[D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door Chris » vr 11 mar 2011, 11:38

MZ-web.de schreef:Bau der Köthener Ortsumfahrung beginnt

Die Arbeiten an der Bundesstraße B 6n gehen weiter. Am Freitag wurde mit dem Bau der Ortsumfahrung von Köthen als Teil der Bundesstraße begonnen. «Damit rückt die Anbindung der B 6n an die A 9 ein gutes Stück näher», sagte Verkehrsminister Karl-Heinz Daehre (CDU).

Daehre bezeichnete die Komplettierung der «Nordharzautobahn», wie die neue Bundesstraße 6 wegen ihre vier Spuren und ihre Lage im Norden des Harzes auch genannt wird, als eines der wichtigsten Verkehrsvorhaben für die kommenden Jahre. Als bedeutende West-Ost-Verbindung erschließe sie den gesamten Raum nördlich des Harzes, binde ihn an die anderen großen europäischen Verkehrsachsen an und bilde damit das Rückgrat für die weitere wirtschaftliche und touristische Entwicklung der Region.

In die rund 13,5 Kilometer lange Ortsumfahrung Köthen werden laut Daehre mehr als 43 Millionen Euro investiert. Neben dem eigentlichen Streckenbau werden neun Brücken errichtet und sechs Knotenpunkte mit Kreis-, Bundes- und Landesstraßen gebaut.

Die Gesamtkosten für den Bau der B 6n werden auf 650 Millionen Euro beziffert. Die «Nordharzautobahn» ist von der Landesgrenze zu Niedersachsen bis zum geplanten Anschluss an die Autobahn A 9 bei Dessau 127 Kilometer lang. Auf bislang 85 Kilometern rollt der Verkehr. Ende dieses Jahres soll die B 6n an die Autobahn A 14 angeschlossen sein.
Vandaag is het eerste deel van de B6n ten oosten van de A14 in aanleg gegaan, namelijk rond Köthen, halverwege de route naar Dessau. Dit stuk wordt 13,5 kilometer lang.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door marcel » za 12 mar 2011, 15:34

Volgens mij is dat niet meer de B6n, of anders zou voor het eerst een Bxn weg niets meer met de Bx te maken hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Chris » do 07 mar 2013, 17:07

Sinds 17 december 2012 bestaat ook "baurecht" voor de verlenging van de B6n van Köthen naar de A9. De procedures zijn afgerond en het Planfeststellungsbeschluß is rechtsgeldig. Dit stuk is 15 kilometer lang en kost zo'n € 36 miljoen. De aanlegkosten van de B6n waren over het algemeen laag, zo kostte de inmiddels gerealiseerde 87 kilometer slechts € 525 miljoen. Daarbij moet wel aangetekend worden dat het deel tussen de A14 en A9 (36,6 km) niet Autobahnähnlich is, maar 2+1 ongelijkvloers.

Afbeelding

Ik vraag me overigens af hoe de nummering uiteindelijk gaat worden. Ten oosten van Aschersleben wijkt de B6n wel steeds verder van de B6 af, het eindpunt bij de A9 is meer dan 35 kilometer ten noorden van de B6. Zou daar nog een ander nummer aan toegekend worden, of zal het altijd als B6n genummerd blijven?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door harry » do 07 mar 2013, 20:36

^^ Als ik het goed heb heet dat deel alleen B185.
Afbeelding
Afbeelding

Ten westen van de A14 is het nog dubbelgenummerd:
Afbeelding
(foto's van juli 2012)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Chris » vr 29 mei 2015, 13:43

Vandaag is de tweede fase van de bypass van Bernburg geopend. Dit is ook een 2+1 weg.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2015, 13:58

^^ Men was al begonnen met bouwen ten tijde van de DDR, en nu is het eindelijk af? :lol: :twisted:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Kaaiman » vr 29 mei 2015, 14:28

Ik zie op sommige kaarten het wegnummer B185. Wat is het nu?

En is het ook de bedoeling om dit deel tussen de A14 en A9 op termijn helemaal 2x2 uit te bouwen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Vinny » wo 03 jun 2015, 22:14

Coen Tunnel schreef:^^ Men was al begonnen met bouwen ten tijde van de DDR, en nu is het eindelijk af? :lol: :twisted:
Is dat echt zo? :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » wo 12 aug 2015, 20:00

Kaaiman schreef:Ik zie op sommige kaarten het wegnummer B185. Wat is het nu?

En is het ook de bedoeling om dit deel tussen de A14 en A9 op termijn helemaal 2x2 uit te bouwen?
Ik geloof dat je niet de enige bent die zich afvraagt wat het nu is. :mrgreen:

:arrow: http://www.mz-web.de/koethen/bundesstra ... 28926.html

Artikel van eergisteren van de Mitteldeutsche Zeitung. Vertaald samengevat staat er ongeveer het volgende:

Op bewegwijzering en in verkeersmeldingen op de radio heeft de nieuw gebouwde Bundesstraße steeds weer een ander nummer.
De vraag komt ook van een lezer van de krant uit Köthen die zich afvraagt wat nu de correcte aanduiding van de weg bij de plaats is. Zowel B185, B6 als B6n worden aangegeven. GM noemt de weg tot Aschersleben ook B185, dan tot de deelstaatgrens met Niedersachsen weer B6, zo schetst hij de verwarrende situatie. Tevens vraagt hij zich af of het niet beter is het hele traject tot B6n te bombarderen. Krant ging verhaal halen bij een deskundige.

Tussen de aansluiting met de A395 bezuiden Braunschweig en Bernburg (Salzlandkreis) is de -als oorspronkelijk benoemde Nordharzautobahn (A36)- geplande weg als Bundesstraße-n (van nieuw), deels parallel aan de B6 met 2 rijstroken per rijrichting uitgebouwd. Dat verklaart de daar gebruikte aanduiding, volgens de expert.

De B6 heet zo tot aan de aansluiting met de A14 (klaverblad Kreuz Bernburg), vanaf daar gaat het nummer over in B185, als deze weg t.o.v. het oude verloop via Kleinpaschleben, Trinum en Großpaschleben parallel tot aan Köthen voert.

Ri. Bernburg en de Harz (ri. westen vanuit Köthen gerekend) draagt het nieuwe tracé de dubbelnummering van B6/B185 en verving daarmee de oude B185 in het gebied Köthen - Bernburg - Aschersleben. In de richting Bernburg-Köthen-A9 (oostwaarts) heeft de weg slechts de B185 als aanduiding, in deze richting dus niet i.c.m. de "6."

Daarnaast bestaat er ook nog steeds een "gewone" B6 in de regio, vanuit Halle (Saale) via Leipzig tot aan Bischofswerda (B98), via Meißen en Dresden.

Daarmee is de confusie* dan compleet (*toestand waarbij dingen verward en onduidelijk zijn). :mrgreen:

Met dat woord leggen ze m.i. de vinger precies op de zere plek. Desalniettemin gaat men deze onduidelijke situatie wel oplossen. De bewegwijzering wordt vanaf deze maand vernieuwd en daarmee aan de nieuwe situatie aangepast. De opdrachtnemer is een een bedrijf uit Halle (S.). De werkzaamheden omtrent het gebeuren worden nog dit jaar afgerond. Dan wordt in Köthen uitsluitend naar B6/B185 verwezen.

Hoe dat er dan uit gaat zien daar ben ik wel benieuwd naar want uiteindelijk is het een vrij ingewikkeld verhaal maar laten we er maar van uitgaan dat het voor de locals beter wordt aangegeven straks. Ik ga zelf maar uit van OSM, dat lijkt mij het meest logisch en betrouwbaar.

Afbeelding

(Afbeeldings-URL kopiëren en openen in nieuw tabblad voor groter beeld).

@ Kaaiman: over de uitbouw qua rijstrookconfiguratie dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen of vanaf Köthen tot aan de A9 nog 2x2 komt, tussen Köthen en de A14 is hoe dan ook een aanzienlijk deel als 2+1 aangelegd. Ik weet het niet zeker, maar meen eens gelezen te hebben dat het overal 4 rijstroken zou worden, dus dan toch een stukje bezuiniging wellicht?

Tot slot: ik moest even om dit topic zoeken terwijl ik wist dat 'ie er nog moest zijn. Hij staat echter tussen de Autobahndraden, zou die niet beter naar de Autobahnähnliche draad verplaatst kunnen worden of was er in dit geval een speciale reden voor? Ik verwachtte het aan te treffen in dit laatste gedeelte namelijk. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » vr 14 aug 2015, 17:16

marcel schreef:Volgens mij is dat niet meer de B6n, of anders zou voor het eerst een Bxn weg niets meer met de Bx te maken hebben.
Chris schreef: Ik vraag me overigens af hoe de nummering uiteindelijk gaat worden. Ten oosten van Aschersleben wijkt de B6n wel steeds verder van de B6 af, het eindpunt bij de A9 is meer dan 35 kilometer ten noorden van de B6. Zou daar nog een ander nummer aan toegekend worden, of zal het altijd als B6n genummerd blijven?
harry schreef:^^ Als ik het goed heb heet dat deel alleen B185.
Ten westen van de A14 is het nog dubbelgenummerd
Heb nog maar eens wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de situatie qua nummering zoals die in OSM is weergegeven klopt. Vanaf Aschersleben-West begint de dubbelnummering met de B6, deze loopt door het het Kreuz Bernburg, waarna het nummer definitief overgaat in B185. De oude B6 is vanaf Aschersleben ri. Könnern afgewaardeerd tot L85 en wordt pas vanaf Halle (Saale) richting oosten weer opgepakt op dit nummer.

Bronnen:

:arrow: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesstra%C3%9Fe_6
:arrow: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesstra%C3%9Fe_6n
:arrow: https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesstra%C3%9Fe_185

Wat Marcel eerder aanhaalde klopt ook, het gehele traject is zelfs niet meer B6n maar B6, zo valt te lezen op de Duitse wiki, link B6. Het nummer B6n is nu toegekend aan een Autobahnzubringer (Arsten) in Bremen. B6n werd gebruikt als projectnaam, maar hier niet meer als nummer. Daarmee kan de topictitel (eventueel [PRJ] [B006] [B185] Goslar - Dessau (Wolfen)?) ook nog aangepast worden. ;)

Het stuk dat tot voor kort (inmiddels al weer enkele jaren geleden) dienst deed als B6 is afgewaardeerd en draagt dit nummer dus niet meer, ditzelfde (afwaardering A395->B6) geldt voor het zuidelijkste stukje van de A395 (tussen het Vienenburger Dreieck en Dreieck Bad Harzburg, dat was volgens mij wel algemeen bekend, maar voor de volledigheid...)

Dan nog wat betreft de rijstrookconfiguratie: Vanaf Goslar-Kattenberg (nog vóór Dr. Bad Harzburg/Vienenburg) tot aan Kr. Bernburg is in zijn geheel als 2x2 uitgebouwd over een lengte van 100 kilometer; vanaf Kreuz Bernburg tot aan afrit Nienburg (Saale) waar de nummering over gaat in B185 nog 4 kilometer 4 rijstroken. Vanaf Nienburg (Saale) tot aan aansluiting Köthen-Ost (huidig einde van nieuwbouwtracé, we zitten enkel nog op de B185), is de weg tot slot als 2+1 te berijden over een lengte van 21 kilometer. Dit zal op deze wijze verder gaan tot aan de geplande afrit Wolfen op de A9, zuidelijk van Dessau.

Ik hoop dat hiermee aan alle onduidelijkheid qua nummering en rijstrookconfiguratie een eind is gekomen. ;)
Ook op de (wegen)wiki kunnen de aanpassingen worden doorgevoerd. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door marcel » za 15 aug 2015, 11:51

GuteFahrt schreef:Het nummer B6n is nu toegekend aan een Autobahnzubringer (Arsten) in Bremen. B6n werd gebruikt als projectnaam, maar hier niet meer als nummer.
Nummers met n (of zelfs a) hoeven niet uniek te zijn, overal waar ze een nieuwe weg bouwen kunnen ze een stuk B6n noemen. Zo heb je ook diverse B3n's.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » za 15 aug 2015, 18:34

^^ Dat is dan weer een weetje wat ik nog niet wist, heb het ook even nagekeken en je hebt helemaal gelijk.

Wat de B6n betreft is Bremen momenteel wel echt de enige locatie waarop dat nummer van toepassing is. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » do 10 sep 2015, 12:56

B185 Köthen - aansluiting A9

http://www.mz-web.de/bitterfeld/verkehr ... 53466.html

Bij de media is het kwartje nog niet helemaal gevallen wat betreft de nummering (of men roept wederom "B6n" in als projectnaam), maar gister is bekend geworden dat de bouwstart van het laatste gedeelte van de nieuwe B185 voor volgend voorjaar (maart) staat gepland. Het betreft een 15 kilometer lang stuk dat in november 2018 klaar moet zijn en dan aansluiting moet bieden op de A9 (Berlin-Leipzig).

De financiering is nu rond, de uitvoeringsplannen worden momenteel doorgenomen. Met het sluitstuk is een bedrag van circa 51 miljoen euro gemoeid.

Overigens lees ik nu voor het eerst dat "Land Saksen-Anhalt" als bovenstaand genoemd project klaar is de B185 nog verder willen doortrekken naar het oosten:
Mitteldeutsche Zeitung (9-9-2015) schreef:Die Fortführung der B 6n war immer wieder heftig umstritten. So hatten Kritiker betont, dass die Auslastung zu gering und das Projekt deshalb unnötig sei. Befürchtet wird vor allem eine Fortführung der B 6n ab Thurland in Richtung Westen. Zu teuer, zu überdimensioniert, zu gering ausgelastet und eine Zerschneidung der Stadt Raguhn-Jeßnitz sind im Kern die Vorwürfe.

http://www.mz-web.de/bitterfeld/verkehr ... x859683900
Ten onrechte staat er "westen," men bedoelt verder naar het oosten. Dan is waarschijnlijk de opzet deze oost-west-as uiteindelijk te laten aansluiten op de B100 tussen Gräfenhainichen en Pouch/Muldestausee. Daar zijn nu twee tracévarianten voor aangemeld.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » vr 27 nov 2015, 2:42

B6n/B185 Köthen - A9

http://www.mz-web.de/koethen/spatenstic ... 44562.html

Het is weer Spatenstich tijd. Aankomende maandag zullen de minister van verkeer Alexander Dobrindt (CSU) en Sachsen-Anhalts verkeersminister Thomas Webel (CDU) de symbolische start van de werkzaamheden aankleden. Van Köthen naar de A9 bij Thurland mist nog het sluitstuk van de B6n. Over 2 of 3 jaar moet dit gedeelte klaar zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Chris » di 22 dec 2015, 22:02

De B6n rond Köthen is toch niet zo hoogwaardig als ik dacht. Het is wel 2+1, maar er zitten drie kruispunten op de route (voor zover er satellietbeelden zijn).

Dit zijn beelden van augustus 2015:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » di 22 dec 2015, 22:08

Ik neem aan dat je vooral doelt op het feit dat de kruisingen niet ongelijkvloers zijn. Snel scannen deed mij ontdekken dat dit verder naar het westen tot en met Bernburg evenmin het geval is.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » zo 05 feb 2017, 11:55

Ben nog even in de stand van zaken gedoken betreffende het project wat men nog steeds B6n noemt, maar wat in werkelijkheid over de doortrekking van de B185 gaat (Köthen-Thurland(aansluiting A9)).

De onderstaande link is al bijna van een jaar geleden, maar daar staat in dat het is afgeketst dat de B185 (minimale uitbouwtoestand 2+1) nog (veel) verder wordt doorgetrokken oostelijk van de A9:

http://www.mz-web.de/bitterfeld/ausbau- ... n-23784646

Volgens dat artikel van de Mitteldeutsche Zeitung van 25 maart 2016:
"Laut dem neuen Bundesverkehrswegeplan-Entwurf (BVWP) soll nur noch ein Mini-Stück B 6n hinzukommen, das von der A 9 bis zur B 184 reicht. Erweiterungen bis nach Wittenberg oder bis in die Dübener Heide sind damit vorläufig vom Tisch.
Ofwel, een aansluiting op de B184 die daar min of meer parallel loopt aan de A9, meer zit er (vooreerst) niet in.

Daarmee is het onderstaande dus eerst niet van toepassing:
Wegenwiki B6 (D) schreef:
Toekomst
Er zijn plannen in ontwikkeling om de 2x2 B6 veel verder oostwaarts door te trekken tot Bad Düben, nog ten oosten van de A9. Als dat het geval is zal de B6 door Halle en Leipzig wellicht komen te vervallen omdat het nieuwe tracé aanzienlijk noordelijker loopt. Het deel tussen de A14 en A9 heeft prioriteit[5] de aanleg van het laatste deel van Köthen tot de A9 begon op 30 november 2015.[6]
Daar op inhakend. Bovenstaande stukje tekst klopt niet. 2x2 is het sowieso niet. B6(n) ook niet. De Duitse media maakt die fout ook nog steeds.
Dat kan in zijn geheel weg op de wiki en ook in deze topictitel als je het mij vraagt...B6 komt dus ook sowieso niet te vervallen op Halle - Leipzig.

Nog een voorbeeld:
Wegenwiki schreef:Op 16 december 2014 opende 13,5 kilometer van de B6n rond Köthen met 2+1 rijstroken[2] en op 29 mei 2015 opende 7,3 kilometer van de B6n rond Bernburg.[3]
B6n is hier alleen werknaam geweest. Rond Köthen is het de B185. Bij Bernburg B6/B185.
:)<>:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Chris » zo 05 feb 2017, 12:16

Het hele deel ten oosten van de A14 is nogal een tegenvaller. Het heeft een stuk of 10 gelijkvloerse kruispunten op het deel met 2x2 en 2+1 rijstroken, waarvan de meeste met verkeerslichten geregeld zijn. De enige ongelijkvloerse aansluiting is aan het huidige einde met de B183 bij Köthen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door GuteFahrt » zo 05 feb 2017, 12:32

Klopt. Als het oorspronkelijke plan daadwerkelijk inhield 2x2 rijstroken & ongelijkvloers tussen A14 en A9 dan is daar behoorlijk op bezuinigd...

Of dat nodig is qua intensiteiten en/of veiligheid is de vraag, maar oostelijk van de A9 zijn de burgemeester van een betroffen gemeente (niet Muldestausee) en de economische sector niet blij (wat -voor mij- logisch klinkt):

Politiek:
Dass hingegen die Verlängerungspläne für die B 6n weiter östlich der B 184 in Richtung Wittenberg aus dem BVWP gestrichen wurden, bedauert Bürgermeister Berger. Denn Kraftfahrer brauchen derzeit etwa eine Stunde von Raguhn-Jeßnitz bis nach Wittenberg und damit zu lange.
Die Gemeinde Muldestausee will sich derweil nicht zu den B-6n-Plänen äußern. Sie sei durch den aktuellen Plan von der Bundesstraße nicht betroffen. Zudem weist Bürgermeisterin Petra Döring (parteilos) darauf hin, dass das Papier bislang ein Entwurf sei. Die Kommune wäre durch eine Trassenführung in Richtung Dübener Heide, wie sie im vergangenen BVWP Erwähnung fand, direkt betroffen gewesen.
Economie:
Rückschlag für die Wirtschaft
Die Wirtschaft bewertet die eingedampften B 6n-Pläne negativ. So schildert es der Geschäftsführer der hiesigen Entwicklungs- und Wirtschaftsförderungsgesellschaft (EWG), Armin Schenk: „Die Entscheidung ist eher als Rückschlag zu werten.“ Denn der Wunsch nach einer weiteren leistungsfähigen Verbindung durch den Landkreis sei ein zentrales Anliegen bei den Unternehmen. „Wir reden hier von einer Verbindung in den Osten, die über Herzberg und Cottbus bis hinein nach Polen reichen könnte“, so Schenk. Zudem meint der Geschäftsführer, dass es ein ausgeprägtes Pendelaufkommen zwischen Anhalt-Bitterfeld und Wittenberg gebe. Eine B 6n bis in die Lutherstadt könnte daher die Bedingungen für viele Autofahrer verbessern. So bleibt bei dem EWG-Geschäftsführer zumindest die Freude über die geplante Mini-Verlängerung bis zur B 184: „Ich sehe es positiv, dass dieses Vorhaben in der Priorität nach oben gerutscht ist.“
(nog van hetzelfe artikel: http://www.mz-web.de/23784646 )
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » za 09 jun 2018, 14:06

Begin volgende week opent het meest oostelijke deel van Bauabschnitt 17 (tussen de L141 halverwege Tornau vor der Heide / Salzfurtkapelle en de A9). Tevens wordt de nieuwe aansluiting bij Thurland in gebruik genomen. Welk nummer die krijgt is mij nog onbekend, net als de naam. Er wordt ook van Kreuz Wolfen gesproken naast Thurland, dit zal dan wellicht samenhangen met de doortrekking tot de B184 westelijk van Raguhn.

De oplevering van de rest van Bauabschnitt 17, ofwel de missing link tussen de A14/Bernburg/Köthen en de A9 bij Thurland, staat voor november/december dit jaar op het programma.

https://www.mz-web.de/bitterfeld/neue-a ... n-30588376
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » di 12 jun 2018, 12:14

Ik had er nog niet over geschreven, maar het kan niet anders of men heeft de nummering weer helemaal omgegooid.

https://www.mz-web.de/bitterfeld/neue-v ... r-30607456

^Uit de foto blijkt dat ook het gedeelte van Köthen tot de A9 het nummer B6 krijgt. :roll:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » do 01 nov 2018, 20:41

Het sluitstuk tussen Köthen-Ost en Tornau heeft flinke vertraging opgelopen. De bedoeling was eind dit jaar de verbinding naar de A9 klaar te hebben, maar dat zal op z'n vroegst 2021 worden.

https://www.mz-web.de/koethen/2021-waer ... n-31413854

De bouw ligt momenteel stil. In april 2019 hoopt men de draad weer op te pakken.

https://www.mz-web.de/koethen/kroeten-s ... n-29801158

^Die had ik even gemist. Maart dit jaar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B006n] Goslar - Dessau

Bericht door Peter » vr 02 nov 2018, 9:14

marcel schreef: za 15 aug 2015, 11:51
GuteFahrt schreef:Het nummer B6n is nu toegekend aan een Autobahnzubringer (Arsten) in Bremen. B6n werd gebruikt als projectnaam, maar hier niet meer als nummer.
Nummers met n (of zelfs a) hoeven niet uniek te zijn, overal waar ze een nieuwe weg bouwen kunnen ze een stuk B6n noemen. Zo heb je ook diverse B3n's.
Even op een antieke mail reageren: Bremen heeft (of had) geen B6n (althans niet op borden of hm-paaltjes). Dat is een uitvinding van een kaartenmaker of een plan. Ooit moet dit nu nummerloze stuk A281 worden.

Ik neem aan dat alle B6 verwijzingen verdwijnen als straks het westelijk deel tot Bernburg A36 wordt (per jan 2019) en het oostelijk deel dan slechts B185 wordt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » vr 02 nov 2018, 9:20

Ik heb begrepen dat het B6 wordt tussen Bernburg en Dessau.

Één ding is zeker: vanaf Bernburg tot Köthen is het nu nog als B185 bewegwijzerd. Vlak voor de spoorbrug bij Köthen krijg je dit:

Afbeelding

@ Peter: dat gedeelte is niet nummerloos. Dat is de B6 (n). N is vaak projectnaam. In ieder geval wordt dat zelden aangegeven op bewegwijzering. Het komt wel voor. Bijvoorbeeld bij Augsburg (B17n).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door Peter » vr 02 nov 2018, 11:36

Ten zuiden van Bremen buigt de B6 af richting zuidwesten (via een smal weggetje met deels dacht ik zelfs Vmax 30), naar waar ook de B6 aan de zuidkant van de A1 aansluit. Naar het zuidoosten loopt een 2+2 autoweg (Zubringer), die ter plekke geen B6 of B6N heet (maar nummerloos is, of wellicht een K- of L-nummer op hm-paaltjes), behalve op veel kaarten, die de weg wel als B6N bestempelen (al minstens 20 jaar).


Bij Köthen ligt dus een kort stukje B6(n) dat omdat deze nog niet af is totaan de A9, wellicht nog niet omgedoopt wordt tot B185, omdat die ook elders loopt. Denkbaar dat ze hier pas omnummeren als medio 2021 de nieuwe weg klaar is. Dan zou B6 raar zijn als keuze.
Laatst gewijzigd door Peter op vr 02 nov 2018, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » vr 02 nov 2018, 11:42

Dat klopt. Het klopt ook dat het nog is gepland dat om te bouwen tot A281 (ooit) zodat je Kreuz Arsten krijgt.

Terug naar de B6 regio Sachsen-Anhalt, de B185 gaat dus verder naar Dessau vanaf Köthen. Misschien even aanpassen naar Bernburg - Thurland?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » vr 02 nov 2018, 11:52

Peter schreef: vr 02 nov 2018, 11:36 Bij Köthen ligt dus een kort stukje B6(n)
Nog niet. Bij Thurland.

https://www.mz-web.de/bitterfeld/neue-v ... r-30607456
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door marcel » zo 04 nov 2018, 20:09

GuteFahrt schreef: vr 02 nov 2018, 9:20 N is vaak projectnaam. In ieder geval wordt dat zelden aangegeven op bewegwijzering. Het komt wel voor. Bijvoorbeeld bij Augsburg (B17n).
Was dat zo toen de nieuwe B17 nog niet helemaal klaar was? In 2013 in ieder geval niet meer, ik heb een volledige fotoserie voor beide richtingen:

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... l5eVR6ak1n
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... NhdjVENkhB

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door GuteFahrt » zo 04 nov 2018, 20:55

Zou kunnen. Ik ken het alleen van de A96 in westelijke richting. In oostelijke richting staat er ook enkel B17 zonder 'neu.' In dit geval bedoelde ik dat het voorkomt i.c.m. Augsburg, niet bij Augsburg zelf. Had ik iets beter kunnen verwoorden, maar had gedacht dat je het voorbeeld wel zou kennen.

Ik denk dat het op de B17 zelf niet is voorgekomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][B185][B006] Bernburg - Dessau

Bericht door marcel » zo 04 nov 2018, 22:23

GuteFahrt schreef: zo 04 nov 2018, 20:55 had gedacht dat je het voorbeeld wel zou kennen.
Inderdaad, ik heb er ook wat foto's van, o.a.
Afbeelding
Afbeelding
maar kwam hier niet op.

Plaats reactie