[D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Feder » vr 03 mei 2019, 15:14

De A20 verzakt op nog twee plaatsen; bij Sanitz en Neubrandenburg. Door de droge zomer van 2018 zou de onderliggende turflaag zijn ingeklonken, waardoor de weg 5 tot 6 cm aan het zakken is. Op beide locaties geldt daarom een snelheidslimiet van 130 km/u. (Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenb ... n2658.html)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 14:11

Het komt sinds die tijdelijke brug gereed is amper nog in het nieuws, maar de versmalling naar 1 rijstrook bij Tribsees zorgt op piekdagen nog steeds voor grote vertragingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » ma 19 aug 2019, 20:50

De bouw van de nieuwe permanente brug bij Tribsees is vandaag begonnen. Eind 2023 is nog de genoemde oplevering van het project, dat is 6 jaar na de instorting van het talud (oktober 2017).
  • Abhängig vom Verlauf der Arbeiten könnte die Fahrbahn in Richtung Lübeck frühestens Ende 2021 wiederhergestellt und der Verkehr von der Behelfsbrücke auf diese neue Autobahnhälfte verlegt werden.

    Laut einer Antwort der Bundesregierung aus dem Februar ist mit der Fertigstellung der A20 Ende 2023 zu rechnen. Die Kosten sollen sich auf rund 100 Millionen Euro für den Neubau und weitere fast 60 Millionen Euro für die Behelfsbrücke belaufen, die von einer niederländischen Spezialfirma angemietet wurde.
>> https://www.shz.de/deutschland-welt/pan ... 06832.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » ma 19 aug 2019, 20:54

Tegelijkertijd is de start van de bouw van de A20 tussen Westerstede (A28) en Jaderberg (A29) vertraagd, de bouw had dit jaar moeten starten maar de behandeling van de bezwaren neemt meer tijd in beslag, blijkbaar doordat er aan de kant van de wegbeheerder een onderzoek over waterkwaliteit ontbreekt. Hierop zijn al meerdere procedures stukgelopen dus men wil dit nog repareren. De uitspraak zal zich daarmee tot midden 2020 vertragen. Men gaat er al helemaal vanuit dat het dan goedgekeurd wordt en de bouw kan starten, maar dat is natuurlijk nog wel afhankelijk van de uitspraak van de rechter, geen onbelangrijk detail.

>> https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... g3000.html

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Peter » di 20 aug 2019, 8:10

Ach, niet het dringenste stukje weg (je kan ietwat om via Oldenburg of doorsteken via OWN, ongeveer even snel) en alleen handig voor Wilhelmshaven. De tunnel onder de Elbe bij Hamburg is het belangrijke ding.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » do 31 okt 2019, 19:32

De verzakking bij Tribsees gaat mogelijk langer duren om te repareren, volgens de minister van verkeer van Mecklenburg-Vorpommern. Als reden voert hij aan dat het beheer in 2021 overgaat naar de federale regering en de staat dan minder prioriteit krijgt dan dichter bevolkte staten. Of dat een terechte vrees is, is wat mij betreft twijfelachtig in dit geval. De reparatie is al aan de gang, waarom zouden ze dat significant gaan uitstellen?

Artikel: https://www.nordkurier.de/mecklenburg-v ... 22010.html

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door mavas » do 31 okt 2019, 20:04

Dan dacht je alle soorten reden voor vertraging wel te kennen in Duitsland, blijkt er weer een nieuwe reden te zijn. Ze krijgen van mij wel de hoofdprijs :rofl2:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] Küstenautobahn

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 19:07

Chris schreef: vr 09 nov 2012, 17:02 Niedersachsen

Het Planfeststellungsverfahren (aanlegprocedure) is afgerond voor de A20 rond Bremervörde. Dit is het eerste deel ten westen van de A26 dat concreet wordt. Dit is Planungsabschnitt 6. Waarom precies met het middendeel wordt begonnen is me niet duidelijk. Wellicht een politiek signaal dat de rest ook maar snel moet beginnen. Het Planfeststellungsbeschluss ligt van 8 november tot 7 december 2012 ter inzage. Er komen twee aansluitingen op dit stuk A20.
Er waren 400 bezwaren tegen het tracébesluit uit 2012 (!) ingebracht. Daarna volgde een 'erörterung' in juni 2016. Dit heeft er toe geleid dat het pland gewijzigd is. 8 jaar na dato heeft men een gewijzigd tracébesluit ter inzage gelegd vanaf 13 januari 2020.

Je ziet toch hoe verschrikkelijk traag zoiets gaat in Duitsland. 400 bezwaren, vervolgens 4 jaar later pas een soort public hearing en dan nog weer 4 jaar later pas een gewijzigd tracébesluit. Wat er exact gewijzigd is wordt niet genoemd: Die Ergebnisse des Erörterungstermins haben dazu geführt, dass die Planung überarbeitet wird. Kennelijk is het indertijd niet tot aan de rechter geweest maar heeft men op voorhand al besloten dat het besluit uit 2012 rammelde.

400 bezwaren is overigens heel erg veel voor een dergelijk kort ruraal project.In Nederland gaat het vaak maar om 20-30 bij zulke projecten.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door verfmeer95 » wo 15 jan 2020, 19:22

Het lijkt er wel op dat dit beleid is, want op de A26 en de A44 zie je het ook.

Voor dit stuk geld dat het effectief functioneert als een noordelijke rondweg van Bremervörde. Misschien dat dat het doel is, doorgaand verkeer daar weghalen? Als je met de stukken die aansluiten op andere snelwegen begint, heb je het risico dat die delen extra verkeer aantrekken wat dan door dit soort stadjes moet.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door GuteFahrt » wo 15 jan 2020, 21:44

Het zal mij benieuwen waar ze nu als eerste gaan beginnen met de aanleg.

Ik zat nog eens te kijken naar de B437, tussen de B212 en de A27 (Wesertunnel), wat onderdeel van de A20 moet worden. Was in de veronderstelling dat dit geheel 2x2 is, maar dat blijkt niet het geval. Ten oosten van de tunnel is het alternerend 2+1, het meest oostelijke deel 1x2 rijstroken (bij de brug over de Lune). Verder is het dubbelbaans gedeelte nogal substandaard. Ook daar dus nog werk aan de winkel op den duur.

Nog een overzicht:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door T-hijs » wo 15 jan 2020, 22:59

Ik ben vooral heel benieuwd of het überhaupt ooit zo ver komt dat ze die A20 gaan aanleggen. Vooral de tunnel onder de Elbe zie ik er eigenlijk niet komen, met dank aan de Duitse ambtelijke molens en het gebrek aan daadkracht bij onze oosterburen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Kaaiman » do 16 jan 2020, 8:19

Ik denk dat we al blij mogen zijn als er in 2030 überhaupt meer dan één deel van de A20 in aanleg is gegaan. Of men moet de hele A20 alsnog als PPS neerzetten en een tolconcessie voo die Elbetunnel opzetten. Misschien dat het dan voor 2035 allemaal nog klaar zou kunnen zijn.

Gezien de puinhoop die Hamburg in de toekomst vast ook wel zal blijven en de flinke routeverkorting naar Denemarken zou ik er wel een paar duiten voor over hebben om rijdend de Elbe te kruisen bij Glückstadt.

Overigens meen ik een tijdje geleden gelezen te hebben dat één deel tussen Westerstede en Bremerhaven door de procedures is? Maar ja, nu de 20-jarige aanleg van dat deeltje nog. :heygrr:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door GuteFahrt » ma 03 feb 2020, 18:36

Zal vanuit Nederland de A20 eigenlijk ook een routeverkorting naar Hamburg zelf opleveren?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » ma 03 feb 2020, 18:43

Nee het is ongeveer 10 kilometer langer. Dit komt hoofdzakelijk omdat je pas bij Drochtersen straks de A26 op kan, dat is een best wel grote omweg naar Hamburg ten zuiden van de Elbe. Een ander nadeel is dat de route de A27 een stukje volgt en noordelijk van Loxstedt (bij Bremerhaven) gaat in plaats van zuidelijk.

Ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat de A20 ook maar binnen de komende 20 jaar gereed zal komen. Eerst de eindeloze procedures, rechtszaken, procedures weer overnieuw, en dan nog de eigenlijke bouw waarbij grote delen gebouwd worden in een gebied met slechte bodem. Kijk maar hoe verschrikkelijk lang de bouw van de A26 duurt, bijna 10 jaar per segment van een paar kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 feb 2020, 18:45

Vanuit Groningen vermijd je Oldenburg en Bremen, en kun je bij Drochtersen afslaan richting de A26. Voor de noordelijke voorsteden zoals Elmshorn, Pinneberg en Henstedt-Ulzburg zal het ongetwijfeld sneller zijn. Voor doorgaand verkeer richting Kiel/Flensburg ook.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Feder » do 13 feb 2020, 1:40

Personenauto's kunnen vanaf de opening in 2030 gratis gebruik maken van de tunnel onder de Elbe. De Duitse federale overheid heeft besloten de tunnel onder de Elbe te betalen uit de begroting van het ministerie van verkeer, en niet via een publiek-private constructie. De redenen hiervoor zijn negatieve ervaringen met eerdere publiek-private projecten, zoals tunnels bij Rostock en Lübeck. Daar kozen veel automobilisten voor ongewenste omwegen om zo de toltunnels te ontwijken. Daarnaast verwacht het ministerie dat de tunnel sneller af is, als de tunnel door helemaal door de overheid wordt gefinancierd.
Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el534.html

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door T-hijs » do 13 feb 2020, 6:41

^^
Tegen iedereen die dat gelooft, zou ik willen zeggen "Dream on!". Zijn er op dit forum nog mensen die geloven dat de A20 én die tunnel er überhaupt nog komen binnen vijftig jaar?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door mavas » do 13 feb 2020, 7:42

Binnen 50 jaar lukt dat toch wel? In 20 tot 30 jaar moet het zelfs Duitsland lukken.

Maar idd jammer dat er van pps is afgezien. Ervaringen in Duitsland en andere landen laat zien dat het dan razendsnel is aangelegd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Kaaiman » do 13 feb 2020, 7:59

Nu vraag ik me wel af welke 'ongewenste omwegen' men dan wil nemen. Het is niet zo dat daar westelijk van Hamburg ook maar één vaste oeververbinding is. En het veer bij Glückstadt is ook niet gratis.

Oftewel: dit lijkt me ideologisch en ongepast politiek gepiep. :roll:

'Opening in 2030' :emo: :emo:
In het land van de Gebroeders Grimm geloven ze dus nog steeds in sprookjes. Kwam er maar eens een goede fee die even een snelwegtunneltje tovert...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Peter » do 13 feb 2020, 9:31

Chris schreef: ma 03 feb 2020, 18:43 Nee het is ongeveer 10 kilometer langer. Dit komt hoofdzakelijk omdat je pas bij Drochtersen straks de A26 op kan, dat is een best wel grote omweg naar Hamburg ten zuiden van de Elbe. Een ander nadeel is dat de route de A27 een stukje volgt en noordelijk van Loxstedt (bij Bremerhaven) gaat in plaats van zuidelijk.

Ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat de A20 ook maar binnen de komende 20 jaar gereed zal komen. Eerst de eindeloze procedures, rechtszaken, procedures weer overnieuw, en dan nog de eigenlijke bouw waarbij grote delen gebouwd worden in een gebied met slechte bodem. Kijk maar hoe verschrikkelijk lang de bouw van de A26 duurt, bijna 10 jaar per segment van een paar kilometer.
10 km langer voor Hamburg-zuid of oost wellicht. Voor Hamburg Noord en het gros van de havens zal je niet snel de A26 nemen als de hele A20 af is (medio 2050). Maar de route is zeker ook een vrachtverkeerontlasting van de "stadssnelwegen" Oldenburg en Bremen.
Dit eerste stuk is zeker ook een rondweg voor Bremervorde (alternatief B74) zoals ze vaak beginnen met snelwegen. De B71 loopt ook door de stad maar heeft al een zuidelijke rondweg (maar de B71 lijkt niet formeel verlegd te zijn vreemd genoeg).

Wie weet dat men leert van de A26 en meer veen afgraaft of kunststof (piepschuim) gebruikt ipv zwaar zand. De wegenbouw gebruikt echter nog steeds hetzelfde handbook uit 1960 lijkt het.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » do 13 feb 2020, 9:31

Er is de afgelopen jaren al wel vaker gesproken om de tunnel niet met tolheffing te financieren.

Voor de tunnel zijn al meermaals tracébesluiten genomen die later weer aangepast moesten worden. Het helpt ook niet dat er twee aparte tracébesluiten nodig zijn omdat de tunnel in twee staten ligt, met elk een eigen procedure. Het deel in Niedersachsen is in 2016 al onherroepelijk geworden, maar het deel in Schleswig-Holstein is nog steeds niet definitief.

Mochten ze er dan echt geld tegenaan gaan smijten, dan zou het niet onmogelijk zijn dat de tunnel tegen 2030 gereed is. De aanleg is niet een vage punt op de horizon, maar al jaren concreet. Ik vraag mij wel eens af of je niet het geval krijgt dat de tunnel straks gereed is maar het nog erg lang duurt voordat de rest van de A20 ook gereed komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » do 13 feb 2020, 9:33

Peter schreef: do 13 feb 2020, 9:3110 km langer voor Hamburg-zuid of oost wellicht.
Ik had gerekend naar het knooppunt A7/A26. Dat is via de toekomstige A20 10 kilometer langer dan de A1 via Bremen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Peter » do 13 feb 2020, 9:54

Dan zeggen we hetzelfde denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Coen Tunnel » do 13 feb 2020, 13:06

Feder schreef: do 13 feb 2020, 1:40Daarnaast verwacht het ministerie dat de tunnel sneller af is, als de tunnel door helemaal door de overheid wordt gefinancierd.
:emo:
:emo:
:emo:



:hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » vr 14 feb 2020, 17:23

Ik heb een persbericht gevonden, waarin men spreekt dat nu gestart wordt met de voorbereiding van de aanbestedingsprocedure. Die procedure zal 2 jaar in beslag nemen (wat niet ongebruikelijk is bij een dermate groot project).

>> https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Press ... g-a20.html

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Kaaiman » vr 14 feb 2020, 19:43

Het zou heel mooi zijn als het zou lukken. 2 tot 3 jaar om tot aanbesteding te komen, dan een jaar of 6 bouwtijd en opening begin 2030. Als er maar geld en wil is, is dat zelfs in Duitsland haalbaar, ook zonder PPS.

Uitdaging is wel dat in ieder geval aan de zuidzijde de Bauabschnitt geen aansluiting heeft op andere wegen, behalve de volgende Bauabschnitt van de A20, namelijk het knooppunt A20/A26. Oftewel: zonder de aansluitende delen klaar te krijgen kan de tunnel nog niet eens voor lokaal verkeer gebruikt worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door GuteFahrt » di 18 feb 2020, 16:28

Nieuw voor mij is dat die Elbtunnel bij Drochtersen een kleine 7 kilometer lang moet worden, dubbel zo lang als de tunnel in de A7.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 16:30

Ja 6.507 meter om exact te zijn. De Elbe is daar al best breed en ze willen ook onder de uiterwaarden / veengebied door, dan kom je wel op zo'n lengte uit. Eigenlijk vergelijkbaar met de Westerscheldetunnel.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door GuteFahrt » wo 29 jul 2020, 15:19

Bericht van vandaag over de voortgang achter de schermen: https://www.rtl.de/cms/weiterbau-der-au ... 86420.html

Samengevat, de daadwerkelijke schop de grond in blijft nog wel even toekomstmuziek, welk deel dan ook. Al is het wel zo dat het 'nieuws' van vandaag volgens mij vooral gaat over de aanleg van de A20 tussen Bad Segeberg en de nieuwe Elbetunnel (80 km Autobahn). Wellicht kan men in Niedersachsen toch nog ergens tussen nu en 2-3 jaar beginnen, bijvoorbeeld tussen A28 en A29 wat al even concreet leek te worden een tijdje terug...zoals vaker zal dat vooral afhangen van de bezwaren die er worden ingediend en de afhandeling daarvan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 10:26

In Schleswig-Holstein is er bericht dat nu het 3e (!) wijzigingsbesluit is ingediend voor het segment tussen de B431 en A23. De procedures voor dit deel zijn al 13 jaar geleden gestart.

Im November 2007 war die Beantragung des Planfeststellungsverfahrens für den Neubau des Abschnitts 7 der A 20 erfolgt. Seitdem waren eine 1. und 2. Planänderung beantragt worden, bei denen jeweils auch die Öffentlichkeit beteiligt wurde.

En er zijn nog meer wijzigingsbesluiten genomen want zo ongeveer elk tracébesluit dat de vorige regering van Schleswig-Holstein heeft gemaakt had fouten.

Fortschritte bei den Planungen für die A 20 verzeichnet die DEGES auch bei den Abschnitten 3 (Wittenborn – Weede) und 8 (A 26 Elbquerung – B 431). "„Für beide Abschnitte sollen die erforderlichen Planänderungsverfahren ebenfalls noch in diesem Jahr beantragt werden“", so Bernd Rothe.

Plaats reactie