[D][A030] Nordumgehung Bad Oeynhausen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: A30: Nordomgehung Bad Oeynhausen wordt aangelegd

Bericht door Rene » wo 09 jul 2008, 22:11

Also noch mindestens 6 lange Jahre.... :?

Jedoch bin ich froh dass es nun doch endlich eine positive Gerichtsentscheidung gibt :)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 jul 2008, 10:21

Zie nog http://www.wdr.de/themen/verkehr/strass ... le=verkehr. Men denkt over een paar maanden te kunnen beginnen met de bouw en vervolgens 5,5 jaar nodig te hebben. De tegenbeweging meent nog verdere stappen tegen de bouw te kunnen zetten. Weet natuurlijk niet welke, maar mijn gevoel is dat als het Planungsrecht eenmaal bestaat, je nog maar weinig kunt doen. Tenzij alsnog het politieke besluit wordt genomen om niet van de Planungsrecht gebruik te maken (beetje vergelijkbaar met de motie van indertijd om te stoppen met de al goedgekeurde A4-MD).

Intussen meldt de tegenbeweging strijdbaar op haar website: "als we het geld hadden, zouden we naar het Europees Hof gaan om de Duitse invulling van EU regelgeving aan de kaak te stellen." Weet niet welk Europees Hof ze bedoelen, maar dat voor de Rechten van de Mens kan niets over EU-recht zeggen en het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen kan door gewone burgers niet worden ingeschakeld (maar alleen door EU instituten, de lidstaten zelf en rechters van lidstaten in het kader van een prejudiciële procedure). Dream on, mensen...

ABRob
stadsweg

Bericht door ABRob » zo 21 sep 2008, 19:06

Die Bauarbeiten haben am Montag, 15.09.2008 begonnen:
Afbeelding
Afbeelding

Offizieller Beginn ist am 22.10.2008, wenn der Ministerpräsident von Nordrhein-Westfalen zum ersten Spatenstich kommt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 sep 2008, 20:42

Geweldig. Eindelijk wordt er begonnen :D
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 21 sep 2008, 21:40

Hieronder nog een fotootje van de B61 in Bad Oeynhausen.
In Roosendaal is het ook zo, alleen met geluidswallen. :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 22 sep 2008, 21:30

De doorgaande richting van de A30 loopt over 5½ jaar net ten noorden van het huidige knooppunt (dan: Kreuz Löhne).

Afbeelding

(Bron van deze foto: http://www.strassen.nrw.de)
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2008, 22:26

Wat een enorme lus! :shock:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2008, 22:44

Een vraagje: is een zuidwestelijke rondweg wel eens overwogen (en waarom is deze dan afgevallen)?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 sep 2008, 10:31

Daar liggen volgens mij allerlei kuuroorden met golfbanen enzo. Volgens mij is het ook heuvelachtiger daar.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 23 sep 2008, 16:31

^^ Dat ZuidWesttrace lijkt me een stuk beter dan dit bochtige trace, nu krijg je zo'n Etten Leur gevalletje. :neenee:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 sep 2008, 17:20

Doel je met een "Etten-Leurvariant" op de bocht die het tracé om de stad heen maakt? Ik vrees dat je niet anders kunt. Want ook als je vanaf de huidige A30 rechtstreeks naar de A2-zuid doorsteekt, zal het grootste gedeelte van het verkeer alsnog naar het noorden toe bewegen. Want de doorgaande stroom loopt nou eenmaal oost-west. Krijg je onder de streep toch ook een soort Etten-Leur. De enige oplossing voor een rechte lijn had wat dat betreft gelegen in een tunnel dwars door de stad.

Wat betreft de alternatieve zuidelijke variant, die is van de kant van de overheid al sinds de jaren '70 van tafel. Landschappelijk te moeilijk en te weinig toegevoegde waarde voor de economie, onder meer in die zin dat de reistijd voor oost-westverkeer langer zou zijn dan over de noordelijke variant en de overlast van de door het heuvelachtiger tracé te verwachten extra emissie. Over de zuidelijke varianten, zie het Planfeststellungsbeschluss, pagina 131 e.v. De beweegredenen van Strassen.NRW om niet verder te gaan met deze opties zijn te vinden op pagina 138 e.v.

Uiteraard is de optie door de tegenbeweging nog meerdere malen van stal gehaald. Er zou opnieuw onderzoek moeten worden gedaan naar deze Zuidvariant, beter gekeken naar de huidige stand van de techniek, etc. En uiteraard kwam er ook nog eens een alternatieve Zuidvariant op tafel en een tunnel onder de stad door. Allemaal vergeefs, tot aan het Bundesverwaltungsgericht werd de beslissing van Strassen.NRW voor de noordelijke route in stand gelaten.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 23 sep 2008, 19:15

Ik vraag me af waarom de Duitsers niet toen ze de BAB30 bouwden niet gelijk de snelweg om Bad Oeynhausen hebben aangelegd, men moet weten dat een weg door de stad veel overlast veroorzaakt, hetzelfde verhaal bij Etten Leur, in mijn inzien had ik in 1977 de A58 bij Etten Leur tot Galder laten lopen zodat het doorgaande verkeer van de weg door de stad af is en verkeer naar Breda bij afr 19 laten afbuigen als een Expressweg tot afrit 16 van de A16. Zo vermijd je bochten en totso's op het stuk, bovendien wordt de A16 ontlast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 19:37

Coen Tunnel schreef:Wat een enorme lus! :shock:
Het spaart weer een viaductje uit. Ik neem aan dat er gewaarschuwd wordt voor een verscherping van de bocht aan het einde van de lus, dat kan namelijk verradelijk uitpakken voor de weggebruiker.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 23 sep 2008, 20:21

Snelwegenkenner schreef:Ik vraag me af waarom de Duitsers niet toen ze de BAB30 bouwden niet gelijk de snelweg om Bad Oeynhausen hebben aangelegd
Aan Dreieck Löhne is nu nog te zien dat er al in de jaren 60 rekening werd gehouden met een Nordumfahrung. Alleen komt de A30 nu ten noorden van het huidige knooppunt te liggen. Overigens is er wel nagedacht over een 3½ km lange tunnel onder de huidige B61 (de Werretunnel) door de stad maar deze plannen hebben het niet gered.

Afbeelding

In Bad Oeynhausen is ondertussen het gezanik begonnen van de Groenen om de huidige B61 te degraderen (vergelijkbaar met Etten-Leur) als de Nordumfahrung geopend is (van 4 naar 2 rijstroken). Gelukkig is men in Duitsland wél verstandig en blijft de B61 4 rijstroken breed, ook na opening van de Nordumfahrung.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 20:26

Aan Dreieck Löhne is nu nog te zien dat er al in de jaren 60 rekening werd gehouden met een Nordumfahrung.
Hmm dat Driehoek Löhne laat meer zien dat de aansluitende weg gepland was om verder te lopen, niet zozeer dat de BAB 30 anders getraceerd zou worden volgens mij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 sep 2008, 20:36

Dreieck Löhne was toch bedoeld voor de A5 van Bremen naar Gießen?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 23 sep 2008, 20:46

Ja dat klopt. De B61 bij Bad Oeynhausen is daar het resultaat van, maar van die uiteindelijke plannen is in dit gebied bijna niets terecht gekomen. Aan de oostkant van Bad Oeynhausen kun je ook zien, dat er al rekening werd gehouden met een Nordumfahrung. Overigens komt hier een tunnel, de 450 meter lange Hahnenkamptunnel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 sep 2008, 22:13

Snelwegenkenner schreef:Hetzelfde verhaal bij Etten Leur, in mijn inzien had ik in 1977 de A58 bij Etten Leur tot Galder laten lopen zodat het doorgaande verkeer van de weg door de stad af is en verkeer naar Breda bij afr 19 laten afbuigen als een Expressweg tot afrit 16 van de A16. Zo vermijd je bochten en totso's op het stuk, bovendien wordt de A16 ontlast.
Er is volgens mij nog lang sprake geweest van een rechtstreekse verbinding tussen Sint Annabosch zuidelijk om Breda en langs de grens naar Bergen op Zoom. In de tussentijd werd de A58 omgeleid via de route Bergen-op-Zoom Roosendaal (gedacht als onderdeel van de A17), via de oude rijksweg Roosendaal - Breda en dwars door Breda heen. Die route was genummerd als N58. In de loop der tijd werd het steeds duidelijker dat alleen het gedeelte Sint Annabosch - Galder kon worden gerealiseerd en is men de oude rijksweg gaan upgraden tot A58, inclusief de bcht om Etten-Leur, maar zonder rechtstreekse verbinding naar Galder. Gevolg is de onlogisch verlopende A58 van nu in plaats van ooit gedachte rechte lijn Vlissingen - Eindhoven.

De A2 bij Eindhoven is op dezelfde manier "slachtoffer" van veranderende plannen. Er was gedacht aan een rechtstreekse verbinding vanaf Den Bosch langs de oostkant van Eindhoven die in de buurt van Weert zou aansluiten op de huidige A2. Om die reden werd ook de oude rijksweg N2 tussen Den Bosch en Eindhoven maar niet aangepakt en verliep de A2 TOTSOend langs Eindhoven. Oorspronkelijke plan werd verlaten, oude rijksweg werd tot snelweg omgebouwd en de A2 verloopt nog steeds in een rare kronkel langs Eindhoven.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 24 sep 2008, 14:39

Waarom wilden ze in oude plannen de rijkswegen niet langs de grote steden laten lopen, maar door boerenland?
De A2 niet via Eindhoven en de A58 ook niet via Roosendaal. :?
Dat heeft toch geen nut, want het meeste verkeer gaat van en naar die steden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 sep 2008, 16:59

De A2 zou de ontbrekende oostelijke ring van Eindhoven worden, dus Eindhoven werd niet overgeslagen ofzo. Roosendaal zou zin zijn "overgeslagen" bij aanleg van een zuidelijke A58, al was er in die plannen natuurlijk altijd nog de A17. Verkeer vanaf de zuidelijke A58 zou via de A17 alsnog Roosendaal zou kunnen bereiken. Alleen de oostelijke uitvalsweg van Roosendaal zou niet als snelweg zijn uitgebouwd, maar in de staat van de oude rijksweg zijn gebleven.

Overigens had ik het helemaal niet erg gevonden, wanneer Nederlandse snelwegen niet dwars door de steden waren gelopen, maar er wat verder buiten, zoals in ons omringende landen wel het geval is. Want bij een A58 die Roosendaal "overslaat" heb je het over niet meer dan tien kilometer. Vanaf de doorgaande weg dan uiteraard wel de in die omringende landen eveneens gebruikelijke inprikkers stad-in. Op die manier scheidt je lokaal verkeer beter van het doorgaande verkeer en het zou ook moeten zorgen voor minder files op de doorgaande routes. De praktijk in een land als Duitsland laat dat duidelijk zien.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 24 sep 2008, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2008, 19:27

De A2 zou de ontbrekende oostelijke ring van Eindhoven worden,
Dat zou de A 75 moeten gaan worden. De A 2 zou gewoon in Eindhoven doodlopen op de Noordelijke Randweg...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 24 sep 2008, 20:18

Overigens had ik het helemaal niet erg gevonden, wanneer Nederlandse snelwegen niet dwars door de steden waren gelopen, maar er wat verder buiten, zoals in ons omringende landen wel het geval is. Mits dat gekoppeld is aan de in die omringende landen eveneens gebruikelijke inprikkers stad-in. Op die manier scheidt je lokaal verkeer beter van het doorgaande verkeer en het zou ook moeten zorgen voor minder files op de doorgaande routes. De praktijk in een land als Duitsland laat dat duidelijk zien.
Dan bedoel je een A58 ten zuiden van Roosendaal met als inprikker de N262 en je hebt een N96 die van Bergen op Zoom naar Roosendaal via Etten Leur naar Breda loopt. Goed idee, meteen uitvoeren! :yes:

Veel bossen beschadig je er niet mee, want de Zoomse heide heeft daar de luchtbasis, die al wat bos gekaapt heeft en bij de Rucphense bossen heb je in het zuiden toch niet zo veel bos. En de snelweg kan je om de pannenhoef heen bouwen. Als de A4 af is lijkt me de A17 ook niet echt nodig en kan die ook als expressweg benaderd worden, zo heb je veel minder snelwegen in West Brabant, alleen de A4, A58 en de A16. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 sep 2008, 21:26

Snelwegenkenner schreef:Dan bedoel je een A58 ten zuiden van Roosendaal met als inprikker de N262 en je hebt een N96 die van Bergen op Zoom naar Roosendaal via Etten Leur naar Breda loopt. Goed idee, meteen uitvoeren! :yes:
Ik denk aan helemaal niets specifieks. Want als je de A58 naar het zuiden had aangelegd, dan zou ik zeggen dat je met de A17 al een prima verbinding naar de stad Roosendaal hebt. Maar ja, als je met dat soort ficties aan het werken bent, wie zegt je dan dat de A17 niet ook ruimer om de stad heen is geleid? Je zou pakweg een kaart uit de jaren '30 moeten pakken en dan het snelwegennet helemaal opnieuw moeten intekenen, inclusief inprikkers, om met een alternatief te komen waarin wegen ruimer om de steden heen worden geleid.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 25 sep 2008, 16:22

Waar zijn die kaarten van de jaren 30 op het forum te vinden?

Om het zelf te zoeken heb ik te weinig tijd voor, daarom vraag ik het.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 04 okt 2009, 10:10

Zoals al eerder aangegeven is de bouw aan de A30 al bezig. Voorlopig wordt er gesproken van een opening eind 2013, begin 2014. De totale kosten van de 9,5km nieuwe snelweg worden geschat op € 169 miljoen.
Afbeelding

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 04 okt 2009, 14:07

2014 volgens mijn Reise Atlas. Inclusief een tunnel.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 okt 2009, 18:38

Ik kwam om 10.15 uit bed, las het bericht van Vynkce om 10.20 en stapte om 10.30 in de auto om naar Bad Oeynhausen te rijden. :rofl2:

Impulsactie ;)

Een jaar na aanvang van de werkzaamheden viel het me nogal tegen wat er gerealiseerd was. Met dit bouwtempo gaat dat inderdaad nog jaren duren. Technisch gezien zou dit stukje toch wel in 3 jaar aan te leggen moeten zijn met een opleveringdatum van eind 2011, maar 2014 is waarschijnlijker gezien het bouwtempo.

Foto's:

1. knooppunt B61/A30 vlak ten noorden van het eigenlijke Kreuz Bad Oeynhausen locatie @ Gmaps. Hier moet een tunnelmond komen. Nog niks van te zien.
Afbeelding

2. Hier waren ze ook bezig. Misschien iets technisch, volgens mij is dit de locatie van de noordelijke tunnelmond en de aansluiting naar de B61 richting Minden. locatie @ Gmaps
Afbeelding

3. Erg indrukwekkend zag het er nog niet uit.
Afbeelding

4. Een viaductje in het landschap. Ik wist niet goed wat ik er van moest maken, het was duidelijk geen snelwegbreedte voor zowel er onderdoor als eroverheen. Misschien iets voor toeleidende wegen? Ik ben niet zeker van de locatie, maar voor mijn gevoel lag het een beetje uit de richting ook. waarschijnlijke locatie @ Gmaps
Afbeelding

5. Van dichterbij.
Afbeelding

6. Richting (voor mijn gevoel) het zuidoosten. In de verte lag nog een viaductje. Het is niet ondenkbaar dat hier een aansluiting met de L772 komt.
Afbeelding

7. Niet iedereen is even blij met de snelweg uiteraard. Een soort gevecht tussen de bewoners langs de stadstraverse en de bewoners van het buitengebied.
Afbeelding

8. Nog een bord.
Afbeelding

9. Dit zag ik wel veel, piketpaaltjes in de weilanden. Het serieuze werk zal wel in 2010 beginnen denk ik.
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 okt 2009, 18:41

Dat is inderdaad nog niet veel. Was er bij Dreieck Löhne al iets te zien?

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 05 okt 2009, 20:25

Chris schreef:Ik kwam om 10.15 uit bed, las het bericht van Vynkce om 10.20 en stapte om 10.30 in de auto om naar Bad Oeynhausen te rijden. :rofl2:

Impulsactie ;)
Haha, grappig, gelukkig dat je dat niet elke keer doet, je zou nogal moeten rondrijden in Europa :)

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » di 24 aug 2010, 12:16

*stof stof *

Via het forum op autobahn-online.de kwam ik deze (uitgebreide)fotoserie tegen over de aanleg van de 'nordumgehung'
Afbeelding
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen