[D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Pino » zo 21 sep 2008, 21:50

Paar foto's tussen de Messe en de A3, rijrichting oost. Let op de volledig in wit uitgevoerde borden met alle doelen in Engschrift. Behalve op het laatste bord dan, waar de Stadtautobahn overgaat in Bundesautobahn. Verder viel mij de aanduiding "Ost" voor de uitvalsweg op, terwijl deze weg je toch ook naar de A3 leidt, de uitvalsweg in noordelijke en zuidelijke richting. Kennelijk wordt met het "Ost" meer gezegd "Ring Oost" dan "het oosten". Misschien maar goed ook, want zo houd je de borden overzichtelijk.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's op volledig formaat via Panoramio.
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Vinny » zo 21 sep 2008, 22:29

Let op de volledig in wit uitgevoerde borden met alle doelen in Engschrift.
Afgezien van het Engschrift zijn het goede, en overzichtelijke borden. Door de borden volledig in het wit uit te voeren bespaart het ook de nodige kleurkermis. :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » ma 22 sep 2008, 8:22

Vinny schreef:Afgezien van het Engschrift zijn het goede, en overzichtelijke borden.
De maximumsnelheid op dit stuk weg is 80. Dan is dat Engschrift ook niet zo problematisch, zeker niet op de al van verre zichtbare portalen. Sowieso zijn veel borden op lokale wegen in Köln in Engschrift uitgevoerd (bijvoorbeeld ook hier op de Nord-Südfahrt) en dat werkt met de geringe snelheden op die wegen prima.

Het is een beetje de gedachte die aan Redesign ten grondslag ligt, maar daar volkomen verkeerd is uitgevoerd: op lokale wegen kun je best met kleinere letters aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2008, 16:39

Engschrift is altijd verkeerd. Dat komt omdat de spatiëring en de lettergrote niet op elkaar zijn aangepast. Het Nederlandse systeem bevalt mij dan ook een stuk beter :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Frits » ma 22 sep 2008, 21:11

Pino schreef:De maximumsnelheid op dit stuk weg is 80. Dan is dat Engschrift ook niet zo problematisch
Vind ik wel een probleem. Vergelijk nu eens de eerste drie foto's met de vierde. Van de witte borden is niets leesbaar, terwijl ze ongeveer van dezelfde afstand zijn gemaakt. Echt een heel slechte ontwikkeling dit.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 23 sep 2008, 10:08

Als ik op mijn kantoor achter het bureau zit, zijn de blaadjes op het prikbord naast mij zo uitgeprint dat ik ze van achter het bureau kan lezen zonder me enorm te hoeven overbuigen. Met Arial-10 is dat doel bereikt. Natuurlijk zou ik die printjes ook kunnen maken op Arial-36 en dan zou ik ze ook vanaf de ingang van mijn kamer kunnen lezen. Maar dat heb ik niet nodig, dus waarom zou ik. Kost alleen maar onnodige ruimte op het prikbord en is papierverspilling.

Met bewegwijzering is het niet anders. Je kunt borden zo uitvoeren dat je ze al 200 meter van tevoren kunt lezen. Maar dat is lang niet altijd noodzakelijk. Op een snelweg, waar de snelheden hoog zijn, is het van belang dat je de borden van grote afstand kunt lezen. In stadswijken rijd je vaak niet harder dan 30, sta je vaak ook nog stil op de kruising in kwestie, dus dan is het helemaal niet noodzakelijk dat je de borden al van 200 meter kunt lezen. Ga je borden daar toch op uitvoeren, dan voer je ze onnodig groot uit, verspil je publieke middelen en verpest je het straatbeeld. Tussen de snelweg en stadswijken zitten natuurlijk vele soorten weg, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je de lettergrootte en de verdere lay-out van het bord aanpast op het soort weg en de gemiddelde snelheid ter plekke c.q. de tijd die je hebt om het bord te lezen voordat je het passeert of het verkeer ophoudt door het vanuit stilstand te lezen.

Dat je het laatste bord in de serie dus ook al op de kleine foto kunt lezen, is leuk, maar de vraag is of je het ook nodig hebt. Mijn antwoord op die vraag is dat het natuurlijk heel leuk is dat dat kan, maar dat het nergens voor nodig is met een snelheid rond de 80 km/h. Ook de witte borden zijn zo uitgevoerd dat je ze twee of drie keer van boven naar beneden en van links naar rechts hebt kunnen lezen tegen de tijd dat je onder het bord doorrijdt, mits je uiteraard op de ontwerpsnelheid rijdt. Dat is voldoende. Ga je de borden in regulier DIN uitvoeren, dan worden ze dwingend groter óf moet je doelen gaan schrappen. Beide zijn in mijn optiek niet gewenst.

Om die reden is ook Engschrift niet altijd verkeerd. Want de opmerking dat bij Engschrift lettergrootte en spatiëring niet met elkaar in verhouding zijn gaat uit van dezelfde aanname als die van Frits, namelijk dat je borden altijd zo moet uitvoeren dat ze al vanaf 200 meter leesbaar zijn en dat de spatiëring van DIN / Ee het Maß aller Dingen is. Die vergrote spatiëring is vaak helemaal niet nodig om een bord te kunnen lezen, met name niet op wegen waarop ik langzamer rijd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 18:17

Als je er zo tegenaankijkt is Uu een zegen voor de Nederlandse bewegwijzering. Het is immers veel duidelijker dan Engschrift. Dixit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Frits » di 23 sep 2008, 20:40

Pino schreef:Dat je het laatste bord in de serie dus ook al op de kleine foto kunt lezen, is leuk, maar de vraag is of je het ook nodig hebt. Mijn antwoord op die vraag is dat het natuurlijk heel leuk is dat dat kan, maar dat het nergens voor nodig is met een snelheid rond de 80 km/h.
Ik respecteer natuurlijk je mening, maar ik kijk er wel van op. Je bent altijd (terecht!) een voorstander van consistente en duidelijke bewegwijzering. De bedoeling van bewegwijzering lijkt mij om de informatie die op de borden staat, op een zo snel mogelijke manier op de automobilist over te brengen. Dat lukt met die kleine letters niet. Je moet echt turen op de borden, waardoor je aandacht langer dan nodig van de weg af is. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Je loopt ook het risico dat mensen rare capriolen gaan uithalen, door op het laatste moment van rijstrook te wisselen.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 23 sep 2008, 22:53

Als je moet turen en de boodschap je te laat duidelijk wordt, is het bord te klein uitgevoerd. Dat is gewoon slecht. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je die witte borden met Engschrift drie keer van onder naar boven en van links naar rechts hebt kunnen lezen voordat je eronderdoor rijdt, mits je je maar aan de maximumsnelheid houdt. Dat zie je misschien niet aan de foto's, zeker niet in het kleine formaat waarin ik ze op het forum heb gepost, maar het is wel zo. Kortom, dat is geen gevalletje van turen en een boodschap die je te laat duidelijk wordt, maar van voldoende duidelijke bewegwijzering. Al zou een groter uitgevoerde letter (Mittelschrift) uiteraard tot een nog duidelijker resultaat leiden.

Ik wil niet meer zeggen dan dat "te klein" en "groot genoeg" geen vaste gegevens zijn, maar afhangen van het soort weg en met name de gemiddelde snelheid op die weg. Op een dorpsstraat vergt duidelijke bewegwijzering lang niet zulke grote letters en spatiëring als op een snelweg. En ja, ik ben voorstander van duidelijke en goed leesbare bewegwijzering, maar ik ben ook belastingbetaler en zie stad en landschap ook niet graag vervuild met enorme portalen. Als je doel alleen maar is om de informatie op een zo snel mogelijke manier aan de automobilist over te brengen, geldt de regel "hoe groter uitgevoerd, hoe beter", dus dan kun je wel bezig blijven. Je zult toch ergens moeten stoppen met het opblazen van de borden en dat optimum bereik je zodra de borden duidelijk zijn: het verkeer ze bij de gegeven snelheden de borden tijdig kan lezen en daar het rijgedrag op kan aanpassen zonder dat dat gevaarlijke situaties oplevert. De ANWB voert de borden en de teksten daarop zo klein uit dat ze niet langer duidelijk zijn, dus je zult hier zelden iemand zien klagen over te grote bewegwijzering met te grote letters. Maar je zult dat optimum dus toch wel ergens moeten vinden. Het lettertype zul je in die vergelijking moeten meewegen.

