Die Walliser kranten lijken me wel interessant, daar ga ik me eens in verdiepen als dat online mogelijk is.

Moderator: Moderatoren
Ik lees op Wikipedia dat de Romandie in het Duits het 'Welschland' heet. Dat heb ik nou nooit geweten... De Duitse Wikipedia gebruikt wel de term 'Romandie'.
Familie aan beiden kanten van de taalgrens komt voor, maar is eerder een uitzondering. De taalgrens is deels wel door de tijd heen wat verschoven geweest. Beide kanten delen de trots van Wallis en zien ook het landschap als beide van 'hun'. Bovendien heb je diverse gewoonten en de besproken "cowboy"-instelling ook aan beide kanten van de taalgrens, in zoverre kan je van een gedeelde 'identiteit' spreken. Een local uit Sion zal zonder twijfel zeggen dat de Matterhorn uiteraard 'hun' berg is en spreek je iemand uit Brig, dan is de Mont Fort ook 'hun' berg.
Het is eeuwenlang een vrij ontstuimige regio geweest. De taalgrens was vroeger flink schuivende, in de middeleeuwen zijn er veel Alamannen uit het Berner Oberland naar Wallis gekomen en hebben Wallis stap voor stap verduitst. Kort voor 1500 waren de Sieben Zenden (Oberwallis + Mittelwallis) geheel de baas en overheersten het Bas-Valais (Unterwallis). Pas na de Franse Revolutie is de boel volledig veranderd, werd het Wallis met geweld in 1799 door de Fransen bezet, is een tijdje een eigen Alpenrepubliek geweest (1802-1810) en later ook enkele jaren onderdeel van Frankrijk als Département du Simplon (1810-1813), waarna de Oostenrijkers in Wallis kwamen. Uiteindelijk werd het in 1815 onderdeel van de Zwitserse confederatie, op advies van het Weens congres, al waren er daarna ook nog diverse opstanden. Pas vanaf 1848 bij de vorming van de Zwitserse Bondsstaat was er min of meer rust.
Heel erg serieus is dat geloof ik niet. De meesten zijn juist op de unieke situatie best trots, al is daar ooit best veel bloedvergieten aan vooraf gegaan, waar je niet perse so trots op hoeft te zijn. Maar gezien de geschiedenis zou het me niet verbazen als oude vijandigheden weer boven water komen, al zou dat natuurlijk in de huidige tijd doodzonde zijn. Soms hoor je ook wel geluiden dat het Oberwallis een eigen soevereine staat zou willen worden.
Ja, maar digitaal is het al op 1-1-2020 gebeurd, zieSchelpenpaadje schreef: ↑zo 10 jan 2021, 9:22Je wilt dat de administratie in die systemen overeenkomt met de waarden in het veld. Vandaar lijkt het me logisch dat er vooraf één datum wordt afgesproken waarop de nieuwe nummering ingaat en dat vooraf voorbereidingen worden getroffen om die nieuwe nummering zowel fysiek als digitaal makkelijk te kunnen invoeren.
Nee, fout is dat allerminst. De 'Autobahnschildjes' zijn ook eerder regel dan uitzondering op Autostrassen. De A13 is het meest bekende voorbeeld, maar ook delen van de A8, A5, A9, A16, A4 en de A2 in de Gotthardtunnel. In tegenstelling tot in veel andere landen is in Zwitserland het 'Autobahnschildje' niet uitsluitend voor Autobahnen. Groene bewegwijzering in combinatie met het rode 'Autobahnschildje' is de standaard voor zowel Autobahnen als Autostrassen, en ook volkomen correct in Zwitserland. Het geeft in veel gevallen ook direct aan dat een weg vignetplichtig is, want de meeste Autostrassen zijn dat namelijk ook. Dat het voor andere misschien niet intuïtief is om die categorieën op één hoop te vegen maakt het natuurlijk nog niet fout.Vinny schreef: ↑ma 11 jan 2021, 20:3010 jaar geleden ben ik dat ook al tegengekomen en het lijkt me gewoon echt fout; het schildje hoort alleen te worden toegepast op wegen die 'autobahn' of 'mini-autobahn' zijn. Voor 'autostrasses' geldt dat je op de bewegwijzering alles tegen kunt komen:
1. niets
2. een nummer in een blauw vierkantje (zoals gebruikelijk op het OWN)
3. een nummer in een autobahnschildje
4. een nummer in een groen vierkantje (heel zeldzaam).
Artikel 58 van de Signalisationsverordnung is daar vrij duidelijk over. Schildje is alleen voor Autobahnen en Autostrassen. Kilometerborden horen ook uitsluitend op Autobahnen en Autostrassen thuis, aldus art. 89.Coen Tunnel schreef: ↑ma 11 jan 2021, 20:41Of ze ook op wegen die geen Autobahn en geen Autostrasse zijn gebruikt moeten worden, dat kun je je natuurlijk wel afvragen.
Dat is gewoon omdat zulke nummers in Valais nooit worden aangegeven (net als bijv. in Genève). Dat was altijd al zo, tenminste zolang ik er kom.Bovendien zie ik nergens meer op de borden een H9 of H21 nummer/schildje
Eigenlijk komt het er op neer dat iets dat tien jaar geleden nog tamelijk ongebruikelijk was; namelijk een 'autobahnschildje' gebruiken op autostrasses steeds meer de standaard is gaan worden. Met fout bedoelde ik eigenlijk ook meer de situatie die Marcel gepost heeft, waar dit ook ineens opduikt bij dorpspassages. Ik vind het erg betreurenswaardig dat Zwitserland die kant op gaat, volgens mij kun je beter het OWN schildje gebruiken voor wegen die niet hoogwaardig zijn uitgebouwd; en op kilometerbordjes met een letterprefix, zoals vroeger.Coen Tunnel schreef:Nee, fout is dat allerminst. De 'Autobahnschildjes' zijn ook eerder regel dan uitzondering op Autostrassen.
De A9S over de Simplon viel me een jaar of vier, vijf geleden als eerste op.
Hier geeft men wel een H-nummer aan (H19 bij Brig).
Persoonlijk heb ik juist de indruk dat nu die km-bordjes met rood snelwegschildje op alle N-wegen worden geplaatst. Op de N5 door Biel, op de N4 langs de Axenstrasse, op de N8 over der Brünigpass, op de N9S over de Simplonpass tot de Italiaanse grens, op de N21 tot de Grote St. Bernardtunnel etc. Het lijkt er dus op dat Zwitserland de kant op gaat dat het rode schildje niet persé voor een auto(snel)weg staat, maar voor een Nationalstrasse. Officiële informatie vind ik daarover echter nergens. Sterker nog: Hetgeen wat Pino citeerde van admin.ch lijkt juist het tegenovergestelde te zeggen.
Precies dat was mijn gedachte en interpretatie van de Zwitserse wegnummering ook altijd. De Nationalstrassen waren puur administratief. Kennelijk is dat nu niet meer zo.Coen Tunnel schreef: ↑di 12 jan 2021, 20:40Groene bewegwijzering: dan moet het rode Autobahnschildje worden toegepast, ongeacht of het Autobahn of Autostrasse is.
Blauwe bewegwijzering: dan moet het als een H-weg worden aangegeven, rode Autobahnschildje alleen gebruiken voor duidelijk indirecte verwijzingen.
Op de digitale borden van de A9 ten zuiden van Montreux wordt de A9S als "N9S" aangegeven, wanneer de Simplonpass voor vrachtwagens afgesloten is. Dat wordt tot het knooppunt met de A/N21 bij Martigny meerdere keren (uitsluitend in het Frans) herhaald, wannaar het vrachtverkeer richting Italië naar de Grote St. Bernardtunnel wordt gestuurd. Op de A9 verschijnt dank kantelwalsbordenCoen Tunnel schreef: ↑di 12 jan 2021, 20:40De A9S over de Simplon viel me een jaar of vier, vijf geleden als eerste op.
Zoals Pino zegt zie ik dit als indirecte verwijzingen.Coen Tunnel schreef: ↑di 12 jan 2021, 20:40Het zou ook raar zijn als de A8 volledig bewegwijzerd zou zijn over de Brünig (H4), of de A4 over de Axenstrasse (H2) inclusief dorpspassage Sisikon (wat wel gebeurt).
Dat is inderdaad de enige uitzondering. En bovendien nog vanaf een snelweg, wat ook al heel bijzonder is omdat die nummers in principe niet vanaf snelwegen worden aangegeven (in het hele land, al zijn er nog enkele uitzonderingen).Hier geeft men wel een H-nummer aan (H19 bij Brig).
Dat moet nieuw zijn, ik heb er weleens op gelet maar heb ze niet gezien. Maar ik ben er ook wel een paar jaar niet langsgekomen.de N4 langs de Axenstrasse
Ook heel interessant, maar ik zal het wel nooit zien want ik kom er bijna nooit en al helemaal niet in de winter.wordt de A9S als "N9S" aangegeven
De opname van een flinke hoeveelheid blauwe wegen in het N-net (Nationalstrassen dritter Klasse) lijkt dus nu te leiden tot een push om deze administratieve nummers alsnog te bewegwijzeren. Even laten zien dat de federale overheid ook nog wat doet, wat een H-schildje niet bewerkstelligt. Op de oudere blauwe N-wegen als de Gotthardpas en de ontsluiting van de Vereina had men hier minder last van, maar nu moet het kennelijk even (misschien ook juist wel in Wallis, waar Berner bemoeizucht een standaard-thema is). Tegelijk is het een rare associatie, want het rode zeshoekige schildje mag ook worden gebruikt voor kantonale Autobahnen en Autostrassen.SnarfFlevoland schreef: ↑wo 13 jan 2021, 13:46Precies dat was mijn gedachte en interpretatie van de Zwitserse wegnummering ook altijd. De Nationalstrassen waren puur administratief. Kennelijk is dat nu niet meer zo.
Heb er zelfs een foto van, ook al is deze 's avonds in het donker gemaakt en helaas niet scherp.
In 2014 nog zichtbaar op de A3: