[D][A031] Emden - Oberhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [D][A031] Emden - Oberhausen

Bericht door GuteFahrt » zo 28 jun 2020, 14:30

Vorig weekend heb ik wat rondgetoerd in het noordwesten van Duitsland. Daarbij ook maar eens de A31 tussen Leer en het begin/eindpunt bij Emden bereden, wat voor mij voor het eerst was. De rest van het traject van deze Autobahn is mij bekend terrein. Wat foto's volgen binnenkort, het is nu weer helemaal vrij, en Ost Friesland heeft er weer een racebaan bij. :top:

Tussen Dreieck Bunde en Dreieck Leer is dat nu anders, sinds begin deze maand heeft men daar maar weer eens een Baustelle opgetuigd, meer specifiek op het wegvak tussen :AS: Leer-West en :KP: Leer. Ofwel, circa 5-6 km met Vmax 80 gaat het verkeer aan beide zijden over 1 rijstrook. Weldra een 2-0 systeem en dat gaat tot december duren aldus dit artikel van de Ostfriesen Zeitung. Men verwacht wederom de nodige verkeershinder:

Afbeelding

Zelf daar een foto geschoten van een bruin bord dat er sinds vorig jaar staat, van slot Evenburg, gelegen in Leer-Loga.

Afbeelding

Daarnaast is het al langer dat men wat zuidelijker de weggebruiker attendeert op de Altstadt van genoemde plaats:

Afbeelding

Enigszins off-topic, maar zelf meermaals in Leer geweest en mijn persoonlijke ervaring is positief, 't is een leuk levendig stadje geworden. De laatste keer dat ik er was betrof het een bezoek aan de Gallimarkt (2018), het volksfeest van Leer. Heb me erover verbaasd hoe groot dat was, vooral ook qua kermis, er was echt een half pretpark opgebouwd in het centrum. Bezoekersaantallen mogen er ook zijn van dat evenement (voorbeeld). Los daarvan, men heeft sinds de beginjaren 2000 wel werk gemaakt van het 'mogelijk maken van toerisme,' volgens mij met succes. Wel jammer in dat opzicht dat je er nu niet met de trein vanuit Nederland kunt komen. Weener wil overigens ook nog een bruin bord langs de A31.

Dat het wel anders is geweest in Leer, zie hier een uitgebreid artikel in het Duits: https://www.n-tv.de/politik/Leer-war-ma ... 06433.html

^'t Schijnt één van de armere steden van Duitsland te zijn geweest in de jaren '80 met een behoorlijk hoge werkloosheid.

Tot slot, de A280 ligt momenteel ook helemaal op de schop (voortekenen zijn nog voor de grens te zien). Duurt eveneens tot december.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 jun 2020, 22:13

GuteFahrt schreef:
zo 28 jun 2020, 14:30
Tot slot, de A280 ligt momenteel ook helemaal op de schop (voortekenen zijn nog voor de grens te zien). Duurt eveneens tot december.
Gelukkig hebben we de vluchtstrook nog:
Afbeelding

Invoeger Bunde:
Afbeelding

Maar dankzij een aangepaste maximumsnelheid is alles veilig:
Afbeelding
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 30 jun 2020, 22:19

Dank voor de aanvulling. :top: :) Inderdaad een Vmax van 40 daar... :geeuw: volgens mij was er bij zo'n setje ook een onderbord bij met Baustellen Ein/Ausfahrt.

Nog meer over Vmax (op de A31): de Emstunnel was ook maar weer eens op 60 km/h begrensd. Eerst dacht ik dat die wellicht samen zou hangen met de wegenwerken na :AS: Leer-West, maar daar geldt Vmax 80. Ofwel, dat had naadloos op elkaar aangesloten.

Het gaat stapsgewijs terug naar 80 of 60, maar qua beleving altijd een enorm verschil als je pakweg 160 km/h rijdt benoorden of bezuiden Leer.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 04 jul 2020, 23:38

Leer - Emden

Bij deze dan een impressie van hoe het noordelijkste gedeelte der A31 er nu bij ligt (66 plaatjes):

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 4970574256

Het is vrij baan, maar niet voor lang. NDR Report:

Die erst im Mai fertig gestellte Autobahn 31 muss an einer Stelle bereits wieder saniert werden. Wie NDR 1 Niedersachsen berichtet, hat sich vor einer Brücke bei Riepe eine Delle gebildet. (...) Auf dem Überholstreifen in Fahrtrichtung Leer sei die Autobahn versackt, hieß es von der Landesbehörde für Straßenbau. (...) Ob der ehemals moorige Untergrund Auslöser gewesen sei oder das Fundament der Brücke, sei noch unklar, so Buchholz. Um den Fehler zu beheben, wird die A31 in den kommenden Wochen im betroffenen Bereich wieder zur Baustelle.

Het hele verhaal: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... g5006.html

Zie voor een selectie de spoiler:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Met Vmax 40 - in dit geval nog trager vanwege de voorligger- door de verbindingslus van Dreieck Leer richting het noorden
Afbeelding

2.Afstandenbord net na het Dreieck. Norddeich (ca. 1550 inwoners) moet blijkbaar Norden (ca. 25.000 inwoners) afdekken
Afbeelding

3.Vorkbord :AS: Veenhusen. Dat dorp telt ruim 4.000 inwoners. Warsingsfehn nagenoeg 8.000
Afbeelding

4.Snel daarna volgt :AS: Neermoor. Daar ligt het beginpunt van de B70 (eindpunt Wesel)
Afbeelding

5.Tussen :AS: Neermoor en Riepe. Tempolimiet vervallen, vluchtstrook present, 't gaspedaal diep intrappen mag
Afbeelding

6.Bij de viaducten stonden geleidebakens. BB04 bordjes zullen nog worden geplaatst vermoed ik
Afbeelding

7.Bij :AS: Riepe nog tijdelijke bewegwijzering
Afbeelding

8.Even verderop wordt duidelijk dat Norddeich een stadsdeel van Norden is
Afbeelding

9.Dan gaan we terug naar max. 120 km/h
Afbeelding

10.Toeristische info Emden, met krap aan 50.000 inwoners de grootste stad van Ostfriesland
Afbeelding

11.Vorkbord Emden-Ost, aansluiting op de B210, welke richting de oostelijke havens voert (uiterst links vaag te zien)
Afbeelding

12.Aankondiging Emden-Wolthusen. Hier geldt kort Vmax 80 vanwege de combinatie korte invoegstrook en ontbreken van de vluchtstrook
Afbeelding

13.Deze tekst was voorheen in kapitaalschrift
Afbeelding

14.Vorkbord :AS: Emden-Mitte. Aansluiting op de B210 richting Aurich en Norden/Norddeich (gaat uiteindelijk via de B72)
Afbeelding

15.500-meter portaal :AS: Pewsum. Greetsiel is een historisch havenplaatsje en wel enigszins toeristisch. Touringcarbedrijven uit (noord) Nederland bieden wel reisjes aan als onderdeel van een dagtocht in de regio
Afbeelding

16.Einde Autobahn aan de westkant van Emden. Rechtdoor kom je in de westelijke havens waar je de veerboot naar Borkum kunt vinden en een Volkswagenfabriek. Rechtsaf kom je over de L2 uiteindelijk weer in Pewsum uit, links is richting het centrum van de stad
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jul 2020, 23:45

Tjonge, zó lang werkzaamheden en dan toch nog ingesnoerde vluchtstroken bij viaducten. Die hebben ze dan blijkbaar niet vervangen, de rest is compleet nieuw aangelegd.

Norddeich is in Duitsland bekend omdat het ook een intercity station heeft. Er zijn directe treinen vanuit Zuid-Duitsland naar Norddeich Mole. Er gaan van daar veerdiensten naar de Duitse Waddeneilanden.

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 05 jul 2020, 10:25

Chris schreef:
za 04 jul 2020, 23:45
Tjonge, zó lang werkzaamheden en dan toch nog ingesnoerde vluchtstroken bij viaducten. Die hebben ze dan blijkbaar niet vervangen, de rest is compleet nieuw aangelegd.

Norddeich is in Duitsland bekend omdat het ook een intercity station heeft. Er zijn directe treinen vanuit Zuid-Duitsland naar Norddeich Mole. Er gaan van daar veerdiensten naar de Duitse Waddeneilanden.
Het heeft niet één intercity station maar twee, Norddeich en Norddeich Mole. De tweede ligt op ongeveer 500 meter afstand van de eerste :p

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 jul 2020, 10:48

Korte video van de bewuste brug, helaas met tegenlicht. Let vooral op de bestelwagen die mij inhaalt, daaraan kan je het gehobbel goed zien. Overigens vond ik ook de brug in de rijbaan in de richting Emden behoorlijk uitsteken, dus volgens mij gaat dit probleem zich niet beperken tot de linkerrijstrook richting Leer.
Link

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 05 jul 2020, 12:24

Wat mij trouwens nu bewust is opgevallen: Aurich wordt komende vanuit het westen/zuiden in de regio (in eerste instantie) nergens bewegwijzerd. Het beslisportaal op Dreieck Leer toont -in beide richtingen- Norddeich / Veenhusen / Emden:

Afbeelding

Het is daarna ook geen doel op het afstandenbord, op één keer bij Emden na (vlak voor de B210 aansluiting). Bij :AS: Riepe zou je het verwachten, daar dit de kortere route is t.o.v. B210, maar hier ontbreekt Aurich eveneens. Rijdend richting oosten staat de stad wel aangegeven.

Op de A28 bij :AS: Filsum -> Oldenburg enkel bestemmingen naar het zuiden:

Afbeelding

Enigszins opmerkelijk, hoofdplaats van het gelijknamige Landkreis en met ruim 42.000 inwoners wel van enige betekenis daar, lijkt me.
Overigens zal dit in de (verre) toekomst wel veranderen denk ik, daar het gepland is de B210 nieuw aan te leggen een stuk oostelijker van de huidige én de L1 (Riepe->Aurich): https://www.strassenbau.niedersachsen.d ... 78355.html

Op de kaart:

Afbeelding

^Onderin beeld is de :AS: Riepe daar waar de blauwe lijn begint. De B210 en B72 komen nu nog samen in het centrum van Aurich, maar gaan een rondweg vormen. Een flink project, wat nog in de voorbereidende fase zit.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 jul 2020, 13:00

GuteFahrt schreef:
zo 05 jul 2020, 12:24
Rijdend richting oosten staat de stad wel aangegeven.
Die vermelding is een vervolg op de bewegwijzering vanuit Emden-Ost.
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 05 jul 2020, 13:04

^^ Die heb ik ook vastgelegd. :D Straks meer... edit 17:22: viewtopic.php?f=261&p=1101551#p1101551

Wat Norddeich en Norden betreft zou ik het mooier vinden als ze het consequent aangeven zoals dit bord weergeeft.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 14 jul 2020, 7:28

Na de foto's van GuteFahrt nog een video van dit deel van de A31 van Leer naar Emden.
Link

BaVe01
zandpaadje

Bericht door BaVe01 » vr 28 aug 2020, 21:56

Een vraagje:
Begin september moet ik voor een reis in Groningen (stad) zijn. Omdat ik zelf de N36 en de N48 bizar drukke wegen vind door veel vrachtwagenverkeer, zat ik te denken om via de A7 en de Duitse A31 te reizen om weer in Hengelo (mijn exacte woonplaats vertel ik niet) te komen.

Kom ik tussen Dreieck 14 Bunde (A280) en Kreuz 27 Schüttorf (A30) in de richting van Oberhausen nog Baustellen tegen? Mijn Duits is wel goed, maar ik kan het antwoord op mijn vraag lastig vinden. Weet iemand dit? Alvast merci!
Een route zonder oponthoud tussen Almelo en Amersfoort is altijd mooi meegenomen. Tussen andere plaatsen natuurlijk ook.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 aug 2020, 22:03

Op dit kaartje staan de actuele werkzaamheden. Misschien verstandig om dit vlak voor vertrek nog een keer te checken.
https://maps.adac.de/?preset=true&ID=14 ... smeldungen

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 nov 2020, 22:54

Er is geen apart topic over de A280, merk ik, daarom maar even hier.

Tijdens een rondje in deze omgeving reed ik bij afrit 22 de A31 op, noordwaarts tot :KP: Bunde.

Vervolgens de A280 gevolgd, die in beide richtingen tot één rijstrook is versmald. Richting Nederland rij je op rijstrook 1, de meest rechter rijstrook en de vluchtstrook zijn tot op het zandbed verwijderd. Er werd niet gewerkt. Maximum snelheid is 60 km/h.
Donateur Vereniging Wegenforum