[D][A003] A3 Emmerich - Frankfurt

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » ma 27 jul 2015, 18:46

Mensen laten zich blind leiden door de navigatie. Zeker mensen van buiten de regio die zich laten leiden door GPS zullen echt geen benul hebben of een bord met 'A3 afgesloten vanaf Kreuz Leverkusen' impact heeft op hun route of niet. Zolang de GPS niet aangeeft dat ze ergens moeten afslaan zullen ze ook geen andere route kiezen tot ze voor een afzetting terechtkomen (of in een megafile op de laatste afrit).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » wo 16 sep 2015, 10:58

A3 Lahntalbrücke Limburg

http://hessenschau.de/panorama/a3-bruec ... r-100.html

De bouw van de nieuwe brug over de Lahn als onderdeel van de A3 verloopt volgens plan. Gister is er een belangrijke mijlpaal gerealiseerd: hulppijlers zijn in een ca. 6 uur durende operatie zo'n 20 meter opgeschoven. Dit was een precisieklus van jewelste, maar het is allemaal goed gegaan. In de richting van Frankfurt naar Köln kan het verkeer zoals het nu staat eind dit jaar van de nieuwe brug gebruik maken. Zie bij interesse ook de ingesloten video, met mooie beelden. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » do 24 sep 2015, 13:29

Als ik dit traject (Emmerich-Frankfurt) mag rijden kijk ik altijd uit naar de beklimming van de Elzer Berg, maar nog het meest naar de passage van resp. Hallerbachtal, Wiedtal. Als ik lees over het ICE spoor dan heeft men het hier over Talbrücken, op de Autobahn voor zover ik weet niet. Dit is in die zin echt wel een verschil t.o.v. de A61, waar dergelijke beklimmingen niet voorkomen als ik het mij goed herinner, vanwege het feit dat daar meer Talbrücken zijn. Heb me weleens afgevraagd waarom dit minder op de A3 het geval is, maar in ieder geval vind ik het zijn charme wel hebben. Geldt overigens ook voor de doorkruising van het Taunusgebergte.

Op de frontpage van mijn photostream waar ik zelf niet meer bij kan komen vind ik de Hallerbachpassage wel goed vastgelegd op derde foto (v.l.n.r.) in de bovenste rij.

Deze foto illustreert ook wel enigszins hoe mooi de snelweg hier de hoogte ingaat. 8-)

Is er trouwens iemand die een mooie stopplek (parkeerplaats of Raststätte) met uitzicht weet op het traject Siegburg-Frankfurt? Rasthof Fernthal misschien?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door waldo79 » do 24 sep 2015, 13:49

Dit is in die zin echt wel een verschil t.o.v. de A61, waar dergelijke beklimmingen niet voorkomen als ik het mij goed herinner, vanwege het feit dat daar meer Talbrücken zijn. Heb me weleens afgevraagd waarom dit minder op de A3 het geval is
De A3 volgt veel meer de glooiingen van het landschap, maar dat kan een doelbewuste keuze zijn omdat die weg nog uit de Nazi-tijd stamt :yes:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » do 24 sep 2015, 13:51

^^ Bedoel je daarmee dat de nadruk lag op de bouwsnelheid?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door waldo79 » do 24 sep 2015, 13:53

Nee, het benadrukken van de pracht van het Duitse landschap en het verhogen van de bouwsnelheid kan er wel mee te maken hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » do 24 sep 2015, 14:06

In de jaren '30 was het alignement van een Autobahn minder van belang dan na de Tweede Wereldoorlog. De A3 heeft wel Talbrücken tussen Köln en Frankfurt, maar inderdaad minder dan de A45 en A61.

De A3 heeft ook minder bruggenproblemen op dat traject omdat de snelweg in de jaren '70 verbreed is waarbij alle bruggen zijn vervangen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » do 24 sep 2015, 14:24

^^ Bedankt voor de info. :top:

Klopt het trouwens dat Raststätte Limburg aan de westkant (rijrichting Frankfurt) is verwijderd? Om ruimte te maken voor de werkzaamheden van de nieuwe brug?

edit: heb het antwoord al gevonden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 0:15

Vorige week zaterdag de A3 vanaf de grensovergang bij Beek/Elten tot aan het Frankfurter Kreuz bereden. Geen files gehad, wel twee keer een opstopping: de eerste na Raststätte Hünxe i.v.m. vervanging van de borden voor Kreuz Oberhausen, verderop bij Köln nog een stukje langzaam rijdend verkeer. Mocht echter geen naam hebben. De werkzaamheden in het kader van de verbreding naar 2x4 rijstroken duren daar overigens nog tot begin 2017. Momenteel is men bezig aan het vierde gedeelte van de verbreding over een lengte van vier kilometer.

Afgezien van bovenstaande perikelen reed het goed door. Voorbij Köln nog opgemerkt dat er Lärmschutz in aanbouw is. Verder heb ik in totaal 7 Baustelles geteld, (vrijwel) allemaal tussen Dr. Dernbach (->A48) en het Mönchhof Dreieck (->A67). Het betrof ook in alle gevallen werkzaamheden aan Talbrücken, waarbij die van Limburg natuurlijk het meest in het oog springen. 8-)

Gister (zondag) middag de terugreis in tegengestelde richting gemaakt tot aan Kr. Bonn/Siegburg i.v.m. fileleed verderop bij Köln. Erg genoten van het afwisselende landschap onder goede weersomstandigheden. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » ma 05 okt 2015, 15:50

Komend weekend is de A3 volledig afgesloten in beide richtingen ter hoogte van het Kreuz Ratingen-Ost. De snelweg is dicht tussen het Kreuz Ratingen-Ost (A44) en Kreuz Breitscheid (A52) tussen zaterdagochtend 5 uur en zondagmiddag 12 uur. Het viaduct van het knooppunt wordt gesloopt om plaats te maken voor een breder viaduct voor de doortrekking van de A44 van Ratingen naar Velbert.

Het doorgaande verkeer wordt 'Weiträumig' omgeleid via de A42-A57. Regionaal verkeer wordt via de A44-A52 omgeleid.

Dit zal wel files gaan opleveren. In het Kreuz Düsseldorf-Nord is maar één rijstrook voor verkeer vanaf de A52 naar de A44 richting Ratingen en andersom. Op de omleidingsroute via de A42 en A57 wordt ook gewerkt, met een rijstrookreductie op de A42 in Duisburg. Voor verkeer uit/naar Nederland zijn er ook werkzaamheden op de A61 langs Mönchengladbach, afgelopen weekend werd daar continu file gemeld.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 16:27

^^ Hangen deze werkzaamheden samen met de bouw van het sluitstuk der A44? Niet goed gelezen... :oops:

Wat betreft het Kreuz Oberhausen, waar ik het al over had: Op de 26ste van september waren ze bezig met de vervanging van borden.

Foto van mhkamp van de oude situatie:

Afbeelding

Nieuw:

Afbeelding

Links voor de A516 nog enkel een half bord, het rechter moest nog worden vervangen denk ik, zal inmiddels wel klaar zijn.

De voorgaande portalen helaas net gemist, maar hier nam ik waar dat men de de doelen van de A2/A3 middels een streep van elkaar heeft gescheiden. Die borden zagen er mijns inziens prima uit.

Heb 't antwoord op mijn vraag reeds gevonden:

http://www.derwesten.de/nrz/staedte/due ... 57878.html

Oud viaduct wordt gesloopt om ruimte te creëren voor de bouw van een nieuw kunstwerk als onderdeel van het sluitstuk van de A44.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Km357 » ma 05 okt 2015, 17:14

Wesso schreef:
Chris schreef: Die Navis sagten "bitte wenden" - und die Autofahrer folgten der Anweisung. Sie fuhren teilweise sogar durch Absperrungen.
:nuts: :facepalm:

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de navigatiefabrikanten hier iets aan moeten doen, want alle domdommers uit het verkeer halen is ook weer zo wat.

Niet zomaar "keer om" uit die apparaatjes laten komen bijvoorbeeld. :shutup:
Geen enkele software die gezond verstand kan overbrengen. Toen iedereen nog kaart las schoot niemand zich een ravijn in "omdat de weg op de kaart stond".

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 18:32

Chris schreef: Het viaduct van het knooppunt wordt gesloopt om plaats te maken voor een breder viaduct voor de doortrekking van de A44 van Ratingen naar Velbert.
Volgende vraag: welk viaduct betreft het nu? De foto toont Kreuz Breitscheid, maar de werken vinden plaats bij Ratingen-Ost. Daar zijn in totaal 3 viaducten, waar er twee van de "oude" (huidige?) A44. Even verderop het viaduct van de OWN verbinding Ratingen-Homberg (L422):

A44
Afbeelding

L422
Afbeelding

Situatie
Afbeelding

A3->A44 en vice versa ter plaatse is niet meer mogelijk vanaf dit weekend als ik het goed begrijp. Dan klopt mijn afkruising van de L422 dus niet. In de berichtgeving klopt "eine Brücke" niet. Of beschouwt men deze kunstwerken voor het gemak als een geheel?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » ma 05 okt 2015, 18:35

Ik meen dat het om het viaduct van de verbindingsweg van Düsseldorf richting Oberhausen gaat, dus het zuidelijke viaduct van het knooppunt zelf. Die verbindingsweg is sinds augustus buiten gebruik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 21:17

Opmerkelijk dat ze het e.e.a. dit weekend al doen dan. Er zal wel een goede reden voor zijn, maar afgaande op OSM gaan de werkzaamheden pas verder vanaf Heiligenhaus, een behoorlijk eindje oostelijker gelegen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door marcel » za 10 okt 2015, 14:22

GuteFahrt schreef:Wat betreft het Kreuz Oberhausen, waar ik het al over had: Op de 26ste van september waren ze bezig met de vervanging van borden.

Afbeelding
Op 18 September zag het er zo uit:
Afbeelding

Dat 'Do' rechtdoor zonder verder enige aanduiding van Hannover of A2 vond ik al erg amateuristisch ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » zo 18 okt 2015, 12:33

De A3 bij Limburg an der Lahn. Hier wordt de Lahntalbrücke vervangen, je kan goed zien dat de hele A3 verlegd wordt. Het beeld is van augustus 2015.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » do 22 okt 2015, 23:30

http://www.derwesten.de/staedte/emmeric ... 09631.html

Vanaf dit weekend tot volgend jaar februari werkzaamheden nabij Rees welke de nodige overlast met zich mee zullen brengen waarschijnlijk. De Baustelle zal circa 4 km. lang zijn.

Weet iemand toevallig wat een Mittelstreifenüberfahrt is?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Claus Plein » vr 23 okt 2015, 10:32

^^ Het kruisen van de middenberm aldus Wikipedia

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » vr 23 okt 2015, 16:01

:top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 16:04

Zoiets als dit dus:
Afbeelding
A6 Lelystad-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door mhkamp » vr 30 okt 2015, 19:02

Na dik een jaar mocht ik weer eens over de BAB3. In Hessen veel brugwerkzaamheden en ook bij Limburg schiet het op. Wat mij het meest opviel was dit:

Afbeelding

Alles staat hier nu op 100km/h.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » vr 30 okt 2015, 19:08

Afbeelding

Foto van vorige maand. ;)

Het is zelfs 40 geweest, nog verder terug in de tijd (2007):

Afbeelding

bron
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Wouter N14 » vr 30 okt 2015, 19:57

Fijn dat er weer zo'n situatie minder is, want ik snap nog steeds niet hoe je daar mee moet omgaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 22:55

^^ De twee linker rijstroken aanhouden. Tenminste, zo deed ik het toen daar op de rechter rijstrook nog wel een afwijkende Vmax gold.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Wouter N14 » vr 30 okt 2015, 23:06

Tja, en dan ben je niet overtreding voor onvoldoende rechts houden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 23:18

Je kunt ook stellen dat jij als je 100 km/u rijdt niet rechts mag rijden en dus wel één van de twee linker stroken moet aanhouden...

Volgens mij was het op de afdaling van de Elzer Berg voorheen gewoon de bedoeling dat vrachtverkeer rechts hield met gematigde snelheid en het overige verkeer over de twee linkerrijstroken reed. Goed mogelijk dat er conflicterende wetgeving was (gebod om rechts te houden) en dat daarom op elke rijstrook nu dezelfde Vmax geldt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door GuteFahrt » vr 30 okt 2015, 23:23

^^ Geldt die Vmax niet juist vanwege de beklimming en gevaar van kop-staart-botsingen (Auffahrunfälle)? Dat woord zie je ook op waarschuwingsborden noordelijker, bijv. in de buurt van Bad Honnef en Wiedtal. "Achtung, Langsame LKW" staat er dan nog bij.

Hoe dan ook, er zijn daar dusdanig veel ongelukken gebeurd dat men zich genoodzaakt voelde deze maatregelen te treffen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Wouter N14 » vr 30 okt 2015, 23:30

Prima, maar dat kan je ook anders oplossen. Frankrijk, België en zelfs Nederland hebben beter begrijpbare oplossingen voor kruipstroken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 okt 2015, 23:38

GuteFahrt schreef:^^ Geldt die Vmax niet juist vanwege de beklimming en gevaar van kop-staart-botsingen (Auffahrunfälle)?
Zowel in de afdaling als de beklimming van de Elzer Berg gold er op de rechter rijstrook een afwijkende Vmax.
Hoe dan ook, er zijn daar dusdanig veel ongelukken gebeurd dat men zich genoodzaakt voelde desbetreffende maatregelen te treffen.
Begin jaren '70 gebeurde daar bijna dagelijks een ongeval en daarom was het de eerste weg van Duitsland waar permanente snelheidscontrole was. Een specifiek probleem bij de Elzer Berg was/is dat je in het eerste deel van de afdaling niet duidelijk kan zien dat de weg toch behoorlijk steil daalt. Er stonden vroeger ook een bijzonder mottobord bij de afdaling van de Elzer Berg om op het gevaar te wijzen. Ik vond het iconisch en het is me altijd bijgebleven:

Afbeelding

De Duitstalige Wikipedia heeft nog wel wat meer info staan in het artikel Elzer Berg. Volgens dat artikel is het mottobord in 1998 verdwenen, maar ik kan me herinneren dat het er in 2002 nog stond, toen heb ik het op weg naar ons vakantieadres in Zwitserland nog gezien. Daarna ben ik pas in 2011 weer over de A3 gekomen, toen met mijn eigen auto, en toen stond het bord er helaas niet meer.
Wouter N14 schreef:Prima, maar dat kan je ook anders oplossen. Frankrijk, België en zelfs Nederland hebben beter begrijpbare oplossingen voor kruipstroken.
Er komt hier geen kruipstrook bij. Dit is gewoon een doorgaande rijstrook. Maar inderdaad, het was niet de meest ideale oplossing, maar gezien de grote hoeveelheid ongevallen die hier plaatsvonden moest men toch iets doen.

Plaats reactie