[D][A044][A061] Afsluiting en herbouw A44 & A61 door Tagebau Garzweiler

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Sondermaut
woonerf

Re: [D][A044][A061] Afsluiting en herbouw A44 & A61 door Tagebau Garzweiler

Bericht door Sondermaut » vr 26 apr 2019, 7:03

Het nieuwe Kreuz Jackerath ziet er erg rommelig uit. Helaas staan de Duitse plannormen nog steeds erg krappe bogen toe.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 26 apr 2019, 7:11

Wat ik ook niet snap is de gedachte achter de richting Keulen - Aken. Rechts uitvoegen om dan met een slinger onder Keulen - Mönchengladbach door. Die slinger had je je kunnen besparen door links uit te voegen. Ik neem aan dat over een aantal jaren de A61 weer rechtdoor geleid wordt en dan heb je hier zo'n gekke bocht liggen.
Wat betreft boogstralen, alles heeft zo'n beetje dezelfde boogstraal als de oude noordelijke lus, zo'n 62 meter. De nieuwe noordelijke lus is exact gelijk, de oostelijke lus is 5 meter groter, de zuidelijke zelfs 10 meter kleiner.
Het lijkt wel alsof dit ontwerpvoorschrift is waar gewoon niet over nagedacht wordt.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 apr 2019, 8:36

Egbert schreef:
vr 26 apr 2019, 7:11
Wat ik ook niet snap is de gedachte achter de richting Keulen - Aken. Rechts uitvoegen om dan met een slinger onder Keulen - Mönchengladbach door. Die slinger had je je kunnen besparen door links uit te voegen. Ik neem aan dat over een aantal jaren de A61 weer rechtdoor geleid wordt en dan heb je hier zo'n gekke bocht liggen.
'Over een aantal jaren' is op z'n vroegst in 2035. Er is wat voor te zeggen om de rustigste stroom rechts uit te laten voegen, dat levert minder turbulentie op voor het overige verkeer dan links uitvoegen. Zeker aangezien die weliswaar tijdelijke situatie best lang gaat duren.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 apr 2019, 9:15

^^ Op zich eens. Behalve dat als deze verbinding echt heel rustig is (in principe toch alleen lokaal verkeer), zo'n linker-afrit vermoedelijk nog wel had uitgekund. Ergens ook dubbel-raar, dat ze dan een extra kunstwerk neerleggen om deze verbinding minder turbulent te maken, maar de echt veel gebruikte verbindingen nog steeds van zo krappe boogstralen voorzien.

In de eindsituatie na 2035 zou verkeer Kerpen -> Aachen denk ik beter geholpen zijn met een Valburg/Oberhausen-achtige oplossing, dus eerst een tweestrookse afrit voor de rijrichting Dreieck Holz en dan daarna een tweede afrit naar de parallelbaan. Denk dat dat nog altijd minder turbulentie en gedoe geeft dan dat huidige bochtje.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 26 apr 2019, 23:26

Kreuz Holz houdt ook bepaald niet over wat inrichting betreft. Vooral voor de bocht in de boog Kreuz MG Wanlo richting Dreieck Jackerath moet je stevig remmen en daar staan geen waarschuwingsborden in of voor de bocht. Toen de weg er pas lag stond er één voor de bocht en mocht je er maar 80, maar vreemd genoeg zijn die later weggehaald. Ook vind ik de invoeger van de A46 op Kreuz Holz richting Neuss nogal kort voor zo'n drukke as, dat had allicht beter opgelost kunnen worden door de invoegstrook te laten overgaan in een (tijdelijke) derde rijstrook.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 apr 2019, 8:24

omNOMNOMNOM schreef:
vr 26 apr 2019, 23:26
Toen de weg er pas lag stond er één voor de bocht en mocht je er maar 80, maar vreemd genoeg zijn die later weggehaald.
Er stonden borden 80 vanwege het nieuwe wegdek. Nu het bovenlaagje er af is gereden, is die snelheidsbeperking niet nodig.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 28 apr 2019, 10:36

boe! schreef:
za 27 apr 2019, 8:24
omNOMNOMNOM schreef:
vr 26 apr 2019, 23:26
Toen de weg er pas lag stond er één voor de bocht en mocht je er maar 80, maar vreemd genoeg zijn die later weggehaald.
Er stonden borden 80 vanwege het nieuwe wegdek. Nu het bovenlaagje er af is gereden, is die snelheidsbeperking niet nodig.
Eerlijk gezegd lijkt me die beperking wel nodig omdat het gewoon een vrij scherpe bocht is, mijns inziens is die snelheidsbeperking ook zonder bovenlaagje op het asfalt daar realistisch.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 10 mei 2019, 17:57

In de bocht in Kreuz Holz (A44 uit richting Aachen naar A46 richting Nederland) heb ik vandaag de eerste Baustelle na de ombouw gezien, voor zover ik kon beoordelen werden in de binnenbocht de vangrails vervangen door begonnen barriers.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 14 jun 2019, 11:10

nickdh schreef:
ma 25 jun 2018, 11:54
Op de laatste dag van m'n weekendje weg was ik langs de Tagebau gegaan, eerst puur om te kijken hoe dichtbij ze bij de A61 zouden zijn. Daar bleef het echter niet bij.
SPOILER: TOON

We beginnen met een panoramashot vanaf de Skywalk. Hier is al te zien hoe groot dat gat nu eigenlijk is. De natuur begint echter terrein terug te winnen in de zuidoostelijke hoek van de mijn.

Afbeelding

Het oude bord met het oude lettertype waarvan ik zeer zeker ben dat deze de afgravingen niet gaat overleven. Ben benieuwd wat zich onder Koblenz schuil houdt. Wellicht Köln?

Afbeelding

Welkom in Immerath. Een soort Doel zonder graffiti. Beetje bij beetje zal dit dorp hetzelfde lot ondergaan zoals kleinere dorpjes zoals o.a. Garzweiler, Spenrath, Spech en Borschemich.

Afbeelding

De Rurstrasse en daarmee de weg naar Spech, een dorpje wat al compleet verzwolgen is door de mijn. Schijnbaar woonde hier nog één gezin. De vrouw des huizes hield me goed in de gaten, dus hier niet al te lang rondgehangen en op weg gegaan richting Borschemich.

Afbeelding

De wegwijzer naar Borschemich is al weggehaald. Er schenen nog werklui aanwezig te zijn, en ging geen risico's lopen; dus omgekeerd en de 2e ingang geprobeerd die niet 'bewaakt' zou zijn...

Afbeelding

...en dat lukte. De weg naar Borschemich zelf was opgebroken; de restanten asfalt kun je gewoon nog zien.

Afbeelding

Maar van Borschemich zelf was helemaal niets meer te zien. Letterlijk alles is al platgelegd. Jammer, want ik had het dorp zelf in willen gaan.

Afbeelding

Waarschijnlijk de enige wegwijzer waar Immerath nog op staat. "Stop RWE" is een veelgebruikte tag in deze regio, wat natuurlijk niet geheel onbegrijpelijk is..

Afbeelding

Als afsluiter nog een foto vanaf het andere Aussichtspunkt, in Jüchen.

Afbeelding
Een kleine update. Was op de terugweg via dit stukje gereden. Van Immerath is er weinig tot niks meer over. De Rurstrasse is niks meer dan een zielig hoopje puin met her en der nog een huis of 5 en verbodsborden. De andere toegangswegen welke het dorp in leidden werden zeer goed in de gaten gehouden. Ik werd direct aangesproken door een machinist dat ik borden 'gemist' ;) zou hebben. Trieste plaatjes bij het praatje..
SPOILER: TOON

Eén van de Baggers welke verantwoordelijk is voor het ridicuul grote gat. Ik schat op zo'n meter of 350 van de inmiddels afgesloten en afgebroken A61.

Afbeelding

De inmiddels kloppende wegwijzer waar de onderste helft al zeker een aantal jaar van mist.

Afbeelding

Afgesloten toerit naar de A61 richting Venlo en Mönchengladbach.

Afbeelding

De Rurstrasse in Immerath. Er is zo goed als niks meer over.

Afbeelding

De andere toegangsweg naar Immerath; de Jackerather Strasse. Ook dit is niks meer dan een straatje met bomen en platgelegde huizen.

Afbeelding

Kruising Im Jagdfeld met Jackerather Strasse naar het noorden toe gezien.

Afbeelding

Eén van de straten die nog relatief in goede staat is; de Fasanenweg.

Afbeelding

Bij het kruispunt L277 - Immerather Strasse. Hier lag vroeger Borschemich. Achter deze klomp aarde ligt de A61.

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 17 nov 2019, 11:41

Onderstaand bord is aangepast.
Afbeelding

Köln is toegevoegd aan de bestemmingen voor de A44/A61. Afhankelijk van waar je moet zijn in Köln, kan het sneller en korter zijn om rechtdoor te rijden via de A46 en A57.
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 nov 2019, 12:49

^^ Lelijke borden zeg. Maar zou dit dan het begin zijn van een continue verwijzing Köln vanaf de Nederlandse grens, die ons dan in staat zou moeten stellen om de geplande netwerkverwijzing Köln al vanaf Eindhoven neer te zetten?

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » zo 17 nov 2019, 14:06

Ik vind Köln sowieso geen onlogisch doel dus wat mij betreft is het alleen maar goed.
Svenlo
Frequent gebruiker van de A73, A67, A2, A58 en A27

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 nov 2019, 14:48

Het probleem is dat er vanaf Venlo drie logische denkbare routes zijn naar Köln -de meest logische hangt af van je bestemming in de stad cq hoe je na Köln verder moet- en vanaf dit punt nog steeds twee. Daar een keuze in opleggen werkt eerder verwarrend voor mensen die goed beredeneerd voor de niet-bewegwijzerde route hebben gekozen.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 17 nov 2019, 21:04

Als je goed beredeneerd voor de niet-bewegwijzerde route kiest kan zo'n bord je eenvoudigweg niet in verwarring brengen: dan navigeer je op het routenummer dat ook staat aangegeven. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 nov 2019, 22:05

Nee, dat zie ik toch anders. De meeste mensen lezen toch het hele bord en dan slaat toch een twijfel toe wanneer je jouw doel onverwacht de andere kant uit verwezen ziet. Variant hierop: je navigatiesysteem stuurt je één kant op, maar je plaats van bestemming staat de andere kant uit op de borden. Als je maar 100% zeker van je zaak bent of blindelings je navigatie volgt, gaat het goed. Maar veel ter plaatse onbekenden op een weg zitten toch ergens in het midden.

De vraag is in de tussentijd ook hoe je je grens precies trekt. Ik kan wel positief kijken naar de verwijzing Amsterdam op ons Knooppunt Maanderbroek, hoewel ik naar mijn huis van die vermelding moet afwijken. Maar Eindhoven-Köln heeft nooit goed gevoeld. Kan niet heel goed onder woorden brengen waarom. Misschien omdat de verschillen te groot worden; tussen Köln als netwerkdoel waar je langs moet, dat min of meer is geprojecteerd op :KP: Heumar, en het centrum zit toch wel een redelijk verschil in kilometers en aanrijdroute. Meer dan bij routes naar Amsterdam. Stuttgart is een stad met een wat vergelijkbaar probleem, als je kijkt naar de verwijzingen naar die stad vanaf :KP: Walldorf.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 nov 2019, 10:44

Ik vraag mij af waarom Google Maps de A61 er als afsluiting in laat staan. De snelweg bestaat niet meer.

Afbeelding

Afbeelding
https://www.christian-esser.de/content/ ... f-die-a61/

Jeroen O
dorpsstraat

Bericht door Jeroen O » zo 24 nov 2019, 12:47

De snelweg komt uiteindelijk weer terug, dus formeel is het maar een tijdelijke afsluiting, ondanks dat het ruim 10 jaar gaat duren.

Wat heeft Google eigenlijk met de A44 gedaan? Is die wel van de kaart gehaald in de jaren dat de snelweg opgebroken is geweest?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 nov 2019, 13:02

^^ Die vraag stelde ik mezelf ook. Stond er bij mijn weten niet. Maar Google Maps was in 2005 (afsluiting A44) natuurlijk ook nog een heel ander verhaal dan nu. Ik gebruikte volgens mij nog ViaMichelin voor kaarten en routes toen, en het programma Google Earth voor de beelden uit de lucht.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 nov 2019, 13:23

Jeroen O schreef:
zo 24 nov 2019, 12:47
De snelweg komt uiteindelijk weer terug, dus formeel is het maar een tijdelijke afsluiting, ondanks dat het ruim 10 jaar gaat duren.
De planning is tot 2035, en het kan heel goed zijn dat de A61, net als de A44, bij herbouw een iets ander tracé krijgt.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 24 nov 2019, 15:29

Pino schreef:
zo 24 nov 2019, 13:02
^^ Die vraag stelde ik mezelf ook. Stond er bij mijn weten niet. Maar Google Maps was in 2005 (afsluiting A44) natuurlijk ook nog een heel ander verhaal dan nu.
Onze eigen data hebben we pas rond 2010 gemaakt (toen Vinny bij ons werkte en we ook met Nederland en België bezig waren). Toen was er al lang geen A44 meer.
Hoe het in de TeleAtlas data stond weet ik niet meer - ik neem aan dat de weg wel relatief snel eruitgehaald is. Het kon toen wel 4 jaar duren voor een verandering tot Google Maps doordrong, eerst moest TeleAtlas de data aanpassen en dan hadden wij soms een jaar of meer nodig om de nieuwe release te verwerken.
Nu klagen mensen al na een paar dagen als een weg niet aangepast is ...

Overigens staat in de verkeersinformatie dat de afsluiting tot 30 augustus 2035 duurt, om 20.00 uur:
https://www.verkehrsinfo.de/V3/index.ph ... t=A61&UIN=
Ik heb het niet nagekeken maar ik neem aan dat dat ook zo in onze database staat.

De nieuwe route zal inderdaad wel anders zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 nov 2019, 20:20

Het zou in de Duitse planologische systemen wel eens handiger kunnen zijn om dit te boeken als lange afsluiting, zodat de nieuwe A61 tzt niet te boek zal staan als nieuwe snelweg. Ik speculeer maar. Dit lijkt me hoe dan ook wel een punt om als kaartenmaker toch maar weg te stappen van wat de Duitse overheid ervan maakt...

Berrychello
dorpsstraat

Bericht door Berrychello » za 21 dec 2019, 14:38

Ik ben deze week naar Stuttgart geweest en zag al een afsluiting op de A61. Ik kende de situatie niet, maar vond de omleiding er al aardig definitief uit zien. Even gaan Googlen dus; wat een bizar geheel is dit. Hele dorpen verplaatsen, bizar.

de_Aristocraat
woonerf

Bericht door de_Aristocraat » wo 01 jan 2020, 10:16

Berrychello schreef:
za 21 dec 2019, 14:38
Ik ben deze week naar Stuttgart geweest en zag al een afsluiting op de A61. Ik kende de situatie niet, maar vond de omleiding er al aardig definitief uit zien. Even gaan Googlen dus; wat een bizar geheel is dit. Hele dorpen verplaatsen, bizar.
Hier een video hoe de Tagebau Garzweiler zich door tal van dorpen heen heeft gevroten: https://www.youtube.com/watch?v=qKMIUQWw6dg

En hier een Doku over de impact die het heeft op de gemeenschappen die worden "ontruimd": https://www.youtube.com/watch?v=A1Wz8XENvmY

Ik vind het, zoals je zelf zegt, bizar dat dit blijkbaar nog bestaat. Het doet aan China denken waar je rechteloos* ontruimd wordt omdat plan YX toevallig over je dorp heen gaat.

*Toegegeven, in materieel opzicht krijgen de mensen een ruime vergoeding + er worden nieuwe dorpen aangelegd, maar de historische en sociale structuren breek je af en kan je met geld niet meer goedmaken.

En Garzweiler is niet de enige Tagebau, het gebeurd in meer gebieden in Duitsland.