Enigszins getriggerd door deze draad heb ik er tijdens mijn Franse roadtrip van deze week voor gezorgd dat er een stukje N7 (dan wel RDs die voorheen N7 waren) in de route zaten. In de spoiler enkele foto's; het ging om de route in de buurt van Cosne-Cours-sur-Loire.
Aan de weg was goed te zien dat het eens een belangrijke route was, maar dat die status voltooid verleden tijd is. Het meest zichtbaar was dat rondom bypasses voorbij dorpjes. Daarbij kwam het voor dat de oude RN, dus de weg richting dorp, breder was uitgebouwd dan de bypass, die veel meer was gebaseerd op een regulier alignement voor een enkelbaans RN (
zie bijvoorbeeld hier. Maar je ziet het ook aan de passages door de dorpen. Met behulp van groenstroken of andere trucjes heeft men de oude RN daar geprobeerd wat minder te laten lijken op een racebaan door het dorp en wat meer op een klassieke doorgaande weg die nu eenmaal door het dorp gaat (
zie bijvoorbeeld hier). Gelukkig nog niet op zijn Hollands met drempels en andere hindernissen.
Ook leek het alsof de boogstralen van bochten op de oude stukken veel ruimer waren dan op bypasses van dorpjes. Tenslotte kun je zeggen dat op bypasses maar hoogst zelden een derde strook beschikbaar is om inhalen mogelijk te maken, terwijl die op de oude hoofdroute juist zeer regelmatig voorkomt. In zekere zin deed de oude N7 me daarom eerder denken aan een Australische of Amerikaanse highway dan aan de Franse route nationale. De route is / was specifiek uitgebouwd om doorgaand verkeer tot een snelle verplaatsing in staat te stellen, ook al ligt er dan geen autosnelweg. Andere doorgaande enkelbaanswegen op het Franse OWN hebben dat naar mijn gevoel veel minder (RNs die inmiddels zijn uitgebouwd tot expresweg zijn natuurlijk een totaal ander verhaal), al zijn er ongetwijfeld wel een paar andere RNs en afgewaardeerde RNs te vinden met een vergelijkbaar alignement.
- SPOILER: TOON
Een stukje driebaans

Speciale uitvoegstroken voor linksafslaand verkeer; kom je ook niet heel veel tegen op normale RNs

De bovenste twee panelen zijn er duidelijk later bijgeplaatst, vermoedelijk ten tijde van de opening van de A77

Let op de kilometerwaarde. De suffix G zal te maken hebben met het feit dat de bypass van Briare niet was voorzien in de bestaande kilometrering (die op dit stuk D-weg overigens gewoon loopt van departementsgrens tot departementsgrens)

Het nummer N7 wordt hier ten onrechte gebruikt voor rechtdoor; ook hier heeft de doorgaande route RD-status, evenals elders in deze omgeving. Hoe dan ook, wij verlaten de weg en slaan af richting Orléans.