[D][A031] de testbaan van vele mensen die ik ken (en mezelf)

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 nov 2005, 23:35

Maar Rene; jij weet toch ook dat een weg de grootste capaciteit heeft als er zo min mogelijk van rijstrook wordt gewisseld? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

brun
woonerf

Bericht door brun » ma 14 nov 2005, 1:10

Ik ben voor een combinatie van beide. In 100 km-zones rond grote steden een keep your lane-systeem, op 120 km-zones buiten de grote kernen een gewoon rechtsrijgebod (leve het Germanisme).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 nov 2005, 8:41

Zo, gister effe de nieuwe auto van mn vriendin getest op de A31 :) Op zondag, dan rijdt er geen vrachtverkeer, en druk was het sowieso niet. Hij ging wel 170km/h (13 jaar ouwe Toyota Starlet).

Nog werden we voorbijgevlogen door dure mercedessen en bmw's.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 14 nov 2005, 8:58

Vinny schreef:Deze discussie lezend ben ik ZO VOOR het keep your lane systeem in de VS waarbij alle rijstroken geacht worden even hard te rijden. En voor het grootschalig toepassen van trajectcontrole op snelwegen in de Randstad (ook op wegen met een 100 limiet)
Dat is dus ook het probleem van europa: we rijden niet allemaal dezelfde snelheid. 80,90,100,110,120,130 .... Je krijgt te veel rijstrookwisselingen waardoor dat hele voordeel van keep-your-lane al wegvalt.
Nee, we kunnen we het beste het gewoon laten zoals het is, maar dan zoals René al zei: met rechtsfahrgebot en daar ook voor bekeuren als men zich er niet aan houdt :!:
Keep-your-lane system is natuurlijk het droombeeld van elke weg, maar dat is in Europa nu eenmaal niet goed mogelijk vanwege de snelheidsverschillen en de smallere wegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 nov 2005, 10:49

Nee he he; als de linkerrijstrook 2,5 meter breed is niet. Maar op een weg als de ring-A 10 zou het moeten kunnen: Iedereen rijdt even snel (80 km/u), de rijstroken zijn niet smal en verkeer Den Haag --> Zaanstad kan gewoon links blijven rijden als de aanbod van het verkeer dat toelaat, zodat er ruimte is voor in/uitvoegers van/naar Amstelveen/Sloten/Osdorp/Geuzenveld/Bos en Lommer/Westerpark/Havens West/Hemhavens/Oostzaanwerf.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 14 nov 2005, 11:08

Ja, gewoon lange in-/uitvoegers. (of bedoelde je dat niet?)
Daar mag je in principe soieso toch rechts 'inhalen', bij geblokte markering dan. (toch?)
Ik doelde met "smallere wegen" trouwens niet eens zo zeer over de rijstrookbreedte, maar over het áántal rijstroken.
Dat geintje van die 80 zal denk ik (hoop ik :roll: ) ook snel verdwijnen aangezien men heeft aangetoond dat het tot nou juist meer files heeft geleid, dus dan heeft het ook al een stuk minder zin.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 dec 2005, 20:23

Op de A31 zit trouwens toch een tankstation zag ik. Tussen Lingen en Meppen, halverwege de hele snelweg. Toch wel handig, want dat ding is toch ruim 200km lang. Veel tankstations zijn er sowieso niet in het grensgebied, op de A30 en A28 duurt het ook vele kilometers voordat er weer een tankstelle komt. Het beestje heet Emsland en ligt aan beide kanten van de weg, zag er zeer modern uit! Ook heeft elke parkeerplaats een toilet, allemaal netjes onderhouden.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 19 dec 2005, 20:27

Dat is dan wel snel gegaan. Toen ik er reed was er alleen maar zand.

Ik ben vandaag ook nog over de A31 gereden naar Oberhausen. De weg wordt over een lang stuk opnieuw geasfalteerd (tussen Gescher/Coesfeld en Reken). De westelijke rijbaan ligt er nu uit en het verkeer gaat over de oostbaan (1+1). De hele snelweg is hier geript. In zuidelijke richting is de afrit Borken afgesloten.

Edit: de werkzaamheden zijn in april 2006 klaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 dec 2005, 20:36

En je hebt ook foto's gemaakt? :D

Dat stuk is toch al vrij oud? Ik bedoel dat stuk van Ahaus richting Bottrop, dat ligt er volgens mij al vrij lang, misschien al net zo lang als het stuk Papenburg - Emden.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 19 dec 2005, 20:42

Nee geen foto's helaas. Het was heel slecht weer. Tot aan de Centro is het geen moment droog geweest.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 19 dec 2005, 21:28

De A31 heeft overigens een "geheime" afrit. Op een parkeerplaats (ik meen bij Dorsten) is een afrit in noordelijke richting die op het onderliggende wegennet leidt en met gele bebording op de parkeerplaats is aangegeven. Op de Autobahn wordt deze niet aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 dec 2005, 21:30

Is dat geen soort van dienstafrit, wat je in Frankrijk vaak ziet?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 19 dec 2005, 21:41

Nee het is een echte afrit. Ik zal er nog een keer een foto van maken als ik daar langs kom.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 19 dec 2005, 22:41

Chrizz schreef:

Dat stuk is toch al vrij oud? Ik bedoel dat stuk van Ahaus richting Bottrop, dat ligt er volgens mij al vrij lang, misschien al net zo lang als het stuk Papenburg - Emden.
Tussen Borken en Reken ligt het oudste stuk van de A31, uit 1982.

ABRob
stadsweg

Bericht door ABRob » ma 19 dec 2005, 23:11

Frits schreef:De A31 heeft overigens een "geheime" afrit. Op een parkeerplaats (ik meen bij Dorsten) is een afrit in noordelijke richting die op het onderliggende wegennet leidt en met gele bebording op de parkeerplaats is aangegeven. Op de Autobahn wordt deze niet aangegeven.
Diese AS befindet sich an dem Parkplatz zwischen den AS Schermbeck und Dorsten-West.

Im Unterschied zu anderen Ausfahrten dieser Art (an Parkplätzen oder Raststätten) ist hier wohl die Durchfahrt nicht Verboten.
Eventuell war hier ja mal eine Raststätte geplant.

ABRob

EDIT: Bilder weg
Laatst gewijzigd door ABRob op do 15 feb 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 dec 2005, 7:59

Ik herinner me nog een dergelijk afrit bij Rasthof Holledau op de A9, die leidt naar het OWN (met de bedoeling om aan de 'andere' kant te komen van de snelweg om dat het Rasthof aan 1 kant ligt). Je kunt vandaar dus ook gewoon het OWN op, echter zonder verwijzingen op het Rasthof (onderaan de afrit staan wel 'gewone' verwijzingen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 20 dec 2005, 9:36

Chrizz schreef:Zo, gister effe de nieuwe auto van mn vriendin getest op de A31 Op zondag, dan rijdt er geen vrachtverkeer, en druk was het sowieso niet. Hij ging wel 170km/h (13 jaar ouwe Toyota Starlet).

Nog werden we voorbijgevlogen door dure mercedessen en bmw's.
Ehh, ook in een Audi A8 3.7 V8 quattro met de cruise control op 210 km/u wordt je nog voorbij gereden door Duitse Mondeo'tjes en Passatjes, zoals ik een tijdje geleden ondervond...

170 km/u in een Starlet vind ik overigens niet echt aan te raden. Uit ervaring weet ik dat het sturen en remmen dan uiterst twijfelachtige bezigheden zijn bij dergelijke snelheden.
Laatst gewijzigd door Hanno op di 20 dec 2005, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 dec 2005, 9:41

René schreef:Wat mij betreft eerder omgekeerd. Liever zoals in Duitsland, met stringente handhaving van het Rechtsfahrgebot.
Ja, heeft ook mijn voorkeur. Overigens hebben in ze in Duitsland ook een toepassing van signaalgevers die we in Nederland niet kennen. Rechterstrook had 80 staan op matrix, inclusief rode rand. De twee stroken daar links van hadden 120 staan. Wij reden dus op de middelste strook met 120 terwijl de rechter leeg was, geheel in de overtuiging dat dat mocht, en waarom zou het niet mogen? Werden we dus mooi afgesneden door een Deutscher die ons met 160 naar de rechterstrook probeerde te dwingen...

Over te hard rijden: 140 op de Nederlandse A44 is niet echt spectaculair, ik vond het alleen wel leuk dat dat zo weinig moeite kostte in een 6 meter lange Movano CDTi (die diesels tegenwoordig ook :D )
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 20 dec 2005, 9:45

Wouter N14 schreef:Over te hard rijden: 140 op de Nederlandse A44 is niet echt spectaculair, ik vond het alleen wel leuk dat dat zo weinig moeite kostte in een 6 meter lange Movano CDTi (die diesels tegenwoordig ook :D )
Of in een oude VW Transporter met later ingebouwde cruise control op 150 op de BAB31 en dat 100 km lang. Oorbeschermers?? :ziek:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 20 dec 2005, 19:46

ABRob, danke für die Information. Ich habe auch gesucht. Konnte es aber nicht finden.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 23 dec 2005, 23:22

Wouter N14 schreef: Ja, heeft ook mijn voorkeur. Overigens hebben in ze in Duitsland ook een toepassing van signaalgevers die we in Nederland niet kennen. Rechterstrook had 80 staan op matrix, inclusief rode rand. De twee stroken daar links van hadden 120 staan. Wij reden dus op de middelste strook met 120 terwijl de rechter leeg was, geheel in de overtuiging dat dat mocht, en waarom zou het niet mogen? Werden we dus mooi afgesneden door een Deutscher die ons met 160 naar de rechterstrook probeerde te dwingen...
Da's leuk en aardig, maar dat had die Deutscher dus wel mooi zijn papiertje kunnen kosten of minstens een flink Fahrverbot. Dit valt onder Nötigung, een algemene term voor het ongewild afdwingen van gedrag bij iemand anders. Hieronder valt -in het verkeer- afsnijden, bumperkleven, "uitremmen", maar ook de zgn. Lichthupe (knipperen met groot licht op de linkerbaan), hoewel dit laatste omstreden is, omdat in de Strassenverkehrsordnung een (zeer oud) artikel staat waarin het voornemen om in te halen mag worden aangekondigd met een lichtsignaal.

Dit alles ongeacht het feit of iemand terecht of onterecht "terecht gewezen" wordt. Politieagentje spelen is dus ook in Duitsland streng verboden.

Nu terug naar wat jij zei. Ik weet niet precies waar je dat gezien hebt, maar die situatie komt niet vaak voor in Duitsland. Ik ken alleen de Elzer Berg (A3 Keulen-Frankfurt). Daar geldt op de rechterbaan een snelheidsbeperking van 40 en een inhaalverbod voor vrachtwagens. Op de overige 2 banen geldt 100 (voor de pkw's dus). Dit wordt op alle rijstroken met flitsers in de portalen boven de weg gecontroleerd. De vraag of je nu bij lege rechterbaan met 40 km/u naar rechst moet of dat je in het midden mag blijven wordt ongeveer ieder jaar in het ADAC blaadje behandeld. Het is een onduidelijke situatie en het schijnt zo gehandhaafd te worden dat als je op de rechterbaan met een personenauto geflitst wordt, de bekeuring verscheurd wordt (als je tenminste <100 km/u rijdt). De limiet is voor vrachtwagens bedoeld. Waarom ze er dan niet gewoon een extra bord neerzetten zou ik ook niet weten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 dec 2005, 11:28

60 km snelheidsverschil is trouwens wel veel... :shock:

Op de E 42 in België geldt geloof ik standaard een lagere limiet voor vrachtwagens en auto met caravan dan voor personenauto's. Er staat zo'n beetje elke kilometer een flink waarschuwingsbord voor dat dat inhoudt dat je uit moet kijken en niet op je voorligger moet botsen... :?

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 26 dec 2005, 13:49

jeroent schreef:Ik weet niet precies waar je dat gezien hebt, maar die situatie komt niet vaak voor in Duitsland.
Dergelijke situaties (80 op de rechtse strook, 120 op de middelste en linkse strook aangegeven door matrixborden) kom je wel eens tegen op de A61 tussen Koblenz en Bingen. De A3-situatie die jij noemt, ken ik ook, maar het gaat daar om vaste borden en niet om matrxiborden. Op de A61 wordt d.m.v. matrix de genoemde snelheden gegeven. Het schept dus enige onduidelijkheid. Het wordt meestal toegepast op een helling, maar de reden is mij niet geheel duidelijk. In Duitsland kun je ook mooi werken met de minimumsnelheid-borden. Dat is veel duidelijker.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 26 dec 2005, 23:20

Hanno schreef: de A61 wordt d.m.v. matrix de genoemde snelheden gegeven. Het schept dus enige onduidelijkheid. Het wordt meestal toegepast op een helling, maar de reden is mij niet geheel duidelijk.
Zelfde als op de A3 lijkt me, snelheidslimiet voor vrachtwagens zodat ze niet in volle vaart de berg af denderen en tegelijkertijd zorgen dat het snelheidsverschil met het autoverkeer niet te extreem groot wordt (40 of 60 km/u snelheidsverschil is denk ik nog acceptabel, vergelijk normaal 80<->120/140 km/u)
In Duitsland kun je ook mooi werken met de minimumsnelheid-borden. Dat is veel duidelijker.
Eh.. minimumsnelheid-borden? Vertel!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 27 dec 2005, 9:53

Zijn dat niet deze:

Afbeelding

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 27 dec 2005, 12:02

Check! Weer wat erbij geleerd. Toch zijn die borden niet extreem duidelijk. Ze zijn gemakkelijk met een "Richtgeschwindigkeit" te verwarren, omdat die ook blauw zijn, maar dan vierkant.

Je kunt daarmee alleen niet de genoemde situatie oplossen, want het gaat er niet om dat de vrachtwagens te langzaam rijden, maar juist dat ze te hard rijden..

opctje
zandpaadje

Bericht door opctje » di 08 aug 2006, 10:01

toch mooi dat zoiets nog kan, ff je auto toppen zonder dat achter ieder bosje een BOA zit.

afgelopen zondag ff stukje A31 gereden met de Astra, teller bleef steken op 228.

groet,
Mark

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 08 aug 2006, 23:26

jeroent schreef:Ik weet niet precies waar je dat gezien hebt, maar die situatie komt niet vaak voor in Duitsland. Ik ken alleen de Elzer Berg (A3 Keulen-Frankfurt). Daar geldt op de rechterbaan een snelheidsbeperking van 40 en een inhaalverbod voor vrachtwagens. Op de overige 2 banen geldt 100 (voor de pkw's dus). Dit wordt op alle rijstroken met flitsers in de portalen boven de weg gecontroleerd.
Ik heb voor de duidelijkheid even een paar foto's van de situatie gemaakt. Gelukkig was er voor mij niet de mogelijkheid op de rechterstrook te gaan rijden, maar anders zou ik toch midden of links houden. Je moet anders wel 40 gaan rijden, anders wordt je geflitst.

Afbeelding
Afbeelding

Op de tweede foto zie je duidelijk de flitsinstallatie.

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 23:52

Da's nu een voordeel van de Duitse flitsers, er moet een foto van de bestuurder gemaakt worden. De oplettende bestuurder ziet een flitspaal/-kast dan ook al van verre aankomen.
*11-08-2017 L.M.

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » wo 09 aug 2006, 0:47

N342 schreef:Da's nu een voordeel van de Duitse flitsers, er moet een foto van de bestuurder gemaakt worden. De oplettende bestuurder ziet een flitspaal/-kast dan ook al van verre aankomen.
Van voren flitsen vergemakkelijkt de identificatie van motorrijders natuurlijk ook... :roll: