[Bundesstraßen] Kleine projecten

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [Bundesstraßen] kleine projecten

Bericht door Chris » di 30 okt 2012, 18:04

Ik vind de kaarten eerlijk gezegd nodeloos complex en kleurrijk. Less is more hebben ze bij OSM niet begrepen. Helaas kan je geen lagen aan- of uitzetten. Maar OSM is de enige kaartendatabase die up-to-date is. Met een beetje geluk is deze wijziging pas over 6 maanden in Google Maps te zien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 okt 2012, 18:46

^^ Dat geldt voor Duitsland :yes:
In Frankrijk is OSM dramatisch slecht. Ik heb een beetje de indruk dat dat ook ligt aan de mate waarin het land zich commiteert aan OSM (of bijv. Google Maps). Het is natuurlijk algemeen bekend dat de Duitsers geen trek hebben in Google. Zo wordt SV op alle mogelijke manieren tegengewerkt en is het kennelijk ook lastig om recente informatie te krijgen... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 okt 2012, 11:13

B255, Weimar (Hessen)

Vandaag is de zuidelijke rondweg van Ober- en Niederweimar in Hessen opengesteld (niet te verwarren met de grotere plaats Weimar in Thüringen). Deze Weimar ligt tussen Gießen en Marburg. De B255 verloopt vanaf Herborn naar de B3 ten zuiden van Marburg en is van regionaal belang. Doorgaand verkeer hoeft nu niet meer door deze twee dorpen. Het is verder geen hoogwaardig uitgebouwde weg. De weg is 4,6 kilometer lang en kostte € 18 miljoen.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 31 okt 2012, 14:17

In Hessen is men verder sowieso goed bezig met de onderhoud van lokale wegen. Alhoewel dit op de meeste punten hard nodig is, aangezien het wegdek soms dramatisch slecht was, betekend dit ook de nodige afsluitingen en omleidingen. Afgelopen zondag ben ik vanaf Wetzlar binnendoor naar Winterberg gereden en heb tweemaal een omweg van circa 25 kilometer moeten maken, aangezien een stukje weg was afgesloten en er geen verdere wegen in de buurt waren. Dat is wel een echt nadeel hoe Hessen zaken aanpakt. In het Sauerland (NRW) worden uitsluitend wegen afgezet als daar een korte omrijroute beschikbaar is, anders wordt met verkeerslicht gewerkt en/of met nacht afsluitingen. Dit heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de lokale wegen in NRW duidelijk frequenter bereden worden als de lokale wegen in Hessisches Hinterland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 okt 2012, 14:22

Ik heb altijd de indruk dat Nordhessen een beetje vergeten wordt, zeker omdat het politieke en economische zwaartepunt in het Rhein-Maingebied ligt. Sowieso is die regio (ook dieper het Sauerland in) enigszins geïsoleerd, vrij ver van de snelle Autobahnen en het onderliggend wegennet is veelal niet hoogwaardig uitgebouwd, alhoewel er langzaam wat meer projecten komen voor rondwegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 31 okt 2012, 16:42

Die hele regio is inderdaad behoorlijk geïsoleerd. Met de auto heb ik langzamerhand die hele hoek wel uitgekamt. Soms ben je gewoon tijden onderweg om ergens te komen. Eigenlijk is zelfs Winterberg dat ook nog steeds nog, alhoewel de bypas om Bigge en Olsberg wel het één en ander goed heeft gemaakt. Pas als straks de A46 en B480n compleet gereed zijn zal het nog een stuk beter worden.

Maar plaatsen als Sundern, Schmallenberg, Lennestadt, Erndtebrück, Bad Berleburg, Bad Laasphe, Dautphetal, Gladenbach, Frankenberg en Korbach liggen inderdaad behoorlijk geïsoleerd. Dat heb je in het Sauerland, Siegerland en Hessisches Hinterland eigenlijk al snel als grotere plaatsen verder dan 10 kilometer van de snelweg of andere uitgebouwde weg liggen. Zelfs Brilon ligt toch nog een beetje geïsoleerd, alhoewel het een knooppunt is van diverse richtingen.

Er zijn verder ook maar weinig Bundesstraßen die goed zijn uitgebouwd. De B62 is bijvoorbeeld van Wallau tot Kirchhain dan wel meerdere malen als autoweg uitgebouwd, maar nog wel veelal met gelijkvloerse kruisingen. Verder is de B3 tot een paar kilometer ten noorden van Marburg als Gelbe Autobahn uitgebouwd, maar daarna houdt het met redelijk uitgebouwde Bundesstraßen wel op. De B3 richting Kassel heeft echter het geluk dat er weinig dorpen op de route naar de A49 te vinden zijn.

Ook dichterbij het Ruhrgebied kan je al genoeg plaatsen in de heuvels treffen die tamelijk geïsoleerd liggen. Concrete voorbeelden zijn Halver, Wipperführth, Werdohl, Altena en Balve.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 nov 2012, 11:16

SnarfFlevoland schreef:De B3 richting Kassel heeft echter het geluk dat er weinig dorpen op de route naar de A49 te vinden zijn.
B3 richting Kassel rijdt wel lekker door ja (al moet de snelheid wel terug naar 50 tussen Gilserberg & Jesberg). Toen ik daar was heb ik overigens de L 3149 & L3704 gereden naar AS. Neuental i.p.v. uitrijden van B3 tot aan die aansluiting met de A49. Scheelt ook nog wel in tijd dacht ik zo.

Hoe dan ook een goede zaak dat dit nieuwe stuk B255 nu ook is opengesteld. Vanaf de Sauerlandlinie is Marburg nog steeds het snelst te bereiken via de B49/A485 schat ik in, maar als alternatief voor binnendoor wordt deze weg wel aantrekkelijker ...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 nov 2012, 11:27

Chris schreef:Ik heb altijd de indruk dat Nordhessen een beetje vergeten wordt, zeker omdat het politieke en economische zwaartepunt in het Rhein-Maingebied ligt. Sowieso is die regio (ook dieper het Sauerland in) enigszins geïsoleerd, vrij ver van de snelle Autobahnen en het onderliggend wegennet is veelal niet hoogwaardig uitgebouwd, alhoewel er langzaam wat meer projecten komen voor rondwegen.
Mee eens, voor deze regio is het denk ik dan ook van groot belang dat resp. de BAB 44 & 49 worden aangesloten op de "überregionale" Autobahnen. Helaas laat dat nog wel even op zich wachten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 nov 2012, 11:47

GuteFahrt schreef:Toen ik daar was heb ik overigens de L 3149 & L3704 gereden naar AS. Neuental i.p.v. uitrijden van B3 tot aan die aansluiting met de A49. Scheelt ook nog wel in tijd dacht ik zo.
Qua tijd maakt dat in principe heel weinig uit. Een eventuele tijdswinst is absoluut verwaarloosbaar.
GuteFahrt schreef:Vanaf de Sauerlandlinie is Marburg nog steeds het snelst te bereiken via de B49/A485 schat ik in, maar als alternatief voor binnendoor wordt deze weg wel aantrekkelijker...
Vanuit de meeste plekken van Nederland is Marburg inderdaad het snelste te bereiken via de A45-B49-A485-B3. Dat zal ook bij een degelijk uitgebouwde B255 nog wel zou blijven. Bovendien is er nog heel veel werk nodig om de B255 meer fatsoenlijk te gestalten tussen Gladenbach en Seelbach. Ik denk dat de uitbouw van de B255 eerst bedoelt is om de grote plaats Gladenbach langzaam maar zeker wat uit z'n isolement te halen.
GuteFahrt schreef:Mee eens, voor deze regio is het denk ik dan ook van groot belang dat resp. de BAB 44 & 49 worden aangesloten op de "überregionale" Autobahnen.
De A49 gaat meer voor de regio ten oosten van Marburg zorgen. Plaatsen als Schwalmstadt, Neustadt, Stadthallendorf en Homberg zullen daarop aangesloten worden. Ik denk dat deze plaatsen erg blij zijn met een toekomstige snelweg, en dat is zeker terecht, maar andere knelpunten ten oosten van Siegen staan nog te schreeuwen om een betere aansluiting met het HWN. Denk eens aan Lennestadt en Kirchhundem. De huidige B517 naar Kreuztal is een draak van een Bundesstraße. Verre van optimaal en in de spitsuren dramatisch overbelast.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 01 nov 2012, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 01 nov 2012, 11:59

^^
Ik noemde in eerste instantie A44 & A49 omdat Chris in een eerder bericht Nordhessen aanhaalt, maar daar ben ik het absoluut met je eens wat betreft de plaatsen met bijbehorende gebrekkige aansluitingen dieper het Sauerland in. Blijft ook jammer dat doortrekken van de A4 daar (voorlopig of definitief?) van de baan is. Dan was de ontsluiting van het gebied stukken beter geweest. B517 is inderdaad een drama.... :geenlach:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 nov 2012, 15:32

^^
Mee eens. Een eventuele oostelijke doortrekking van de A4 bij Krombach zou zeker een belangrijke ontsluiting kunnen vormen met de buitenwereld. Daarnaast is een dergelijk project ook mooi om de "missing link" tussen Olpe en Bad Hersfeld op te vullen. Het project is echter al geruime tijd van de baan, waardoor eigenlijk het westelijke deel van de A4 tussen Aachen en Olpe omgenummerd zou kunnen worden naar A50.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 nov 2012, 19:52

B312 Reutlingen

Vandaag is de aanleg van de omlegging van de B312 in Reutlingen (Baden-Württemberg) gestart. De B312 wordt in een 1,9 kilometer lange tunnel aangelegd (1x2).

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 nov 2012, 11:24

B28a Schopfloch, Baden-Württemberg

Vandaag is in het Schwarzwald de rondweg van Schopfloch opengesteld. Hiermee is ook de B28a een feit, een nieuwe verbinding van Freudenstadt tot Horb en indirect naar de A81.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 dec 2012, 16:36

B39 Mühlhausen, Baden-Württemberg

Vandaag is de 4,2 kilometer lange rondweg van Mühlhausen in Baden-Württemberg opengesteld. Dit is één van de langstslepende projecten in de regio, reeds in de jaren 70 werd er al over gesproken en in 1999 is het tracébesluit al genomen. Vandaag is de rondweg na 3,5 jaar bouwtijd opengesteld. Mühlhausen ligt in de driehoek Heidelberg - Karlsruhe - Heilbronn, niet ver van de A6.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 dec 2012, 16:46

B243 Nordhausen, Thüringen

Ten westen van Nordhausen opende vandaag een nieuw autobahnähnlich tracé van de B243, die aansluit op een nieuwe aansluiting met de A38 bij Großwechsungen. Het is de eerste significante upgrade van de B243 in Thüringen, in Niedersachsen is een deel langs de Harz al autobahnähnlich. Uitendelijk is het de bedoeling een hoogwaardige verbinding tussen de A7 en A38 te creëeren langs de Harz.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 dec 2012, 16:52

B61 Bielefeld, Nordrhein-Westfalen

Tezamen met de A33 opende vandaag ook 1,5 kilometer van de B61 (Ostwestfalendamm) als autobahnähnliche straße in Bielefeld. Met de A33 is een knooppunt gerealiseerd. Op termijn moet de B61 nog verlengd worden tot voorbij het dorp Ummeln, zodat er een snelle verbinding is tussen Gütersloh en Bielefeld.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 dec 2012, 16:41

B304 Traunstein, Bayern

Vandaag is in het zuidoosten van Duitsland de 4,5 kilometer lange rondweg van Traunstein opengesteld, als onderdeel van de B304. Noord-zuidverkeer ten oosten van de Chiemsee hoeft daarmee niet meer dwars door het stadje. Met de aanlegkosten van € 73 miljoen was het een behoorlijk duur project. Dat komt door een korte tunnel aan de oostkant van Traunstein.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 dec 2012, 16:46

B210 Schortens, Niedersachsen

In het noordwesten van Duitsland is vandaag de ongelijkvloerse, 2+1 rondweg van Schortens opengesteld, net ten westen van de stad Wilhelmshaven. De B201 is de belangrijkste oost-westas van Ostfriesland. De route sluit aan op de al bestaande 2+1 rondweg van Jever in het westen en het Wilhelmshavener Kreuz in het oosten. De aanleg heeft 3,5 jaar geduurd en kostte € 46 miljoen.

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 07 dec 2012, 18:33

^^ Zou dit project ook eerder zijn afgerond dan de bedoeling was? Volgens mijn ADAC MaxiAtlas zou de openstelling pas in 2013 volgen...

Hoe dan ook belangrijk voor de regio zoals je min of meer ook al aangeeft! Voor inwoners van Wittmund en Jever die denk ik voor tal van voorzieningen op Wilhelmshaven zijn aangewezen lijkt het me een hele vooruitgang als je het afzet tegen de oude weg door Schortens.

Wat me overigens ook nog opviel: volgens de wegenatlas was de rondweg van Mühlhausen al klaar. Liepen ze toch een beetje op de zaken vooruit ;) Maar als het al zo'n langlopend project was dan kan ik dat ook wel begrijpen :lol:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 07 dec 2012, 18:56

Chris schreef:B243 Nordhausen, Thüringen

Ten westen van Nordhausen opende vandaag een nieuw autobahnähnlich tracé van de B243, die aansluit op een nieuwe aansluiting met de A38 bij Großwechsungen. Het is de eerste significante upgrade van de B243 in Thüringen, in Niedersachsen is een deel langs de Harz al autobahnähnlich. Uitendelijk is het de bedoeling een hoogwaardige verbinding tussen de A7 en A38 te creëeren langs de Harz.

Afbeelding
Heb wederom mijn atlas even geraadpleegd en nu mijn vraag: is het nu geopende stuk tot aan aansluiting Großwechsungen als 2x2 uitgebouwd? Ook dat staat nl. niet als zodanig aangegeven. Beetje jammer dat die weg nog niet direct aansluit op de huidige B243, maar in OSM zie ik dat het nieuwe tracé daar parallel van komt te liggen.

Als het goed is eind volgend jaar de openstelling van het traject Bad Lauterberg-Steina als autobahnähnliche Straße. Blijft mij toch een beetje een raadsel wat het doel is van deze grootscheepse opwaardering. Voor de wat grotere plaatsen aan de zuidkant van de Harz (grootste gedeelte dan ook al gerealiseerd) is het natuurlijk wel prettig, aangezien die nog wel een behoorlijk stukje van de Autobahnen liggen, maar richting (zuid)oosten beland je toch wel wat in een niemandsland als je het mij vraagt... :|

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 dec 2012, 23:37

Dit is een foto van de aanleg:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 dec 2012, 13:11

B299 Neumarkt-Sankt Veit, Bayern

Rond het dorp Neumarkt-Sankt Veit is vandaag de tweede fase van de rondweg van de B299 opengesteld. Neumarkt moet niet verward worden met de grotere plaats Neumarkt, die noordelijker ook langs de B299 ligt. De B299 is een redelijk belangrijke weg (mede door gebrek aan andere noord-zuidwegen in deze regio) van Mühldorf naar Landshut.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 dec 2012, 17:11

B32 Herbertingen, Baden-Württemberg

Rond het plaatsje Herbertingen in Baden-Württemberg is vandaag de noordelijke rondweg B32 opengesteld. Doorgaand verkeer hoeft niet meer door de kern. Deze regio heeft weinig hoogwaardige wegen maar is wel relatief dichtbevolkt, met veel verkeersoverlast in de talloze dorpen voor zowel oost-west als noord-zuidverkeer in het zuidoosten van Baden-Württemberg. Herbertingen ligt halverwege Ulm en Singen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 mar 2013, 16:25

B101 Trebbin - Luckenwalde, Brandenburg

Vandaag is in de staat Brandenburg een stuk Autobahnähnliche Straße (Gelbe Autobahn) opengesteld tussen Trebbin en Luckenwalde. Dit stuk is 5 kilometer lang en kostte € 20 miljoen. De lage kosten komen omdat nauwelijks grond aangekocht hoefde te worden, de route loopt door een bosgebied en is de verdubbeling van de bestaande weg, plus de aanleg van een ongelijkvloerse aansluiting Luckenwalde-Nord. Deze snelweg sluit aan op de ongelijkvloerse (maar enkelbaans) rondweg van Luckenwalde.

Nu ontbreekt nog de rondweg van het dorp Thyrow tussen Ludwigsfelde en Trebbin. Over dit project wordt al jaren geprocedeerd, de aanleg is talloze keren uitgesteld. Mogelijk kan deze later dit jaar beginnen, maar niks is zeker met dit project. Het grootste deel van de gronden lijken inmiddels al wel aangekocht te zijn, een deel van het bos is zelfs gekapt.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 apr 2013, 16:05

B525, Nottuln, Nordrhein-Westfalen

Donderdag begint de aanleg van de rondweg van Nottuln, onderdeel van de B525 van Winterswijk naar de A43. Het is afgezien van het grensdorp de laatste plaats op de route tussen de Nederlandse grens en de A43 die nog een rondweg moet krijgen. Wanneer de rondweg opengesteld wordt is afhankelijk van de beschikbaar gestelde financiën. Anders dan in Nederland begint men in Duitsland al aan de aanleg van een project zonder dat er zicht is op financiën om het project af te maken. Een project wordt dan in stukjes aanbesteedt. In dit geval begint men met de bouw van de kunstwerken.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jun 2013, 13:03

B109 Levenhagen, Mecklenburg-Vorpommern

Vandaag is de rondweg van Levenhagen, nabij Greifswald, opengesteld voor het verkeer. De L26 is daarbij opgewaardeerd naar B109 tussen de A20 en Greifswald, zodat de stad Greifswald een leistungsfähige (capabele) verbinding heeft met de A20.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jun 2013, 13:33

B404 Trittau, Schleswig-Holstein

Vanaf 1 juli tot eind oktober 2013 wordt de B404 bij Trittau volledig afgesloten om in 3 maanden tijd een inhaalstrook aan te leggen, zodat een 2+1 configuratie ontstaat. Tegelijkertijd wordt een aansluitend wegvak gerenoveerd. De B404 is de schakel tussen de A1/A21 en A24 en verwerkt vrij veel vrachtverkeer (mede omdat het Kreuz Hamburg-Ost onvolledig is). De B404 verwerkt hier zo'n 15.000 voertuigen per etmaal. Het project kost € 5 miljoen.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jun 2013, 19:38

^^ Was het niet zinvoller geweest om Kreuz Hamburg-Ost eindelijk eens te completeren en een verbod op doorgaand vrachtverkeer in te stellen voor de B404? Of de K80 tussen Barsbüttel en Reinbek, ten oosten van Hamburg, fatsoenlijk om te bouwen naar 2x2 rijstroken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 jun 2013, 19:46

Een verbod op vrachtverkeer zou raar zijn gezien de functie van de B404 binnen het netwerk en het hoogwaardige ontwerp, de weg is volledig ongelijkvloers, het enige wat er aan ontbreekt zijn veilige inhaalstroken. Er zijn wel vage plannen om de A21 uiteindelijk zuidwaarts te verlengen naar Lüneburg, in combinatie met de geplande A39 heb je dan een tweede noord-zuidroute vanaf Kassel/Braunschweig naar Kiel. Maar dat zal er zeker voor 2025 niet van komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 jun 2013, 16:05

B51 Belm, Niedersachsen

Vandaag is begonnen met de omlegging van de B51 rond Belm, aan de rand van Osnabrück. Bij dit project wordt de A33 ook 2 kilometer verlengd en gaat vloeiend over in de B51 langs Belm. De nieuwe B51 wordt met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen aangelegd. Voorbereidingen om een knooppunt met de A33 aan te leggen worden niet getroffen. Als de A33 over een paar jaar verlengd wordt langs Osnabrück dan moet alles weer op de schop. De omlegging van de B51 kost € 67 miljoen. Alhoewel de aanleg nu begint, is het volstrekt onduidelijk wanneer deze weg wordt opengesteld. Dat is namelijk afhankelijk in welke mate en in welke jaren geld voor dit project beschikbaar wordt gesteld.

Afbeelding