@Vinny, als ik het goed heb, is Uu in eerste instantie ontworpen voor handwegwijzers, kortom voor het soort wegwijzers dat je met lagere snelheid benadert en waar het dus ook niet noodzakelijk is om te werken met de verhoudingen van een snelweg-lettertype. De fout van de ANWB is geweest dat ze het lettertype ook is gaan inzetten op borden die niet in die context pasten (en waarvan ook overigens van alles mis was met het ontwerp).
Laatst gewijzigd door Pino op di 21 okt 2008, 9:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 23:10

@Vinny, als ik het goed heb, is Uu in eerste instantie ontworpen voor handwegwijzers, kortom voor het soort wegwijzers dat je met lagere snelheid benadert en waar het dus ook niet noodzakelijk is om te werken met de verhoudingen van een snelweg-lettertype. De fout van de ANWB is geweest dat ze het lettertype ook is gaan inzetten op borden die niet in die context pasten (en waarvan ook overigens van alles mis was met het ontwerp).
Uu is nochtans veel beter te lezen dan Engschrift :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 23 sep 2008, 23:43

Hieronder vier keer het woord "Amsterdam" in achtereenvolgens Uu, DIN Engschrift, Ee en DIN Mittelschrift. Allemaal met dezelfde letterhoogte.

De verschillen in hoogte-breedteverhouding tussen de DIN-lettertypes en de ANWB-lettertypes zorgen voor een enigszins vertekend beeld (de Duitse letters zouden met een grotere letterhoogte op de borden worden gezet dan de Nederlandse waardoor de Duitse teksten breder worden dan ze hieronder staan), maar als je voor een bepaald type weg besluit niet te kiezen voor een breed uitgevoerd lettertype, maar voor iets dat minder ruimte inneemt, lijkt Uu mij een duidelijke winnaar ten opzichte van DIN Engschrift. Dat is waarschijnlijk ook deels het gevolg van het feit dat DIN Engschrift veel meer is ingedikt ten opzichte van DIN Mittelschrift dan dat ANWB Uu is ingedikt ten opzichte van Ee. Dat is natuurlijk een ontwerpkeuze, waarbij Uu bedoeld is om hele borden mee te vullen en Engschrift is ontworpen om lange doelen mee op de borden te zetten.

Uu legt het vervolgens af tegen Ee, maar dat is dan dus de afweging waarover ik het had: namelijk dat je voor bepaalde soorten wegen kunt besluiten om het allemaal net wat minder pontificaal te doen. En dan zie ik een wissel van Ee naar Uu als begrijpelijk, en ook een stuk positiever uitpakken dan een wissel van Mittelschrift naar Engschrift (waarbij mijn oorspronkelijke punt blijft staan: ondanks het Engschrift zijn de Kölsche borden voldoende leesbaar). Je kunt ze gebruiken als lettertypes naast elkaar, het gebruik van de een sluit het gebruik van de ander niet uit. Jammer dat die nuance nooit tot de ANWB is doorgedrongen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door duikgek89 » di 21 okt 2008, 2:10

Als ik het zo zie dan is Mittelschrift korter dan de ANWB lettertype's. Dit is ook duidelijk genoeg leesbaar, en ik zou dit graag overal op de borden zien die je op snelheid passeert (ook 80kmh). Voor handwijzers en dergelijke waar je langzaam langs komt en even extra kunt inhouden is engschrift ook goed, maar voor een stadtautobahn zou ik liever voor mittelschift kiezen. Kost wel wat meer ruimte maar het komt de duidelijkheid ten goede. Hoewel je met engschrift het bord vaak genoeg gelezen kunt hebben voordat je het passeert is het bij drukte of als je de weg aan het zoeken bent wel fijn als je het bord vroeg kunt lezen. Op het moment dat je niet zeker bent of het de goede richting/afslag is heb je dan meer bedenktijd.

Overigens vind ik het engschrift ook goed te lezen. Bovendien vind ik de DIN lettertypen mooier en prettiger leesbaar dan de ANWB lettertypen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

edit:
Ik heb wel een ander kritiekpunt. Waarom zijn deze borden wit? In Duitsland zijn Blauw (autobahn) en geel gebruikelijk. Waarom gebruikt men dan nu ineens een wit bord? Gaan we volgende keer voor een rood bord met blauwe letters? Of liever oranje en groen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 21 okt 2008, 8:37

Bovenstaand overzicht vertekent. Als in de post uiteengezet, DIN heeft een andere hoogte-breedteverhouding en wordt daarom hoger (en dus ook breder) op de borden gezet dan ANWB-Ee. Bovenstaand overzicht gaat uit van een gelijke letterhoogte die je in de praktijk nooit zult tegenkomen. Als een Nederlands bord wordt uitgevoerd met een letterhoogte van 320 mm, is het vergelijkbare Duitse bord uitgevoerd met een letterhoogte van iets van 360 mm. Zou de precieze getallen moeten nazoeken in de Nederlandse en Duitse richtlijnen, maar het verschil is in die orde van grootte.

Maar ook met die aanpassing is en blijft DIN Mittelschrift een prima werkbaar lettertype dat iets compactere resultaten zou opleveren dan ANWB-Ee. Ik zou het prima vinden wanneer in Nederland zou worden overgeschakeld naar Mittelschrift. Anderzijds geeft ANWB-Ee een zeer goed leesbaar resultaat voor de "korte" doelen, ik denk zelfs wel beter dan DIN. Dreigt een doel in ANWB-Ee te lang te worden om regulier op de borden zetten, dan biedt het lettertype de optie om de spatiëring iets in te dikken, maar verder dezelfde letter te gebruiken. DIN biedt die optie niet, zodat je meteen het Engschrift krijgt. Met name op snelwegen een behoorlijke aanslag op de leesbaarheid.

Wat betreft het wit op de borden in Köln, dat zie je in Duitsland eigenlijk altijd op niet-snelwegen wanneer de doelen op de borden allemaal óf lokaal (= zwart-op-wit) óf snelweg (= wit-op-blauw) zijn. Bedenk jezelf dat op de borden in zwart-op-wit geplaatste doelen als Vingst en Brück stuk voor stuk stadsdelen van Köln zijn. Gebruik van OWN-geel op het bord is dan nergens voor nodig en zou het bord eigenlijk alleen maar tot kleurenkermis maken. Je ziet dat natuurlijk op de meest opvallende manier bij portalen als deze, maar op een normale stapelwegwijzer zie je eigenlijk hetzelfde wanneer in één richting alleen maar lokale doelen worden aangegeven. In Nederland zou de achtergrond kleur voor die richting blauw zijn met de gebruikelijke witte pijl, maar op die achtergrondkleur staat vervolgens ook alleen maar een wit vlak met daarin in zwart de doelen (zie bijvoorbeeld hier). Duitsland bespaart je die onzin.
Laatst gewijzigd door Pino op di 21 okt 2008, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Rene » di 21 okt 2008, 10:04

Pino schreef:Hieronder vier keer het woord "Amsterdam" in achtereenvolgens Uu, DIN Engschrift, Ee en DIN Mittelschrift.
Alleen wordt in Duitsland op portalen niet de kapitaalhoogte 360mm (Ee) / 300mm (uu) gebruikt, zoals in NL, maar de kapitaalhoogte 420mm, en in bijzondere situaties zelfs 490mm. (bron: RWBA2000, p.26)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 21 okt 2008, 10:07

Dat is precies wat ik bedoel waar ik zeg dat het overzicht vertekent. Ik zou nog eens een tweede overzicht moeten maken met die verhouding 360:420 (= 6:7) om dat verschil duidelijker te maken. Mooi projectje voor vanavond.

Wat betreft Uu, op 300 voldoet het totaal niet aan de vereisten voor een voldoende leesbaar snelwegportaal. Maar juist als je een lettergrootte 360 zou gebruiken, zou het lettertype in mijn optiek een zeker nut kunnen hebben. Dat geldt niet alleen voor portalen, maar ook voor ander gebruik van Uu waar de voornaamste makke veel meer in de gebruikte kleinere hoogte zit dan in de andere karakteristieken van Uu. Ik weet dat dat voor jou klinkt als vloeken in de kerk, maar als je kijkt naar bovenstaand overzicht -waarin Ee en Uu op dezelfde letterhoogte zijn uitgevoerd- komt Uu er niet zo heel slecht uit, terwijl het doel van ruimtebesparing wel wordt bereikt. Om te bekijken of Uu bruikbaar is, moet je Uu een grote kapitaalhoogte geven dan in Redesign gebruikelijk is. Ik zal dan ook vergelijken door Uu een lettergrootte van 360 te geven, gelijk aan die van Ee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 21 okt 2008, 21:37

Naar aanleiding van mijn vorige post, hierbij achtereenvolgens Uu, DIN Engschrift, Ee en DIN Mittelschrift. De Nederlandse lettertypes hebben een kleinere letterhoogte dan de Duitse. De verhouding 6:7 is in lijn met de in de Nederlandse en Duitse richtlijnen bewegwijzering voorgeschreven letterhoogte voor portalen (360 vs 420 mm).

Wat mij nog het meeste opvalt is dat Uu, ontworpen als een lettertype om ruimte mee te besparen, in de breedte meer ruimte kost dan DIN Mittelschrift - zelfs wanneer je de Duitse letter verhoogt om de boel in verhouding te brengen. Het verschil lijkt hem te worden gemaakt in de spatiëring tussen de letters. In plaats van Unger een nieuw lettertype te laten ontwerpen had Redesign waarschijnlijk beter leesbare wegwijzers weten te produceren met DIN Mittelschrift, terwijl daar ook nog eens minder bordruimte voor nodig zou zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Coen Tunnel » za 25 okt 2008, 22:02

Redesign met DIN 1451 Mittelschrift. Hoe zou dat er uit komen te zien? Waarschijnlijk goed. 8-)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 okt 2008, 14:39

Ligt het aan mij of is de spätering bij DIN1451 erg klein?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » wo 29 okt 2008, 14:51

Nog altijd groter dan die van het forumlettertype,

dus alles in relatief. Maar inderdaad wel kleiner dan die van ANWB-Ee en Clearview. Hoe dan ook vind ik DIN Mittelschrift met haar huidige spatiëring ook op Autobahnen prima werkbaar, dus ik zie geen reden om aan te passen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Stadtautobahn Köln (B55a)

Bericht door Pino » di 27 jul 2010, 13:43

Terug on-topic met een tweetal foto's van de A559. Vanwege het uitzicht op de Dom een alleraardigste manier om de stad binnen te rijden. En ook niet onhandig als omleiding bij files op de A3.

Afbeelding

En dit is de KölnArena, het eindpunt van de A559. Vanaf hier zit je vrij snel op de B55a, die je weer terugbrengt naar de A3.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Chris » za 31 aug 2013, 19:48

Wat foto's van de B55a in westelijke richting, dus de andere richting van de foto's in de eerste post.

1. De A4 gaat hier bij het Kreuz Köln-Ost over in de B55a, een Stadtautobahn met witte bewegwijzering.
Afbeelding
B55a-1 by Chriszwolle, on Flickr

2. Die Nederlander was net geflitst met zeker 20 km/h te snel. De maximumsnelheid was hier maar 50 of 60 meen ik.
Afbeelding
B55a-2 by Chriszwolle, on Flickr

3. De rest van de Autobahn is een Hochstraße, op viaducten dus.
Afbeelding
B55a-3 by Chriszwolle, on Flickr

4. De dom in de verte.
Afbeelding
B55a-4 by Chriszwolle, on Flickr

5. Ik vond de bewegwijzering hier allemaal maar onleesbaar, in combinatie met onvoorspelbare weglayout.
Afbeelding
B55a-5 by Chriszwolle, on Flickr

6.
Afbeelding
B55a-6 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Chris » di 14 mar 2017, 19:11

De renovatie van de Tunnel Kalk van de B55a is behoorlijk uit de hand aan het lopen. De renovatie begon in juni 2014 en moest oorspronkelijk begin 2016 gereed zijn. Inmiddels zijn we een jaar verder en durft men geen einddatum meer te noemen voor de werkzaamheden. Het is niet de eerste tunnelrenovatie die veel langer duurt dan gepland in Duitsland.

Sanierung verzögert sich wegen Baupanne erneut

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Wouter N14 » wo 15 mar 2017, 11:58

Zit het in technische dingen of in projectmanagement/aansturing?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Chris » wo 15 mar 2017, 12:03

Men noemt dat de toestand slechter is dan verwacht. Dit gebeurt in Duitsland nogal vaak, ik snap niet dat het ondanks die enorme berg documentatie, rapporten en procedures, telkens blijkt dat de conditie van de brug of tunnel niet goed in kaart gebracht lijkt te zijn.

Er is ook spuitbeton aangebracht die niet goed hecht. Daar wordt dan een rapport over gemaakt door een expert, maar dat is vertraagd. Dan moeten de eigenlijke sanering ervan nog plaatsvinden.

Maar goed, als dit drama voorbij is kom je weer in de volgende Baustelle terecht:

Die Zeit drängt, weil in unmittelbarer Nähe bereits die nächste Großbaustelle geplant ist. Die marode Fahrbahndecke der Zoobrücke muss für fünf Millionen Euro saniert werden. Mitarbeiter der Stadt stellten Risse und offene Fugen im Straßenbelag fest. Deshalb kann Regenwasser in das Bauwerk eindringen und den ohnehin schlechten Zustand der Brücke noch weiter verschlechtern.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Rogier » wo 15 mar 2017, 13:08

Chris schreef:Men noemt dat de toestand slechter is dan verwacht. Dit gebeurt in Duitsland nogal vaak, ik snap niet dat het ondanks die enorme berg documentatie, rapporten en procedures, telkens blijkt dat de conditie van de brug of tunnel niet goed in kaart gebracht lijkt te zijn.

Er is ook spuitbeton aangebracht die niet goed hecht. Daar wordt dan een rapport over gemaakt door een expert, maar dat is vertraagd. Dan moeten de eigenlijke sanering ervan nog plaatsvinden.

Maar goed, als dit drama voorbij is kom je weer in de volgende Baustelle terecht:

Die Zeit drängt, weil in unmittelbarer Nähe bereits die nächste Großbaustelle geplant ist. Die marode Fahrbahndecke der Zoobrücke muss für fünf Millionen Euro saniert werden. Mitarbeiter der Stadt stellten Risse und offene Fugen im Straßenbelag fest. Deshalb kann Regenwasser in das Bauwerk eindringen und den ohnehin schlechten Zustand der Brücke noch weiter verschlechtern.
Met andere woorden te weinig kwaliteitscontrole en teveel bureaucratie. Als spuitbeton niet goed hecht, dan moet je geen rapport laten maken, maar het werk opnieuw laten doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Chris » za 10 aug 2019, 13:16

Maandag gaat een belangrijke verbinding in het Kreuz Köln-Ost weer open. 5 jaar lang was de verbindingsweg van Frankfurt naar Köln dicht vanwege de renovatie van de Kalker Tunnel (zie hierboven). Met de afsluiting werd de intensiteit gereduceerd waardoor de verkeershinder minder zou moeten zijn.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door boe! » zo 18 aug 2019, 21:16

Ik stuitte op onderstaande video. Köln heeft blijkbaar een Seilbahn die in maart van dit jaar is heropend. Deze Seilbahn verbindt Zoo aan de noordkant van de Rhein met Rheinpark aan de zuidkant van de rivier. Het traject van de Seilbahn volgt grotendeels de B55a/Zoobrücke. Deze video toont dit deel van de Stadtautobahn vanuit een bijzonder perspectief.
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Palance » ma 19 aug 2019, 6:41

Ik heb daar een jaar of twee geleden eens in gezeten. Ik zal eens foto’s opzoeken die ik toen gemaakt heb vanuit de cabine.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door Palance » do 22 aug 2019, 18:35

Bij deze: (foto's zijn van 26 april 2017)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A559][B055a] Stadtautobahnen Köln

Bericht door GuteFahrt » di 26 mei 2020, 21:07

Chris schreef: di 14 mar 2017, 19:11 De renovatie van de Tunnel Kalk van de B55a is behoorlijk uit de hand aan het lopen. De renovatie begon in juni 2014 en moest oorspronkelijk begin 2016 gereed zijn. Inmiddels zijn we een jaar verder en durft men geen einddatum meer te noemen voor de werkzaamheden. Het is niet de eerste tunnelrenovatie die veel langer duurt dan gepland in Duitsland.

Sanierung verzögert sich wegen Baupanne erneut

Afbeelding
Momenteel is men bezig met het testen van de techniek die samenhangt met de veiligheidsuitrusting van de tunnel. Het is de bedoeling de renovatie in juli afgerond te hebben. De kosten die aanvankelijk waren geraamd op 33 miljoen euro zijn dan opgelopen tot zo'n 53 miljoen euro.

Bericht van de WDR van vandaag: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... g-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie