[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Rogier » ma 07 aug 2017, 9:06

Chris schreef:Recente foto. De overspanning is in 4 maanden 0 meter opgeschoven.

Afbeelding
Hochmoselbrücke Aug 2017 / 6 by Attila Németh, on Flickr
Ik denk eerder dat het werk zelfs stil gelegd is en dat men de later delen apart aanbesteed.
Mocht dit waar zijn, dan is dit een zeer inefficient wijze van werken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Pino » ma 07 aug 2017, 9:44

Op de project-website zie je dat sprake is van inschuiffases (een periode dat ze het brugdek weer een pijler inschuiven) van een 2.5 weken, waarbij echter enkele maanden zitten tussen iedere Verschubphase. De laatste vier vonden plaats in mei 2017, januari 2017, september 2016 en mei 2016. Het screenshot dat Chris op 16 mei postte, was precies aan het einde van een inschuifperiode. Het volgende brugdeel zal later deze maand worden ingeschoven(bron). Kortom, de intervallen zijn al langere tijd gelijk. Het feit dat er sinds half mei geen van afstand zichtbare vooruitgang is geboekt wil niet automatisch zeggen dat het project daardoor vertraagt.

Laat het aan de technici om in te schatten wat er nu precies gebeurt in de periode tussen het inschuiven van een nieuw brugdeel. Ongetwijfeld een combinatie van de ingeschoven weg goed vastmaken aan de pijler die men bereikt heeft, en de voorbereiding van het volgende stuk. Dat zal vast efficiënter kunnen dan wat nu gebeurt -het blijft tenslotte Duitsland.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Peter » ma 07 aug 2017, 9:48

Ook denkbaar dat men vanwege toeristen-hoogseizoen (mei-augustus) minder doet dat lawaai of werkverkeer oplevert. Een sectie in 2-3 maanden moet normaal gesproken haalbaar zijn. Veel sneller kan niet door hardtijd van beton (of je van 2 kanten bouwt).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door IQ[] » ma 07 aug 2017, 10:08

Ik zie toch wel een verschil t.o.v. mei, de peiler op de westoever is nu af ;)
Ook maar gezien naar aanleiding van de link in de post van Pino:
Projectwebsite schreef:Alle Pfeiler fertiggestellt
Juli 20, 2017

Mit dem 3. Pfeiler ist nun auch der letzte von zehn Pfeilern fertiggestellt.

Der 10. Verschub mit 96 m findet Mitte August 2017 statt und endet ca. mittig über der Mosel.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door captain007 » ma 07 aug 2017, 10:24

Peter schreef:Ook denkbaar dat men vanwege toeristen-hoogseizoen (mei-augustus) minder doet dat lawaai of werkverkeer oplevert. Een sectie in 2-3 maanden moet normaal gesproken haalbaar zijn. Veel sneller kan niet door hardtijd van beton (of je van 2 kanten bouwt).
Het betonwerk was op de pijlers aan de andere kant na al lang klaar. Het hele brugdek is van staal en dat is alleen maar laswerk wat op locatie op de foto linksboven buiten het zicht gebeurd. Die kraan rechts zal eerst weg moeten voordat men weer kan gaan schuiven naar de volgende pijler.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Rogier » ma 07 aug 2017, 10:47

Peter schreef:Ook denkbaar dat men vanwege toeristen-hoogseizoen (mei-augustus) minder doet dat lawaai of werkverkeer oplevert. Een sectie in 2-3 maanden moet normaal gesproken haalbaar zijn. Veel sneller kan niet door hardtijd van beton (of je van 2 kanten bouwt).
De draagconstructie bestaat uit staal en met een volledig ploeg lassers en metaalbewerkers moet het mogelijk zijn om per maand de brug met 1 sectie op te laten schuiven. Op de huidige wijze wordt er zeer inefficient gewerkt en vergeet niet dat de oudere delen van de brug (met name de staalonderdelen) jaren eerder onderhoud moeten krijgen, omdat de bouwtijd (onnodige) jaren langer is. De conservering op staal heeft geen (zeer) lange levensduur.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8656
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Hajo » ma 07 aug 2017, 20:18

Dat die brug niet van beton is, vind ik een blunder. Of is dat technisch misschien niet mogelijk bij zo'n hoge brug?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » ma 07 aug 2017, 20:29

Het kan wel, maar maakt de brug een stuk zwaarder. Dan moeten de pylonen ook weer sterker uitgevoerd worden. China bouwt veel van die mega kokerbruggen over canyons. Imposant, maar sommigen vinden het te overheersend omdat geen slanke pylonen gebruikt kunnen worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Pino » ma 07 aug 2017, 21:38

^^ Deze brug over het Moezeldal lag natuurlijk al extreem gevoelig ter plaatse omdat hij het uitzocht over het mooie dal zo sterk zou vervuilen. Dus de keuze voor een vrij ranke brug laat zich wel raden. In China negeert men mondige bewoners en het pittoreske beeld in de rivierdalen wat makkelijker. Weet ook niet of die Chinese bruggen over dalen / canyons gaan met veel inwoners in de nabijheid van de brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » ma 07 aug 2017, 21:41

Dit soort mega kokerbruggen kent China veel:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8656
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Hajo » di 08 aug 2017, 19:12

Tja. Maar we weten dat staal nu eenmaal specifieke nadelen heeft. Staal is onderhoudsgevoeliger dan beton, om maar eens wat te noemen. Als je de afweging maakt tussen staal of beton, is de keus voor beton zo gemaakt.

Waar kies je voor? Een (deels) stalen brug met slanke pijlers die qua onderhoud gevoeliger is, maar beter staat in het landschap? Of ga je voor een betonnen kolos die minder onderhoud nodig heeft en minder mooi staat in het landschap?

Persoonlijk vind ik die betonnen bruggen net zo imposant. Misschien is het anders als je dagelijks tegen zo'n kolos moet aankijken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Km357 » di 08 aug 2017, 20:53

Men heeft ten tijde voor het Viaduc van Millau daadwerkelijk opgelet dat het viaduct niet te dicht bij de stad kwam maar wel dicht genoeg om er een "attractie" van te maken. Dat is in mijn insziens goed gelukt.

Deze brug is natuurlijk minder grootschalig als project, maar toch de vergelijking staat er wel als je de vallei bekijkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » do 28 sep 2017, 16:39

Webcamshot van vandaag:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Km357 » do 28 sep 2017, 17:34

Een halve pyloonlengte op 2 maanden tijd, een écht snelheidsrecord!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Pino » do 28 sep 2017, 17:46

96 meter ingeschoven in een inschuifperiode van vijf dagen. Bij de volgende schuif-fase in november verwachten ze de pijler aan de andere kant van de Moezel te bereiken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » do 28 sep 2017, 18:34

Ze zijn nu toch wel tweederde over de vallei. Ik ben benieuwd hoeveel afbouw er nog aan de brug zit. Dat lijkt me geen jaren werk. Maar openstelling is ook afhankelijk van de bouw van de eigenlijke weg die op de brug aansluit. Over de eerste paar kilometer van het Kreuz Wittlich naar Platten hebben ze 11,5 jaar gedaan... Het gehele tracé van Platten naar Longkamp is wel in aanbouw, maar je weet hoe dat soms gaat in Duitsland... De officiële oplevering van het gehele project staat nog steeds voor 2018 gepland, 10 jaar na de aanvang van de werkzaamheden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » za 11 nov 2017, 14:06

Afgelopen week is de 11e schuiffase uitgevoerd. Dit is de laatste schuiffase dit jaar, volgend jaar wordt het resterende deel gedaan, dat bestaat uit 2 fases (12 en 13), waarbij de 13e fase weer uit twee delen bestaat en tot juni 2018 loopt. Een openstelling lijkt op zijn vroegst eind 2018 mogelijk te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 nov 2017, 23:49

Chris schreef:Een openstelling lijkt op zijn vroegst eind 2018 mogelijk te zijn.
Optimist! ;) Persoonlijk ga ik voor 2020 alvorens deze brug voor het verkeer is vrijgegeven. Met erg veel geluk misschien nog in 2019, maar 2018 is in mijn ogen op z'n Duits te optimistisch, ook al geloven de planners er misschien nu nog in.

Fraaie beelden overigens. Ik vind zo'n brug daar in het landschap helemaal niet zo verkeerd staan. Er waren genoeg ergere plekken geweest om de brug over de Mosel te bouwen. De locatie vind ik hier prima en logisch gekozen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Peter » di 14 nov 2017, 9:50

Ik denk dat men toch wel wat moeite doet de brug open te krijgen voor mei 2019, het begin van het toeristenseizoen. Zolang er geen bouwonderneming failliet gaat, zie ik niet waarom dat niet haalbaar is (met het 2017 bouwtempo), nu alles in aanleg is (ook de aansluitende wegen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Kaaiman » di 14 nov 2017, 10:13

Peter schreef:Ik denk dat men toch wel wat moeite doet
:emo: :emo: :emo: Ja vast...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Peter » di 14 nov 2017, 10:26

De meeste vertragingen treden in Duitsland op door rechtszaken om milieuvergunningen of gunningen, of door geldgebrek voor de gunning (door de korte termijn planning in D). Het lijkt mij dat alles nu wel gegund is (wellicht het zetten van belijning nog niet). Een failissement (en heraanbesteding dus) is dus het grootste risico en andere dingen kunnen door de regio financieel glad gestreken worden. De B50 langs de Moezel zorgt in het toeristenseizoen voor veel overlast met verkeer dat alleen maar op doorreis is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » zo 29 apr 2018, 10:19

De openstelling is vertraagd van 2018 naar 2019.
  • Die Fertigstellung des Gesamtprojekts ist für 2019 vorgesehen. Einen Termin für die Verkehrsfreigabe kann zum jetzigen Zeitpunkt nicht seriös angegeben werden (z.B. Witterungseinflüsse).
http://www.hochmoseluebergang.rlp.de/index.php?id=234

Oorspronkelijk zou het in 2016 gereed moeten zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8656
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Hajo » zo 29 apr 2018, 13:40

^^ Ach ja. Im Westen nichts neues. Ik ga hier geen commentaar meer op geven. Baustelle na Baustelle, belabberde infrastructuur, op instorten staande bruggen, vertraging na vertraging bij oplevering... Ze zoeken het maar uit. :roll:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Km357 » zo 29 apr 2018, 19:34

Uit de eerste post van dit topic: "moet klaar zijn tegen eind 2016".

Uit de laatste nieuwtjes over dit topic: "2019".

Daar kun je toch niet meer bij, zeker omdat dit nationaal overal zo is. Ik snap niet hoe mensen nog zo'n hoogdunkende commentaar kunnen geven op de Duitse manier van werken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door mavas » zo 29 apr 2018, 21:43

Dat komt vooral omdat de gemiddelde automobilist/leek van buiten Duitsland het gewoon niet opvalt dat er iets chronisch mis is met de Duitse infra. Als je zeg, hooguit 3 of 4 keer per jaar in Duitsland komt, dan valt het niet op. Dan kom je misschien 2 of 3 baustelles tegen bij bruggen, meer niet. En dan neem je dat voor lief, want op vakantie reken je er altijd wel op dat er vertraging is door wegwerkzaamheden.
In andere landen wordt er ook vaak gewerkt in weekenden en vakanties, dat is men gewend, in Duitsland is dat niet anders. Alleen dat er in Duitsland dan wel een baustelle is, maar er niet gewerkt wordt, valt ook niet echt op. Wie weet hebben de wegwerkers wel pauze, of werken ze op een gedeelte wat niet zichtbaar is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Peter » di 01 mei 2018, 9:42

Op zich niet dramatisch omdat de B50 niet zo druk is buiten het toeristenseizoen (mei-september). Ik hoop wel dat ze B50n met Pasen of Hemelvaart 2019 wel open hebben. Als het alleen om randvoorzieningen gaat in 2019 moet dat toch zelfs Duitsers wel lukken. De brug zelf hoeft nog maar 1 keer uitgeschoven (in juli 2018 ofzo).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 10:16

^^ Ook in het toeristenseizoen heb ik het stuk B50 in het Moezeldal (en de afdaling erheen/klim eruit) nooit als echt druk ervaren. Al kom ik er nooit op de allerdrukste dagen. Verreweg het grootste deel van het jaar is het vooral een traag stuk door de passage van Bernkastel en het bochtige klimmen/afdalen. Iedere maand vertraging levert voor transitverkeer gewoon extra verspilde tijd op de weg op. En bijbehorende emissie. Voor niet-transitverkeer geldt natuurlijk wel dat het dal van de Moezel een (relatief) flinke verkeersmagneet blijft. De bevolking zit eerder daar beneden dan in het heuvelland aan weerszijden van het dal, en het dal trekt ook meer toeristen dan het ommeland. Op topdagen zal het op de oude B50 in die zin wel druk blijven, maar je bent tenminste het transitverkeer kwijt.
mavas schreef: zo 29 apr 2018, 21:43En dan neem je dat voor lief, want op vakantie reken je er altijd wel op dat er vertraging is door wegwerkzaamheden.In andere landen wordt er ook vaak gewerkt in weekenden en vakanties, dat is men gewend, in Duitsland is dat niet anders.
In landen als Frankrijk werkt men op de grote routes naar het zuiden juist vaker buiten de vakanties. De verkeersvraag buiten het toeristenseizoen is klein genoeg om een capaciteitsbeperking ivm werkzaamheden op te kunnen vangen, terwijl op de grote reisdagen de capaciteit optimaal gebruikt moet kunnen worden om de grote hoeveelheden reizigers op te kunnen vangen. Alleen rond steden als Parijs werkt het omgekeerd. Daar zakt de verkeersvraag in de vakanties dusdanig in dat men dan de grote werkzaamheden op de stadssnelwegen plant. Duitsland werkt echter anders: de verkeersvraag op de hoofdassen is eigenlijk het hele jaar te hoog om substantiële werken in te plannen. Er is geen enkel goed tijdstip in het jaar om dat te doen, en ze eindigen dan altijd onvermijdelijk in de zomer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Peter » di 01 mei 2018, 13:36

Op zonnige vakantiedagen (overdag) haal je door het dal maar 15-30 km/h door de vele campers, scooters, etc en de verkeerslichten in de stadjes. Dat zal wel druk blijven, maar door vakantieverkeer inderdaad. Op een donderdagmiddag in november is het echt rustig (dwz nauwelijks kruisend verkeer en trage voertuigen). De nieuwe B50 zal wel meer doorgaand verkeer trekken, dat nu liever omrijdt. Dat scheelt straks (2019) echt 30 minuten op de rit op drukkere momenten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 14:05

Het probleem van het Moseltal is het gebrek aan snelle verbindingen die het dal kruisen. Je hebt de A61 bij Koblenz en de A1 bij Trier, maar dat is het ook wel zo'n beetje. De B50 door Bernkastel is zelfs verboden voor vrachtwagens meen ik me te herinneren. Het deel van Bernkastel tot Longkamp is steil en heeft diverse haarspeldbochten. Dan gaat zo'n brug een flinke verkorting van de reistijd opleveren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 14:55

^^ Hunsrück en Eifel aan weerszijden van het Moezeldal zijn niet heel dicht bevolkt en er loopt ook geen heel belangrijke transitroute door de regio (E42-verhalen kan ik nog steeds niet serieus nemen). Zo vreselijk groot is de behoefte aan transitverbindingen dus niet, maar je ziet dat er genoeg transitverkeer is om een oplossing te rechtvaardigen. Je wilt het transitverkeer gewoon niet in die dorpen hebben en wilt wel wat sneller wisselen tussen Eifel en Hunsrück dan nu mogelijk is.

Dat vergt met name een oplossing aan de Hunsrücker kant. Nog los van het feit dat daar drie dorpen het transitverkeer door zich heen krijgen (Zeltlingen, Graach en Bernkastel), is de helling aan de Eifel-kant heel veel beter te berijden dan het stuk Bernkastel-Longkamp. Ik heb nog steeds wel enige sympathie voor mensen die zeggen/zeiden dat een volledige dalbrug een mega-ingreep is voor een verbinding die het eigenlijk niet waard is, en uiteindelijk ook de verbindingen van en naar het dal niet verbetert. Maar wat waren de alternatieven? De tegenbeweging heeft nooit iets anders gepropageerd dan een "alles laten zoals het is". Omdat de wijnboeren aan de Hunsrückse kant nogal sterk waren in die tegenbeweging, kan ik me ook moeilijk voorstellen dat zoiets als een geleidelijker, ruim uitgebouwde klim van Zeltlingen naar Longkamp (met ruime bochten op palen) op enige lokale sympathie zou mogen rekenen. Zo'n weg had de wijnboeren immers nog veel harder geraakt dan de grote oplossing van een dalbrug ooit zal kunnen doen.

Wat betreft de B50 in Bernkastel: de tunnel daar is verboden voor vrachtwagens. Vrachtwagens zouden daarom dus door het dorp moeten, maar zij kunnen volgens mij wel passeren richting Longkamp.

Plaats reactie