[D][A020] A20 Westerstede - Lübeck - Rostock - Uckermark

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: [D][A020] Küstenautobahn

Bericht door mhkamp » di 18 okt 2011, 20:17

En waarom? Daar hebben ze tenminste nog een systeem...
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 okt 2011, 20:19

Eerder Drochmatisch.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 okt 2011, 20:24

Ze hebben voor de oeververbinding over de Elbe twee varianten gehad met bruggen, met een vrije onderdoorgang van maarliefst 85 en 112 meter (!) in vlak landschap. Dat zou gigantische taluds benodigen. Benieuwd waarom ze zo'n grote doorvaarthoogte wilden, misschien verschepen ze boorplatforms van Hamburg naar zee ofzo. Gewone bruggen over zee hebben meestal een doorvaart van niet meer dan 50 tot 65 meter. Een doorvaart van 112 meter zou taluds van 2 á 2.5 kilometer lengte aan beide zijden benodigen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 18 okt 2011, 20:54

mhkamp schreef:En waarom? Daar hebben ze tenminste nog een systeem...
Dat systeem is me nog nooit opgevallen, dus zoveel maakt het dus niet uit..... Een systeem is prima, maar een beetje flexibiliteit kan geen kwaad. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: A20

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 okt 2011, 8:15

marcel schreef:
Coen Tunnel schreef:
mhkamp schreef:Omdat de afritnummering West -> Oost oploopt.
Dat was dus niet slim...
De afritnummering loopt in Duitsland nou eenmaal altijd van west naar oost en noord naar zuid. Dat schept ook wel duidelijkheid.
Ah, dat was mij nooit opgevallen. Dan is het wel logisch ja.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 okt 2011, 15:47

Dan kun je wel met redelijke zekerheid zeggen wat het volgende afritnummer is. In Nederland is dat altijd weer afwachten... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 07 nov 2011, 14:30

U-routes zijn in Duitsland ook veel logischer genummerd: in noordelijke en oostelijke richting oneven, in zuidelijke en westelijke richting even nummers

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 dec 2011, 19:34

De A20 gaat er echt aankomen, voor 2011 - 2015 is geld gereserveerd voor de bouw van een aantal trajecten;

* Bremervörde - Elm (12,4 km) € 131,3 miljoen.
* Hohenfelde (A23) - Sommerland (7,0 km) € 79,3 miljoen
* Wittenborn - Weede (10,3 km) € 140,6 miljoen

Weliswaar nog gefragmenteerd (deze delen sluiten niet op elkaar aan), maar er is in elk geval geld beschikbaar voor 1 traject in Niedersachsen en 2 in Schleswig-Holstein.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 17 dec 2011, 15:02

Toch begrijp ik niet zo goed waarom dat nou weer zo gefragmenteerd gaat. Ten eerste heb je jarenlange bouwoverlast en ten tweede trek je met tijdelijke situaties vaak ongewenste verkeersstromen naar dorpen en bestaande wegen op de tussenstukken die nog niet gebouwd zijn.
Bovendien vermoed ik toch ook schaalvoordelen als zoiets in 1 tranche wordt aanbesteed, dus goedkoper zal het ook niet zijn. Volgens mij is het een beetje het gevolg van typisch Duitse Kleinstaaterei, waar veel verantwoordelijken decentraal zijn gelegd en je dus te maken hebt met meerdere deelstaten, Landkreise en (Niedersachsen: dus) Samtgemeinden. In Frankrijk beslist Parijs en dan wordt er uitgevoerd, terwijl in Duitsland heel veel instanties overtuigd moeten worden voordat er gebouwd wordt.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » zo 18 dec 2011, 2:49

^^ Zoals ik het begrijp is het een kwestie van onvoldoende geld voorhanden hebben. In Noord Duitsland is nogal teleurgesteld gereageerd op de plannen uit Berlin. Weliswaar zal de bouw van enkele delen van de A20 al voor 2015 beginnen, veel andere projecten zijn uitgesteld tot na 2015. Denk aan de verlenging van de A21 naar Kiel, het aanpassen van het Nord-Ostseekanaal voor de containervaart, de Y-hogensnelheidslijn, die Bremen/Hamburg met Hannover moet verbinden, en een betere spoorverbinding richting Fehmarn (nieuwe brug richting Kopenhagen). De A20 komt er eerst dus niet over de gehele lengte. Aan het gedeelte bij Bremervörde zal wel binnen enkele jaren worden gebouwd. Dit lijkt een los stukje snelweg te worden, maar als rondweg voor Bremervörde zal de weg zeer nuttig zijn.

bronnen:
http://www.shz.de/nachrichten/top-thema ... ten-1.html http://www.nordsee-zeitung.de/nachricht ... 77982.html

het investeringsplan voor de infrastructuur kan je vinden op:
http://www.bmvbs.de/SharedDocs/DE/Anlag ... l?nn=35788

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 20 dec 2011, 16:32

Die stukken liggen ook wel erg uit elkaar. Zeker het stuk Hohenfelde - Sommerland is behoorlijk zinloos, omdat het volgens mij een flinke belasting van het OWN gaat opleveren. Dit stukje sluit namelijk niet op een Bundesstraße aan.

Wittenborn - Weede is het nuttigste stuk, omdat hiermee de bestaande A20 bij Bad Segeberg rechtstreeks met de A21 wordt verbonden, wat een behoorlijke verkeersstroom door de stad zal schelen.

Bremervörde - Elm is vooral een soort randweg voor beide plaatsen en is een solitair stukje in de B74. Ik vermoed dat de A20 ook vloeiend op de bestaande (niet voltooide) rondweg van Bremervörde zal aansluiten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 dec 2011, 16:46

Overigens zit de Elbetunnel niet bij het investeringsprogramma, maar ik meen dat deze apart met tol bekostigd gaat worden. Hiervoor is al een tracébesluit (PFB) genomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 feb 2012, 12:01

http://www.abendblatt.de/region/stade/a ... unnel.html

Er is een overeenkomst voor de bouw van de A20 getekend door de minister-presidenten van Niedersachsen en Schleswig-Holsten en de federale verkeersminister Ramsauer. De verwachting is dat het "baurecht" eind 2012 voor de route beschikbaar komt, waarna de aanleg kan beginnen. De snelweg wordt als PPS-project gerealiseerd, met de LKW-maut-inkomsten als tolheffing. Voor de Elbtunnel wordt waarschijnlijk algemeen tol geheven voor alle voertuigen. De tunnel wordt aangelegd met een tunnelboormachine (TBM). De tunnel is ruim 3 kilometer lang. De veerdienst bij Glückstadt zal dan waarschijnlijk komen te vervallen. Helaas is de bouwtermijn niet heel erg ambitieus, men hoopt de tunnel in 2022 open te kunnen stellen.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 29 feb 2012, 14:48

Chris schreef: Helaas is de bouwtermijn niet heel erg ambitieus, men hoopt de tunnel in 2022 open te kunnen stellen.
Best vreemd voor een PPS project dat dit zolang moet duren. Hoe eerder klaar, hoe eerder inkomsten lijkt me toch?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 apr 2012, 16:08

http://www.kn-online.de/Lokales/Segeber ... edumgehung

Aanstaande maandag wordt het planfeststellungsbeschluss (tracébesluit) genomen voor de A20 tussen Wittenborn en Weede, dit is het deel langs de stad Bad Segeberg. De aanleg van dit 10 kilometer lange traject kost € 150 miljoen, en er komt een knooppunt met de A21. Men hoopt in de zomer met de voorbereidende werkzaamheden te kunnen beginnen, en in 2013 met de daadwerkelijke bouw van de Autobahn. Er komen twee viaducten in de snelweg, van 250 en 396 meter lengte. Er wordt vrijwel zeker beroep tegen het tracébesluit ingesteld, voornamelijk vanuit de BUND, de Duitse variant van milieudefensie, met de gebruikelijke retoriek over vleermuizen en impact op de rivier de Trave. In Bad Segeberg kunnen ze echter er niet op wachten tot de A20 wordt opengesteld. Al het verkeer gaat nu midden door het stadje.

Het tracébesluit van de A20 is de eerste in een reeks tracébesluiten voor de A20 in Schleswig-Holstein die men dit jaar wil nemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2012, 14:59

http://www.abendblatt.de/region/norders ... -sein.html

Het tracébesluit voor de A20 rond Bad Segeberg is genomen, en ligt vanaf 14 mei ter inzage. Omdat de financiering van de A20 al rond is, is de verwachting dat de bouw binnen een jaar zal beginnen. Tegelijkertijd volgen dit jaar meer tracébesluiten voor de A20 door de staat Schleswig-Holstein, en de ambitie is om de gehele A20 in Schleswig-Holstein in 2017 opengesteld te hebben. Dat is een goed ambitieniveau, hopelijk kunnen ze dat ook echt realiseren, aangezien veel projecten in Duitsland erg traag verlopen. De enige onzekerheid is nog het financieringsmodel van de Elbtunnel bij Drochtersen, de voorkeur gaat uit naar een PPS-constructie. Ik lees in het bericht dat de tunnel mogelijk tolvrij zal zijn voor personenauto's, de opties die genoemd worden is een tolopbrengst uit de LKW-maut, of een schaduwtol van de Duitse staat.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 03 mei 2012, 19:59

Tolvrij door de tunnel? Dat had ik niet verwacht dat dat er van zou komen met zo'n lange tunnel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

LagunaIII
woonerf

Bericht door LagunaIII » ma 07 mei 2012, 16:36

Afgelopen vakantie naar Rügen geweest en daardoor heel wat kilometers over de A20 gereden.
Wat een prachtige autobahn zeg! Extreem rustig, mooie uitzichten en bochten en heerlijk glooiend.
Stralsund - Lübeck gedaan met 148 gemiddeld :D
Aantal foto's gemaakt:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 07 mei 2012, 18:03

Afbeelding
^Dit bord op de B96n vind ik nog niet eens zo gek om aan te geven dat je de A20 nadert.
De autogordel: een band voor het leven.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 07 mei 2012, 19:15

LagunaIII schreef:Afgelopen vakantie naar Rügen geweest en daardoor heel wat kilometers over de A20 gereden.
Een beetje het gras voor mijn voeten weggemaaid ;) Aanstaande zaterdag ga ik naar Berlijn en ben ga de BAB20 van Bad Segeberg tot aan AK Uckermark afrijden. Ik dacht dat het een saaie autobahn zou zijn, maar dat valt dus wel mee.
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 07 mei 2012, 20:46

Leuke foto's, Laguna. :)

Qua saaiheid lijkt het me door het zien van de foto's wel meevallen. Je kunt voldoende van de omgeving zien en niet alles is weggebost.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 12 mei 2012, 16:07

mhkamp schreef:Aanstaande zaterdag ga ik naar Berlijn en ben ga de BAB20 van Bad Segeberg tot aan AK Uckermark afrijden. Ik dacht dat het een saaie autobahn zou zijn, maar dat valt dus wel mee.
Hierop moet ik even terugkomen. De doorgang door Bad Segeberg is zoals we die kennen door Bad Oeynhausen, met hier en daar rijbaanscheiding. Bad Segeberg uit heb je nog 1x2 tot aan de autobahn. De BAB20 is tot aan Rostock wel goed te doen en landschappelijk niet saai. Dat laatste geld voor de gehele autobahn maar na Rostock is het wel eindeloos lang. De stukken tussen de afritcomplexen bedragen soms 10 kilometer of meer. Parkeerplaatsen zat en vooral ten oosten van Rostock wordt je, vanwege maar één tankstation over de gehele lengte, goed op de hoogte gehouden wanneer er een tankstation beschikbaar is. Daar heb ik één keer gebruik van gemaakt en moest precies 5 kilometer van de autobahn af. Na Kreuz Lübeck staat Stettin direct op de afstandenborden.
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 11 jun 2013, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
WeFo Lidnummer 0010.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 12 mei 2012, 22:30

Heeft die weg over de hele lengte vluchtstroken? Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat daarop bezuinigd is en ze dus op sommige plaatsen weggelaten zijn (wat op Autobahnen wel eens vaker voorkomt, maar dan vooral oude in plaats van nieuwe).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mei 2012, 22:38

^^ De A31 tussen Emden en Leer is dan een voorbeeld van een vrij nieuwe Autobahn waar vluchtstroken in ieder geval op bepaalde delen ontbreken. Hoe het met de A20 zit weet ik niet. Als er gewoon de ruimte is voor een berm lijken vluchtstroken mij met zulke lage intensiteiten nog niet heel nodig, zeker op zo'n lange weg kan daar misschien toch nog het nodige mee bespaard worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 mei 2012, 22:56

Coen Tunnel schreef:^^ De A31 tussen Emden en Leer is dan een voorbeeld van een vrij nieuwe Autobahn waar vluchtstroken in ieder geval op bepaalde delen ontbreken.
Dat is juist het oudste stuk van de A31, en opende in 1975, dus bijna 40 jaar geleden (in elk geval 40 jaar geleden ontworpen). Waarom dat daar gedaan is weet ik niet, dat was geen standaard praktijk in Duitsland na de tweede wereldoorlog. Er lopen wel procedures om daar vluchtstroken aan te leggen.

De A20 heeft gewoon vluchtstroken volgens mij.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 13 mei 2012, 8:50

Fotoserie van de BAB20 richting Kreuz Uckermark. Klik hier.

Fotoserie van de BAB20 richting Lübeck. Klik hier.

Lichtjes offtopic: De BAB21 is zover ik tot aan Bad Segeberg zag wel substandaard.
Laatst gewijzigd door mhkamp op do 02 mei 2013, 23:49, 4 keer totaal gewijzigd.
WeFo Lidnummer 0010.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 13 mei 2012, 13:48

Coen Tunnel schreef:^^ De A31 tussen Emden en Leer is dan een voorbeeld van een vrij nieuwe Autobahn waar vluchtstroken in ieder geval op bepaalde delen ontbreken.
Dit stuk was oorspronkelijk als B72a gepland (maar wel al bij de opening was het de A31).
De BAB21 is zover ik tot aan Bad Segeberg zag wel substandaard
Die is als B404 gebouwd en later opgewaardeerd.

Ook in NRW zijn veel huidige snelwegen als Bundesstrasse gebouwd (zo'n lijst is vast al eerder aan bod gekomen)
B1 > A44, A46
B7 > A52, A61
B60, B1 > A430 > A40
B326 > A46
B51 > A553
B8 > A59

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 jun 2012, 21:02

De politieke onderhandelingen voor een regering in Schleswig-Holstein hebben het ambitieuze plan voor de A20 flink vertraagd. Overeengekomen is dat in eerste instantie de A20 alleen westwaarts tot de A7 wordt verlengd, die aan het einde van de regeringstermijn in 2017 gereed moet zijn. Een voorstel van de Grüne om de bouw van de A20 helemaal te stoppen heeft het niet gehaald, alle door de federale overheid beschikbaar gestelde financiering voor de A20 wordt in het stuk tussen Bad Segeberg en de A7 bij Bad Bramstedt gestoken. Het deel ten westen van de A7 wordt uitgesteld tot een volgende regeerperiode, na 2017. De kans is daarmee vrijwel verkeken dat de A20 voor 2020 gereed zal zijn in Schleswig-Holstein. De regering in Schleswig-Holstein moet gevormd worden door de SPD, Grüne en de Deense minderheidspartij SSW.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 nov 2012, 17:02

Niedersachsen

Het Planfeststellungsverfahren (aanlegprocedure) is afgerond voor de A20 rond Bremervörde. Dit is het eerste deel ten westen van de A26 dat concreet wordt. Dit is Planungsabschnitt 6. Waarom precies met het middendeel wordt begonnen is me niet duidelijk. Wellicht een politiek signaal dat de rest ook maar snel moet beginnen. Het Planfeststellungsbeschluss ligt van 8 november tot 7 december 2012 ter inzage. Er komen twee aansluitingen op dit stuk A20.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 jan 2013, 16:18

In Niedersachsen zijn gisteren verkiezingen geweest voor de Landestag en de zittende regering van CDU/FDP kwam net 1 zetel tekort voor een meerderheid. SPD/Grünen hebben dus wel een meerderheid. Dit is vermoedelijk geen goed nieuws voor de aanleg van nieuwe wegen en de A20 in het bijzonder. Bij recente verkiezingen in Schleswig-Holstein met een vergelijkbare uitslag is de aanleg van de A20 als nieuwe Elbeverbinding bijna direct geschrapt van de lijst met prioritaire projecten.

De SPD is meestal niet mordicus tegen wegenprojecten, maar voor de Grünen zal het wel een belangrijk punt voor regeringsdeelname zijn. Aangezien de partijen van te voren al aangaven welke coalities ze wel en niet willen zal een SPD/Grünen-coalitie in Niedersachsen de enige optie zijn.