[D][A031] Emden - Oberhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » ma 18 mar 2019, 16:49

De grote renovatie van de A31 gaat ook komend jaar door. Dit jaar wordt de A31 tussen Twist en Wietmarschen 'grunderneuert'. Dat klinkt alsof ze de boel hier ook tot op de fundering gaan slopen. Dit stuk snelweg is in 1998 en 2002 geopend. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt. De afgelopen jaren veroorzaakten de renovaties op dit deel van de A31 regelmatig lange files, met name in het weekend, omdat in de meeste gevallen maar 1 rijstrook open was.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Willem » ma 18 mar 2019, 18:28

Is dat niet heel snel voor een weg die nog maar zo kort geleden is aangelegd? Dan zou het nog niet nodig hoeven te zijn om de weg compleet opnieuw aan te leggen.
Je zou haast denken dat er destijds niet goed gebouwd is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Rogier » di 19 mar 2019, 6:52

^^

Waarschijnlijk is men te laat met de versterking van de bestaande weg begonnen, of kent men deze methode zogenaamd niet.
Sommige beheerders denken niet na en vervangen bepaalde bouwerken, infrastructuur omdat de ontwerplevensduur overschreden (20 jaar bij een asfaltverharding). Echter in Nederland kiest men altijd er voor om de boel te versterken, zodat de boel veel langer meegaat. Dit beleid wordt ook in Frankrijk en de Verenigde Staten toegepast.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Kaaiman » di 19 mar 2019, 7:59

En beton vervang je niet in Nederland, je beukt het gewoon kapot en overlaagt het vervolgens met asfalt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Peter » di 19 mar 2019, 8:01

Ik vermoed dat er plekken met matige fundering zijn, omdat de weg in veengebied ligt. Het gaat dan in de regel om de vervanging van de toplagen en hier en daar versterking van de fundering of opvullen nabij kunstwerken. Echte springschansen, zoals wel aanwezig op de A4 bij Leiden of N11 bij Bodegraven liggen er niet in mijn herinnering.

Ik denk niet het werk heel veel voorstelt, maar het duurt altijd zo lang in Duitsland omdat het werk alleen op normale werkuren op ma-vr plaatsvindt. Daarbij is de weg te smal voor een 2+2 op één weghelft, waardoor er vaak 2+1 wordt aangelegd. Of 2+2 met zulke smalle stroken dat je versprongen moet rijden en er zeker niets naast een vrachtauto past.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » do 23 mei 2019, 21:54

Chris schreef: ma 18 mar 2019, 16:49 De grote renovatie van de A31 gaat ook komend jaar door. Dit jaar wordt de A31 tussen Twist en Wietmarschen 'grunderneuert'. Dat klinkt alsof ze de boel hier ook tot op de fundering gaan slopen. Dit stuk snelweg is in 1998 en 2002 geopend. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt. De afgelopen jaren veroorzaakten de renovaties op dit deel van de A31 regelmatig lange files, met name in het weekend, omdat in de meeste gevallen maar 1 rijstrook open was.
Er zijn nu wat meer details. De A31 gaat hier meer dan een jaar naar 1 rijstrook per richting. Vanaf 27 mei richting Emden en vanaf 12 juni ook richting Oberhausen. Dit is een Baustelle van 11 kilometer lengte die tot augustus 2020 gepland is, inclusief een winterpauze. De renovatie van dit stuk kost maar liefst € 40 miljoen, dus dat zal neerkomen op complete sloop en herbouw van de rijbaan. Dit stuk snelweg is 20 jaar oud. In een normaal land zou je alleen de deklaag hoeven te vervangen, maar in Duitsland is het kennelijk na 20 jaar al zo verslechterd dat de hele boel tot op de fundering er uit moet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door mavas » vr 24 mei 2019, 10:57

Een heel jaar lang werkzaamheden voor slechts 11 kilometer!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door NWH » vr 24 mei 2019, 11:37

^^
Daar kun je toch niet meer verbaasd over zijn...? ;)
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Robbert297 » vr 24 mei 2019, 11:45

Hoe kan dat in godsnaam, dat na 20 jaar de hele fundering eruit moet?
mavas schreef: vr 24 mei 2019, 10:57 Een heel jaar lang werkzaamheden voor slechts 11 kilometer!
Plak er nog maar een jaar of 5 aan vast. :geeuw:
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door mavas » vr 24 mei 2019, 11:55

NWH schreef: vr 24 mei 2019, 11:37 ^^
Daar kun je toch niet meer verbaasd over zijn...? ;)
Ik weet niet wat ik anders moet schrijven :sadley:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Peter » vr 24 mei 2019, 12:42

Ik neem aan dat er van december t/m maart dan weer 2+2 is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Wouter N14 » vr 24 mei 2019, 17:04

Chris schreef: do 23 mei 2019, 21:54 maar in Duitsland is het kennelijk na 20 jaar al zo verslechterd dat de hele boel tot op de fundering er uit moet.
Vinden ze dat zelf nog volstrekt normaal? Heeft iemand daar enig benul hoe het er in andere landen aan toe gaat? Compleet kierewiet zijn ze :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Rogier » za 25 mei 2019, 20:10

Robbert297 schreef: vr 24 mei 2019, 11:45 Hoe kan dat in godsnaam, dat na 20 jaar de hele fundering eruit moet?
mavas schreef: vr 24 mei 2019, 10:57 Een heel jaar lang werkzaamheden voor slechts 11 kilometer!
Plak er nog maar een jaar of 5 aan vast. :geeuw:
Heel simpel de verharding te zwak aanleggen en te laat de boel met versterkingslagen versterken, waardoor de boel compleet vernieuwd moet worden.
Of men neemt de ontwerplevensduur letterlijk en vervangt men de verharding, omdat de ontwerplevensduur bereikt is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » za 25 mei 2019, 20:14

Ik vraag me ook af of men bij de aanleg een dunnere verharding heeft toegepast dan normaal. Ik weet dat ze dat vaak doen bij vluchtstroken om geld te besparen, en de A31 is ontworpen op licht gebruik indertijd.

Het is wel tamelijk bizar dat je na 20 jaar al de complete verharding er uit moet slopen. Als ze het destijds beter hadden aangelegd en onderhouden waren ze nu geen € 40 miljoen kwijt, maar misschien maar 10 miljoen. € 40 miljoen benadert wellicht wel de oorspronkelijke aanlegkosten van dat traject.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » ma 27 mei 2019, 17:53

Om die € 40 miljoen voor 11 kilometer renovatie in perspectief te zetten tot Frankrijk:
Pour garantir plus de confort et de sécurité à ses clients, à partir du 3 juin, Sanef rénove 19 km de chaussées entre Saint-Quentin Sud/Gauchy (n°11) et Guignicourt (n°14) sur l’autoroute A26, dans les deux sens de circulation. Ces travaux, d’un montant de 6,11 millions d’euros HT, nécessiteront des modifications de conditions de circulation.
In Frankrijk renoveren ze dus 19 kilometer voor € 6,11 miljoen.

Duitsland: volledige renovatie: € 1,8 mln per km rijbaan
Frankrijk: deklaag vervangen: € 0,16 mln per km rijbaan

De Duitse renovatie kost per kilometer dus 11 keer zoveel, al is niet duidelijk of het Duitse bedrag wel of geen btw omvat (in Frankrijk niet). Maar fatsoenlijk onderhoud loont dus... En deze werkzaamheden in Frankrijk worden over een periode van 6 weken uitgevoerd, niet 60 of 70 weken zoals in Duitsland.

Wat ook opvalt in Duitsland is dat bijna alle wegwerkzaamheden van dit soort grootschalige renovaties zijn, waarbij ook tussenlagen en onderlagen vervangen worden. Alleen een deklaag vervangen komt wel voor, maar lijkt veel minder te zijn dan in Frankrijk of Nederland. In Duitsland zijn er elk jaar een paar honderd van dit soort langdurige werkzaamheden op de Autobahn, in Nederland misschien 3 of 4.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Km357 » ma 27 mei 2019, 19:48

Er loopt in Frankrijk heel veel verkeerd, maar als het over de tolsnelwegen gaat, zijn ze misschien buiten China wel state of the art.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Bluemoon23 » wo 05 jun 2019, 2:24

Chris schreef: ma 18 mar 2019, 16:49De grote renovatie van de A31 gaat ook komend jaar door. Dit jaar wordt de A31 tussen Twist en Wietmarschen 'grunderneuert'.
Dat stuk snelweg ligt 20/30km van mijn huis
Ik rijd er regelmatig over, en ik kan mij niet herinneren dat het er nu zo slecht bijligt.....
Ik kan mij nog herinneren dat het feestelijk geopend werd
Moet de kas van de plaatselijke wegenbouwer gespekt worden ofzo ?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Peter » wo 05 jun 2019, 8:32

Het stuk dat gerenoveerd wordt heeft meerdere patches (betonplaat vervangen ?) en met teer dichtgezette langsscheuren. Los van dat was de wegkwaliteit niet slecht (geen grote bobbels, sporen, gaten, etc), maar vermoedelijk vond men renoveren beter dan ieder jaar oplappen.

Ik vermoed dat er betonplaten (met asfalt erover) liggen, en als die vaak blijken te breken, kan je niet anders dan ze vervangen, hoewel je er denkbaar ook een 30 cm laag beton overheen kan leggen (en het oude beton als fundering te beschouwen). Bij viaductonderdoorgangen kan dat wel de rijhoogte verlagen tot beneden de > 1990 "standaard" van vermoedelijk 5,50 m en het geeft ook meer werk bij duikers en viaducten (met voegovergangen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Vinny » zo 16 jun 2019, 15:08

Altijd als ik in Duitsland rij valt me op dat de wegen er gemiddeld sowieso iets slechter bijliggen dan in Nederland, maar (meestal) nooit zo erg dat het problematisch is. In ieder geval nooit op een manier dat ik denk: ze hebben 'dauerbaustellen' nodig om dit te herstellen. Gewoon 's nachts even de asfaltmachine inzetten zou toch ook gewoon voldoende moeten zijn?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 15:34

Naast dat de boel tot op de fundering er uit wordt gehaald, doet men in Duitsland vaak ook meteen de hele afwatering, taluds en geleiderails. Dat komt afgezien van de bruggen vaak neer op complete herbouw van de snelweg. Dat is geen onderhoud meer te noemen, maar vervangingsnieuwbouw. De reden waarom dit gebeurt is mij ook niet echt duidelijk. Het is veel duurder, duurt veel langer, geeft veel meer verkeershinder en legt veel beslag op de plancapaciteit en personele capaciteiten van bouwbedrijven.

Dat wij in Nederland (of in Frankrijk) nagenoeg al het asfaltonderhoud uitvoeren met alleen de deklagen vervangen in de nacht of in het weekend zou toch ook in Duitsland moeten kunnen? Al leg je bij de keuze voor beton ook wel vast dat onderhoud alleen grootschalig kan. Betonreparaties hebben altijd een provisorisch karakter want je kan het bijna niet meer in nieuwstaat herstellen, in tegenstelling tot een nieuwe laag asfalt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Kaaiman » zo 16 jun 2019, 21:14

Naar mijn mening zou je bij nieuwbouw waar mogelijk altijd een beton moeten aanleggen vanwege de lange levensduur, eventueel met een laagje geluidsarmer asfalt bij bebouwing. Als het beton na verloop van tijd niet meer voldoet alles grondig kapotbeuken en overlagen met asfalt. Volgens mij kun je dan al met al makkelijk 40 jaar toe (25-30 jaar beton en 10-15 jaar asfalt) met slechts 1x groot onderhoud. En vervolgens natuurlijk elke 10-15 jaar het asfalt opnieuw frezen en overlagen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Peter » ma 17 jun 2019, 8:10

Beton (als onderlaag) werkt alleen goed als de ondergrond stabiel is. Asfalt kan meebewegen met zakkingen (zettingen), hoewel je springschansen bij kunstwerken (duikers, viaducten) niet voorkomt. De A31 loopt door een veengebied, hoewel men vermoedelijk geprobeerd heeft het veen af te graven (vermoedelijk lag het niet dieper dan 2 meter), wat redelijk gelukt lijkt doordat er nauwelijks hobbels zijn. Betonplaten kunnen natuurlijk ook breken doordat ze te dun of te licht bewapend zijn, maar meestal is dan ook de fundering (ongelijke ondersteuining) mede debet aan de scheuren. Dat laatste lijkt het geval.

De onderlagen van asfalt kunnen ook 40 jaar mee als de onderlaag stabiel genoeg is. Spoorvorming is ook meestal (mede) een probleem van de fundering. Alleen als men asfalt telkens overlaagt (en niet eerst freest) kan de laag asfalt te dik worden, waardoor (zware) spoorvorming nog steeds kan optreden, doordat asfalt kruipt op warme dagen en niet door puinlagen wordt tegengehouden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019, 13:55

Vanaf maandag 26 augustus is hinder te verwachten op de A31 tussen Gronau en Schüttorf. Er wordt dan aan een brug gewerkt, er is een 2+0 systeem (1 rijstrook per richting) tot eind september. Vermoedelijk zal dit geen grote hinder opleveren, maar wellicht wel wat filevorming in de spits.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » di 03 dec 2019, 21:12

Op 9 december begint de bouw van de Raststätte Hochmoor langs de A31 bij Gescher. Aan beide kanten van de snelweg komt een verzorgingsplaats met tankstation.

Momenteel heeft het zuidelijk deel van de A31 geen tankstations, na de Raststätte Ems-Vechte bij Lingen is er niks meer tot aan Oberhausen (circa 120 kilometer).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » ma 24 feb 2020, 11:13

^^ De bouw begint vandaag: https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... r-100.html

Het moet eind volgend jaar klaar zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Durashift » ma 24 feb 2020, 13:05

^^^ da's 12 maanden bouwen per kant?
Ik vind het ook raar dat er nog geen exploitant voor het tank- en restaurant gedeelte bekend is.
Er is wel een flinke opsomming van het aantal parkeerplaatsen.. maar er staat niks over laadpunten o.i.d. (waterstof?).
Bij nieuwbouw lijkt mij dat wel een dingetje om mee te nemen..

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » di 05 mei 2020, 17:47

De verbreding van de A31 tussen Riepe en Neermoor (Ostfriesland) wordt deze maand afgerond. In april zijn de geleiderails geplaatst en deze maand wordt de tijdelijke verkeersvoering opgeruimd. Als het asfalt voldoende stroef is kan ook de maximumsnelheid opgeheven worden.

De werkzaamheden werden gekarakteriseerd als 'Anbau von Standstreifen', maar feitelijk kwam dit neer op volledige vervangingsnieuwbouw van de snelweg. Het heeft ook ruim 3,5 jaar geduurd.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Straßenbau Niedersachsen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Willem » di 05 mei 2020, 18:27

Gaat de Vmax daar nu omhoog? Deze was altijd 100, maar daar is nu geen reden meer voor.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door boe! » di 05 mei 2020, 19:15

^^
Strassenbau schreef:Im Mai wird noch die Griffigkeit der Fahrbahn überprüft. Sofern diese Überprüfung zu einem positiven Ergebnis führt, wird es in diesem Abschnitt nach Fertigstellung der Baumaßnahme Ende Mai kein Tempolimit mehr geben.
De stroefheid van het asfalt wordt in mei gecontroleerd. Indien deze controle positief is, zal er na voltooiing van de werkzaamheden eind mei in dit wegvak geen snelheidslimiet zijn.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 05 mei 2020, 19:16

@ Willem:
Chris schreef: di 05 mei 2020, 17:47 Als het asfalt voldoende stroef is kan ook de maximumsnelheid opgeheven worden.
Overigens ongeveer een half jaar voor op schema klaar deze werken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie