[CH][A050] A50 Umfahrung Glattfelden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[CH][A050] A50 Umfahrung Glattfelden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2008, 12:21

Hallo Iedereen,

Wat ik mij afvraag, zijn er nog plannen op de Zwitserse A50 door te trekken naar de Zwitserse A51, of moet het verkeer blijven rijden over de rotonde :?: :?:
Ook waren er plannen om de BAB 98 op de Zwitserse A50 aan te sluiten. Zijn die er nog steeds? Sinds 2002 is het rondom de plannen van de A50 erg stil geworden. Ik hoor er nooit meer iets over... :cry:

Wie weet hier meer van? Wie kan mij vertellen wat precies de stand van zaken zijn bij de A50? Kortom graag hier uw/jou reactie posten! Alvast Bedankt! ;) :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door Pino » wo 21 mei 2008, 13:55

Volgens mij bestaan er nog steeds plannen om de A98 ooit nog eens door te trekken tot aan Tiengen. Het laatste stukje naar de Zwitserse grens is niet aan de orde. Van doortrekking naar de Zwitserse A50 is ook in het verleden nooit sprake geweest. De ooit geplande A98 zou ter hoogte van Schaffhausen Zwitserland ingaan en er na een paar kilometer meteen ook weer uit, om daar aan te sluiten op de huidige A81 bij Singen. De huidige A81 tussen de Zwitserse grens en Dreieck Hegau was oorspronkelijk ook A98 genummerd; de A81 zelf stopte oorspronkelijk op Dreieck Hegau.

Zie ook http://www.autobahnatlas-online.de/A98.htm

Hoewel er geen formele plannen voor completering van de A98 via Schaffhausen naar Singen bestaan, roept de langzame uitbouw van de A98 en de uitbouw van de wegen ten oosten van Waldshut tot 1+1 expressweg de nodige angst voor extra verkeer op aan de Zwitserse kant van de grens. In het kanton Schaffhausen zit men er helemaal niet op te wachten om een Duitse Lückenschluss te verzorgen of zelfs maar het extra verkeer op te vangen dat uitbouw van de Hochrheinautobahn in Zwitserland met zich mee zou kunnen brengen. Het idee dat een verbinding van de Zwitserse A50 naar de Duitse A98 nuttig zou kunnen zijn, komt dan ook primair van mensen die in zo'n verbinding naar Zürich een alternatief zien voor de genoemde verbinding naar de A81. Waarmee de "groene" omgeving van Schaffhausen gespaard zou kunnen worden.

Dat alternatief vergt echter weer aanleg van snelwegen in de kantons Zürich en mogelijk ook Aargau. Kortom, gesteggel tussen de verschillende Zwitserse kantons dat een ander kanton de kastanjes maar uit het vuur moeten halen. Door de discussie heen loopt ook nog de discussie over de geluidsoverlast in Duitsland van het vliegveld van Zürich. Aan Zwitserse zijde is gesuggereerd dat de Zwitsers tegemoet zouden kunnen komen aan een (eventuele) Duitse wens voor een Lückenschluss in ruil voor een flexibeler Duitse houding tegenover de vliegoverlast. Dat laatste is uiteraard weer vooral een belang van de stad en het kanton Zürich, dus dan zie je dat de andere kantons er op wijzen dat zij hun A50 maar moeten verlengen (wat beweerdelijk ook een nuttiger effect zou hebben voor het verkeer in het algemeen en tegelijkertijd Schaffhausen spaart). Kortom, NIMBY-gedrag van de bovenste plank, zoals bijvoorbeeld mag blijken uit het laatste document dat ik over deze problematiek vond uit 2007 (Parlement van het kanton Schaffhausen).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2008, 15:43

Bedankt voor de mooie reactie! :)
Er zijn nog 2 dingen die ik afvraag:
1. Op: http://www.autobahnatlas-online.de/ zijn heel veel wegen die volgens hun niet klaar zijn, omdat er volgens hun iets gepland is. Terwijl de de snelweg zelf gewoon af is. Neem nou de A395 van Braunschweig naar Bad Harzburg. Deze loopt volgens de plannen van autobahnatlas in de toekomst tot Braunlage, terwijl dat nooit aan de orde is geweest. Er is zelfs ooit een verkorting (in 2001) van de A395 geweest tot Dreieck Vienenburg. Toch zegt autobahnatlas dat de B6 en de B4 ooit vervangen worden door de A395. Kloppen die gegevens dan wel 100% bij autobahnatlas?

2. Word de Zwitserse A50 nooit aangesloten op de Zwitserse A51. Daar zijn zeker wel plannen voor geweest in ket kantonale plan. Maar sinds 2002 is het daarover erg stil geworden. Komt er i.p.v. een rotonde een knooppunt tussen de A50 en de A51?

Dit waren mijn vragen. Graag ook hier reacties op :!: ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 mei 2008, 15:56

SnarfFlevoland schreef:Bedankt voor de mooie reactie! :)
Er zijn nog 2 dingen die ik afvraag:
1. Op: http://www.autobahnatlas-online.de/ zijn heel veel wegen die volgens hun niet klaar zijn, omdat er volgens hun iets gepland is. Terwijl de de snelweg zelf gewoon af is. Neem nou de A395 van Braunschweig naar Bad Harzburg. Deze loopt volgens de plannen van autobahnatlas in de toekomst tot Braunlage, terwijl dat nooit aan de orde is geweest. Er is zelfs ooit een verkorting (in 2001) van de A395 geweest tot Dreieck Vienenburg. Toch zegt autobahnatlas dat de B6 en de B4 ooit vervangen worden door de A395. Kloppen die gegevens dan wel 100% bij autobahnatlas?
Het kan zijn dat de A395 in het oorspronkelijke plan gepland was tot aan Braunlage, en dat dat plan nooit officieel geschrapt is. En als een weg ooit vervangen zal worden, zegt dat niet zo veel. Onze A4-MD komt er ook. Ooit. Autobahnatlas is verder een betrouwbare bron, dus ik zie geen reden om daaraan te twijfelen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2008, 16:17

Oké. Dan is dat duidelijk voor mij ;) Nu nog graag een antwoord op punt 2 ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door Pino » wo 21 mei 2008, 17:21

Je moet even de legenda van de Autobahnatlas erbij pakken. Aan het kleurgebruik op de pagina over de A395 (en uiteraard alle andere snelwegen op de atlas) zul je zien dat de A395 ten zuiden van Dreieck Vienenburg te gelden heeft als "verworfene Autobahnplanung", maar dat de ooit voorgestelde route ten zuiden van Dreieck Vienenburg uiteindelijk wel deels als vierbaansweg is uitgebouwd en voor een ander deel als 2- of 3-baansweg.

Wat betreft een verbinding tussen A50 en A51, naar ik begrijp bestaan er geen directe plannen. Op de middellange termijn zou het tot uitbouw kunnen komen. Zie onderstaand citaat uit een antwoord op kamervragen in het kanton Zürich:
http://www.kantonsrat.zh.ch/Dokumente/Gesch%E4fte/2007/R07035.pdf schreef:Die Verbindung A50–A51 ist im kantonalen Verkehrsrichtplan als langfristige Option für einen Autobahnzusammenschluss Bülach–Glattfelden im Sinne des Ausbaus der bestehenden Strasse eingetragen. Zur Diskussion steht daher keine neue Verbindung in Form einer Autobahn, sondern eine punktuelle Anpassung des bestehenden Hauptverkehrsstrassennetzes. Es ist soviel wie möglich auf bestehender Infrastruktur abzuwickeln.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 21 mei 2008, 22:26

Bedankt voor de reactie en informatie! Ik vergeet altijd op de legenda te kijken. :schrikreactie: Maar in het vervolg zou ik daar toch op gaan letten. :P
Nou kan ik weer aan de slag met het artikel op wikipedia over de A50.
Laatste vraag: Zijn er Nederlanders of Belgen die deze weg ooit hebben bereden :?: Je ziet ze namelijk nooit op deze weg :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door marcel » do 22 mei 2008, 23:28

Hier een kaart, bij het informatiecentrum van de Islisbergtunnel (A4)
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 9451193090

(Je ziet mij in spiegelbeeld als je goed kijkt ...)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 mei 2008, 21:31

Er lijken dus wel echte plannen te zijn om de A50 door te trekken naar het westen (Duitsland) en naar de A51. :D
Goed nieuws dus...! Bedankt Marcel!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door Pino » vr 23 mei 2008, 22:59

Als eerder in deze draad gepost: "echte" plannen om er op de lange termijn misschien iets aan te doen. Niets concreets.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 mei 2008, 23:46

Ja dat klopt. Maar over 20 jaar ligt die snelweg naar mijn denken er wel. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door IQ[] » vr 30 mei 2008, 11:54

Zie ook :
http://www.autobahnen.ch/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a
http://www.autobahnen.ch/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a (wordt ook wat over de A50 genoemd)

Ik zie dat je op het Zwitserse forum ook deze vraag hebt geplaatst. Noot is wel, dat het een rustig forum is. Als je daar de zoekfunctie had gebruikt, had je in ieder geval deze berichten al kunnen vinden ;)

@Marcel: hoe concreet zijn die plannen van die Ostumfahrung Zürich? Ik weet wel dat er wilde plannen waren om een tunnel door de stad te maken, maar deze had ik nog niet gezien?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » za 31 mei 2008, 18:00

^^ Dat klopt. Ik heb er eerst al een zoekfunctie gedaan. Maar ik vond dat er niks concreets tussen stond. Daarom had ik die vraag gesteld. ;) De plannen bij Zürich worden deels uitgevoerd als ring om de stad heen. Het eerste kwart van de ring is geloof ik al af.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door marcel » wo 04 jun 2008, 5:52

IQ[] schreef:@Marcel: hoe concreet zijn die plannen van die Ostumfahrung Zürich? Ik weet wel dat er wilde plannen waren om een tunnel door de stad te maken, maar deze had ik nog niet gezien?
Niet erg concreet denk ik. De komende 20 jaar zal er waarschijnlijk niets gebeuren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] A50 (Umfahrung Glattfelden) in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » za 28 mar 2009, 21:26

Nieuwe ontwikkelingen om het gebied van de A50! :D :D
Schaffhausen.ch Nachrichten schreef:4.3.2009 - Vorstoss für Umfahrung von Eglisau

Mit zwei Motionen fordern Kantonsräte aus dem Zürcher Unterland den Bau einer Umfahrung für Eglisau und den Zusammenschluss der Autobahnen zwischen Bülach und Glattfelden. Beide Motionen wollen eine bessere Verkehrsführung in der Region Eglisau-Bülach erreichen. Die Autobahn A50, die als Umfahrung von Glattfelden dient und die Flughafenautobahn A51 sollen miteinander verbunden werden. Mit einer Umfahrung soll Eglisau von einem Teil des Durchgangsverkehrs entlastet werden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie