[F][D1212] Ugine - Albertville

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
reisgek
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:14
Locatie: H.I.Ambacht

[F][D1212] Ugine - Albertville

Bericht door reisgek » di 07 jul 2009, 20:25

De D1212 Tussen Ugine en Albertville is ook zo'n type weg, Of vallen D wegen weer in een andere catogorie?
De D1212 Gaat Trouwens over op de N90, wat ook een "Voie Expresse" is. Die snel overloopt in de A430
Prachtige omgeving daar trouwens, Zelfs in de File staan doe je daar niet met tegenzin :lol:

Hier de D1212:

Richting Albertville:
Afbeelding

Afbeelding


Richting Ugine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door reisgek op di 07 jul 2009, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voie Expresse

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 20:30

Alles wat minstens 2x2 en ongelijkvloers, liefst met enigzins vluchtstroken, zou je in principe wel kunnen kwalificeren als Voie Expresse, onafhankelijk van het wegnummer.

Internationaal heb je het probleem dat de ontwerpeisen van deze semi-snelwegen net overal iets afwijken per land, wat het meeste tot uiting komt in het alignement en de breedte van de vluchtstroken. Soms heb je ruime afritten, soms erg krappe, sommige Voie Expresses zijn net snelwegen, anderen hebben scherpe bochten vanwege het terrein.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Voie Expresse

Bericht door vynkce » di 07 jul 2009, 21:17

De D1212 is volgens de foto's inderdaad een expresweg, op viamichelin staat hij echter aangegeven als een gewone viervaksweg. Toch hoeft dit niet meteen een verschil te zijn, ook het wegnummer maakt niet uit. Een D-expresweg kan er exact hetzelfde uitzien als een N-expresweg of tegenwoordig zelfs een als echte "Autoroute". Enkele nieuwe snelwegen zijn namelijk aangelegd met verminderde ontwerpeisen om de kosten te drukken. Wat op de foto's wel duidelijk is, is dat het hier al om een oudere expresweg gaat :)

reisgek
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:14
Locatie: H.I.Ambacht

Re: Voie Expresse

Bericht door reisgek » di 07 jul 2009, 22:06

Bedankt voor de info!:)

Nu ik zo de kaarten zit te bekijken zie ik dat Frankrijk redelijk veel van dit soort wegen heeft, Italië(de SS wegen) en Zwitserland hebben ook veel van dit soort wegen. Heeft dit met de bergen te maken of staat dat daar helemaal los van?


Hier trouwens nog een mooie foto die ik heb geschoten van de N205

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voie Expresse

Bericht door waldo79 » di 07 jul 2009, 22:30

vynkce schreef: Enkele nieuwe snelwegen zijn namelijk aangelegd met verminderde ontwerpeisen om de kosten te drukken. Wat op de foto's wel duidelijk is, is dat het hier al om een oudere expresweg gaat :)
De D1212 (ex-N212 Mégève - Albertville) ligt er al zo bij sinds zeker 15 jaar. Eind jaren '80 was er een ombouw gaande voor zover ik me kan herinneren :x

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voie Expresse

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 22:36

reisgek schreef:Nu ik zo de kaarten zit te bekijken zie ik dat Frankrijk redelijk veel van dit soort wegen heeft, Italië(de SS wegen) en Zwitserland hebben ook veel van dit soort wegen. Heeft dit met de bergen te maken of staat dat daar helemaal los van?
Het is eerder zo dat Nederland juist opvalt door het ontbreken van dit soort wegen. België en Duitsland hebben er ook vrij veel, maar die vallen niet zo op doordat ze op de bewegwijzering en kaarten vaak niet anders worden aangegeven dan de overige wegen. In Spanje had je heeeel veel expresswegen die nu allemaal opgewaardeerd worden naar moderne Autovía-eisen waardoor het Spaanse netwerk inmiddels het derde grootste ter wereld is, en het grootste in Europa (zo'n 14.500 kilometer).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Voie Expresse

Bericht door RSK » wo 16 mar 2016, 21:13

waldo79 schreef:
vynkce schreef: Enkele nieuwe snelwegen zijn namelijk aangelegd met verminderde ontwerpeisen om de kosten te drukken. Wat op de foto's wel duidelijk is, is dat het hier al om een oudere expresweg gaat :)
De D1212 (ex-N212 Mégève - Albertville) ligt er al zo bij sinds zeker 15 jaar. Eind jaren '80 was er een ombouw gaande voor zover ik me kan herinneren :x
Dat kan goed kloppen, als ik het goed heb is de weg een van de infrastructurele gevolgen van de Olympische winterspelen van 1992 in Albertville. Het is tussen Ugine en Albertville een volwaardige 2x2 expressweg met een vluchtstrook en gescheiden rijbanen. Als je even niet oplet, rij je er zo 130.

Overigens het vermelden waard: voorheen liep de weg met een 1x4-profiel door Albertville. Daar waren diverse VRI's te vinden die zeker bij drukte tot enige vertraging konden leiden. Sinds een jaar of wat 2008 is er echter een nieuw 1x2 tracé over de oever van de Arly aangelegd, zodat het verkeer geen last heeft van de stad en andersom. Je rijdt er nu met 70km/h langs. Het oude tracé is inmiddels omgebouwd tot een royale 1x2 met paaltjes fietsstroken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie