[F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

[F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door RSK » di 26 aug 2014, 0:39

Het viel me op dat er nog geen topic was over de N90, een weg waar ik toch geregeld kom. Vorige week reed ik voor de verandering ten oosten van Moûtiers, daarbij vielen me net voor Pomblières enkele werkzaamheden en bouwwerken op, die mij doen vermoeden dat de weg aldaar verdubbeld zal gaan worden langs de andere kant van het dal. Ik kon er echter zo snel niets over vinden, weet iemand iets van de eventuele plannen af?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 154
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door hoompey » di 26 aug 2014, 6:46

Er is weinig te vinden, de enige pagina die ik zo snel kan vinden staat hier:
http://www.rhone-alpes.developpement-du ... r1123.html

1.5 km nieuwe 2x1 weg.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door RSK » di 26 aug 2014, 14:06

^^ Interessant, dat is dus het traject waar ik op doelde. Als ik het echter goed lees, wordt het een stukje 2+1 van 1750 meter, in ieder geval beter dan de huidige 1x2. De twee stroken worden gelegd richting de skigebieden in de Haute-Tarentaise. Niet geheel onterecht, zeker op de piekdagen in het winterseizoen loopt het geheel vast. De doseringslichten vanuit Albertville gaan dan al ver voor Aigueblanche aan. Gelukkig ben ik tegenwoordig in de positie dat ik niet meer op die winterse zwarte zaterdagen hoef.

Wel een gemiste kans dat het oude tracé wordt afgebroken. Het zou in mijn optiek nuttig zijn om de richting Bourg-Saint-Maurice over het nieuwe tracé te laten lopen, en om het oude tracé te hergebruiken als twee stroken richting Moûtiers. Gelet op deze fotomontage is het echter de bedoeling om het oude tracé op te offeren om de Isère meer ruimte te geven. Van de oude weg blijft een soort onderhoudspad van ongeveer 4 meter breed over.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door vynkce » do 11 sep 2014, 14:15

De N90 kende na Albertville in 2012 een dagelijkse intensiteit van 24400 voertuigen. Hiervan was 6% zwaar verkeer. Na Moûtiers daalt dit tot een aantal van dagelijks 12000 voertuigen. Hiervan waren in 2012 11,5% vrachtwagens.

Bron: DIR Centre-est http://www.enroute.centre-est.developpe ... 012-v2.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Chris » za 15 dec 2018, 19:09

Wat foto's van de N90 tussen Albertville en Moûtiers.

Paar opvallende zaken;

* Moûtiers staat nergens correct gespeld, er staat overal Moutiers.
* Moûtiers is ook de enige control city vanuit Albertville. De weg loopt daar niet bepaald dood, al is Moûtiers wel het eerste knooppunt van zijdalen naar de skigebieden.
* geen groene bestemmingen. Dit komt misschien omdat in de winter geen doorgaand verkeer mogelijk is, maar Val-d'Isère kan je nog bereiken en dat is vanaf Albertville nog meer dan 80 kilometer.

1. We beginnen de rit met een stuk wegwerk, de andere rijbaan werd geherasfalteerd.
Afbeelding
N90-1 by European Roads, on Flickr

2. Albertville-Est.
Afbeelding
N90-3 by European Roads, on Flickr

3. Moutiers 24 km.
Afbeelding
N90-4 by European Roads, on Flickr

4. Tours-en-Savoie.
Afbeelding
N90-6 by European Roads, on Flickr

5. La Bathie, en einde van het wegwerk.
Afbeelding
N90-11 by European Roads, on Flickr

6. Zelfs een heuse aire langs de N90.
Afbeelding
N90-15 by European Roads, on Flickr

7. Cevins.
Afbeelding
N90-18 by European Roads, on Flickr

8. De 90 km/h S-bocht halverwege Albertville en Moutiers.
Afbeelding
N90-19 by European Roads, on Flickr

9. Naar de Col de la Madeleine. Daarover later meer.
Afbeelding
N90-21 by European Roads, on Flickr

10. Notre-Dame de Briançon staat bij het nauwste deel van de vallei, de N90 loopt op een viaduct omdat het dal hier te smal was voor meer dan alleen de rivier en de D990.
Afbeelding
N90-24 by European Roads, on Flickr

11. Dit is dat viaduct.
Afbeelding
N90-26 by European Roads, on Flickr

12. Aigueblanche.
Afbeelding
N90-32 by European Roads, on Flickr

13. Einde van de voie express bij Moutiers.
Afbeelding
N90-35 by European Roads, on Flickr

14. Moutiers-Nord.
Afbeelding
N90-36 by European Roads, on Flickr

15. Val Thorens.
Afbeelding
N90-38 by European Roads, on Flickr

16. De splitsing naar Courchevel. Vanaf hier is de N90 enkelbaans tot Bourg-Saint-Maurice.
Afbeelding
N90-40 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door mavas » zo 16 dec 2018, 11:27

Wat een mooie route en omgeving!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Pino » zo 16 dec 2018, 13:24

Chris schreef: za 15 dec 2018, 19:09 Moûtiers staat nergens correct gespeld, er staat overal Moutiers.
Op je foto 14 zowaar wel, voor wat het waard is. Ik heb in wat bredere zin het idee dat in het Franse kapitaalschrift de circumflex veel vaker wordt weggelaten dan de twee accenten. Misschien omdat een circumflex veel minder invloed heeft op de uitspraak?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Vinny » vr 28 dec 2018, 11:05

Volgens mij waren accenten op kapitalen niet verplicht in de Franse spellingsregels. In 2010 en 2018 is echter wel vastgesteld dat eigennamen en toponiemen diakritische tekens kunnen bevatten die de Franse taal bevat. En als dat zo is dan moeten die accenten natuurlijk wel terug komen op wegwijzers, ook als de plaats in kapitaal-letters geschreven is.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Diacritiq ... n%C3%A7ais
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door RSK » vr 28 dec 2018, 16:34

Chris schreef: za 15 dec 2018, 19:09Moûtiers staat nergens correct gespeld, er staat overal Moutiers.
Klopt. Dat gaat zelfs zo ver dat het ook op alle handwegwijzers (zoals op de D117) zonder staat, en niet in de laatste plaats ook op de komborden.
Moûtiers is ook de enige control city vanuit Albertville. De weg loopt daar niet bepaald dood, al is Moûtiers wel het eerste knooppunt van zijdalen naar de skigebieden.
Dat moet ik ontkrachten, tenzij je ‘city’ heel letterlijk neemt. Als je vanaf de A43 uit Chambéry bij het knooppunt met de A430 aankomt, worden daar vooral streken/dalen aangeduid. Voor de A430 zijn de doelen Albertville, Tarentaise, Beaufortin, Val d’Arly en voor de A43 het combidoel Turin-Milan, St-Jean-de-Mne en Maurienne. De schuingedrukte doelen dienen als een verzamelnaam voor bepaalde geografische gebieden. Om ze maar even in wegen-termen te vertalen:
  • Tarentaise staat voor alles wat je over de N90 kunt bereiken ten oosten van Albertville, tot aan de pashoogte van de Cormet de Roselend, Col du Petit Saint Bernard, Col d’Iséran en Col de la Madeleine.
  • Beaufortin staat voor het gebied ten noorden hiervan, wat zich voornamelijk laat bereiken via de D925 tot aan de Cormet de Roselend.
  • Val d’Arly slaat op het gebied rond de D1212.
  • Maurienne is het gebied rond de A43 en het verlengde daarvan, tot de Col d’Iséran aan toe.
Misschien is het iets wat je moet weten, maar ik heb het altijd vrij begrijpelijk gevonden.
1. We beginnen de rit met een stuk wegwerk, de andere rijbaan werd geherasfalteerd.
Afbeelding
N90-1 by European Roads, on Flickr
Hier zie je dus mooi de overkoepelende aanduiding Tarentaise bovenaan staan op het afstandenbord.
6. Zelfs een heuse aire langs de N90.
Afbeelding
N90-15 by European Roads, on Flickr
Naast een hondsdure benzinepomp voor iedereen die uit voorzorg nog even de auto vol wil gooien voor hij aan de klim begint, heeft deze Aire ook een motel. Dat wordt nogal uitgebreid gebruikt door mensen die op vrijdagmiddag het grootste stuk richting wintersport rijden, hier overnachten om vervolgens op zaterdag alvast vroeg naar boven te rijden.
8. De 90 km/h S-bocht halverwege Albertville en Moutiers.
Afbeelding
N90-19 by European Roads, on Flickr
Er zit daar inderdaad een stevige slinger om de weg over het spoor te leiden, maar het is niet slechts deze S-bocht; vanaf hier is de rest van de Voie Express een stuk bochtiger en de limiet van 90 geldt dus tot aan Moûtiers.

Een aardig detail wat mist tussen de aansluitingen 36 en 37, is het grote rotsblok in de middenberm. De rijbanen wijken daar iets uit elkaar en in het midden tref je dan het rotsblok met een klein huisje. Wat de precieze betekenis is, weet ik niet. Maar het is altijd wel een markant punt.
11. Dit is dat viaduct.
Afbeelding
N90-26 by European Roads, on Flickr
Aardig detail is dat de D990 letterlijk onder dat viaduct loopt. Ik ben daar in maart geweest, ik zal daar nog eens een fotootje van opzoeken.
TOEVOEGING
Onderzijde van het viaduct, gezien vanaf de D990
Afbeelding
Untitled by RSK1992, on Flickr

Afbeelding
Untitled by RSK1992, on Flickr

En als uitsmijter nog een foto vanuit een wat hoger standpunt, namelijk aan de voet van de Col de la Madeleine.

Afbeelding
Untitled by RSK1992, on Flickr

Even verderop, kort na afrit 38 naar Aigueblanche passeer je nog de verkeerslichten. Deze worden in werking gesteld om het verkeer te doseren als het te druk wordt. Deze zijn met name in gebruik op zaterdagen in schoolvakantie-perioden.

https://flic.kr/p/2dR83ET
14. Moutiers-Nord.
Afbeelding
N90-36 by European Roads, on Flickr
Bij deze foto zijn een aantal bijzonderheden te benoemen. Allereerst de parallelweg links. Deze ligt in het verlengde van de D990, maar kent een geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet zijn toegestaan op de Voie Express. In de praktijk zie je er af en toe een brommertje rijden. Iets verder naar links (al zie je het niet) ligt de Tunnel de Ponserand, een 1400 meter lange tunnel waar de rijbaan richting Albertville doorheen gaat. De tunnel is beperkt op 70km/h en halverwege staat er in een vluchthaven een flitskast opgesteld.

Laatste interessante detail is dat afrit 39 enkel een slingerende verbinding naar dit deel van Moûtiers is. De eigenlijke aansluiting is aansluiting 40, een halve aansluiting aan de kant van Albertville. Door de bergachtige situatie gaat de afrit vanuit Albertville echter rechtstreeks omhoog naar de D117 richting de Vallée des Belleville. Afrit 39 voorziet in die relatie door een rijstrook die naar beneden stort, haaks linksaf gaat en vervolgens tussen de rotswand en de Isère naar het bedrijventerrein voert.
15. Val Thorens.
Afbeelding
N90-38 by European Roads, on Flickr
Een bekend punt. Hier duik ik altijd in volle vaart rechts omhoog. 8-)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Chris » vr 04 jan 2019, 14:16

Ik had nog een paar foto's van de N90 na Moutiers genomen.

Direct na Moutiers de status van de cols in de omgeving.
Afbeelding
N90-41 by European Roads, on Flickr

Bourg-Saint-Maurice is dan nog 26 kilometer. Dit is de laatste plaats in de regio die zonder grote hoogteverschillen te bereiken is. Het spoor eindigt daar ook.
Afbeelding
N90-42 by European Roads, on Flickr

Dit oogde vrij nieuw, dit is direct na Moutiers.
Afbeelding
N90-43 by European Roads, on Flickr

Er liggen nog stukjes met 2 rijstroken na Moutiers.
Afbeelding
N90-45 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90-46 by European Roads, on Flickr

Tunnel du Siaix.
Afbeelding
N90-47 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Pino » vr 04 jan 2019, 14:38

Chris schreef: vr 04 jan 2019, 14:16 Direct na Moutiers de status van de cols in de omgeving.
Afbeelding
N90-41 by European Roads, on Flickr
Apart eigenlijk dat dat bord blauw is, wat toch een kleur is die je op het Franse OWN niet echt tegenkomt. Maar juist bij sneeuw contrasteert het wel lekkerder dan het gangbare wit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Chris » zo 27 jan 2019, 18:34

Komende vanaf de Col de la Madeleine ben ik bij Feisonnet gestopt bij het viaduct over de N90 voor een paar foto's:

Afbeelding
N90 Feissonnet-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Feissonnet-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Feissonnet-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Chris » za 17 feb 2024, 17:13

Er staat een werkelijk kolossale file voor de dosering op de N90. Het begint eigenlijk al bij Chambéry, een file van 60 kilometer.

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Jeff » za 17 feb 2024, 20:38

Meerdere ongevallen zijn al gerapporteerd, zowel op de N90 als de aansluitende tolweg A430.

Ik blijf mij toch afvragen wat de meerwaarde is van zo'n "stop"licht, al helemaal op een locatie waar je geen VRI verwacht (de locatie is een :G3: )
Edit - aanvul: Er zijn dus meerdere van dit soort VRI's langs/op/aan de N90, dit is een andere: https://www.google.com/maps/@45.5144528 ... ?entry=ttu

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Mundial » zo 18 feb 2024, 16:15

Jeff schreef: za 17 feb 2024, 20:38 Ik blijf mij toch afvragen wat de meerwaarde is van zo'n "stop"licht, al helemaal op een locatie waar je geen VRI verwacht (de locatie is een :G3: )
Volgens de is het deel van een doseersysteem dat moet voorkomen dat er file ontstaat in files of op trajecten die gevoelig zijn voor vallende rotsen.
Nu ik de weg zo eens bekijk, ik denk dat er weinig andere wegen zijn die van 300 naar 800 meter hoogte stijgen door vrij geaccidenteerd terrein en tot 80.000 voertuigen per dag verwerken.
Moest de weg niet naar de skigebieden lopen en daarmee zo veel economisch belang hebben zou die ook niet zo uitgebouwd zijn en wellicht al lang gedeclasseerd zijn naar het departement.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][N090] Albertville - Bourg-Saint-Maurice

Bericht door Km357 » zo 18 feb 2024, 16:19

^^ De N90/A430 is indertijd gebouwd voor de Winterspelen van 1992 en de regio daar rond heeft daar uiteraard wel van geprofiteerd.

Plaats reactie