[F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door vynkce » wo 17 feb 2016, 15:11

De N4 is een belangrijke historische verbinding in Frankrijk. Oorspronkelijk verbond de weg Parijs met Straatsburg. Doorheen de jaren heeft de route echter heel wat wijzigingen ondergaan.

Een uitgebreide beschrijving op de Wegenwiki: http://www.wegenwiki.nl/N4_(Frankrijk)

Het is de bedoeling om op termijn de huidige delen van de N4 volledig om te bouwen naar expresweg. Voor een groot deel van de route is dit momenteel al het geval.

In het oosten van Frankrijk zijn onlangs werken gestart aan de verdubbeling van de N4 tussen Héming en Saint-Georges. Het gaat hier om 5km nieuwe expresweg. De eerste maanden ligt de focus vooral op de bouw van een nieuwe brug over de spoorlijn, de Marne en het Canal de la Marne au Rhin. Tegen 2020 moet dit gedeelte worden afgewerkt.

Meer info: http://www.republicain-lorrain.fr/editi ... de-travaux

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Km357 » wo 17 feb 2016, 16:55

Als de N4 helemaal 2x2 wordt gaat dat wel serieus een probleem geven voor SANEF in hun exploitatie van de A4. Om logische redenen zien zij dat liever niet al te snel gebeuren.

De N4 is echter wel een veel logischere route en het feit dat de A4 via Metz gaat en niet via Nancy blijft een politieke blunder van formaat waar de N4 op lange termijn zal van profiteren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Pino » wo 17 feb 2016, 17:54

Het is een oeroude discussie of de A4 in plaats van zijn huidige route niet beter zuidelijker had kunnen lopen. Smaken blijken te verschillen, en ik begrijp wel hoe de A4 op zijn huidige plek terecht is gekomen. Als je naar de A4 kijkt als route tussen Parijs en Strasbourg, heeft hij natuurlijk een heel rare omweg. Maar zo is deze snelweg niet begonnen. Vergeet niet dat het wegnummer A4 in eerste instantie was toegewezen aan de snelweg tussen Parijs en Metz (aansluiting met de huidige A314). De route Metz - Saarbrücken had het nummer A32, en daar takte dan de snelweg naar Strasbourg vanaf met het nummer A34. Pas later heeft wat knip- en plakwerk plaatsgevonden dat heeft geleid tot de A4 in huidige vorm.

De oorspronkelijke route Parijs - Metz kwam daarbij mooi centraal uit in Lotharingen, ook op het zwaartepunt van de bevolking van de streek. Dit stelde je mooi in staat om met een kort stukje over de haaks aansluitende A31 in industriesteden als Thionville en het zuiden van Luxembourg terecht te komen, terwijl ook Nancy goed bereikbaar bleef. Het meest aparte in dit westelijke stuk A4 is de 'bobbel' langs Reims, die voor wat extra kilometers zorgt. Maar Reims is wel een stad die je absoluut moet bedienen vanuit Parijs, dus dat werd de A4. De intensiteiten rechtvaardigden geen snelweg naar Reims én een snelweg die rechtstreekser naar Chalons loopt (en doen dat wat mij betreft nog steeds niet). Dus dan kom je uit op de A4 zoals hij geworden is: met overzichtelijke bochtjes de meest logische route tussen Parijs en het grootste gedeelte van Lotharingen en uiteindelijk ook wel het Duitse achterland.

Het spreekt wel voor zich dat uitbouw van de N4 daarmee interessant is voor verkeer naar het zuidelijke gedeelte van Lotharingen en het deel van de Elzas dat daar direct achter ligt - inclusief Strasbourg. Degenen die in de jaren '70 het hardste riepen dat de A4 een onlogisch trace kreeg waren ook mensen uit Nancy, die vonden dat zij als hoofdstad beter bediend moesten worden en dat verkeer naar de rest van Lotharingen en Duitsland dan wel gebruik kon maken van de A31 en de A32. Omdat tussen de A4 en de A5 een behoorlijk gebied zonder oost-west-snelweg ligt, is het bestaan van enige vraag naar ombouw van de N4 zo vreemd nog niet. Had men de oost-west-snelweg langs de N4 gerouteerd, dan lijkt mij dat hetzelfde zou zijn gebeurd met de N3. Hoe dan ook lijkt uitbouw van de N4-N44 tussen Chalons en St Dizier me een kwestie van maar een paar jaar, zodat je al heel snel op een punt terecht zal komen waar de hoofdroute Parijs-Nancy al bij Chalons de tolweg verlaat. Het grotere enkelbaans deel van de N4, ten westen van Vitry-le-Francois, zal nog wel veel langer duren. Maar of een complete verdubbeling de A4-concessie van SANEF onderuit zou halen? Vergeet niet dat de A4 ten oosten van Chalons sowieso niet zo heel veel verkeer trekt. De lol van deze concessie zit op andere stukken ...
Laatst gewijzigd door Pino op wo 29 jul 2020, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Chris » wo 17 feb 2016, 18:01

Voor de A4 geldt dat deze na Strasbourg ook geen logisch vervolg meer heeft, omdat de route richting Duitsland noordelijker loopt via Saarbrücken en Ludwigshafen.

De N4 heb ik nog nooit gereden, maar de A4 wel over de gehele lengte. Er rijdt nog wel wat vrachtverkeer over de A4, maar de N4 lijkt me wel een erg voor de hand liggende tolvrije route. Het voornaamste knelpunt op de N4 lijkt me Vitry-le-François, de enige noemenswaardige plaats zonder rondweg voor oost-westverkeer. Elders passeert de N4 nog wel eens door een paar kleine dorpjes.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Ds79m » wo 17 feb 2016, 19:23

Pino schreef:De oorspronkelijke route Parijs - Metz kwam daarbij mooi centraal uit in Lotharingen, ook op het zwaartepunt van de bevolking van de streek. Dit stelde je mooi in staat om met een kort stukje over de haaks aansluitende A31 in industriesteden als Thionville en het zuiden van Luxembourg terecht te komen, terwijl ook Nancy goed bereikbaar bleef. Het meest aparte in dit westelijke stuk A4 is de 'bobbel' langs Reims, die voor wat extra kilometers zorgt. Maar Reims is wel een stad die je absoluut moet bedienen vanuit Parijs, dus dat werd de A4. De intensiteiten rechtvaardigden geen snelweg naar Reims én een snelweg die rechtstreekser naar Chalons loopt (en doen dat wat mij betreft nog steeds niet). Dus dan kom je uit op de A4 zoals hij geworden is: met overzichtelijke bochtjes de meest logische route tussen Parijs en het grootste gedeelte van Lotharingen en uiteindelijk ook wel het Duitse achterland.
Die omweg langs Reims is inderdaad het enige punt waarop het noordoosten van het land zich enigszins mag beklagen, want dat leidt toch tot een omweg van een kilometer of 25, in vergelijking met een meer gestroomlijnd tracé. Maar vanwege het belang van Reims is de gemaakte keuze te verdedigen. De aankomst in de regio Metz lijkt me ook heel redelijk, omdat daarmee de hele zone van Luxemburg tot Pont-a-Mousson gedekt wordt, terwijl het N4-tracé voornamelijk naar provinciestad Nancy leidt, een schiereiland in de industriële regio rond de Moezel. Ten zuiden van de stad ligt er niets bijzonders meer.
Omdat tussen de A4 en de A5 een behoorlijk gebied zonder oost-west-snelweg ligt, is het bestaan van enige vraag naar ombouw van de N4 zo vreemd nog niet, en uiteindelijk zal deze er ook wel komen. Maar of het de A4-concessie van SANEF onderuit zal halen? Vergeet niet dat de A4 ten oosten van Chalons sowieso niet zo heel veel verkeer trekt. De lol van deze concessie zit op andere stukken ...
Ik denk dat voor heel veel bestemmingen de keuze tussen de gratis N4 en betaalde A4 nu al vrij duidelijk is, zeker voor vrachtverkeer. Met een geleidelijke ombouw van de N4 krijg je misschien een marginale verschuiving, maar zoals gezegd zal de hoeveelheid verkeer dat de hele route aflegt sowieso al beperkt zijn. Het zal hooguit om enkele tientallen voertuigen per dag gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Km357 » wo 17 feb 2016, 20:22

^^ Toch niet onderschatten wat voor vrachtverkeer er passeert op de A4 en zeker de N4 hoor. Enkele tientallen per dag die de hele route doen lijkt me nogal laag ingeschat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Ds79m » wo 17 feb 2016, 20:26

^^ Het was niet zo duidelijk gezegd, maar ik bedoelde eigenlijk dat het om enkele tientallen voertuigen gaat, waarbij een verbetering van de N4 tot een andere keus in de vraag A4 of N4 leidt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door vynkce » do 18 feb 2016, 8:45

Km357 schreef:Als de N4 helemaal 2x2 wordt gaat dat wel serieus een probleem geven voor SANEF in hun exploitatie van de A4. Om logische redenen zien zij dat liever niet al te snel gebeuren.
Ik ga er van uit dat het nog heel veel jaren zal duren voordat de N4 volledig omgebouwd is. Vooral tussen Parijs en Vitry-Le-François ontbreken nog grote delen. Persoonlijk denk ik dat de prioriteit best ligt bij een afwerking van de halve ringweg rond Vitry en de bouw van de ontbrekende delen tussen Nancy en de A4.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Km357 » vr 19 feb 2016, 9:15

Het zal zeker nog een hele tijd duren ja. Er zijn natuurlijk ook positieve zaken aan de N4, daardoor behoudt de route zijn "Restaurants Routiers" en kun je dus nog altijd goed eten voor een lage prijs, je hoeft je immers niet te beschamen van daar als gewone automobilist ook aan te schuiven.

Anderszijds blijft het ook een gevaarlijke route door zijn substandaard secties, er gebeurt iedere week wel een zwaar tot dodelijk ongeval.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door marcel » za 20 feb 2016, 15:27

Mijn foto's van 2011 (Vitry-le-François - Toul):
https://picasaweb.google.com/1137082750 ... 416/N4East

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door waldo79 » za 20 feb 2016, 17:00

^^Das inderdaad behoorlijk substandaard te noemen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Ds79m » za 20 feb 2016, 17:26

^^ Het is in de praktijk wel te doen. Alleen het stuk tussen Vitry en St.Dizier is een stokoude 2x2-weg met gelijkvloerse kruisingen, waarbij het met name voor kruisend verkeer niet zo veilig is. Daarna is het een vlotte ongelijkvloerse route naar Toul/Nancy.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Pino » za 20 feb 2016, 22:08

^^ Zelfs dat slechte stuk westelijk van St. Dizier is nog een grotendeels kaarsrechte weg. Omdat er dan ook nog eens weinig afslaand verkeer is, kun je toch met vrij constante snelheid doorrijden, zelfs op de enkelbaans en 1+1-delen. Mits het maar niet al te druk is (met name niet al te veel vrachtwagens) zijn de paar bredere stukjes dan wel genoeg om weer even wat slomere weggebruikers achter je te laten. Hoewel je altijd minder zult opschieten dan op een snelweg, is het effect vergelijkbaar met een 2+1-weg. Dit traject in huidige staat doet nogal denken aan wat andere grote Franse N-wegen die pas vrij laat zijn vervangen door snelwegen - en trouwens ook aan sommige niet-autosnelwegen in Groot-Brittannië, Australië (Hume Highway en Pacific Highway voor de uitbouw) en Zuid-Afrika. In zekere zin mis je het bord "Dual carriageway 2 miles ahead".

In de serie van Marcel vond ik de verwijzingen naar Dijon opvallend. Eerst vanwege de verwijzing zelf, die je minder verwacht op een oost-westroute, maar vervolgens verdwijnt deze ook weer zonder dat het doel Dijon afslaat. Ik had verwacht dat Dijon zou afslaan bij St. Dizier over de N67, maar het doel ontbreekt op dat gehele afritcomplex (ook beneden aan de afrit).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door marcel » zo 21 feb 2016, 11:06

Pino schreef:vervolgens verdwijnt deze ook weer zonder dat het doel Dijon afslaat. Ik had verwacht dat Dijon zou afslaan bij St. Dizier over de N67, maar het doel ontbreekt op dat gehele afritcomplex (ook beneden aan de afrit).
Ik denk dat de departementen verschillende doelen aangeven. Maar één bord in Haute-Marne vermeldt Dijon ook, misschien een nieuw bord.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Pino » zo 21 feb 2016, 13:02

^^ Mogelijk is de verwijzing ontstaan vóór opening van de A26. De oude E2 (en vermoedelijk ook de latere E17) liep van Reims naar Dijon over de combinatie N44-N4-N67, dus dit stukje N4 was geen onbeduidende noord-zuidroute.

Vervolgens duurt het eeuwen voordat die historische vermeldingen definitief verdwijnen, ook omdat bij de ene vervanging van borden blind de doelen van het oude bord worden gekopieerd, waar men zich bij andere vervangingen wel realiseert dat er iets moet veranderen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door vynkce » ma 01 aug 2016, 11:55

In het departement Meuse wordt gewerkt aan een opwaardering van de N4. Het wegdek wordt vernieuwd en er worden pechstroken aangelegd. Het gaat om de delen tussen Aulnois-en-Perthois en Maulan en ter hoogte van Ménil-la-Horgne.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Chris » za 03 mar 2018, 19:41

Een paar foto's van de N4 tussen Lunéville en Nancy, tussen de N59 en A33.

Afbeelding
N4-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N4-7 by European Roads, on Flickr

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Basjuh1981 » ma 05 mar 2018, 8:20

Op de eerste foto's kan het wegdek ook wel een opfrisbeurt krijgen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door vynkce » ma 24 dec 2018, 10:46

vynkce schreef: wo 17 feb 2016, 15:11 In het oosten van Frankrijk zijn onlangs werken gestart aan de verdubbeling van de N4 tussen Héming en Saint-Georges. Het gaat hier om 5km nieuwe expresweg. De eerste maanden ligt de focus vooral op de bouw van een nieuwe brug over de spoorlijn, de Marne en het Canal de la Marne au Rhin. Tegen 2020 moet dit gedeelte worden afgewerkt.

Meer info: http://www.republicain-lorrain.fr/editi ... de-travaux

Afbeelding

De werken liggen ongeveer op schema. Opening is voorzien tegen eind 2020. http://www.grand-est.developpement-dura ... 18179.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Chris » za 28 dec 2019, 14:52

Snelwegfreak maakte vandaag deze foto tussen St. Georges en Héming. Het is dus al open met 2x2, maar hij zei dat er nog een stukje 2+0 was.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Km357 » za 28 dec 2019, 14:54

Ik hoop dat die 90 tijdelijk is, want dat slaat uiteraard nergens op. Dat zou sowieso 110 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jan 2020, 20:38

Ook een videootje van de 28e december.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door vynkce » di 19 jan 2021, 11:16

De werken aan het laatste ontbrekende gedeelte expresweg tussen Nancy en de A4 (tussen Saint-Georges en Gogney) zullen vermoedelijk pas starten vanaf 2023. Bron: https://www.republicain-lorrain.fr/envi ... apres-2023
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=12/48.6384/6.8994

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022, 17:45

Ik heb vandaag de hele N4 gereden, van Phalsbourg tot Parijs. Ik heb bewust de zondag gekozen zodat er geen vrachtverkeer rijdt, want de N4 heeft nog een vrij lang stuk dat enkelbaans is.

Indruk: de N4 is matig onderhouden, op een aantal trajecten gewoon ronduit slecht met grote kuilen en gaten. Vooral het oostelijke deel heeft diverse slechte stukken, en na de grens met Ile-de-France werd het ook duidelijk minder. Her en der waren wel stukken gerenoveerd, maar de N4 kan in totaliteit wel een opknapbeurt gebruiken.

Komende vanaf Toul is de N4 een best leuke route om te rijden tot aan Saint-Dizier. Het landschap is nog redelijk heuvelachtig en er is telkens een weids uitzicht. Ook leuk is het enkelbaans deel van Vitry naar Sommesous, waar je soms Windows XP achtige landschappen hebt. Westelijk van de A26 is het landschap wel een stuk vlakker.

Er is een lang stuk enkelbaans tussen Vitry en de regio Parijs, met daartussen her en der wat 2x2 maar ook nog een aantal dorpspassages. En die enkelbaans delen zijn overal 80. Afgezien van Vitry zijn de bebouwde kommen overigens wel erg klein, soms maar een paar honderd meter waar je even naar 50 moet. Ook opvallend: vanaf Vitry tot Parijs geen enkele rotonde of verkeerslichten. Ik kreeg op een gegeven moment de navigatie op bijna 150 kilometer rechtuit tot de N104. Wel opmerkelijk aangezien driekwart van dat traject enkelbaans en gelijkvloers is.

Foto's en video's volgen later. Ik had goede foto-omstandigheden (naar het westen in de ochtend en weinig verkeer).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Willem » zo 17 apr 2022, 18:29

Afgelopen september had ik onderweg naar het vakantieadres in Zwitserland voor de alternatieve route langs Nancy en de ex-N4 richting de Tunnel Maurice-Lemaire langs Luneville gekozen.

Het slechte wegdek, niet alleen op de ex-N4 maar ook op de N59, viel toen ook op. Tegelijk was het ondanks het slechte wegdek ontspannen rijden doordat de wegen zelf erg rustig zijn, gecombineerd met een leuk landschap.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Pino » zo 17 apr 2022, 19:06

^^ A33/N4 is drama inderdaad, maar ze waren net afgelopen najaar bij Lunéville het wegdek aan het vervangen. De Franse staat kennende zal totale vervanging nog wel een paar jaar kosten, maar er gebeurt tenminste iets.

N59 staat me bij als niet heel slecht. Natuurlijk, geen biljartlaken, maar minder slecht dan de N4 maar bijvoorbeeld ook de N57 in de regio. Iets dat wel eens te maken kan hebben met tolmijdend vrachtverkeer, dat de N59 veel minder te verwerken heeft dan zowel A33-N4 als N57.

De N4-N44 Toul-Saint Dizier-Reims heb ik nog steeds wel op mijn lijst staan om nog eens te rijden. Maar goed, wanneer kom je er in de buurt op een manier dat het enigszins zin heeft? Het is een oost-west route binnen een zone recht ten zuiden van Nederland - daar zul je nooit zo snel van nature komen. Omgekeerd: het is vanaf Toul maar een 70 kilometer om naar Brussel via Reims.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door marcel » zo 17 apr 2022, 23:17

Chris schreef: zo 17 apr 2022, 17:45 Ik had goede foto-omstandigheden (naar het westen in de ochtend en weinig verkeer).
Ik helaas niet zo, in de andere richting in 2010:
https://photos.app.goo.gl/Jtg7AizTxUXMnQiDA

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Chris » zo 08 mei 2022, 21:03

Ik heb een video gemaakt van een langer stuk N4 tussen de A31 bij Toul en St. Dizier. Dit hele stuk is een 2x2 voie express.

Wel geinig om te zien waar het heen gaat, want normaal volgt denk ik quasi elke Nederlander bij Toul de A31 en niet rechtdoor de N4. Ik vond het landschap verrassend afwisselend en de weg is ook wel leuk om te rijden, net genoeg hellingen en scherpe bochten om het interessant te houden. Je ziet het verschil direct in de eerste 30 seconden als de jungle van de A31 overgaat in het meer open gebied van de N4.

Link

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Pino » zo 08 mei 2022, 21:40

Het is inderdaad een mooie overgang, als je van de A31 rechtdoor gaat. Maar het open landschap ziet er ook heel anders uit dan wat je ziet als je de A31 volgt en zo tegen Gye vrij zicht krijgt. Komt vermoedelijk omdat je vanaf Toul naar het westen meteen naar de heuvelrug van de Côtes de Meuse rijdt, terwijl je daar op de A31 vrij ver vandaan blijft.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][N004] Parijs - Toul - Sarrebourg (A4)

Bericht door Ds79m » zo 08 mei 2022, 22:26

Het landschap in dit deel van Frankrijk is sowieso best mooi. Het is glooiend, bebost en met de nodige rivieren. Alleen om verschillende redenen valt dat niet op vanaf de A31, door de verstedelijking bij Metz-Nancy, en de A34-A26, doordat het gevarieerde landschap meer naar het westen overgaat in eindeloze graanvelden.

De D964 Sedan-Verdun-Neufchateau is een fraaie route door dit gebied. Helaas wel iets te tijdrovend om op een langere route te gebruiken. De N67 St.Dizier-Chaumont is daarvoor geschikter en ook wel aardig.

De N4 kende ik gedeeltelijk (ten westen van Ligny en ten oosten van Void). Voorbij St.Dizier gaat het charmante van het landschap er vrij abrupt vanaf, en kom je in dat vlakke boerenland, waar de A26 ook doorheen gaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie