[D][A031] Emden - Oberhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door mhkamp » zo 29 mei 2016, 17:29

Chris schreef:Wat zijn ze aan het doen op de A31 nabij Meppen? Ik hoorde op de radio regelmatig over lange files met veel vertraging, maar op de NDR site zie ik geen Baustelle. Momenteel staat er ook 15 kilometer Stau richting zuiden tussen Meppen-Nord en Wietmarschen. Dat is natuurlijk vakantieverkeer, maar zonder Baustelle of ongeval zou het een rare plek zijn als bottleneck.
Daar is een baustelle. Het wegdek wordt vernieuwd en is versmald naar een 2-0 systeem.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » zo 29 mei 2016, 17:33

Nasty... Ik hoorde net over 2 uur vertraging in die file.

De A31 is over het algemeen niet druk, maar heeft periodiek te maken met een fors piekaanbod als route naar de kust vanuit het Ruhrgebied.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door boe! » zo 29 mei 2016, 19:01

Werkzaamheden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » zo 19 jun 2016, 12:08

Ik kwam gisteren weer door de Emstunnel bij Leer en ik begrijp echt niet waarom die tunnel op 60 km/h begrensd is? 80 is al te traag. Men hield zich wel vrij goed aan de limiet trouwens.

De Emstunnel is overzichtelijk en niet smal, daarom zou 100 km/h prima kunnen. In Nederland was het wellicht zelfs wel 120 of 130 geweest. Overigens is het vanaf Dreieck Leer al 100 km/h vanwege slecht wegdek.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door mhkamp » zo 19 jun 2016, 12:20

^^ Automoblistje pesten. Ik heb er geen andere woorden voor. Ze mogen er ook graag met een camera staan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » do 14 jul 2016, 18:50

De komende jaren wordt stapsgewijs 70 kilometer van de A31 gerenoveerd tussen Papenburg en Wietmarschen in het Emsland.

Het wordt een aardige modernisatie, de rijbaan wordt 50 centimeter breder en de geleiderails worden vervangen door een steviger type waar vrachtwagens niet doorheen kunnen breken. Ook wordt het asfalt vervangen. Bruggen worden onderhouden met spuitbeton. Tot begin 2018 wordt gewerkt op 3 deeltrajecten / rijbanen tussen Haren en Twist. Andere trajecten zijn nog gepland.

De Neue Osnabrücker Zeitung heeft een verhaal erover: http://www.noz.de/lokales/haren/artikel ... 0&0&744053

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door mhkamp » do 14 jul 2016, 19:36

Wanneer pakken ze het stuk tussen de Emstunnel en Dreieck Leer aan? Dat is ook wel aan renovatie toe
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » wo 17 aug 2016, 22:48

Vandaag was ik even naar Meppen gereden voor een testrit om mijn andere dashcam in mijn nieuwe auto te testen. Ik ben even gestopt op een brug over de A31 bij de aansluiting Meppen, waar een Baustelle is.

1. Er is een 2-0 systeem, waarbij het verkeer is omgelegd op de oostelijke rijbaan. Richting Oberhausen is een vluchtstrook voorhanden, dat heb ik niet vaak gezien (meestal kiezen ze dan voor een 3-0 systeem).
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-1 by European Roads, on Flickr

2. Het einde van de Baustelle bij het klaverblad met de B402.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-2 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-3 by European Roads, on Flickr

4. Men was het asfalt aan het frezen. Het is een continu proces met aan- en afrijden van vrachtwagens.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-4 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-6 by European Roads, on Flickr

6. Er worden ook nieuwe, hogere geleiderails geplaatst die een groter kerend vermogen moeten hebben. Bij veel modernisaties in Duitsland wordt betere beveiliging toegepast. Dit stuk A31 dateert van 1994.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-7 by European Roads, on Flickr

7. Het bord aan de rechterzijde is bedoeld voor verkeer op de andere rijbaan, maar lijkt me niet zo handig geplaatst. Als je door een Baustelle rijdt ben je normaal gezien niet bepaald de borden aan de andere kant van de weg aan het lezen.
Afbeelding
Baustelle A31 Meppen-8 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » vr 07 okt 2016, 19:34

In Ostfriesland begint men komende week met de werkzaamheden aan de A31 tussen Riepe en Neermoor. Hier komt een vluchtstrook over een lengte van 10 kilometer. Er komt een 2-0 systeem, de voorbereidende werkzaamheden begonnen eind september, de hoofdwerkzaamheden in december.

Er is twee jaar tijd per rijbaan nodig. 5 kunstwerken worden compleet vervangen. De werkzaamheden moeten eind 2020 klaar zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » ma 23 jan 2017, 23:18

Afgelopen weekend gebruik gemaakt van de A31 Ochtrup -> Bottrop. Mij viel het volgende doelenbord op:

Afbeelding

^Deze staat tussen AS Gladbeck en Ab. Dr. Bottrop. Hij viel mij op omdat je 2x een [2] schildje ziet staan. In principe is [2] correct in alle gevallen, maar één keer lijkt me wel voldoende.

Wellicht is nog beter toch maar de A3 te koppelen aan Köln /(Oberhausen). Dat stukje A2 waar je nog gebruik van maakt om daar te komen is niet zo lang.

Foto via autobahnbilder.de
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 jan 2017, 11:02

Ik neem aan dat Koln al vanaf Gronau staat aangegeven. Venlo zou hier ook niet misstaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 11:15

^^ Na Gronau staan alleen Oberhausen en Bottrop vermeld (foto van mhkamp):

Afbeelding

Dat doelenbord op de foto van GuteFahrt is de eerste vermelding van Köln.

Oberhausen lijkt me op de A31 ook voldoende, het geeft het Ruhrgebied duidelijk aan. Ik ben allang blij dat er tegenwoordig Oberhausen staat, eerder (zeker tot ca. 2000) werd Bottrop als einddoel gebruikt en stond Bottrop in plaats van Oberhausen bv. ook aangegeven bij de toeritten rond Meppen.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door martien » di 24 jan 2017, 12:16

Op de A31 wordt trouwens steeds meer naar Meppen als tussenliggend hoofddoel verwezen:
  • In Dreieck Bunde ga je tegenwoordig richting Meppen
  • Bij opritten wordt tegenwoordig Meppen ipv Oberhausen/Emden geplaatst
  • Doelenborden met Meppen, Lingen en Nordhorn, zonder Oberhausen bij Papenburg
  • Verkeersinformatie met A31 Oberhausen -> Meppen ipv Oberhausen -> Emden

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 jan 2017, 12:41

Is Meppen een plaats van betekenis in die regio met de nodige aantrekkingskracht? Die regio is best dunbevolkt, dus het zou best kunnen. Een beetje een zelfde rol als Emmerich of Kleve.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 12:48

Snelwegenkenner schreef:Ik neem aan dat Koln al vanaf Gronau staat aangegeven. Venlo zou hier ook niet misstaan.
Wat moet je hier met Venlo? :s
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Pino » di 24 jan 2017, 13:33

^^ Zie ik ook niet helemaal het nut van in. De A31 mag nut hebben op sommige verbindingen tussen plaatsen in Noord-Nederland en Limburg, maar dat maakt van Venlo nu niet echt een voor de hand liggend doel aan de A31. Köln verschijnt bij mijn weten voor het eerst kort voor Bottrop, en zeker nog niet bij Gronau. Tot dat moment is Oberhausen ook voldoende richtinggevend, omdat het nu eenmaal de volledige regio Rhein-Ruhr vertegenwoordigt.

Gezien de korte afstand tussen Dreieck Bottrop en Kreuz Oberhausen was het misschien inderdaad niet heel verkeerd geweest om op Dreieck Bottrop het nummer A3 al te vermelden. Kan hetzij alleen gekoppeld aan het doel Köln, hetzij op de baseline A2/A3 (hoewel A3 technisch bezien natuurlijk een indirect nummer is, zou dit niet de eerste situatie zijn in Duitsland waar een op korte termijn kruisend wegnummer zo direct wordt bewegwijzerd). Of dat dan ook impact moet hebben op dat afstandenbord, daar kun je denk ik over twisten. Feit is dat het bord er in zijn huidige vorm behoorlijk onevenwichtig uitziet.

Vind dat hoe dan ook allemaal weinig materieel. De opmerking van Martien dat je het steeds meer met alleen Meppen moet doen vind ik belangrijker, want Oberhausen is in alle opzichten een gepaster doel om al vanaf Emden te vermelden. Het past ook beter in het uitgangspunt voor selectie van het Hauptfernziel onder de RWBA, die voorschrijft dat je hetzij het einddoel moet gebruiken hetzij een tussenliggende plaats met belangrijke knooppuntfunctie. Als je naar de afstandenborden langs de A31 kijkt, lijken vele daarvan te zijn voorbereid op vermelding van Oberhausen op een bovenste regel. Die zal leeg zijn gelaten in de tijd dat de A31 nog een gat had tussen Meppen en Gronau, een periode waarin het ook wat meer voor de hand lag om Meppen als hoofddoel te hanteren op het noordelijke deel van de A31. Maar nu de A31 compleet is, zou je eerder verwachten dat Oberhausen oprukt. Ik ben in deze regio onvoldoende bekend om in te schatten of toch juist Meppen oprukt, maar het zou een ontwikkeling zijn die tegengesteld is aan wat voor de hand ligt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 14:13

Snelwegenkenner schreef:Is Meppen een plaats van betekenis in die regio met de nodige aantrekkingskracht? Die regio is best dunbevolkt, dus het zou best kunnen. Een beetje een zelfde rol als Emmerich of Kleve.
Het is in de regio een redelijk grote plaats (al is het kleiner dan Lingen en Nordhorn) en het heeft een knooppuntfunctie, als knooppunt tussen de A31 van Emden naar Oberhausen en de B402 richting Nederland enerzijds en richting Bremen anderzijds.
GuteFahrt schreef:
Snelwegenkenner schreef:Ik neem aan dat Koln al vanaf Gronau staat aangegeven. Venlo zou hier ook niet misstaan.
Wat moet je hier met Venlo? :s
Een beetje een onhandige zinsconstructie, maar ik neem toch aan dat Snelwegenkenner doelt op het afstandenbord vlak voor :KP: Bottrop waar al verwezen wordt naar de A2.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 14:20

Ha, ik zie even "simpelweg"op Wikipedia dat volgens de gegevens op 31.12.15 er precies één inwoner verschil zit tussen Lingen en Nordhorn (53.284 vs. 53.285). :)
Als het gaat om inwoners zijn Lingen en Nordhorn dus groter dan Meppen, wat ruim 34.000 inwoners telt.
Als je vanaf de A2 komt bij Dr. Bottrop en je gaat de A31->noord op staat naast Emden eerst nog Dorsten, maar dat is op zich wel logisch, want dat is ook nog wel een aardig grote plaats (ca. 75.000 inwoners).
Wat dat doelenbord betreft, dan is het iets anders maar nog steeds kan ik dat niet helemaal volgen...
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 24 jan 2017, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 14:30

Dorsten valt een beetje weg tegen de andere regionale steden rond het Ruhrgebied, zoals Marl, Dinslaken, Wesel, etc. Langs de A31 liggen veel kleine stadjes, maar afgezien van het beginpunt Bottrop geen echt grote plaatsen die ook een knooppuntfunctie hebben. De bovenregionale bekendheid van Meppen is volgens mij ook matig. Ik rij nogal eens de route via Meppen naar Cloppenburg, maar als ik dat vertel in mijn omgeving heb ik niet de indruk dat men het kent.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 14:34

Chris schreef:Dorsten valt een beetje weg tegen de andere regionale steden rond het Ruhrgebied, zoals Marl, Dinslaken, Wesel, etc.
Dat geldt dan volgens mij net zo voor Gladbeck. Ook 75.000 inwoners. Ook nog een aansluiting op de A31.

:yes: ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 jan 2017, 15:26

Een beetje een onhandige zinsconstructie, maar ik neem toch aan dat Snelwegenkenner doelt op het afstandenbord vlak voor :KP: Bottrop waar al verwezen wordt naar de A2.
Sorry, iets te snel getypt. Ik doelde inderdaad op het afstandenbord vlak voor KP Bottrop met betrekking tot Venlo. Venlo zou hier erbij kunnen om je voor te bereiden op Oberhausen, wat ik zie als het noordwestelijke knooppunt van het Rhein Ruhrgebied (waartoe ook Duisburg behoort, Duisburg zie ik hier niet als richtinggevend).

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door martien » di 24 jan 2017, 15:40

^^ Waarom zou daar al Venlo moeten staan? Het is een plaats waar een Duitser niets mee heeft. Verder kun je eerst gewoon nog de BAB2 en BAB3 tot Duisburg volgen...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 15:48

:!: doelendiscussie alert :!:

Ik vraag mij af wat dit voor Baustelle was:

Afbeelding

^Die foto is eveneens van AB-Bilder.de Tussen AS Lembeck en AS Schermbeck. Industrieterrein of woningen?

Van wanneer de foto precies is weet ik niet, maar zeker 6, 7, 8 jaar oud...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 15:56

Dat is een ecoduct.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 15:57

^^ Die was wel binnen negen jaar gebouwd. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 16:01

Volgens satellietbeelden in Google Earth is het tussen 2010 en 2012 gebouwd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 16:02

@ Chris: oké, precieze plaatsbepaling vond ik even lastig, maar nu je het zegt heb ik het wel weer voor de geest.

@ Coen Tunnel: zeker weten? :hap:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Pino » di 24 jan 2017, 16:39

martien schreef:Waarom zou daar al Venlo moeten staan? Het is een plaats waar een Duitser niets mee heeft. Verder kun je eerst gewoon nog de BAB2 en BAB3 tot Duisburg volgen...
Er komen van oudsher veel Duitsers winkelen in Venlo, hoor. Vroeger levensmiddelen, tegenwoordig eerder koffie en drugs. En als dagje uit wanneer op Duitse feestdagen de winkels in Duitsland dicht zijn en die in Venlo gewoon open. Anyway, Venlo is hoofddoel van de A40, dus zo relevant is de stad voor de Duitsers. De A40 is weliswaar niet de eerste snelweg die je na Bottrop/Oberhausen tegenkomt, maar het valt te betogen dat hij als kruisende snelweg grotere relevantie heeft dan de A3 richting Arnhem en de A42. Het zou een excuus kunnen zijn om Venlo in deze fase te bewegwijzeren, het voegt wellicht zelfs meer toe dan de huidige dubbel-vermelding Oberhausen/Bottrop, maar ik zie ook de lol er niet echt van in.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 jan 2017, 17:26

Venlo wordt via de A42 verwezen trouwens en niet via de A40.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door duikgek89 » di 24 jan 2017, 22:42

Pino schreef:
martien schreef:Waarom zou daar al Venlo moeten staan? Het is een plaats waar een Duitser niets mee heeft. Verder kun je eerst gewoon nog de BAB2 en BAB3 tot Duisburg volgen...
Er komen van oudsher veel Duitsers winkelen in Venlo, hoor. Vroeger levensmiddelen, tegenwoordig eerder koffie en drugs. En als dagje uit wanneer op Duitse feestdagen de winkels in Duitsland dicht zijn en die in Venlo gewoon open. Anyway, Venlo is hoofddoel van de A40, dus zo relevant is de stad voor de Duitsers. De A40 is weliswaar niet de eerste snelweg die je na Bottrop/Oberhausen tegenkomt, maar het valt te betogen dat hij als kruisende snelweg grotere relevantie heeft dan de A3 richting Arnhem en de A42. Het zou een excuus kunnen zijn om Venlo in deze fase te bewegwijzeren, het voegt wellicht zelfs meer toe dan de huidige dubbel-vermelding Oberhausen/Bottrop, maar ik zie ook de lol er niet echt van in.

Een paar jaar geleden was er zelfs iets op de radio over dat sommige Duitsers denken dat Venlo in Duitsland ligt.

Plaats reactie