[D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Eemspoort » vr 05 jul 2013, 11:37

Coen Tunnel schreef:De A28 tussen Dreieck Delmenhorst en Stuhr was destijds nog de B322. Het laatste stukje voor Dreieck Delmenhorst was de B75.
Bedankt voor de toevoeging. :) In die tijd lette ik nooit zo op de nummers. ;)

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door GuteFahrt » wo 10 jul 2013, 21:37

De A28 in westelijke richting in beeld gebracht vanaf Groß Mackenstedt tot aan Dreieck Leer. Bij Bad Zwischenahn waren ze vanmiddag druk aan het asfalteren. Als ik het goed heb gezien duurt dat nog tot eind dit jaar tussen pak ´m beet Westerstede en AS Zwischenahner Meer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » zo 20 apr 2014, 9:43

Ik zat wat te browsen op Google Earth en mij viel de situatie in Oldenburg op. Hoe hebben ze de A28 eigenlijk daar ooit aangelegd? In Duitsland was het volgens mij vrij ongebruikelijk dat snelwegen dwars door bebouwd gebied werden aangelegd. Elders lopen Autobahnen veel verder van de stad. De A28 loopt echter dwars door bebouwd gebied. Of zou dat pas allemaal later gebouwd zijn? Of is de A28 over een oude ringweg aangelegd? De A28 loopt wel op een route die vroeger een ringweg had kunnen zijn.

Afbeelding

edit: lijkt inderdaad over de voormalige B75 te zijn aangelegd.
Afbeelding
kaart is van 1966.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Snelwegenkenner » zo 20 apr 2014, 14:31

^^ Lijkt dus een beetje op de situatie bij Roosendaal.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door RSK » zo 20 apr 2014, 23:00

^^ Is het niet zo dat de weg is aangelegd, waarna de stad er omheen is gegroeid? Een groot aantal spoorwegstations is immers ook aan de rand van de bebouwing aangelegd, waarna de stad er overheen groeide. Concrete voorbeelden hier: station Bodegraven lag midden in de polder, nu zeer centraal in de kern. Gouda is eigenlijk idem dito.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 apr 2014, 23:13

Chris schreef:Ik zat wat te browsen op Google Earth en mij viel de situatie in Oldenburg op. Hoe hebben ze de A28 eigenlijk daar ooit aangelegd? In Duitsland was het volgens mij vrij ongebruikelijk dat snelwegen dwars door bebouwd gebied werden aangelegd. Elders lopen Autobahnen veel verder van de stad. De A28 loopt echter dwars door bebouwd gebied. Of zou dat pas allemaal later gebouwd zijn? Of is de A28 over een oude ringweg aangelegd? De A28 loopt wel op een route die vroeger een ringweg had kunnen zijn.

edit: lijkt inderdaad over de voormalige B75 te zijn aangelegd.
Het zou wel de TOTSO bij Dreieck Oldenburg-West kunnen verklaren. Die verbindingswegen daar zijn overigens erg krap...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Vahalis » zo 20 apr 2014, 23:36

Eine Besonderheit des Oldenburger Autobahnringes ist, dass die Abschnitte zwischen Oldenburg-Wechloy (A 28) bzw. Oldenburg-Nadorst (A 293) einerseits und Oldenburg-Osternburg andererseits (A 28) mitten durch geschlossene Wohnbebauung auf einem Damm geführt werden, wodurch dieser Teil des Ringes eine Stadtautobahn mit sehr hoher Verkehrs- und Anschlussdichte ist, die einen großen Teil des innerstädtischen Verkehrs aufnimmt. Dieser Umstand ergibt sich daraus, dass die genannten Abschnitte nach dem Zweiten Weltkrieg als innerstädtische „Umgehungsstraßen“ im Zuge der Bundesstraßen B 69 und B 75 konzipiert und gebaut worden waren.

Bron: http://de.m.wikipedia.org/wiki/Autobahnring#Oldenburg

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » zo 19 jul 2015, 18:54

Ik heb vanmiddag de hele A28 gereden van Bremen tot Leer. Bijna de hele route heeft nu mooi recent asfalt. Er is nog één Baustelle bij Westerstede waarbij er maar één rijstrook en 60 km/h is. Op drukke dagen zal dat wel tot file leiden (nu op zondagmiddag niet).

Je herkent die recent gerenoveerde stukken in Niedersachsen ook aan het type geleiderail, een reguliere vangrail met een hoger stuk er bovenop. Vroeger werd die maar sporadisch toegepast, maar tegenwoordig zie je dat vaker. De A27 en A30 hebben ze ook.

Er zijn nog enkele delen van de A28 met wat minder goed wegdek, van het type dat nu nog okay is, maar als ze er nog langere tijd niks aan doen, de situatie snel een stuk slechter kan worden.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Sendis » di 28 jul 2015, 14:39

Met de oorspronkelijke "Umgehungstraße" rond Oldenburg, waarover/langs later de Stadssnelweg werd aangelegd, is in W.O II al een begin gemaakt:
Veel foto's op alt-oldenburg.de:

http://www.alt-oldenburg.de/verkehr/umg ... index.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jul 2015, 16:11

^^ Volgens mij is dat vrij uniek voor Duitsland, dat een snelweg over het tracé van een oude randweg is aangelegd. In Nederland hebben we Roosendaal en Zwolle als voorbeelden waar de doorgaande snelweg over een vooroorlogse randweg is aangelegd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » di 13 feb 2018, 14:16

Afgelopen jaar is de A31 bij Leer gerenoveerd, dit maal is het de beurt aan de A28 vanaf het Dreieck Leer tot Leer-Ost. Van midden april tot eind november wordt de rijbaan richting Oldenburg gerenoveerd. Er is een 2+0 verkeersvoering op de andere rijbaan. Het zal wel gaan om complete sloop en herbouw van de snelweg, aangezien dit stuk maar 3 kilometer lang is en de werkzaamheden 7 maanden duren voor maar één rijbaan. Dit stuk is overigens pas in 1991 opengesteld dus het zou best kunnen dat dit het eerste grote onderhoud is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Rogier » di 13 feb 2018, 14:41

^^

Zelfs al zal dit een complete reconstructie zijn, vind ik de bouwtijd belachelijk lang. In 2003 kun men bij ons in minder tijd (6 maanden i.p.v. 8 maanden) een complete rondweg van 3 kilometer aanleggen, inclusief een grondverbetering van 1,5 - 2 meter diep. De werkzaamheden vonden ook gedeeltelijk in de winter plaats en men werkte alleen op werkdagen. De lengte van de vernieuwing van de A27 bij Almere bij 1 fase was ook bijna 3 kilometer lang. Deze werkzaamheden duurde in 2015 maximaal 4 maanden en toen werden beide rijbanen volledig opnieuw opgebouwd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » ma 19 feb 2018, 15:25

Dit jaar komt er ook een Baustelle tussen Leer en Oldenburg, vanaf mei tot november wordt de A28 richting Oldenburg gerenoveerd tussen de aansluitingen Zwischenahner Meer en Neuenkruge. Er is gedurende de gehele bouwtijd een 2+0 verkeersvoering. Met 31.000 voertuigen per dag zal de congestie over het algemeen wel meevallen, maar in de spits en tijdens weekenden kan het wel congestie opleveren die er normaal niet is. Gezien de bouwtijd zal het wel gaan om een complete heraanleg van de rijbaan. Ik weet niet hoe lang de Baustelle zal zijn, maar de afstand tussen genoemde aansluitingen is maar 4 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door GuteFahrt » do 29 nov 2018, 13:22

^^ Artikel van een maand geleden: https://www.nwzonline.de/ammerland/wirt ... 18003.html

Half oktober heb ik de A28 voor het laatst volledig bereden van Bremen ri. Leer. Was een vrij lange Baustelle vanaf ca. Neuenkruge tot vlak voor Westerstede uit mijn hoofd. Nu is er even pauze, volgend jaar gaan de werken verder. Volgens het artikel vanaf februari tussen Neuenkruge en Zwischenahner Meer, vanaf de Pasen van Neuenkruge tot Oldenburg-Wechloy.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » vr 29 mar 2019, 15:41

Dit jaar zijn er opnieuw werkzaamheden op de A28 ten westen van Oldenburg, komende week beginnen werkzaamheden aan het traject tussen Neuenkruge en Oldenburg-Wechloy. Tot november wordt de rijrichting Oldenburg gerenoveerd. Dit wordt getypeerd als een 'Grunderneuerung', dus reken er op dat de hele rijbaan eruit wordt gesloopt.

Het persbericht klinkt alsof er gedurende de gehele periode maar 1 rijstrook open is richting Oldenburg, men heeft het er over dat het verkeer voor de eerste fase 1-strooks over de linker kant geleid, en in de tweede fase aan de rechterkant. Verkeer richting Leer lijkt er dan geen hinder van te ondervinden.

Ik verwacht dat dit met name in de ochtendspits wel hinder zal opleveren, op dit wegvak rijden 37.000 voertuigen per dag, dat is best wel veel om één rijrichting van maar 1 rijstrook te voorzien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » ma 01 apr 2019, 18:47

Chris schreef: di 13 feb 2018, 14:16 Afgelopen jaar is de A31 bij Leer gerenoveerd, dit maal is het de beurt aan de A28 vanaf het Dreieck Leer tot Leer-Ost. Van midden april tot eind november wordt de rijbaan richting Oldenburg gerenoveerd. Er is een 2+0 verkeersvoering op de andere rijbaan. Het zal wel gaan om complete sloop en herbouw van de snelweg, aangezien dit stuk maar 3 kilometer lang is en de werkzaamheden 7 maanden duren voor maar één rijbaan. Dit stuk is overigens pas in 1991 opengesteld dus het zou best kunnen dat dit het eerste grote onderhoud is.
Dit jaar wordt de andere richting gedaan (rijrichting Oberhausen / Groningen) tussen Leer-Ost en Dreieck Leer. Daarom is het Dreieck Leer gedeeltelijk afgesloten, verkeer vanaf Oldenburg kan niet naar Emden en verkeer van Emden kan niet naar Oberhausen / Groningen, maar wordt omgeleid. Dit duurt niet de hele bouwperiode, die van begin mei tot eind november wordt uitgevoerd.

Wat voor verkeersvoering er gebruikt zal worden vermeldt men niet, behalve dat verkeer richting Oberhausen / Groningen op de tegenrichting wordt verlegd. Gezien het smalle dwarsprofiel zou dat wel eens een 2+0 systeem kunnen zijn, met mogelijk verkeershinder rond de vakantieweekenden (net als afgelopen jaar).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Peter » di 02 apr 2019, 7:41

Ik snij dit stuk bij wegwerkzaamheden meestal af via de B237436, de voormalige B75. Korter, maar de gemiddelde snelheid zal niet hoger dan 70 liggen.
Laatst gewijzigd door Peter op di 02 apr 2019, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Kaaiman » di 02 apr 2019, 10:55

B436 bedoel je denk ik? Want de B237 is niet bepaald korter. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Chris » do 21 mar 2024, 19:56

Vanaf april 2024 tot midden 2025 wordt het viaduct van de aansluiting Hatten vervangen.

Deze aansluiting ligt tussen Oldenburg en Bremen. Het viaduct betreft een verbinding over de A28.

Het viaduct dateert van 1973, uit berekeningen uit 2020 bleek dat de restlevensduur eigenlijk nul was. Er is toen al een snelheidsbeperking ingevoerd.

Geeft toch aan hoe slecht viaducten van aansluitingen in Duitsland zijn ontworpen, want deze aansluiting is helemaal niet zo druk, er gaat slechts een Landesstraße met hooguit interlokaal belang overheen. Nabij zitten wel enkele bedrijven, wellicht dat vrachtverkeer daar naar toe het viaduct hebben overbelast. Er rijden gemiddeld 300 vrachtwagens per dag over dat stuk L871. Maar als een brug zelfs dat niet aan kan geeft het wel te denken waar men indertijd viaducten op ontworp...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A028] Leer - Oldenburg - Bremen

Bericht door Kaaiman » do 21 mar 2024, 22:24

Beton... of karton?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie