[D][B076] Schleswig - Kiel - Plön - Lübeck

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

[D][B076] Schleswig - Kiel - Plön - Lübeck

Bericht door GuteFahrt » di 16 jul 2013, 12:01

B76 Schleswig - Lübeck

:arrow: B76 @ wegenwiki

De B76 is een belangrijke oost-west verbinding in het midden van de deelstaat Sleeswijk-Holstein. De weg begint bij Schleswig (23.000 inwoners) en loopt via Eckernförde (Ostsee) verder naar Kiel, waar de B76 als rondweg fungeert en eindigt uiteindelijk even ten noorden van de stad Lübeck. Daarmee verbindt hij de twee grootste steden van Sleeswijk-Holstein. Voor het grootste gedeelte is de B76 een enkelbaans hoofdweg maar enkele delen zijn autobahnähnlich uitgebouwd, deels ook als autoweg.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 17 jul 2013, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [D][B076]Schleswig - Kiel - Plön - Lübeck

Bericht door GuteFahrt » di 16 jul 2013, 12:28

B76 Plön-Schleswig

Ik heb een fotoserie van de B76 in westelijke richting vanaf Plön. Voor de gehele set @ Flickr:

http://www.flickr.com/photos/krusefahre ... 665047332/

Een selectie in de spoiler:
SPOILER: TOON

Begin van de rit, even ten oosten van Plön

Afbeelding

Bewegwijzering in Plön

Afbeelding

Links afslaan voor de B430 richting Neumünster

Afbeelding

Brug over de Stadtsee, we verlaten Plön

Afbeelding

Lege weg ter hoogte van Preetz, de B76 ligt er hier wel goed bij

Afbeelding

Begin van het 2x2 gedeelte ten oosten van Kiel

Afbeelding

We naderen de hoofdstad van Sleeswijk-Holstein

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar een krap alignement en bebouwing vlak langs de weg

Afbeelding

Nabij de aansluiting met de A215

Afbeelding

Aan de westkant van de stad, dubbelnummering met de B503

Afbeelding

Hier buigt de B76 af in noordwestelijke richting

Afbeelding

Met de vlam in de pijp 8-)

Afbeelding

Het Nord-Ostseekanal

Afbeelding

Bij het afdalen van de brug gaat het verder door het Dänischer Wohld, Vmax is hier 120

Afbeelding

Ter hoogte van Gettorf wordt de B76 weer enkelbaans

Afbeelding

In Eckernförde wordt nog een stukje verbreed naar 2x2 rijstroken, dit moet volgend jaar klaar zijn

Afbeelding

Wie zegt dat ik hier begrip voor heb? :mrgreen: (omleiding ingesteld t.h.v. Fleckeby)

Afbeelding

Aan de andere kant van voornoemde plaats pakken we de draad weer op

Afbeelding

Mooi uitzicht over de Schlei op de dom van Schleswig t.h.v. Fahrdorf

Afbeelding

De B76 loopt nog een stukje door tot aan de A7 in NW-richting. Hier gekozen voor de B77 naar AS Schleswig/Jagel

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 jul 2013, 14:18

Ik heb een groot deel van die route eens gereden in de andere richting, vanaf Schleswig via Kiel en dan de B202 naar Oldenburg i. Holstein. In Eckernförde waren ze toen bezig als ik me goed herinner. Dat gebied rond Plön is het belangrijkste toeristische gebied van Schleswig-Holstein volgens mij.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 16 jul 2013, 14:39

Ik denk dat de eilanden nog wat belangrijker zijn.

Ik vind het opvallend dat de A24 in Kiel al aangegeven staat. Dat is nog zo een 90 kilometer rijden, en je komt nog via de A21.
Ook het aangeven van Klaipėda (helaas zonder die ė) vind ik opvallend, maar wel begrijpelijk.
GuteFahrt schreef:Wie zegt dat ik hier begrip voor heb?
Ik denk dat die borden wel helpen, de automobilist te "kalmeren".
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [D][B076] Schleswig - Kiel - Plön - Lübeck

Bericht door GuteFahrt » wo 17 jul 2013, 12:42

Wellicht dat de eilanden nog iets meer in trek zijn, dat neemt niet weg dat de regio Plön (Holsteinische Schweiz) inderdaad zeer geliefd is bij toeristen. Vandaar dat ik er ook maar eens een kijkje ben gaan nemen ;) Met name ook bij watersporters en bootjesmensen aangezien het nogal rijk aan meren is. Het is eigenlijk een beetje de Mecklenburgische Seenplatte in het klein.

Verder is het hier en daar nog behoorlijk heuvelachtig in dat gebied. Denemarken heeft de naam wel een beetje dat het landschappelijk wat glooiend is maar zo ten noorden van Hamburg had ik dat niet echt verwacht.

Wat mij overigens zelf nog opviel na het uploaden is bijv. bij foto 2 in de spoiler dat de B430 ontbreekt op het bord (ri. Fehmarn & Lütjenburg). In Eckernförde is dat ook het geval met het verwijzen naar de B203. Ik meen dat de Duitsers wel vrij secuur zijn als het gaat om het aangeven van wegnummers of zie ik dat verkeerd?

@ Timmetje: Ik bedoelde het ook meer als grapje, zit wel iets in wat je zegt.

Ik heb overigens ook nog een paar foto's van de B76 gemaakt in o. richting tot aan de aansluiting met de A1.

:arrow: gehele set @ flickr

paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 17 jul 2013, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jul 2013, 14:33

^^Leuk dat je ons bijpraat over dit gebied. Dat wegdek van de B76 is niet heel denderend :ongeduldig:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 17 jul 2013, 21:17

^^ met alle plezier :) Het wegdek is -enkele stukken daargelaten (m.n. westelijk van Kiel)- behoorlijk beroerd ja. 't Word tijd dat men daar iets aan gaat doen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 17 jul 2013, 22:18

GuteFahrt schreef:Ik meen dat de Duitsers wel vrij secuur zijn als het gaat om het aangeven van wegnummers of zie ik dat verkeerd?
Ze laten wel eens een steekje vallen, ook in andere deelstaten. Maar dat valt pas op als je er echt op gaat letten.
Het is in ieder geval geen Wallonië, waar wegnummers nogal willekeurig al of niet worden aangegeven.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 17 jul 2013, 22:19

GuteFahrt schreef:Wat mij overigens zelf nog opviel na het uploaden is bijv. bij foto 2 in de spoiler dat de B430 ontbreekt op het bord (ri. Fehmarn & Lütjenburg). In Eckernförde is dat ook het geval met het verwijzen naar de B203. Ik meen dat de Duitsers wel vrij secuur zijn als het gaat om het aangeven van wegnummers of zie ik dat verkeerd?
Dat dacht ik vroeger ook, maar het blijkt nogal tegen te vallen. Het is natuurlijk wel veel beter dan in landen als Zwitserland en Italië, maar heel vaak ontbreken de nummers ook. Met name als twee wegen samen lopen, zie je vaak alleen het laagste nummer. Deste opmerkelijker dat daar de B430 juist wel samen met de B76 wordt aangegeven maar niet rechtsaf.
Ik heb ook het gevoel dat dit vroeger beter was. Het lijkt erop dat ze steeds vaker maar wat aanknoeien.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 29 jul 2014, 23:56

B76 Eckernförde

Na 5 lange jaren van overlast is vorige week woensdag het laatste stukje van de verbrede B76 bij Eckernförde opengesteld voor het verkeer. De passage van deze stad was tot een knelpunt verworden, vandaar dat men de weg hier heeft opgewaardeerd. Het betreffende traject is 2,5 kilometer lang. Er zijn o.a. 3 kunstwerken en een 62 meter lang geluidsscherm in verwerkt.

Gemiddeld maken nu al 18.000 mvt. per etmaal gebruik van deze weg en de verwachting is dat dit alleen maar verder zal toenemen. De B76 is dan ook van bovenregionaal belang als oost-west-verbinding in Sleeswijk-Holstein.

Zie voor een foto van de nieuwe situatie en het nieuwsbericht de link:

:arrow: http://www.shz.de/lokales/eckernfoerder ... 25916.html

ondanks dit alles is er vandaag wel een ernstig ongeluk gebeurd waarbij één dode en een zwaargewonde bij te betreuren viel.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 12 mar 2017, 14:45

B76 Eckernförde - Eutin

De B76 wordt vanaf volgende maand tot volgend jaar zomer flink onder handen genomen is de bedoeling:

http://www.shz.de/regionales/schleswig- ... 23021.html

Deze weg ligt er nogal slecht bij op veel plekken en daar gaat men binnenkort mee aan de slag. Zoals bij Raisdorf (tussen Kiel en Preetz). Over een kleine 2 kilometer lengte wordt het wegdek vernieuwd. Kosten een kleine 7 miljoen euro. In Plön pakt men de Stadtseebrücke aan.

Tussen Eutin en de A1 (nog verder naar het oosten) gaat men de B76 ook aanpakken. Bij Middelburg is het wegdek het slechtst, over 5 km. wordt voor een kleine 3 miljoen euro nieuw asfalt aangebracht.
SHZ schreef:„In den kommenden Jahren werden wir die Sanierung Stück für Stück an die A1 fortsetzen, damit Anwohner, Pendler, Urlaubsgäste und das Transportgewerbe wieder uneingeschränkt von der Flensburger Förde bis in die Lübecker Bucht freie Fahrt haben“, sagte Verkehrsminister Reinhard Meyer.
Totale kosten van de 11 projecten in totaal bedragen ruim 19 miljoen euro en worden door het Rijk betaalt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 mei 2020, 22:06

De renovatie van de B76 tussen Kiel en Schwentinental is afgerond. Dit is een stuk Autobahnähnliche Straße.

De specs:
* 8 kilometer lang
* 5 jaar bouwtijd
* 4 bouwfases
* € 42 miljoen

Ik blijf mij toch verwonderen over de Duitse aanpak, waarom zijn er op zoveel trajecten van die mega reconstructies nodig? In Nederland is het zeer zeldzaam dat dit soort ingrijpende werkzaamheden worden uitgevoerd die zo lang duren. Met 5 jaar bouwtijd om 8 kilometer weg te renoveren is het ook geen wonder dat Duitsland verzinkt in de Baustellen.

Je krijgt toch ook wel de indruk dat dit soort werkzaamheden geen onderhoud meer zijn te noemen, maar complete vervangingsnieuwbouw. Op dit stuk zijn volgens mij de bruggen niet vervangen, maar wel de complete verharding, afwatering, middengeleiders, etc. Maar dan nog hoeft dat toch geen 5 jaar (!) te duren. Het is niet nieuw, maar je blijft je er over verbazen...

:wow: