultaat in 2007 gestaakt.

Daarna is het project opgedeeld in twee delen, Karsau - Schwörstadt, waar nu het tracébesluit van vastgesteld is, en Schwörstadt - Murg, waar het waarschijnlijk nog wel een paar jaar gaat duren tot een tracébesluit vastgesteld gaat worden. Het deel waar nu een tracébesluit voor is vastgesteld kan sowieso alleen geopend worden met het aansluitende wegvak, aangezien op deze 6,5 kilometer geen enkele aansluiting na het beginpunt is gepland.

Het tracébesluit voorziet in 2x2 rijstroken, maar in het Bundesverkehrswegeplan is alleen de eerste rijbaan met hoge prioriteit opgenomen. De tweede rijbaan heeft een lagere prioriteit. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit voor 2030 wordt opengesteld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 19:52

De eerste buis van de 480 meter lange Herrschaftsbucktunnel bij Rheinfelden is nu doorgeslagen. Dat is dan weer snel, de bouw begon in juli 2017. Dit is natuurlijk de ruwbouw, de tunnel moet nog afgebouwd worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » vr 16 mar 2018, 19:08

Chris schreef: wo 15 nov 2017, 21:47 Gisteren is het tracébesluit ter inzage gelegd van segment A98.5: Karsau - Schwörstadt (6,5 km).

Dit deel heeft een zeer lange voorgeschiedenis. De procedures begonnen in 1982 met het voorontwerp tussen Karsau en Bad Säckingen. Men kon jarenlang niet komen tot een besluit over het tracé, vooral tussen Schwörstadt en Bad Säckingen / Murg (door het dal of over de berghelling). Ondertussen namen de geraamde kosten elke paar jaar flink toe, van € 96 miljoen in 1982 naar € 258 miljoen in 2011, zonder dat er een definitief tracé werd vastgesteld. Deze procedure is na 25 jaar debat zonder resultaat in 2007 gestaakt.

Daarna is het project opgedeeld in twee delen, Karsau - Schwörstadt, waar nu het tracébesluit van vastgesteld is, en Schwörstadt - Murg, waar het waarschijnlijk nog wel een paar jaar gaat duren tot een tracébesluit vastgesteld gaat worden. Het deel waar nu een tracébesluit voor is vastgesteld kan sowieso alleen geopend worden met het aansluitende wegvak, aangezien op deze 6,5 kilometer geen enkele aansluiting na het beginpunt is gepland.

Het tracébesluit voorziet in 2x2 rijstroken, maar in het Bundesverkehrswegeplan is alleen de eerste rijbaan met hoge prioriteit opgenomen. De tweede rijbaan heeft een lagere prioriteit. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit voor 2030 wordt opengesteld.
Het volgende artikel maakt een hoop duidelijk wat betreft de problemen betreffende aansluiting van segment A98.5 op A98.6:

http://www.badische-zeitung.de/kreis-lo ... 82933.html

De oplevering van segment A98.4 staat nu voor 2021 gepland... :|
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » ma 22 okt 2018, 20:57

Ook voor het gedeelte Wehr - Murg is er geen progressie geboekt tot dusver.

https://www.suedkurier.de/region/hochrh ... 88,9928970

:geeuw:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door GuteFahrt » zo 11 nov 2018, 13:32

Ik zat nog eens te kijken naar het gedeelte wat te boek staat als A98 tussen Murg en Hauenstein, wat in 2012 opende. Volgens de berichten bovenaan deze pagina alsook de Wegenwiki telt dat gedeelte 1x2 rijstroken, maar dat klopt slechts ten dele. In feite geldt dat enkel voor de tunnels t.h.v. Murg (Tunnel Groß-Ehrstädt) en Laufenburg (Rappenstein-tunnel) en de aanloop ernaartoe plus het 'ende der Ausbaustrecke' aan de oostkant. De rest van dit 10 kilometer lange traject kent een 2+1 configuratie.

Het is in deze video eventueel te zien:
Link
De rest m.b.v. satellietbeelden. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A098] Weil - Waldshut - Schaffhausen - Stockach

Bericht door Chris » za 08 dec 2018, 12:20

8 jaar voortgang aan de A98 bij het Dreieck Hochrhein.

Afbeelding

Plaats reactie